Millä asenteella opetat lapsille päihteiden käytöstä?
Lapsien kasvatus.
En paheksu hyvin pahoin sanoin alkoholia. Minulla on nollatoleranssi huumeisiin, mutta ei alkoholiin. Alkoholi voi olla apu joihinkin mielen murheisiin tai iloihin ilon antava asia, mutta juopuminen ei kannata. Kun olet kännissä, voit tehdä typeriä asioita. Herätessäsi kohtaat samat asiat kuin ennen juomista + darran kanssa.
Näytän esimerkkiä alkoholin käytöstä. Voi ollakin, että lähipiirini tuntee minut hyvästä itsekurista, mutta tässä asiassa itsekuri on ehdoton. Viini lasissa näyttää hyvälle ja tekee mieli, mutta hitto vieköön, ei ole noloa kaataa viiniä lavuaariin, jos tekee liikaa mieli. Samoin kaikelle muullekin: suklaalle, karkille. Himoitseminen ei koskaan ole oikein tuottanut hyviä tuloksia, joten itsekuri antaa ainakin minulle paremman mielen.
Lasten edessä en vedä känniä. Yhden kerran vedin ja kadun sitä, kun mieheni joutui huolehtimaan lapsista ja minä makasin sohvalla. Onneksi mies selitti lapsille, että äiti kärsii, kun hän joi liikaa alkoholia. Olen kiitollinen tästä selityksestä. En juo todellakaan paljon, joten vähänkin liikaa juominen saa minut voimaan pahoin.
Onko teillä ollut ongelmia alkoholin kanssa ja miten kasvatatte lapsille sen käytöstä?
Kommentit (49)
Kerroin lapselle että kannabis on pahin kaikista, kuten toteaa myös huumevalistaja Jukka Riipinen. Joten lapsi aloitti tupakalla, alkoholilla ja amfetamiinilla, jota nyt käyttänyt noin kuusi vuotta suonensisäisesti.
Sua känniääliö ympäröi joka puolella amfetamiininkäyttäjät. Et edes tiedä miten paljon heitä on. Ja ihan lääkäriltä saavat ''huumeensa.''
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alkoholi on parempi kuin huumeet?
Huumeet on todella vahvaa kamaa. Oma veli kokeili huumeita, kun muutti pois lapsuudenkodistamme. Ei vetänyt suoneen, mutta ehkä muutamia tabletteja. Koko hänen kämppä oli täynnä lasinsiruja ja muuta paskaa. En halua edes ajatella, mitä hän on touhunnut siellä "muutamien tablettien avulla".
Alkoholin kieltämisen kuitenkin ymmärrän, kun joskus ei pysty hillitsemään itseään. Parempi sitten, että ei ole mitään. Jokaisen oma päätös.
Siis AP
Elämä itse on paras päihde.
Vierastan tätä suomalaista kulttuuria, jossa alkoholia tunnutaan vetävän ihan jokaiseen mielentilaan.
Ilo ilman viinaa on teeskentelyä? Suruun ja masennukseen, vedetään myös lärvit.
Rippijuhlat meillä juhlittiin ilman alkoholitarjoilua, hyvät ruoat ja kakkutarjoilut näytti toimivan ihan hyvin.
Parempi on opettaa lapsille, että kaikki, mikä voi tehdä sinusta pellen, on perseestä.
Vierailija kirjoitti:
Sua känniääliö ympäröi joka puolella amfetamiininkäyttäjät. Et edes tiedä miten paljon heitä on. Ja ihan lääkäriltä saavat ''huumeensa.''
Kirjoitukseni perusteella on kovin hämäävää, että haukut minua känniääliöksi. Nimittäin sitä minä en ole. Mutta tiedän, ja ymmärrän pointtisi.
Ap
Olen täysin päihteetön itse. En tupakoi, en käytä alkoholia, huumeita en ole koskaan kokeillut. Olen ymmärtänyt, että nykynuorten keskuudessa päihteettömyys on kasvava trendi. Toivon, että omani kuuluvat siihen joukkoon. Aika näyttää. Toivon, että rajat ja rakkaus riittää pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Elämä itse on paras päihde.
Vierastan tätä suomalaista kulttuuria, jossa alkoholia tunnutaan vetävän ihan jokaiseen mielentilaan.
Ilo ilman viinaa on teeskentelyä? Suruun ja masennukseen, vedetään myös lärvit.
Rippijuhlat meillä juhlittiin ilman alkoholitarjoilua, hyvät ruoat ja kakkutarjoilut näytti toimivan ihan hyvin.
Olen samaa mieltä, mutta itsekurista huolimatta kuulun tähän alkoholikulttuuriin. Valitan.
jaha
Spammaavien nistien kokoontumisajot
Näki muuten jo ketjun otsikosta.
Kerron tosiasioita. Että alkoholin käyttäminen voi olla ihan hauskaa, mutta siihen saattaa myös jäädä koukkuun ja vaikka kuolla, vaikka useimmille ei käy niin.
Vierailija kirjoitti:
Kerron tosiasioita. Että alkoholin käyttäminen voi olla ihan hauskaa, mutta siihen saattaa myös jäädä koukkuun ja vaikka kuolla, vaikka useimmille ei käy niin.
Alkoholi koukuttaa ja orjuuttaa lopulta noin viidenneksen kokeilijoistaan ja aktiivikäyttäjistään. Aikaa tämä ottaa yleensä 10 - 15 vuotta. Paras orjuutushuume.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi koukuttaa ja orjuuttaa lopulta noin viidenneksen kokeilijoistaan ja aktiivikäyttäjistään. Aikaa tämä ottaa yleensä 10 - 15 vuotta. Paras orjuutushuume.
Riippuvuus alkoholilla on synnyttyään heroiinin luokkaa, harva pääsee eroon ennen kuolemaansa. Sitä ennen kaikki omaisuus voidaan laillisesti ryöstää alkoholihuumeella ja sen aiheuttamalla kovalla riippuvuudella.
Luultavasti niin, että puhun ennemminkin kemikaaleista enkä päihteistä (pelkästään). Millaisia vaikutuksia niillä on kehoon ja millaista tuhoa voivat aiheuttaa. Alkoholin suhteen pitää keskustella eri tavoista miten alkoholi voi tappaa ja vahingoittaa mm. autolla ajo, oksennukseen tukehtuminen nukkuessa, alkoholimyrkytys, näkö voi lähteä, sydän voi vaurioitua, yms. Kaikki mahdollinen tieto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroin lapselle että kannabis on pahin kaikista, kuten toteaa myös huumevalistaja Jukka Riipinen. Joten lapsi aloitti tupakalla, alkoholilla ja amfetamiinilla, jota nyt käyttänyt noin kuusi vuotta suonensisäisesti.
Suomessahan kovien huumeiden käyttö on ennätysmäistä kansan kokoon nähden ja moni tosiaan aloittaa nykyään suoraan kovilla huumeilla. Yli 40 vuoden kannabisvalistus on siis toiminut hyvin.
Enpä jaksa uskoa, että sillä olisi mitään tekemistä kannabisvalistuksen kanssa. Ihan yhtä lailla valistetaan kovista huumeistakin. Eiköhän suomalaisten runsaaseen päihteidenkäyttöön ole syynä ole lähinnä masentuneen ja muuten ongelmaisen kansan itselääkintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessahan kovien huumeiden käyttö on ennätysmäistä kansan kokoon nähden ja moni tosiaan aloittaa nykyään suoraan kovilla huumeilla. Yli 40 vuoden kannabisvalistus on siis toiminut hyvin.
Enpä jaksa uskoa, että sillä olisi mitään tekemistä kannabisvalistuksen kanssa. Ihan yhtä lailla valistetaan kovista huumeistakin.
Yli 40 vuotta Suomessa on jankutettu lähinnä vain kannabiksesta. Kyllähän sellainen vaikuttaa väkisinkin. Ja edelleen eräs näkyvä huumevalistaja kertoilee, että kannabis on pahin, mikä on siis selvää valehtelua. Joku voi silti asian uskoa. Onneksi mitään vastuuta ei ole.
En kyllä tuollaista muista tapahtuneen ainakaan 1990- 2000-luvun kouluissa. Yhtä lailla peloteltiin kaikista huumeista ja katsottiin huumeasema zoota. Suonensisäiset monet kokivat pelottavimmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mutta alkoholihan ON huume.
Yksi kovimpia ja tappavimpia. Mikään muu aine ei myöskään tuhoa aivoja niin tehokkaasti kuin alkoholi rasvaa liuottavana pesu- ja moottoripolttoaineena.
Meillä ei liioin ryypiskellä, mutta alkoholi kuuluu silloin tällöin kuvioihin, esim juhannuksena ja jouluna. Kun pääsivät ripille, saivat myös lasillisen niin halutessaan. Viiniä, olutta, likööriä jne. Ei ole tarvinnut ryypiskellä kavereitten kanssa missään vaan alkoholion aivan tavallinen asia, siihen ei liity salailua eikä mitään kiellettyä mystiikkaa. Teinit ovat jo lähes pari kymppisiä eikä alkoholi ole kenellekään ongelma.
Itellä on ollut alkoholisti-is, ja kiitos hänen, emme käytä alkoholia ollenkaan.
Mutta ymmärrän, että lapsi myöhemmin voi haluta juoda alkoholia, jos ei kasvata oikein lakoholin käytöstä. Mikä on kohtuullisuus, pla pla.