Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko laihduttaminen mahdollista ilman että mennään johonkin ääripäähän?

Vierailija
07.11.2020 |

Laihdutan nyt ensimmäistä kertaa elämässäni. Tai enemmänkin yritän palata ruotuun/tehdä elämäntapamuutosta. Olen siis normaalipainoinen, mutta salakavalasti ylimääräisiä kiloja viime vuosina tullut. Olen seurannut mm somessa erinäisiä laihduttamiseen liittyviä kanavia ja mielestäni keskustelu niillä on ihan käsittämätöntä. Ihmiset meuhkaavat kaloreista, proteiinista, pisteistä tms. Nälän mukaan syöminen tuntuu monille täysin mahdottomalta ja sitten mennään vielä pahempaan ääripäähän asioiden kanssa.

Onko muita normaalipainoisia laihduttajia ja onko laihduttaminen ylipäänsä mahdollista ilman että mennään johonkin ääripäähän tai syömishäiriöiseen käyttäytymiseen? Peilikuva ei miellytä enkä jaksa olla jatkuvasti tyytymätön itseeni, mutta ei kyllä mikään loppuelämäksi herkuista kieltäytyminenkään tai neuroottinen kalorien laskenta myöskään kiinnosta.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiinivouhotus on ihan sairasta. Kyllä jopa kaurapuurossa on proteiinia. Harvalla länsimaalaisella ihmisellä on OIKEASTI pulaa proteiinista. Ja ihan yhtä lailla se liika proteiini lihottaa ja rasittaa esim munuaisia. Puhumattakaan esimerkiksi eläinproteiinin tankkaamisen ympäristövaikutuksista. 

Vierailija
2/39 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö valita herkuttelu vai hyvä kroppa? Voiko enää ikinä herkutella jos ikää 30+ ja silti haluaisi pysyä hoikkana? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin sinunkaltaisille, joilla ei ole pitkä jojoiluhistoria aiheuttanut syömishäiriömäistä suhdetta ruokaan, perusaineenvaihdunnan hidastumista, luonnollisen näläntunteen sekoamista, kehon rasvaprosentin kasvua painoon nähden liian isoksi jne, se on hyvin mahdollista eikä muuta tapaa laihduttaa kuin pienet kohtuulliset muutokset kannata edes harkita.

Mutta jos ja kun onnistut, älä kuvittele että tapasi toimisi kaikille. Asiat menee tosiaan paljon vaikeammaksi pitkän laihduttelu- ja takaisinlihomishistorian myötä ja silloin voidaan tarvita äärimmäisiä keinoja.

Vierailija
4/39 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö valita herkuttelu vai hyvä kroppa? Voiko enää ikinä herkutella jos ikää 30+ ja silti haluaisi pysyä hoikkana? 

Olen 45 ja herkuttelen ja olen hoikka. Se on ihan mahdollista. Vaatii vaan sen ettei syö kaloreita enempää kuin kuluttaa. Jos herkuttelen vaikka puolikkaalla suklaalevyä tänään, syön sitten jokusen päivän muuten kevyemmin, käyn pitkillä kävelylenkeillä jne.

Vierailija
5/39 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin sinunkaltaisille, joilla ei ole pitkä jojoiluhistoria aiheuttanut syömishäiriömäistä suhdetta ruokaan, perusaineenvaihdunnan hidastumista, luonnollisen näläntunteen sekoamista, kehon rasvaprosentin kasvua painoon nähden liian isoksi jne, se on hyvin mahdollista eikä muuta tapaa laihduttaa kuin pienet kohtuulliset muutokset kannata edes harkita.

Mutta jos ja kun onnistut, älä kuvittele että tapasi toimisi kaikille. Asiat menee tosiaan paljon vaikeammaksi pitkän laihduttelu- ja takaisinlihomishistorian myötä ja silloin voidaan tarvita äärimmäisiä keinoja.

Kiitos asiallisesta vastauksesta!

Voipi tosiaan olla noin mitä sanoit. Itse en ole koskaan jojoillut tms, mitä nyt paino on luonnollisesti vaihdellut jonkun verran normaalipainon sisällä elämäntilanteen mukaan. Olen ymmärtänyt että voimakas liian nopea laihduttaminen aiheuttaa monille hormonaalisia ongelmia, varsinkin kilpirauhasen kanssa ja se tekee myöhemmästä laihduttamisesta jo melkein mahdotonta ilman näännyttämistä? Syödähän on kuitenkin jokaisen pakko, ja varmasti vaikea vastustaa nälkää jos on kituuttanut jo kuukausikaupalla. 

Vierailija
6/39 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 45 ja herkuttelen ja olen hoikka. Se on ihan mahdollista. Vaatii vaan sen ettei syö kaloreita enempää kuin kuluttaa. Jos herkuttelen vaikka puolikkaalla suklaalevyä tänään, syön sitten jokusen päivän muuten kevyemmin, käyn pitkillä kävelylenkeillä jne.

Kiitos vastauksesta. Rohkaisevaa kuulla että joku onnistuu pitämään itsensä hoikkana. Lasketko kaloreita vai arvioitko ihan vaan silmämääräisesti syömisiä? 

Itse liikun kyllä päivittäin. 

Vierailija
7/39 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimpien ihmisten todellinen lihominen alkaa laihduttamisesta. Kehotan harkitsemaan tarkasti, onko normaalipainoisena järkevää laihduttaa.

Entä jos vain jätät herkut, lisäät liikuntaa ja elät hyvää elämää?

Dieetit sotkevat mielen ja aineenvaihdunnan ja hyvin monilla johtavat jojoiluun. Laihtuminen vie lihakset, jotka sitten korvautuvat rasvalla. Lopputuloksena on entistä lihavampi ja rasvaisempi keho ja häiriintynyt suhde ruokaan.

Vierailija
8/39 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset haluavat nopeasti tuloksia, sen takia mennään ääripäähän, laihdutaan kunnes tajutaan ettei samalla dieetillä voikkaan elää kauan aikaa eikä ole hajuakaan miten sitä painoa pidetään alhaalla joten se tulee kaksinkerroin takaisin.

Olen itse ollut tuollainen ääripää jojolaihduttaja koko ikäni kunnes viimein tajusin mistä on kysymys, ei dieeteistä, ei itsekurista vaan erittäin pitkänajan projektista eli elämäntapa muutoksesta. Mulla meni 4 vuotta saada itseni tottumaan aktiiviseen liikkumiseen, ja sitä kautta myös muuttamaan ruokailutottumuksiani. Vaihdoin esim. valkoisen leivän tummaan, juusto/kinkku/voi/kurkku päälliset vaihdoin avokadoon ja kananmunaan, juon myös marja ja viher smoothieita aamuisin, päivälliseksi eniten kasviksia ja lihaa mutta tottakai herkutellakkin pitää ja saa koska kyse on elämäntavan muutoksesta niin se pitää tehdä hyvin pienillä melkein huomaamattomilla muutoksilla. Et saa miettiä kokoajan mitä syöt vaan syöt mitä haluat kunhan keskityt siihen yhteen muutokseen esim erilaisen aamupalan syömisen totutteluun, sitten kun se on hanskassa niin siirryt seuraavaan muutokseen. Jatkuvasti tutkit miltä susta tuntuu, tekeekö tiukkaa, väsyttääkö, ei kannata itseään piiskata koska se ei auta ja se vaan stressaa. Tällaiseen systemaattiseen itsensä muuttamiseen menee ihan hemmetin kauan aikaa jos sitä tekee yksin. Jos pystyt itsellesi saamaan jonkun ammattitukijan viereen niin tee se. Olen itse laihtunut 25kiloa ja voin todella hyvin. On minulla vielä10 kiloa ylimääräistä. Nyt on hidastunut laihtuminen koska syön täsmälleen painoni verran herkkuja ja muita joten joudun jälleen tiukentamaan ja olemaan luovempi muutoksen kanssa. Eli vastaukseni sinulle, syö mitä haluat kunhan ei mene överiksi, kerran/pari viikossa herkkuja esim. muista kasviksen, lihat, protskut, hiilareita maltillisesti, vaaleat jauhot ja sokerit on pahin kaikista, niitä harvemmin.

Vierailija
9/39 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimpien ihmisten todellinen lihominen alkaa laihduttamisesta. Kehotan harkitsemaan tarkasti, onko normaalipainoisena järkevää laihduttaa.

Entä jos vain jätät herkut, lisäät liikuntaa ja elät hyvää elämää?

Dieetit sotkevat mielen ja aineenvaihdunnan ja hyvin monilla johtavat jojoiluun. Laihtuminen vie lihakset, jotka sitten korvautuvat rasvalla. Lopputuloksena on entistä lihavampi ja rasvaisempi keho ja häiriintynyt suhde ruokaan.

Ei ole enää oikein varaa lisätä liikuntaa ettei mene överiksi. Mutta en myöskään viihdy näin "ison" kokoisena. 

Vierailija
10/39 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

42 kiloa 2 vuodessa tiputtaneena kerron tämän.

Syö ja juo normaali järkevästi, eli vettä ja piimää, ja perus veget, lihat, hiilarit yms.

Skippaat kokonaan pastan, ja pullaleivät ( suomalaisten ykkös syy lihomiselle ).

Tärkeää on syödä 5-6 krt vuorokaudessa, jotta aineenvaihdunta käy nopeana.

Ja sitten sitä aerobista liikuntaa, kävely, uinti, lenkkeily, pyöräily yms.

Ei mitään toimistoakkojen kuntopiirijumppaa sillä et laihdu.

Itse nykyään ihan normaalipainoinen, eilen söin oikein tuhtia lasagnea ja kylkeen viiniä.

Tänään ja huomenna hikoilen ne pois.

Vierailija
11/39 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää insuliini- ja kortisolitasot alhaalla, laihdutus ei vaadi vouhotusta eikä äärimmäisiä rajoituksia. Kokeile tieteellistä tapaa laihduttaa. Kaikki on kiinni hormoneista.

Vierailija
12/39 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skippaat kokonaan pastan, ja pullaleivät ( suomalaisten ykkös syy lihomiselle ).

Itse nykyään ihan normaalipainoinen, eilen söin oikein tuhtia lasagnea ja kylkeen viiniä.

Skippaat kokonaan pastan ja vedät tuhdin lasagnen? 

Vierailija
13/39 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on mielestäsi hyvä kroppa? Olen laihtunut juhannuksen jälkeen 9 kg lievän ylipainon puolelta normaalipainoon. Olen rajoittanut kaloreita, mutta kaikkea saa syödä kunhan kalorit ei pauku. Eri asia sitten jos tavoite on alipainon puolella sitten en tiedä. N36 180/77

Vierailija
14/39 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Mä vain jätin herkut pois, mutta pulla joskus ei nyt niin iso juttu ole. Mehut, limsat karkit pois suurimmasta osasta aikaa, kohtuulliset annoskoot ja paljon arkiliikuntaa, ei tartte mitään himoliikuntaa harrastaa. Siinä se. 

Vierailija
15/39 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 40 v ja laihduttanut noin 10 kg reilu vuosi sitten. Pystyn nyt pitää painon ihan hyvin kurissa. Herkuttelen joka viikonloppu, mutta kohtuudella. Arkena syön terveellisesti. Tämä sopii mulle hyvin. Mitat 170/60 ja näissä mitoissa ollut noin vuoden.

Vierailija
16/39 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pitää insuliini- ja kortisolitasot alhaalla, laihdutus ei vaadi vouhotusta eikä äärimmäisiä rajoituksia. Kokeile tieteellistä tapaa laihduttaa. Kaikki on kiinni hormoneista.

Tämä toimii mulla. -21 kg/7 kk vuorotyön jättämisen jälkeen. Syön kaikkea, mutta säännöllisesti, nukun hyvin, heihei stressi.

Vierailija
17/39 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai se on mahdollista. Aikaa kuluu enemmän, mutta elintavat saa helpommin muokattua pysyvästi terveellisemmiksi kun pitäytyy kohtuudessa. Jos on lihonut parin vuoden aikana ei ole realistista odottaa, että pystyisi laihduttamaan ne kilot parissa kuukaudessa. 

t. yhden vaatekoon verran ylimääräistä, jonka ajattelin pudottaa nyt talven aikana niin että keväällä mekot näyttää taas hyvältä. 

Vierailija
18/39 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon 40 v ja laihduttanut noin 10 kg reilu vuosi sitten. Pystyn nyt pitää painon ihan hyvin kurissa. Herkuttelen joka viikonloppu, mutta kohtuudella. Arkena syön terveellisesti. Tämä sopii mulle hyvin. Mitat 170/60 ja näissä mitoissa ollut noin vuoden.

Kauanko kesti pudottaa ne 10 kiloa? Uteliaisuudesta kysyn. 

Vierailija
19/39 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kyllä laihdutus normaalipainon sisällä on vaatinut hieman kituuttamista. En voi sanoa etteikö nälkä olisi yhtään ollut. Mutta kaloreita laskemalla olen mennyt ja se toimii. -8 kiloa kesästä ja vihdoin alkaa mahtua vanhat farkut jalkaan.

Vierailija
20/39 |
07.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

42 kiloa 2 vuodessa tiputtaneena kerron tämän.

Syö ja juo normaali järkevästi, eli vettä ja piimää, ja perus veget, lihat, hiilarit yms.

Tärkeää on syödä 5-6 krt vuorokaudessa, jotta aineenvaihdunta käy nopeana.

Ja sitten sitä aerobista liikuntaa, kävely, uinti, lenkkeily, pyöräily yms.

Ei mitään toimistoakkojen kuntopiirijumppaa sillä et laihdu.

En ikinä pystyisi syömään säännöllisesti 5-6 kertaa päivässä. Haluan pari kertaa päivässä kunnolla vatsan täyteen. Syön yleensä 3 kertaa päivässä. Pullaleipiä en syö ollenkaan nytkään, pastaa ehkä kerran viikossa, teen kovaa treeniä useampana päivänä viikossa ja arkiliikuntaa tulee päivittäin. Tänäänkin kävin 2h pyöräilemässä, huomenna samanmoinen rauhallinen lenkki ja ma sitten taas kovan treenin päivä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi