Miksi maalatut seinät eikä tapettia?
Värien ja kuvioiden ystävänä on tosi vaikea ymmärtää, miksi monet eivät laita tapettia seiniin, vaan seinät maalataan yksivärisiksi, yleensä vielä valkoisella maalilla? Onko totta että monet kyllästyvät tapeteihin? Miksi harva uskaltaa laittaa kotia persoonallisen näköiseksi esim. näyttävällä tapetilla?
Jos perusteluna on se, että maalatun seinän väri on helppo muuttaa halutessa päälle maalaamalla, niin tueleko sellaista urakkaa useinkaan tehtyä? Eihän tapetoinnissa juuri sen isompi vaiva ole?
Onko yksivärinen, tyhjä seinäpinta mielestänne hieno vai tykkäättekö tapeteista ja kuoseista?
Kommentit (32)
Telkkarimainosten kuviolliset kukkatapetit sopi seiniin noin 1920-luvulla. Nykyään aiheuttavat ihan syystä lähinnä yleistä pahoinvointia.
Tykkään rauhallisista seinistä ja siitä, että väriö/kuvioita ym. voi tuoda esille esim. tekstiileissä. Ne on kuitenkin helppo vaihtaa. Vaaleat neutraalit seinät antavat hyvän pohjan.
"Eihän tapetoinnissa juuri sen isompi vaiva ole?"
Minun mielestäni on paljonkin suurempi vaiva. Olen lyhyt enkä mitenkään yllä katon rajaan tapettia laittamaan ellen osta jotain hervottoman isoa telinettä, jota sitten pitäisi siirtää edes takas. En totta puhuen edes jaksaisi nostella tapettia suorilla käsivärsillä ylös ja yrittää kohdistaa kuvioita. Ei siitä tulisi mitään. Maalaaminenkin on minulle raskasta, mutta kuitenkin mahdollista.
Tapetin irrottaminenkin voi olla todella hankalaa.
Tykkään kyllä kuvioista ja väreistä, enkä muuten tapettia vastusta. En halua maksaa siitä työstä.
Tapetti. Niitä on myös lähes kuviottomia. Silti jotenkin huolitellumman näköinen, kuin maalattu seinä. Makuasia varmasti.
Mutta akustiikka. Siinä tapetti on ehdoton. Ei turhaa kaikua.
Huonolaatuinen tapetti menee helposti rikki, pitäisi olla hyvälaatuinen tapetti. Lisäksi voisi olla likaa hylkivä, tapettiin jää helposti läikkiä vaikka kuinka välttelee sitä. Jotkut eivät osaa tapetoida siten ettei jää kupruja tapettiin, ei ole varaa firmaan joka tapetoi, jolloin maali jää ainoaksi vaihtoehdoksi. Tapetti kyllä tekee kodikkaan vaikutelman, jos asukas itse saa valita. Moni varmasti valitsisi tapetin jos se olisi mahdollista, eikä synny ongelmia tai tule repaleinen tapettipaperi yhdestä kohdasta, kun koskee valonkatkaisijaan.
Vierailija kirjoitti:
Tapetti. Niitä on myös lähes kuviottomia. Silti jotenkin huolitellumman näköinen, kuin maalattu seinä. Makuasia varmasti.
Mutta akustiikka. Siinä tapetti on ehdoton. Ei turhaa kaikua.
Samaa mieltä. Itselläni valkeat tapetit, jossa hyvin vaivihkaista pystysuuntaista köynnöskuviota hivenen erilaisella valkean sävyllä. Eivät aiheuta lainkaan värien sekamelskaa, mutta antavat pehmeämmän ja eläväisemmän ilmeen huoneelle. Samantapainen efekti kuin verratessa harmaata luonnonkiveä ja harmaaksi maalattua kiveä. Lisäksi tuo akustiikka. Maalattu kova seinä olisi paljon karumpi ja kylmempi.
Herranen aika, seiniin värillistä tapettia?! Siihenhän kyllästyy. Maalarinvalkoinen on suomalaiseen kotiin paras väri, jos oikein nyt haluaa revitellä niin listavalkoinen.
Rakastan tapetteja! Eikä tapetointi ole vaikeaa, kaikenlaisia on tullut laiteltua eikä ole vaikeaa ollenkaan.
Mä tykkään tapeteista. Kuviollisista ja värikkäistä. Ja joka seinällä, ei mitään tehosteseiniä meille. Minusta ne on kodikkaita ja sopii vanhaan taloon. Kuosit on vanhoja, esim William Morrisia.