Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lapsilta katoaa anteeksipyynnön merkitys

Vierailija
25.02.2014 |

Lapsia pitää kasvattaa kurilla ja rakkaudella. Näin minä sen näen. Jäähypenkit ym. minkä lopussa kun lapsi on "rauhoittunut" sen pitää aina pyytää anteeksi. Olen huomannut tuttavien lapsia katsellessa, että heidän tehdessään piruutta, vanhemmat ottavat puhutteluun ja lapsi pääsee "pälkähästä" pyytämällä anteeksi. esim. millaseppo, kun äsken juoksit sisällä, etkä uskonut äitiä heti, äiti laittoi sinut jäähylle. mihin millaseppo sanoo anteeksi ja äiti ja lapsi halaa. Tilanne on tavallaan ohi sillä anteeksipyynnöllä. Esim omassa lapsuudessa muistan sen itkunsekaisen tunnontuskan kun oikeasti ymmärsi että oli vaikka leikissä sanonut pahasti toiselle, vaikka ei ollut tarkoittanut. Se anteeksipyytämisen vaikeus ja kuinka sitä silloin tarkoitti, on aivan eri kuuloinenkin kuin mitä se näiden jäähyjen jälkeen on!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

pointtisi on?

Vierailija
2/4 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä en käske pyytämään anteeksi kuin silloin, jos lapsi on satuttanut esim. siskoaan. Ei sitä tarvitse pyytää anteeksi, että on kiukutellut. Se kuuluu lapsen elämään.

Jäähyn kannattaja olen silti ehdottomasti. Tilanne saadaan katkaistua, lapsi rauhoittuu, ja asiasta voidaan jutella rauhassa jäähyn jälkeen. Ja halata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä  mielestäsi sitten on anteeksipyynnön tarkoitus?

Vierailija
4/4 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointtini on se, että nykyään huomaa sen, että ihmiset eivät osaa pyytää anteeksi tekojaan. Miksi siis opettaa lapselle, että "anteeksi" sanasta tulee vain sana, sen merkitys katoaa. Kiitosta sen sijaan ei viljellä juuri ollenkaan, kuuluu mielestäni aivan perus käytöstapoihin. -ap-