Lapsi saa seiskoja kokeista vaikka lukee kokeisiin hyvin
Missä vika? Millä tavalla lapsenne saa parempia numeroita?
Kommentit (51)
Tää nyt ois opettajan asia opettaa, mutta useinkaan lapset eivät osaa vastata kokeissa. Ei se, että eivät osaisi aisoita, vaan ongelma on toi kokeessa vastaaminen.
Ite yleensä käyn läpi kaikki tehtävät, luen tehtävänannot ja kerron vähän minkälaista vastausta odotetaan. Opetan myös lapset katsomaan pisteitä ja rivien määrää, jotta hahmottavat, miten laajasti pitäis vastata.
Mä luulin että mun lapsella menee huonosti, kun koearvosanat on vain kasin ysin luokkaa mutta jollakin menee näemmö cieläkin huonommin. Tältä syksyltä 8, 8+, 8+, 9-, 9, 9+ ja 10-. Mielestäni voisi sujua vähän paremminkin, mutta tuo on laiska lukemaan kokeisiin. Ei auta edes palkkiot kympeistä.
Tsemppiä ap jaksamisessa.
Mikä luokka?
Meilä on opettajalta alakoulussa saadut ohjeet miten luetaan kokeisiin.
Ensin luetaan otsikot ja kuvat ja kuvatekstit, sitten tärkeää laatikot, sitten mietitään mitä osan siheesta ennestään ja sitten luetaan ajatuksella kappale.
Vaikeita asioita hän kirjoittaa vihkoon.
Satunnaisesti myös kysyin koealueesta kysymyksiä.
Matikassa alakoulussa tyttö teki 4,5 ja 6 vuosiluokalla kaikki tehtävät kirjassa ja numerot oli hyviä ja erinomaisia. Tykkää matikasta.
Vierailija kirjoitti:
Tää nyt ois opettajan asia opettaa, mutta useinkaan lapset eivät osaa vastata kokeissa. Ei se, että eivät osaisi aisoita, vaan ongelma on toi kokeessa vastaaminen.
Ite yleensä käyn läpi kaikki tehtävät, luen tehtävänannot ja kerron vähän minkälaista vastausta odotetaan. Opetan myös lapset katsomaan pisteitä ja rivien määrää, jotta hahmottavat, miten laajasti pitäis vastata.
Jos osaa asian, osaa vastata. Kyllä muuten on ongelma joko kysymyksen asettelussa tai vastaajan osaamisessa
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt lähinnä tarkoitan sitä, että samoilla tiedoilla varustetut 5. luokkalaiset vastaavat kokeissa hyvin eri tavalla esim. kysymykseen "Mitä on yhteyttäminen?"
Vastaukset voi vaikka:
- kemiallinen reaktio
- kasvit tekee sokeria ja happea
- kasvit muuttaa aineita toisiksi aineiksi
- Yhteyttäminen on kemiallinen reaktio, jossa kasvi tekee vedestä ja hiilidioksidista happea ja sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Mikä luokka?
Meilä on opettajalta alakoulussa saadut ohjeet miten luetaan kokeisiin.
Ensin luetaan otsikot ja kuvat ja kuvatekstit, sitten tärkeää laatikot, sitten mietitään mitä osan siheesta ennestään ja sitten luetaan ajatuksella kappale.
Vaikeita asioita hän kirjoittaa vihkoon.
Satunnaisesti myös kysyin koealueesta kysymyksiä.
Matikassa alakoulussa tyttö teki 4,5 ja 6 vuosiluokalla kaikki tehtävät kirjassa ja numerot oli hyviä ja erinomaisia. Tykkää matikasta.
Kutosluokka. Tekee varmaan liian nopeasti kokeet. Siltä se vaikuttaa, kun ne kotiin tuo huoltajan allekirjoitusta varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt lähinnä tarkoitan sitä, että samoilla tiedoilla varustetut 5. luokkalaiset vastaavat kokeissa hyvin eri tavalla esim. kysymykseen "Mitä on yhteyttäminen?"
Vastaukset voi vaikka:
- kemiallinen reaktio
- Yhteyttäminen on kemiallinen reaktio, jossa kasvi tekee vedestä ja hiilidioksidista happea ja sokeria.
Ja tämänkin takia arvioinnin pitäisi pohjautua monipuolisiin näyttöihin, ei vain kokeisiin.
Onko opiskelutekniikassa parantemisen varaa? Lukeeko hän, mutta ajatukset on muualla? Olin lukiossa ja kysyin yhdeltä kympin oppilaalta, miten hän lukee läksyt. Hän luki ensin kappaleen läpi, sitten selitti ääneen tekstiä katsellen, sen jälkeen hän laittoi kirjan kiinni ja selitti uudelleen saman ääneen. Kokeilin tuota kerran historian kokeeseen ja sain kympin. Harmikseni se ei jänyt minulle tavaksi, mutta pärjäsin muutenkin ihan riittävän hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos osaa asian, osaa vastata. Kyllä muuten on ongelma joko kysymyksen asettelussa tai vastaajan osaamisessa
Jos vaikka kirjoittaminen on hidasta tai hankalaa oppilas mielellään vastaa omia tietojaan suppeammin. Tämä käy hyvin ilmi, jos ope pyytää oppilasta suullisesti täydentämään vastausta. Jos vain kirjoitettu vastaus hyväksytään, oppilasta rangaistaan esim. motoristen taitojen heikkoudesta tai lukivaikeudesta.
Jos osaa asiat hyvin, niin voi olla vastaustekniikka pielessä. Sitä voisi harjoitella. Voi esim käydä läpi tehtyjä kokeita ja miettiä yhdessä, miten vastaamalla olisi saanut paremmat pisteet.
ei se että osaa lukea takaa että ymmärtää
Vierailija kirjoitti:
Mä luulin että mun lapsella menee huonosti, kun koearvosanat on vain kasin ysin luokkaa mutta jollakin menee näemmö cieläkin huonommin. Tältä syksyltä 8, 8+, 8+, 9-, 9, 9+ ja 10-. Mielestäni voisi sujua vähän paremminkin, mutta tuo on laiska lukemaan kokeisiin. Ei auta edes palkkiot kympeistä.
Tsemppiä ap jaksamisessa.
Siis 8-9 on hyvä numero. Miksi pitäisi saada kymppi? En ymmärrä, miksi lapsille luodaan paineita täydellisyyden tavoitteluun vanhempien taholta. Myönnän, että itselläni oli sama ongelma opiskeluaikoina. Jouduin tietoisesti opettelemaan siihen, ettei tarvitse saada parasta arvosanaa. Minulla oli näin, vaikka vanhempien puolelta ei ollut minkäänlaista painostusta tai vaatimuksia.
Lukiossa yksi luokkakaveri joutui jättämään lukion kesken. Hänellä keskiarvo oli yli kasin, mutta hän koki, ettei se ollut riittävän hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Jos osaa asiat hyvin, niin voi olla vastaustekniikka pielessä. Sitä voisi harjoitella. Voi esim käydä läpi tehtyjä kokeita ja miettiä yhdessä, miten vastaamalla olisi saanut paremmat pisteet.
Tätä voisi kokeilla, koska tuntuu, että tekee liian nopeasti kokeet ja vastaa huolimattomasti.
Mulla oli ongelma se, että en älynnyt vastata itsestäänselvyyksiä tarpeeksi tarkasti ja siksi en teoria-aineista ole saanut hyviä numeroita koskaan, vaikka tiedän asian.
Tarkista lapsesi kokeisiinlukutekniikka. Voi olla, ettei käytä lukuaikaa tehokkaasti. Saattaa yrittää opetella vain ulkoa, mutta ei opi ja ymmärrä lukemaansa. Saattaa kuluttaa aikaa ei niin tärkeiden asioiden lukemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaukset voi vaikka:
- kemiallinen reaktio
No kaikki vastaukset on oikein. Ne pitääkin pisteyttää. Ei 5 luokkalaista voi vielä edellyttää ns täydellistä vastausta. Ekasta 1 tokasta 2 kolmannesta 1 ja vikasta 3 pistettä niin vastaukset on arvotettu oikeellisuuden mukaan. Sitten kun käydään koe läpi niin siinä kohtaan voi kertoa mitä pitäisi vastata ja miksi on annettu em pisteet.
Kokeet eivät anna todellista kuvaa osaamisen tasosta sen vuoksi että niihin usein luetaan. Kokeet pitäisi pitää yllätyksenä jotta niillä voitaisiin oikeasti mitata se, mitä oppilas osaa.
Ei jokainen lapsi voi olla kympin oppilas, se on ihan selvää.
Mikä aine?
Kokeissa itse olen sekoittanut asioita toisiinsa ja siitä sitten sakotettu minua. Kokeitten kysymyksetkin ymmärsin välillä väärin.
Asiat pitää oppia ei opetella ulkoa.