Lääkärille meno kilpirauhasasioissa pelottaa; neuvoja?
Olen 28 ja kärsinyt kilpirauhasvaivoista 17-vuotiaasta asti. Silloin siis diagnosoitiin kova liikatoiminta ja radiojodiin usutettiin n.23-vuotiaana. Olin tosi masentunut ja välinpitämätön ja menin miettimättä asiaa. Nyt on sitten vajaatoiminta ja lääkitys tällä hetkellä 0,1mg x 1,5 kolme kertaa viikossa ja 0,1mg x 2 neljästi viikossa. Kuulemma iso annos.
Olen jatkuvasti väsynyt, hajamielinen ja masentunut ja aina kun soittoajalla kysytään fiiliksistä, en oikein tiedä mitä sanoa kun olen varmasti jo tottunut tähän...
Arvot ovat jatkuvasti vaihdelleet ja samoin oma lääkäri myös.
Nyt on tullut netistä luettua ikäviä asioita virallisesta kilpirauhashoidosta ja tilasin sitten ajan omalle lääkärille, kun yksityiselle en vielä raaskinut yrittää suoraan. Siis erikoislääkärille. Jännittää vain kun hoitajakin oli puhelimessa aikaa varattaessa viisastelevan oloinen ja puhui lääkkeiden säännöllisestä ottamisesta ja kusipäälääkäreitä on tullut tällä elämässä nähtyä liian monta. En vain kehtaisi peruakaan...
Tulokset olivat viimeksi tällaiset;
T4 19.8
TSH 9.79
Joskus TSH on ollut myös paljon matalampi ja T4 silti korkeampi. T3:a ei ole ikinä missään testeissä otettu enkä osaa päätellä noista testeistä testaako ne nyt edes sitä vapaata T4:aa vai ei...
Otan nämä laput varmaan mukaan. Voisitteko keksiä jotain hyviä kysymyksiä mitä voisin esittää ja siten ajaa asiaani eteenpäin? Kysyisinkö noista vapaista ja kokonaisarvoista ja T4:stä? Entä kannattaako liothyroksiinilääkityksestä kiinnostua? Mihin se auttaa? Mitä muuta?
Kiitos vastauksista.
Kommentit (2)
Sulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, näkee sokeakin noista arvoista. Jos teeveyskeskuslääkäri ei sitä tajua, mene osaavalle yksityisille, pääset asianmukaiseen hoitoon.
suututtaa ihan miten paljon kilpirauhasongelmaiset saa tapella hoidon vuoksi.
Mä ehkä kysyisin siinä vastaanotolla itelleni tulostettuna labra-arvoni mitä on otettu ja sit varaisin sen ajan siltä yksityiseltä erikoislääkäriltä.