Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita joilla vauva lähtee/lähti hiiiitaasti liikkumaan?

Vierailija
24.02.2014 |

Meillä on 8 kk ikäinen vauva, joka siis kyllä kehittyy ihan normaalisti, mutta liikkeelle lähtö/motoriikan kehittyminen tuntuu olevan tosi hidasta. Esikoinen kyseessä, siksi ollaankin vähän epävarmoja ja sukulaisten ja tuttavien kommentit ja huomauttelut tuntuvat ikäviltä, etenkin kun lähipiirissä on todella monta hyvin saman ikäistä vauvaa. Tiedän toki, ettei pitäisi vertailla, mutta helppohan se on sanoa niiden, joilla lapset oppineet kaiken keskimääräisessä iässä eikä kuulu niihin hitaimpiin oppijoihin...

Meidän vauvamme ei osaa vielä ryömiä, ei kontata, ei istu ilman tukea, ei nouse tukea vasten seisomaan jne. On kyllä jäntevä ja istuu aika hyvin syöttötuolissa, ilman tukea vielä kellahtaa aika helposti taakse tai sivuille. Silti kärsimättömänä odotamme, milloin hän lähtisi edes hieman liikkumaan. Ainut liikkumistapa on kieriminen (sekin vain toiseen suuntaan) ja joskus vahingossa mahallaan lelua kurottaessa pyörii melkein puoli kierrosta kellon viisarin tavoin. Hän on hyväntuulinen ja rauhallinen, siksi tuntuu ettei olekaan kiirettä liikkeelle lähtöön.

Toisaalta täytyy olla onnellinen, kuinka helpolla sitä nyt pääsee, kun saa juoda aamukahvit rauhassa vauvan köllötellessä tyytyväisenä matolla lelujensa kanssa. Mutta silti sitä on itse kärsimätön, etenkin kun sukulaiset möläyttelevät kommentteja tyyliin: "eikö se vieläkään edes ryömi? Meidän pirjopetteri kyllä tuossa iässä jo lähti kävelemään" jne.

Vertaistukea, anyone? Rohkaisua, että kyllä ne hitaammatkin joskus oppii?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oppi vastaanotan 9- 10 kk kunnolla päästä istuma asentoon lattialla tai siitä mahalleen. Veti itseään tai kieri, ei koskaan ryöminyt. Hiukan yli 10 kk nousi sitten pinnasängyssä pystyyn. Kuitenkin oppi juoksemaan12 kk iässä. Mun poitsu oli iso kokoinen, jo syntyessään 55 cm ja yli neljä kiloo ja vuoden ikäisenä 82 cm ja painoa 12 kiloa. 

Vierailija
2/35 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan meiän esikoiselta :) lähti ryömimään vasta liki vuoden ikäisenä ja ekat askeleet otti 1,5 vuotiaana. On aina ollut luonteeltaan rauhallinen tarkkailija. Ei teidän vesselillä ole todellakaan vielä mikään kiire. Tiedän kokemuksesta, että ulkopuolisten ihmettely saattaa tuntua kurjalta. Ihan hyvin voit todeta ihmettelijöille, että kyllä se varmasti lähtee liikkeelle kun haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kans hidas motoriikan kanssa. Toiset oli tehny jo kuukausia sitä ja tätä, kun meidän vauva vain möllötti paikallaan. Siinä 8kk iässä alkoi tapahtumaan, ja sitten kehitys etene isoin harppauksin niin, että tukea vasten käveli ennen 1v. Puheen kehitys oli nopeaa, joten laitoin sen piikkiin. Ärsytti silti nuo vertailut, vaikka tosiaan helpommalla sitä pääsi.

Vierailija
4/35 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mä oon kuvitellu sitten, että tuo lentokoneasento ois huono juttu näin isolla vauvalla... No, en muista mistä olen lukenut. Täytyy tosiaan iloita siitä, että saa rauhassa olla vielä kun ei tarvitse vahtia liikkuvaa vauvaa. 

Ap

Vierailija
5/35 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 22:16"]

Meillä ryömi 7-kuisena, konttasi päivää ennen kuin täytti 8 kk ja nousi seisomaan ja käveli tukea vasten 8,5-kuisena. Tähän ollaan nyt jääty, ja lapsi on 1 v. 2 kk. Omille jaloille ei uskaltaudu. Konttaa kyllä ympäriinsä ja tukea vasten siis menee epäröimättä. Mistähän kiikastaa?

[/quote]

Nyt kävellään! Lapsi on nyt 1 v 4 kk. Jopa sitä odotettiinkin. Lapsi on innoissaan, vanhemmat myös.

Vierailija
6/35 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ryömi 7-kuisena, konttasi päivää ennen kuin täytti 8 kk ja nousi seisomaan ja käveli tukea vasten 8,5-kuisena. Tähän ollaan nyt jääty, ja lapsi on 1 v. 2 kk. Omille jaloille ei uskaltaudu. Konttaa kyllä ympäriinsä ja tukea vasten siis menee epäröimättä. Mistähän kiikastaa?

Vierailija
7/35 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan meidän esikoiselta ja tunteesi minun tunteiltani! :)

Esikoinen lähti meillä ryömimään 9kk vanhana, konttasi 11kk vanhana ja käveli 1v.4kk. Ja kyllä stressasin, voi kuinka stressasinkaan.

Kakkonen teki kaiken "ajallaan" ja kolmonen sitten ihan hassusti, eli 9.5kk vanhana oppi kahdessa viikossa ryömimään, konttaamaan, nousemaan pystyyn, seisomaan tuetta ja 10kk vanhana käveli! :D

Vierailija
8/35 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin kuopus lähti kävelemään vasta 1 v 7 kk iässä. 1,5 v neuvolassa saimme fysioterapiaan lähetteen, ei mitään vikaa. Tyttö on tosi varovainen, ei juurikaan halua esim.  kiipeillä. Sen sijaan jaksoi kyllä rakennella 3-vuotiaille tarkoitettuja palapelejä. Nyt on jo 12-v, on oppinut ihan hyvin hiihtämään, luistelemaan, ratsastamaan, pyöräilemään. Laskettelu on ainoa, mitä ei suostu tekemään. Ja kun hän aikanaan lähti kävelemään, se oli aika hyvää kävelyä alusta saakka. Ei kaatuilemista tai pyllähtelyä. Varmaa etenemistä. 

Vierailija
9/35 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva on nyt 9 kk eikä vieläkään ryömi eikä vielä istu niin varmasti ilman tukea, että voisi itsekseen jättää, täytyy olla varmistamassa. No, ehkä se joskus lähtee liikkeelle. 

Ap

Vierailija
10/35 |
21.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoinen ei myöskään iikkunut 8kk-ikäisenä mitenkään. 9-kuisena alkoi työntää itseään käsillä taaksepäin ja oppi istumaan tuetta. Ei ryöminyt koskaan, konttasi 10kk, nousi tukea vasten seisomaan 11kk, käveli ilman tukea 14kk. Huoletti kyllä jonkin verran, mutta turhaan.Tyttö nykyisin motorisesti taitava ja ketterä 5-vuotias.

Vierailija
11/35 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 8,5kk ikäinen tyttö, kääntyilee nyt vasta ja vetää mahalla ollessaan käsillään itseään hieman johonkin suuntaan. Pahat ruoka-aine-allergiat ja refluksitauti taustalla, istui ensimmiset puoli vuotta vain sylissä ja huusi kuin vietävä jos laski selälle tai mahalle. Meillä syynä hitaaseen liikkeelle lähtöön ovat varmasti nuo. Aluksi otin tosi paljon paineita ja pahoitin mieleni, vertailin muihin vauvoihin. Neuvolassakin varoittelivat että motoriikka kehittyy yleensä jälkijunassa vaivojen vuoksi. Nyt en jaksa enää murehtia, hyvä jos ennen kahta ikävuotta kävelee ja kyllä ne neuvolasta fysioterapiaan laittaa lähetettä jos oikeasti on tarve. Niin ja tosiaan meillä vauva osaa kuitenkin jo pinsettiotteen tosi sujuvasti ja istuu syöttötuolis muttei muuten itse. Älä murehdi, jokainen on lapsi on erilainen, rakasta ja arvosta lastasi juuri sellaisena kuin hän on!

Vierailija
12/35 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 23:39"]Meillä on 8 kk ikäinen vauva, joka siis kyllä kehittyy ihan normaalisti, mutta liikkeelle lähtö/motoriikan kehittyminen tuntuu olevan tosi hidasta. Esikoinen kyseessä, siksi ollaankin vähän epävarmoja ja sukulaisten ja tuttavien kommentit ja huomauttelut tuntuvat ikäviltä, etenkin kun lähipiirissä on todella monta hyvin saman ikäistä vauvaa. Tiedän toki, ettei pitäisi vertailla, mutta helppohan se on sanoa niiden, joilla lapset oppineet kaiken keskimääräisessä iässä eikä kuulu niihin hitaimpiin oppijoihin...

Meidän vauvamme ei osaa vielä ryömiä, ei kontata, ei istu ilman tukea, ei nouse tukea vasten seisomaan jne. On kyllä jäntevä ja istuu aika hyvin syöttötuolissa, ilman tukea vielä kellahtaa aika helposti taakse tai sivuille. Silti kärsimättömänä odotamme, milloin hän lähtisi edes hieman liikkumaan. Ainut liikkumistapa on kieriminen (sekin vain toiseen suuntaan) ja joskus vahingossa mahallaan lelua kurottaessa pyörii melkein puoli kierrosta kellon viisarin tavoin. Hän on hyväntuulinen ja rauhallinen, siksi tuntuu ettei olekaan kiirettä liikkeelle lähtöön.

Toisaalta täytyy olla onnellinen, kuinka helpolla sitä nyt pääsee, kun saa juoda aamukahvit rauhassa vauvan köllötellessä tyytyväisenä matolla lelujensa kanssa. Mutta silti sitä on itse kärsimätön, etenkin kun sukulaiset möläyttelevät kommentteja tyyliin: "eikö se vieläkään edes ryömi? Meidän pirjopetteri kyllä tuossa iässä jo lähti kävelemään" jne.

[/quote]

Meillä on 5kk vauva, joka alkoi noin 3kk iässä liikkumaan pyörimällä, ei vielä konttaa, eikä kävele. Seisoo kyllä jaloillaan ja treenaa jalkojaan ja punnertaa, pistää itse tutin ja purulelun mm suuhun ja ottaa pois suustaan. Osaa ottaa itse kumilusikan ja laittaa sen suuhunsa, osaa istua syöttötuolissa ja häslätä

Vierailija
13/35 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 23:39"]Meillä on 8 kk ikäinen vauva, joka siis kyllä kehittyy ihan normaalisti, mutta liikkeelle lähtö/motoriikan kehittyminen tuntuu olevan tosi hidasta. Esikoinen kyseessä, siksi ollaankin vähän epävarmoja ja sukulaisten ja tuttavien kommentit ja huomauttelut tuntuvat ikäviltä, etenkin kun lähipiirissä on todella monta hyvin saman ikäistä vauvaa. Tiedän toki, ettei pitäisi vertailla, mutta helppohan se on sanoa niiden, joilla lapset oppineet kaiken keskimääräisessä iässä eikä kuulu niihin hitaimpiin oppijoihin...

[/quote]

Meillä on 5kk vauva, joka alkoi noin 3kk iässä liikkumaan pyörimällä, ei vielä konttaa, eikä kävele. Seisoo kyllä jaloillaan ja treenaa jalkojaan ja punnertaa, pistää itse tutin ja purulelun mm suuhun ja ottaa pois suustaan. Osaa ottaa itse kumilusikan ja laittaa sen suuhunsa, osaa istua syöttötuolissa ja häslätä

Vierailija
14/35 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 23:45"]Mun oppi vastaanotan 9- 10 kk kunnolla päästä istuma asentoon lattialla tai siitä mahalleen. Veti itseään tai kieri, ei koskaan ryöminyt. Hiukan yli 10 kk nousi sitten pinnasängyssä pystyyn. Kuitenkin oppi juoksemaan12 kk iässä. Mun poitsu oli iso kokoinen, jo syntyessään 55 cm ja yli neljä kiloo ja vuoden ikäisenä 82 cm ja painoa 12 kiloa. 

[/quote]

meidän muksu oli 5kk ikäisenä 64cm ja vähän vajaa 10kg,liikkuu pyörien, punnertaa, vetää leukaa, seisoo tuen kanssa, istuu tuettuna syöttötuolissa, kova häsläämään, jokeltamaan ja nauramaan. Hetkeksikään ei voi jättää yksin, koska kierii. Ei konttaa/kävele vielä.

Vierailija
15/35 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin lapsi on hidas liikkeissään. En ole lainkaan huolissaan ja ihmettelijöille vastaan esim. "hän panostaa älyllisiin harrastuksiin". Vauva on siis tosi tarkkaavainen, sosiaalinen ja panostaa liikkumista enemmän puheen harjoitteluun.

Vierailija
16/35 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään hätää :) ...Todennäköisesti teillä ei kauheasti ryömitä eikä kauaa konttailla, vaan lähdetään siitä nopeasti kävelemään. Serkkuni lapsi ei vielä edes 1 vuotiaana kävellyt vaan synttäreillä vaan nökötti istualleen lattialle. Lapsi on nyt aivan normaali 2 vuotias. Kaikki ovat yksilöitä ja kehittyvät omaan tahtiinsa. Minusta tuollainen vertailu on todella lapsellista.

Vierailija
17/35 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottavaa kuulla :) Jäi tuosta 8 kk neuvolalääkärin tarkastuksesta huono mieli, kun lääkäri latelee kysymyksiä, että osaako sitä ja tätä ja tuota ja kaikkeen sai vastata ei. Sitten kun tuo meidän lääkäri ei ole mikään lastenlääkäri vaan ihan yleislääkäri, ja on aika kokematon lasten kanssa... Rupesi sitten kesken käynnin googlaamaan jotain THL:n neuvolakäsikirjaa kun ei ollut ihan varma, että onko kaikki nyt normaalia. Neuvolavihkoon kirjoitti kuitenkin, että kehitys normaalia.

Ap

Vierailija
18/35 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on saanut sukulaisilta kuulla vaikka mitä ihme kommentteja, vaikka lapsi on kehittynyt ihan normaalisti. Pitää vaan yrittää laittaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, vaikka tiedän kyllä, että etenkin esikoisen kohdalla sitä on aika herkkä... Lapset ovat yksilöitä, tsemppiä ap :)

Vierailija
19/35 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, mun lapsi oppi 8 kk ikäisenä konttaamaan (ei ryöminyt), 9 kk iässä nousi seisomaan, otti askelia, ja 11 kk iässä käveli tuetta. Että voi se sitten äkkiä mennä se kehitys jos niikseen tulee.

Vierailija
20/35 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat erilaisia. Oma esikoinen ryömi myöhään, käveli aikaisin, ja puhui myöhään. Kavereiden lapsi puhui jo pitkiä lauseita kun meidän poika sanoi osan nimestään. Mutta toisaalta tämä kavereiden lapsi käveli melkein puoli vuotta myöhemmin. Ei pitäisi verrata muihin, mutta esikoisen kanssa on monesti epävarma ja vertaa. Ja kuitenkin yläkoulun opena tiedän, että kaikki ne kuitenkin myöhemmin sekä puhuvat että kävelevät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi