Ensimmäinen asunto sijoitukseen?
Onko täällä ketään, joka olisi ostanut ensimmäisen asuntonsa ainoastaan sijoituskäyttöön? Minua houkuttaisi tämä ajatus, vaikka menettäisin siinä aspin ja korkovähennyksen hyödyt. Asun itse vuokralla vielä ja säästän aspiin, mutta koen että pääsisin paremmin kartuttamaan omaisuutta ja jopa rikastumaan aloittamalla asuntosijoittamisen nyt.
Kommentit (19)
Asunto ei välttämättä ole helpoin ja tuottavin sijoitus. Joudut hommaamaan vuokralaiset, korjaamaan niiden jäljet, remontoimaan, juoksemaan yhtiökokouksessa, ehkä osallistumaan talkoisiin ja lisäksi osa vuokratuloista menee vastikkeeseen, joten käteen jää vain muutama satanen kuussa. Plus jos yhtiössä tulee joku isompi remontti, otetaan siihen yhtiölaina ja siihen se sun voitto sulaakin.
Vierailija kirjoitti:
Pidän yksittäistä asuntoa turhan riskialttiina ja siksi sijoitan kiinteistörahastoon.
Eikös siinä ole liikaa välistä vetäjiä.
Onko se ennemmin bisnes niille välistä vetäjille kuin tavikselle?
Vierailija kirjoitti:
Asunto ei välttämättä ole helpoin ja tuottavin sijoitus. Joudut hommaamaan vuokralaiset, korjaamaan niiden jäljet, remontoimaan, juoksemaan yhtiökokouksessa, ehkä osallistumaan talkoisiin ja lisäksi osa vuokratuloista menee vastikkeeseen, joten käteen jää vain muutama satanen kuussa. Plus jos yhtiössä tulee joku isompi remontti, otetaan siihen yhtiölaina ja siihen se sun voitto sulaakin.
Muutama satanen helpottaisi pienituloisen elämää mukavasti. Asuntosijoittaminen on kaikista turvallisin ja tuottoisin tapa sijoittaa, jos osaa ostaa oikeanlaisia kohteita oikeista kaupungeista.
asunto ei ole tuottavin sijoituskohde ja riskejäkin on aika paljon jos on vain yksi asunto. Asuntosijoittamisen hyvä puoli taas on että siihen saa helpommin velkavipua, joka taas toisaalta lisää riskejä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän yksittäistä asuntoa turhan riskialttiina ja siksi sijoitan kiinteistörahastoon.
Eikös siinä ole liikaa välistä vetäjiä.
Onko se ennemmin bisnes niille välistä vetäjille kuin tavikselle?
Menee toki 2% hallinointipalkkio, mutta arvostan matalampaa riskitasoa.
Meillä on sijoitusasunto. Ensin oli kallis putkiremontti. Kylppäri uudistettiin kokonaan taloyhtiön toimesta.
Nyt on alkamassa super valtavan kallis ja osin turha julkisivuremontti parvekkeineen. Parvekkeet ja ikkunat, ovet j julkisivun pinta uusitaan. Oikein luksusremontti. Aivan turhia hienouksia.
Esimerkki: parvekkeille tuleviin lasituksiin tulee sälekaihtimet. (sen lisäksi, että uusittaviin ikkunoihin tulee sellaiset) Aivan tarpeeton esim meillä, joilla asunto on pohjoiseen.
Parveke on tässä talossa koko huoneiston levyinen kaikilla.
Saattaa asumistukesi Kelalta pienentyä, muuten hyvä ajatus, jos jaksat etsiä vuokralaisia, siivota ja remontoida kämppää, kuunnella ihmisten valituksia yms.
Mä ostin Tampereen ydinkeskustasta kaksi yksiötä ja laitoin vuokralle. Vuokralaiset maksavat asuntolainani+korot+vastikkeet ja mun täytyy laittaa omaa rahaa asuntoihin 10 euroa/asunto kuukaudessa eli 20 euroa yhteensä. Tuotto tällä hetkellä näissä asunnoissa 5% eikä koskaan ole ollut mainion sijainnin vuoksi tyhjiä vuokraamattomia kuukausia .
Eli täydellinen tapa kartuttaa omaa omaisuutta kun vuokralaiset maksaa mulle nuo asunnot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama satanen helpottaisi pienituloisen elämää mukavasti. Asuntosijoittaminen on kaikista turvallisin ja tuottoisin tapa sijoittaa, jos osaa ostaa oikeanlaisia kohteita oikeista kaupungeista.
Jooei... Sulla täytyy olla rahaa takana ja myös kiinnostusta hoitaa sen asunnon juttuja. Miten pienituloinen ostaa asuntoon uuden jääkaapin, astianpesukoneen jne. Älkää oikeesti ryhtykö vuokranantajaksi jossei ole resursseja siihen.
Etsi sille hyvä koti, että sijaisvanhemmat on sitten kunnon väkeä eikä maalaa seiniä väärillä väreillä, ja herregyyd vaihda keittiön kahden altaan lavuaaria yhdeksi pieneksi pyöreäksi altaaksi.
Jos ostat sijoitukseen, menetät ensiasunnon ostajan vapautuksen varainsiirtoverosta (koskee vaan niitä jotka ostaa omaan käyttöön).
Vierailija kirjoitti:
Mä ostin Tampereen ydinkeskustasta kaksi yksiötä ja laitoin vuokralle. Vuokralaiset maksavat asuntolainani+korot+vastikkeet ja mun täytyy laittaa omaa rahaa asuntoihin 10 euroa/asunto kuukaudessa eli 20 euroa yhteensä. Tuotto tällä hetkellä näissä asunnoissa 5% eikä koskaan ole ollut mainion sijainnin vuoksi tyhjiä vuokraamattomia kuukausia .
Eli täydellinen tapa kartuttaa omaa omaisuutta kun vuokralaiset maksaa mulle nuo asunnot
Tässähän vertailtiin sitä kannattaako asua ITSE vuokralla ja ottaa vuokralainen omaan sen sijaan, että asuisi itse siinä omassa.
Jos maksat vuokraa tasan saman verran, kuin vuokralaisesi maksaa vuokraa kyseessä on nollasummapeli.
Mutta joudut maksamaan myös vastikkeen ja veron, joten vaikka vuokralaisesi maksaa osan omasta vuokrastasi, on huomattavasti järkevämpää asua itse siinä omassa.
Se riippuu. Omat vanhempani olivat vuosia asuntosijoittajia. Taviksiksi bisnes oli aika isoa ja asuntoja oli parhaimmillaan 13. Eivät omistaneet pk-seudulta asuntoja vaan Turusta ja Tampereelta. Lopulta väsyivät. Kokivat, että liikaa työtä ja vastaan tuli säännöllisesti kamalia vuokralaisia. Ainaisia taloyhtiöremontteja, asuntojen tarkastusta ja remontointia. Kaikenlaista vuosien saatossa tuli huijaavista isännöitsijöistä lähtien. Oli itsemurhan tehneitä ja mädäntyneitä kämppään, oli sotkijoita, uhkailijoita, narkkareita, vuokrarästiläisiä, muutama häätö jne. Yksi legendaarinen oli nuori opiskelijanainen, jolla luottarit kunnossa ja maksoi kyllä vuokransa, mutta soitteli paniikissa iltaisin siitä ja tästä. Esimerkiksi pelkäsi naapuriaan, oli viiltänyt sormensa (ja tulee mieleen soittaa vuokranantajalle siitä kello 21 illalla) veitseen, että voisiko tulla auttamaan, kun tulee niin paljon verta jne. Mt-ongelmainen siis. Suurin osa olikin vuokralaisista ihan jees, mutta eivät enää jaksaneet yhtään ongelmatapausta. Lähes 30 vuoden aikana tuli siis kaikkea vastaan.
Myivät kaikki pois ja ovat onnellisia pörssisijoittajia nykyään. Ei tarvi soitella rahojen perään tai kuunnella tappouhkauksia, kun yrittää häätää päihdeongelmaista ulos. Siis asukasta, joka muuttaessa vaikutti fiksulta ja luottotiedot kunnossa + opiskelupaikka yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sijoitusasunto. Ensin oli kallis putkiremontti. Kylppäri uudistettiin kokonaan taloyhtiön toimesta.
Nyt on alkamassa super valtavan kallis ja osin turha julkisivuremontti parvekkeineen. Parvekkeet ja ikkunat, ovet j julkisivun pinta uusitaan. Oikein luksusremontti. Aivan turhia hienouksia.
Esimerkki: parvekkeille tuleviin lasituksiin tulee sälekaihtimet. (sen lisäksi, että uusittaviin ikkunoihin tulee sellaiset) Aivan tarpeeton esim meillä, joilla asunto on pohjoiseen.
Parveke on tässä talossa koko huoneiston levyinen kaikilla.
Tämähän on monissa taloyhtiöissä se ongelma: sijoitusasuntojen omistajat eivät halua panostaa asumisviihtyvyyteen. Pahinta on taloyhtiöt joissa enemmistö on sijoitusasuntoja, remppoja ym. halutaa siirtää ja tehdä vain mimini.
Ne notka omistavat asuntonsa ja asuvat niissä, yleensä ovat avoimia sille että samalla kun tehdään joku remppa tehdään se kunnolla/vähän extraa samalla (mikä yleensä tulee halvemmaksi kun tehdä aikanaan erillisenä remppana jne.)
Ja totuus lienee myös se, että vuokranantajia ei lopulta "kiinnosta" missä oloissa vuokralainen asuu, juuri tuollainen ajatusmalli ettei vuokralainen tarvitse sälekaihtimia, mutta omasta kodista ne toki löytyvät jne.
Töitä tuo vuokraushomma teettää. Vanhemmat tehneet tätä mutta ei välttämättä mitään kivaa touhua.
Jos löytyy kiva vuokralainen niin ok. Mutta meitä on moneen junaan.
Kuulostaa aika erikoiselta. Maksat siis vuokraa, mistä et voi tehdä mitään verovähennyksiä. Sitten saat vuokratuloja, josta maksat lainanlyhennystä, vastiketta ja verot, jonka jälkeen todennäköisesti maksat kuussa enemmän kuin saat vuokraa. Tuotto voi olla jossain muuttotappioalueella vähän plussalla, mutta silloin et saa asunnon arvosta voittoa.
Piensijoittaja kirjoitti:
Kuulostaa aika erikoiselta. Maksat siis vuokraa, mistä et voi tehdä mitään verovähennyksiä. Sitten saat vuokratuloja, josta maksat lainanlyhennystä, vastiketta ja verot, jonka jälkeen todennäköisesti maksat kuussa enemmän kuin saat vuokraa. Tuotto voi olla jossain muuttotappioalueella vähän plussalla, mutta silloin et saa asunnon arvosta voittoa.
Vähän hankala ostaa omaa pk-seudulta kun hinnat karanneet käsistä enkä saisi lainaa. Harkinnassa on käynyt että ostaisin sijoitusasunnon kotikaupungistani Pohjois-Suomesta, maksattaisin sen vuokralaisella ja muutan sinne itse kun jään eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Vähän hankala ostaa omaa pk-seudulta kun hinnat karanneet käsistä enkä saisi lainaa. Harkinnassa on käynyt että ostaisin sijoitusasunnon kotikaupungistani Pohjois-Suomesta, maksattaisin sen vuokralaisella ja muutan sinne itse kun jään eläkkeelle.
Vielä hullumpaa on pistää rahansa kiinni johonkin muuttotappiokunnan remonttiunelmaan.
-ero