Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juoksuharrastuksen aloittaminen rapakuntoisena, kokemuksia?

Vierailija
24.02.2014 |

Kuntoni on tosi huono, en ole koskaan ollut liikunnallinen mutta nyt päätin että jotain täytyy tehdä. Aikaan ja paikkaan sidotut ryhmäliikuntatunnit ei mulle sovi, joten ajattelin että juoksu voisi olla mun juttu. Saa olla ulkona ja mennä silloin kuin itselle sopii. 

Mutta kaipaisin kokemuksia ja vinkkejä, miten aloittaa, millaiset varusteet pitäisi olla? Ja onko täällä joku muu (entinen) rapakuntoinen, joka olisi aloittanut juoksun esim. Porin juoksukoulun ohjelmaa noudattaen? Toimiiko se? Tuntuu käsittämättömältä, että viiden viikon päästä jaksaisin juosta 5 km, koska en ole tosiaan koskaan juossut muutamaa minuuttia. Aamulla tein sen ekan lenkin, ja tosiaan ajattelin nyt noudattaa sitä ohjelmaa sen viisi viikkoa ainakin, ehkä 11 viikkoakin. Mutta vertaistukea ja kokemuksia siis kaipaisin :)

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin itsekin Porin juoksukoululla ja se toimi hyvin. Jos tahti tuntuu liian kovalta, ota joku viikko uudestaan ennen seuraavaan siirtymistä.

Olennaista on pitää vauhti niin hitaana, ettei suuremmin hengästy. Ei haittaa, vaikka se tarkoittaisi kävelyvauhtia. Kun kunto kasvaa, nopeuskin kyllä kasvaa aikanaan.

Vierailija
2/10 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös hyvä semmoinen kuin From Couch to 5k eli sohvalta viiteen kilometriin. http://www.c25k.com/ voi ladata mp3-tiedostot ja laittaa soimaan, siellä neuvotaan mitä pitää tehdä. Aluksi mennään intervalleja, eli reipasta kävelyä ja juoksupyrähdyksiä.

Tai sitten jos on älypuhelinihmisiä, löytyy myös appina. Ja Zombies 5k, jos tykkää pelillisyydestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porin juoksukoulu on hyvä ja tosiaan vauhti riittävän maltilla. Itse surin kolme vuotta sitten kun yksi sauvakävelijä ohitti minut kun olin "juoksulenkillä". Vauhtini oli niin hidas (10min /km). Jatkoin vain silti sinnikkäästi ja pikku hiljaa ne vauhdit nousivat. Nyt juoksen peruslenkkejä alle 6min/km vauhdilla ja treenaan toiselle täydelle maratonile. Tähän ei tarvitse pyrkiä, mutta jos jostain liikunnasta saa säännöllisen elämäntavan, on todella onnistunut!

Itse huomasin kunnon paranemisen lasten kanssa ulkoillessa. Vuosi vuodelta on jaksanut vetää lapsia paremmin Stigalla, vaikka lasten paino onkin lisääntynyt. :) 

Tsemppiä kaikille liikkujille! Muistakaa, että jos tulee takapakkeja tai lenkkejä jää väliin (kuten välttämättä tapahtuu), ei kannata jättää koko hommaa, vaan seuraavana päivänä vaan uudestaan liikkeelle siitä mihin viimeksi  jäi. Ensimmäiseksi tavoitteeksi kannattaa ottaa säännöllisyys, sitten liikunta-ajan maltillinen lisääminen ja sitten vasta tahdin lisääminen. 

Vierailija
4/10 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii juoksukoulu tosi hyvin, itsekin tein sen jokunen vuosi sitten kenties vielä heikommista lähtökohdista kuin sinä :) Mielestäni tuossa 5 km kohdalla pitäisi viipyä siinä kilsamäärässä hiukan kauemmin, lisäys kymppiin tuntui rankalta.

Ihan tavallisilla verkkareilla ja lenkkareilla aloitin, nyttemmin olen hankkinut nastalenkkarit, juoksutrikoot, teknisen paidan ja juoksutakin. Mutta alkuun pääsee helposti sillä mitä, kaapista löytyy :)

Vierailija
5/10 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porin juoksukoulu toimii, olen itse tehnyt sitä. Se toimii nimenomaan rapakuntoiselle, koska se on niin helppo aloittaa ja se ohjaa säännölliseen juoksemiseen. Lenkkarit jalkaan ja urheiluvaatteet päälle, musiikkia kuulokkeisiin ja kyllä se siitä! Voit jopa koukuttua! 

Vierailija
6/10 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii hyvin rapakuntoisellekin Porin juoksukoulu, koska kynnys aloittaa on niin matala. Opettaa säännölliseen lenkkeilyyn. Laitat vaan lenkkarit jalkaan, mukavat vaatteet päälle ja musaa kuulokkeisiin. Voit hifistellä vaatteiden kanssa sitten myöhemmin.

Aijai, alkoikin tehdä mieli lenkille!

Vierailija
7/10 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii hyvin rapakuntoisellekin Porin juoksukoulu, koska kynnys aloittaa on niin matala. Opettaa säännölliseen lenkkeilyyn. Laitat vaan lenkkarit jalkaan, mukavat vaatteet päälle ja musaa kuulokkeisiin. Voit hifistellä vaatteiden kanssa sitten myöhemmin.

Aijai, alkoikin tehdä mieli lenkille!

Vierailija
10/10 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kannustuksesta! Ohjelma vaikutti tosiaan hyvältä sen suhteen, että ekat lenkit on niin lyhyitä että on matala kynnys mennä kun aikaa ei mene montaa tuntia ja kunto jopa riittää niihin :) Ja nyt on hyvä fiilis kun sai jotain aikaan. Huomenna sitten taas uudelleen! Täytyy nyt tehdä tästä rutiini ennen kuin hankin mitään uusia varusteita, lenkkarit ja tuulipuku oli tuolla eteisessä eli niillä mennään nyt ainakin aluksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä