Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi te viette taaperot liian aikaisin laskettelurinteeseen?

Vierailija
24.02.2014 |

Olin viikonloppuna oman nelosluokkalaiseni kanssa snoukkailemassa, ja lasten rinteessä (joka on kuitenkin melko jyrkkä) oli kymmeniä vanhempia taaperoikäisten lastensa kanssa ilmeisestikin harjoittelemassa lumilautailua tai suksilla laskemista. Onko Enni Rukajärven ansiota että näin moni vanhempi on päättänyt tutustuttaa lapsensa lajiin, vai onko taustalla jokin muu syy jota en ymmärrä?

Liikunta on hieno asia, mutta sen tulisi tapahtua lapsen omilla ehdoilla ja ei tosiaankaan ole paras mahdollinen valinta köyttää kolmevuotiasta suksiin ja sitten sitoa lapsi valjaisiin, ja ohjastaa sitä lasta rinnettä alas. Lapset olivat koko ajan nokallaan, itkeskelivät välillä ja äiti törötti vauvan kanssa rinteen alaosassa ja isä huitoi ohjaksilla. Sitten toinen ryhmä oli se joka kipitti lapsen perässä pitkin rinnettä alas, ja lapsen tasapaino oli ihan kammottavan huono.

Ymmärrättekö te vanhemmat mitä lumilautailu tai suksilla laskeminen vaatii tasapainolta? Ymmärrättekö myös, että jos ette itse laske niin ette voi antaa neuvoja lapselle millä kohdalla laskuvälinettä pitää tehdä sitä ja tätä? Taaperot eivät pääse hissiin, joten isät TYÖNSIVÄT lapsia rinnettä ylös ja laskettivat ohjaksilla alas?? Mitä hemmettiä? Mitä tapahtui pulkkailulle?? Mikä vika on laittaa se parivuotias pulkkaan tai antaa muksun tutustua omien kykyjensä mukaan johonkin lajiin? Ihan perinteisillä murtsikkasuksilla voi aloittaa pienenkin taaperon kanssa, ei tarvita valjaita eikä tarvitse pehmustaa toppahaalaria takapuolen kohdalta koska tasaisella maalla jos kaatuu, ei satu muutenkaan.

Eräskin äiti puoliväkisin raahasi jo vähän isompaa tyttöä joka laudan kanssa suunnilleen itki kun ei enää jaksa. Ja äiti väänsi että kyllä jaksat kun on maksettu kahdesta tunnista. Onko tuo tosiaan teidän vanhempien käsitys siitä, että lapsi omaksuu lajin joka tuntuu pahalta?

Kummitteleeko taustalla jokin oma haave olympiamitalista, vai mikä KIIRE teillä on lastenne suhteen? Snoukkalajeihin ehtii tutustumaan aivan hyvin alaluokilla, ja varsinkaan jos ette itse osaa laskea niin on aivan hulluutta lähteä opastamaan omaa lasta että kuinka täytyy laskea.

Huolimatta siitä, että me itse miehen kanssa lasketaan me ostettiin paikallisesta laskettelukeskuksesta silloin aikanaan yksityisopetusta lapselle, hän oli tuolloin 7-vuotias ja oli hiihtänyt murtsikkaa jo pari vuotta. Jos välttämättä haluatte sen kolmevuotiaan saada snoukkasuksille, niin hommatkaa edes opettaja joka OSAA opettaa snoukkailua!

Joukossa oli muuten vanhempia jotka laskivat itsekin, ja heidän (arviolta) viisivuotias laski heidän mukanaan, ja sitä oli ilo seurata, lapsi selvästi nautti siitä. Mutta miten voi laskettelusta nauttia ihan tosi pieni taapero joka on köytetty ja vyötetty ja suojattu ja tiivistetty ja sitten kyljissä on kiinni remmit, joista isä ohjaa epätoivon vimmalla? Tekisitte perheen kanssa jotain YHDESSÄ, liikkuisitte ihan vaikka vielä vaunulenkeillä ettekä yrittäisi olla jotain mitä ette ole.

Kaikista ei tule olympialaskijoista, ja ne keistä tulee niin kyllä lapsista huomaa onko heillä intohimo siihen lajiin. Omasta lapsestani ainakin huomaan että rakastaa snoukkailua mutta harrastaa niin monia muitakin lajeja, että on mahdotonta sanoa minkä lajin pariin jää jos jää ollenkaan. Ei olisi tullut mieleenkään yrittää aivopestä lasta parivuotiaana jonkin tietyn lajin pariin, se laji täytyy löytää itse.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 09:11"]

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 09:08"]

Eläpä yleistä. Ei kaikki vanhemmat lapsiaan sinne pakota. Meillä ainakin lapset menee sen verran kun jaksaa/ haluaa, sitäpaitsi noin pienille lippu ei edes maksa. Välineet tietty jos ne vuokraa. Pienet oppii laskemisen ja hissin käytön huomattavasti nopeammin kuin isommat. Ei sinne tietenkään viedä ketään kömpelöä ummikkoa, me ollaan viety sitten kun on osannut hiihtää ja luistella ja lapsi on itse halunnut rinteeseen. Eikä rukajärvellä tai kenellekään muulla ole osuutta asiaan. :)

tietysti on tyhmempiäkin vanhempia, mutta ei kannata yleistää.

[/quote]

Oikeesti vituttaa kun ihmiset ei lue aloitusta kunnolla vaan aletaan nillittämään.

Jos joku on nähnyt jotain viikonloppuna, kirjoittaa siitä ja lisää että kaikki eivät ole samanlaisia, niin onko se yleistämistä? Lukemisen ymmärtäminen = +10.

[/quote]

Luin aloituksen kolmeen kertaan läpi, en löytänyt kohtaa jossa ap mainitsisi ettei yleistä. Jotain positiivista oli kyllä 5v laskijoista, mutta haukkui pystyy KAIKKI vanhemmat joka vie ne taaperot sinne rinteeseen. Ehkä mun luetun ymmärtämisessä on vikaa? Voisitko kertoa missä kohtaa mainitaan se ettei tämä ole yleistystä? En jaksa enää lukea neljättä kertaa kun oli niin puuduttavaa paasaamista samasta asiasta.

Minusta on väärin sanoa onko toisen lapsi valmis rinteeseen, kyllä sen vanhempi itse tietää. Siinä missä joku oppii pyöräilemään 2v, toinen oppii 6v. Sama pätee tässä. Eihän sinne kukaan vie lasta joka juuri ja juuri osaa kävellä. Ja joo, myönnän että on niitä vanhempia jotka lapsensa pakottaa harrastamaan mutta ei me kaikki sellaisia olla.

Vierailija
2/22 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö ehdottomasti halusi rinteeseen 3-vuotiaana :) Kaatuili, itkikin välillä, mutta kun ei halunnut lopettaa! Minä yritin houkutella pulkkamäkeen, tyttö sanoi, että haluaa oppia. Yksi päivä tahkottiin ja sitten alkoi jo sujua. Tytöstä laskettelu näytti niin hauskalta ja halusi tehdä samaa mitä isoveli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon vuodatuksen ja monesta perheestä kertovan yksityiskohtaisen kuvailun jälkeen tulee vain mieleen, että ehditkö sinä ap lasketella ollenkaan?

Vierailija
4/22 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläpä yleistä. Ei kaikki vanhemmat lapsiaan sinne pakota. Meillä ainakin lapset menee sen verran kun jaksaa/ haluaa, sitäpaitsi noin pienille lippu ei edes maksa. Välineet tietty jos ne vuokraa. Pienet oppii laskemisen ja hissin käytön huomattavasti nopeammin kuin isommat. Ei sinne tietenkään viedä ketään kömpelöä ummikkoa, me ollaan viety sitten kun on osannut hiihtää ja luistella ja lapsi on itse halunnut rinteeseen. Eikä rukajärvellä tai kenellekään muulla ole osuutta asiaan. :)

Vierailija
5/22 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 09:03"]

Meillä tyttö ehdottomasti halusi rinteeseen 3-vuotiaana :) Kaatuili, itkikin välillä, mutta kun ei halunnut lopettaa! Minä yritin houkutella pulkkamäkeen, tyttö sanoi, että haluaa oppia. Yksi päivä tahkottiin ja sitten alkoi jo sujua. Tytöstä laskettelu näytti niin hauskalta ja halusi tehdä samaa mitä isoveli.

[/quote]

No niin, lapsi HALUSI rinteeseen, näin sen pitäisikin mennä. Mutta ne taaperot joita näin rinteessä viikonloppuna eivät tosiaankaan nauttineet laskettelusta, eivätkä näyttäneet nauttivan perheen muutkaan jäsenet.

Vierailija
6/22 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin lapset ollut 3-4v kun on aloittaneet. :)

4

Vierailija
7/22 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 09:08"]

[/quote]

Oikeesti vituttaa kun ihmiset ei lue aloitusta kunnolla vaan aletaan nillittämään.

Jos joku on nähnyt jotain viikonloppuna, kirjoittaa siitä ja lisää että kaikki eivät ole samanlaisia, niin onko se yleistämistä? Lukemisen ymmärtäminen = +10.

Vierailija
8/22 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aloitti  2.5 vuotiaana, ihan holtitonta oli meno silloin mutta nyt osaa 3.5v. aurata ja menee itse matto- tai naruhissillä. Huusi pulkassaan ala-asemalla niin kauan että haettiin vuokraamosta  pikkusukset kun oltiin katsomassa isoveljen 7v. laskemista.  Isoveli aloitti 5v. mikä järkevämpi ikä.

Vierailija
9/22 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jälleen kerran, ketju täyttyy snoukkaavien jeesuslasten vanhemmista. Lapsenne syntyivät slalomsukset poikittain jaloissaan ja lipuivat kohdusta tykkilumiseen, merkitsemättömään rinteeseen. Nää on näitä, näitä on nähty. Mutta se ei nyt ole tässä se ketjun pointti.

Haluaisin herätellä niitä vanhempia jotka eivät ymmärrä, että lapsi oppii laskettelun salat kyllä myöhemminkin, omaan tahtiinsa. Lajiin tutustuttaminen on muutenkin aivan älytöntä, ei vanhempien tulisi ikinä valita lapsensa urheilulajia, siinä voi pukata aika rajuakin identiteettikriisiä kun ymmärtää teininä että hei en mä haluakaan tehdä tätä, ja vanhemmat syyllistää kuinka he ovat kaikkensa antaneet ja vieneet harrastukseen yms. yms. Urheilun pitäisi tapahtua aina siten, että lapsi nauttii. On kammottavaa huomata, miten valtava tarve vanhemmilla on päteä lastensa urheiluharrastuksilla.

Ja te vanhemmat joiden lapsi on itse hinkunut lajin pariin, rauha nyt, sen huomaa kyllä kun lapsi nauttii ja se on mahtavaa. Tää ketju ei ole teille, vaan niille vanhemmille jotka eivät ymmärrä ajatella asiaa lapsen näkökulmasta.

Vierailija
10/22 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 09:09"][quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 09:03"]

[/quote]

No niin, lapsi HALUSI rinteeseen, näin sen pitäisikin mennä. Mutta ne taaperot joita näin rinteessä viikonloppuna eivät tosiaankaan nauttineet laskettelusta, eivätkä näyttäneet nauttivan perheen muutkaan jäsenet.

[/quote]

Mitäpä luulet, miltä näytti ulkopuolisille se, että meidän tyttö itki, kiukkusi ja kaatuili? Varmasti muut luuli, että tyttö on pakotettu. Ei hän nauttinut opettelusta eikä nauttinut isänsä tai minä, vaihdettu vuoroja ja monta kertaa meni hermot. Kaikilta. Mutta sieltä itkun keskeltä tyttö sopersi, että haluaa jatkaa.

Vierailija
11/22 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 09:19"]Ja jälleen kerran, ketju täyttyy snoukkaavien jeesuslasten vanhemmista. Lapsenne syntyivät slalomsukset poikittain jaloissaan ja lipuivat kohdusta tykkilumiseen, merkitsemättömään rinteeseen. Nää on näitä, näitä on nähty. Mutta se ei nyt ole tässä se ketjun pointti.

Haluaisin herätellä niitä vanhempia jotka eivät ymmärrä, että lapsi oppii laskettelun salat kyllä myöhemminkin, omaan tahtiinsa. Lajiin tutustuttaminen on muutenkin aivan älytöntä, ei vanhempien tulisi ikinä valita lapsensa urheilulajia, siinä voi pukata aika rajuakin identiteettikriisiä kun ymmärtää teininä että hei en mä haluakaan tehdä tätä, ja vanhemmat syyllistää kuinka he ovat kaikkensa antaneet ja vieneet harrastukseen yms. yms. Urheilun pitäisi tapahtua aina siten, että lapsi nauttii. On kammottavaa huomata, miten valtava tarve vanhemmilla on päteä lastensa urheiluharrastuksilla.

Ja te vanhemmat joiden lapsi on itse hinkunut lajin pariin, rauha nyt, sen huomaa kyllä kun lapsi nauttii ja se on mahtavaa. Tää ketju ei ole teille, vaan niille vanhemmille jotka eivät ymmärrä ajatella asiaa lapsen näkökulmasta.

[/quote]

Mistäs sinä tiedät itkevästä lapsesta, että itkeekö se sitä turhautumista, kun haluaa, mutta ei heti opi vai itkeekö sitä, että on pakotettu? Kerropa mulle.

Vierailija
12/22 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se onkin tänä vuonna, kun ei pääse hiihtämään, niin mennään sitten laskettelemaan sen pienen kanssa. Vai olisiko voineet hiihtääkin sielä missä olitte?

Vierailija
13/22 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies oli junnuna kovakin laskija, minä aloitin vasta kouluiässä ja olen ns. vauhdikas harrastajalaskija. Ennen lapsia koluttiin Alppeja ihan urakalla. Kun eka lapsi syntyi, laitettiin se noin 3-vuotiaana suksille. Miksikö? No koska se on meidän tärkein talviharrastus ja me nimenomaan halutaan tehdä niitä meille tärkeitä juttuja YHDESSÄ. Pari vuotta piti hidastella lapsen kanssa, nyt laskevat kaikki jo niin kovaa että välillä hirvittää.

Jos lapsi kuormittuu liikaa, hänet tietysti viedään lepäämään. Alku on aina hankalaa, joten itkut ovat luonnollisia. Joka lajissa näkee näitä, jotka odottavat lapselta jotain mihin tämä ei ole valmis ja räyhäävät sivusta. Näitä näkee luistinradoilla, myös hiihtoladuilla, futiskentillä...

Vierailija
14/22 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 08:50"]Olin viikonloppuna oman nelosluokkalaiseni kanssa snoukkailemassa, ja lasten rinteessä (joka on kuitenkin melko jyrkkä) oli kymmeniä vanhempia taaperoikäisten lastensa kanssa ilmeisestikin harjoittelemassa lumilautailua tai suksilla laskemista. Onko Enni Rukajärven ansiota että näin moni vanhempi on päättänyt tutustuttaa lapsensa lajiin, vai onko taustalla jokin muu syy jota en ymmärrä?

Liikunta on hieno asia, mutta sen tulisi tapahtua lapsen omilla ehdoilla ja ei tosiaankaan ole paras mahdollinen valinta köyttää kolmevuotiasta suksiin ja sitten sitoa lapsi valjaisiin, ja ohjastaa sitä lasta rinnettä alas. Lapset olivat koko ajan nokallaan, itkeskelivät välillä ja äiti törötti vauvan kanssa rinteen alaosassa ja isä huitoi ohjaksilla. Sitten toinen ryhmä oli se joka kipitti lapsen perässä pitkin rinnettä alas, ja lapsen tasapaino oli ihan kammottavan huono.

Ymmärrättekö te vanhemmat mitä lumilautailu tai suksilla laskeminen vaatii tasapainolta? Ymmärrättekö myös, että jos ette itse laske niin ette voi antaa neuvoja lapselle millä kohdalla laskuvälinettä pitää tehdä sitä ja tätä? Taaperot eivät pääse hissiin, joten isät TYÖNSIVÄT lapsia rinnettä ylös ja laskettivat ohjaksilla alas?? Mitä hemmettiä? Mitä tapahtui pulkkailulle?? Mikä vika on laittaa se parivuotias pulkkaan tai antaa muksun tutustua omien kykyjensä mukaan johonkin lajiin? Ihan perinteisillä murtsikkasuksilla voi aloittaa pienenkin taaperon kanssa, ei tarvita valjaita eikä tarvitse pehmustaa toppahaalaria takapuolen kohdalta koska tasaisella maalla jos kaatuu, ei satu muutenkaan.

Eräskin äiti puoliväkisin raahasi jo vähän isompaa tyttöä joka laudan kanssa suunnilleen itki kun ei enää jaksa. Ja äiti väänsi että kyllä jaksat kun on maksettu kahdesta tunnista. Onko tuo tosiaan teidän vanhempien käsitys siitä, että lapsi omaksuu lajin joka tuntuu pahalta?

Kummitteleeko taustalla jokin oma haave olympiamitalista, vai mikä KIIRE teillä on lastenne suhteen? Snoukkalajeihin ehtii tutustumaan aivan hyvin alaluokilla, ja varsinkaan jos ette itse osaa laskea niin on aivan hulluutta lähteä opastamaan omaa lasta että kuinka täytyy laskea.

Huolimatta siitä, että me itse miehen kanssa lasketaan me ostettiin paikallisesta laskettelukeskuksesta silloin aikanaan yksityisopetusta lapselle, hän oli tuolloin 7-vuotias ja oli hiihtänyt murtsikkaa jo pari vuotta. Jos välttämättä haluatte sen kolmevuotiaan saada snoukkasuksille, niin hommatkaa edes opettaja joka OSAA opettaa snoukkailua!

Joukossa oli muuten vanhempia jotka laskivat itsekin, ja heidän (arviolta) viisivuotias laski heidän mukanaan, ja sitä oli ilo seurata, lapsi selvästi nautti siitä. Mutta miten voi laskettelusta nauttia ihan tosi pieni taapero joka on köytetty ja vyötetty ja suojattu ja tiivistetty ja sitten kyljissä on kiinni remmit, joista isä ohjaa epätoivon vimmalla? Tekisitte perheen kanssa jotain YHDESSÄ, liikkuisitte ihan vaikka vielä vaunulenkeillä ettekä yrittäisi olla jotain mitä ette ole.

Kaikista ei tule olympialaskijoista, ja ne keistä tulee niin kyllä lapsista huomaa onko heillä intohimo siihen lajiin. Omasta lapsestani ainakin huomaan että rakastaa snoukkailua mutta harrastaa niin monia muitakin lajeja, että on mahdotonta sanoa minkä lajin pariin jää jos jää ollenkaan. Ei olisi tullut mieleenkään yrittää aivopestä lasta parivuotiaana jonkin tietyn lajin pariin, se laji täytyy löytää itse.

[/quote] Kylläpä jaksat ottaa hernettä nenään kun perheet ovat yhdessä rinteessä ja lapset opeetelevat laskemaan! Hanki oma elämä! omaa lasta ei ole köytetty valjaisiin ja opetteli pikkuhiljaa laskemaan lumilaudalla ja suksilla noin 5 vuotiaasta alkaen. Nyt on 8 v ja laski jo Rukan isoja rinteitä molemmilla vehkeillä. Kyllä siellä viipotti vaahtosammuttimia ilman valjaitakin ja hyvin sujui. Kukaan ei itkenyt missään ja lastenrinteet täynnä. Hauskaa oli näköjään.

Vierailija
15/22 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 08:50"]Olin viikonloppuna oman nelosluokkalaiseni kanssa snoukkailemassa, ja lasten rinteessä (joka on kuitenkin melko jyrkkä) oli kymmeniä vanhempia taaperoikäisten lastensa kanssa ilmeisestikin harjoittelemassa lumilautailua tai suksilla laskemista. Onko Enni Rukajärven ansiota että näin moni vanhempi on päättänyt tutustuttaa lapsensa lajiin, vai onko taustalla jokin muu syy jota en ymmärrä?

[/quote] Kylläpä jaksat ottaa hernettä nenään kun perheet ovat yhdessä rinteessä ja lapset opeetelevat laskemaan! Hanki oma elämä! omaa lasta ei ole köytetty valjaisiin ja opetteli pikkuhiljaa laskemaan lumilaudalla ja suksilla noin 5 vuotiaasta alkaen. Nyt on 8 v ja laski jo Rukan isoja rinteitä molemmilla vehkeillä. Kyllä siellä viipotti vaahtosammuttimia ilman valjaitakin ja hyvin sujui. Kukaan ei itkenyt missään ja lastenrinteet täynnä. Hauskaa oli näköjään.

Vierailija
16/22 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 09:19"]Lajiin tutustuttaminen on muutenkin aivan älytöntä, ei vanhempien tulisi ikinä valita lapsensa urheilulajia, siinä voi pukata aika rajuakin identiteettikriisiä kun ymmärtää teininä että hei en mä haluakaan tehdä tätä, ja vanhemmat syyllistää kuinka he ovat kaikkensa antaneet ja vieneet harrastukseen yms. yms.

[/quote]

En tajua, mikä aloittajan on oikeasti saanut noin kimmastumaan. Ihan höpöä väittää, ettei lasta saisi tutustuttaa lajeihin. Ei kai sitä muuten osaa valita jos ei ole mistään kokemusta? Eikä perus etelänperhe varmaankaan taaperostaan ole uutta rukajärveä tekemässä, vaikka päättäisikin tutustuttaa lapsensa lautailuun. Etelän matalissa rinteissä se on fiksumpi valinta kuin sukset.

Rinteessä saa ulkoilua, vähän liikuntakin ja ennen kaikkea koko perheen yhdessäoloa. Nuttura löysemmälle vaan, ap!

Vierailija
17/22 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin vien lapseni laskemaan :) Kivaahan se on. Mistä ap tietää onko tuo hänen mainitsmansa tyttö kinunnut päästä laskemaan ja äiti on sitä mieltä että sitten lasketaan kun ollaan kerran pyydetty liput? Jos oma lapseni esimerkiksi pyytää päästä huvipuistossa karuselliin ja kun lippu on ostettu, haluaakin johonkin toiseen laitteeseen, niin kyllä siihen karuselliin ensin mennään. Näin opetellaan pitämään kiinni päätöksistä. Samaa juttua harjotetaan esim päiväkodeissa: Leikitään hetki sillä millä ollaan haluttu leikkiä. Pysytään hetki päätöksessä.

Tämä ihan vain siksi, että ei kannata mennä arvostelemaan toisia tietämättä mitään taustaa asioille.

Minä tutustutan lapseni moniin lajeihin jo heti pienestä. Olen itse lasketellut ihan nappulasta ja silloin se oli hauskinta :)

Vierailija
18/22 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP näki varmaan mun miehen veljen poikansa kanssa rinteessä. Paitsi että poika on jo koululainen. Miehen veli on himolaskija, mutta poikaa ei ilmeisesti pahemmin kiinnosta...

Vierailija
19/22 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enni muistaakseni on aloittanut lautailun 11 vuotiaana. Lahjattomat aloittaa taaperona.

Vierailija
20/22 |
24.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin poika aloittanut 3-vuotiaana, koska itse halusi. Tyttö on nyt 7, eikä kiinnosta pätkääkään. Molemmat on oppineet ajamaan polkupyörällä ilman apurattaita (tasapaino on saavutettu potkupyöräilemällä) 3-vuotiaana, joten se siitä tasapainosta :-) Jotkut lapset on vaan motorisesti taitavampia kuin toiset ja sekös ap:ta harmittaa.

Minä itse asiassa ihmettelen vanhempia, jotka ei anna lapset kokeilla yhtään mitään. Kiikutetaan vauvakiikussa vielä neljävuotiaana ja kuusivuotiaalla on apparit pyörässä. Lapset oppii helposti, kun heidän kykyihin luotetaan ja heitä kannustetaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä