Opintotuki loppuu kesken
Onko täällä ketään jolta opintotuki loppunut kesken? Millä elit? Onko opiskelijan mahdollista saada jotain muuta tukea opintotuen loputtua ja kuinka pitkäksi aikaa?
Itse haen uudelle alalle opiskelemaan ja opintotukikuukaudet tulevat loppumaan kesken. Saan toki lisäkuukausia, mutta koska aloittaisin opinnot tänä syksynä, en saakaan Kelan uudistusten takia kuin 64 kuukautta kaikkiaan, kun luulin saavani vanhan mallin mukaisesti 70. Opintotuki riittäisi siis uusista opinnoista noin kolmeksi vuodeksi (viidestä). Nykyinen opiskelualani ei työllistä tarpeeksi hyvin enkä muutenkaan enää viihdy alalla.
Kommentit (36)
Opiskelin sairaanhoitajaksi, joten oman alan töitä tein kun tukikuukaudet loppuivat. Välillä olin kolmekin viikkoa putkeen harjoittelussa ja töissä ilman vapaapäivää. Tuloja tuli reilu tonni kuussa (brutto), lisäksi sain yleistä asumistukea.
Kiitos vastauksista.
Niin siis totta kai mulle riittäisi ihan perus 55 kuukauttakin jos en vaihtaisi alaa. Oon käyttänyt yhteen tutkintoon jo sen verran että 64:stä jää jäljelle n. 30 kk.
Omaehtoisen opiskelun tuen kriteerejä en täytä, mutta kiitos kuitenkin linkistä!
Työnteko opiskelun ohessa on tietysti vaihtoehto ja niin aion tehdäkin, mutta siitäkään ei ehdi kauhean paljoa kuussa tienata jos tekee vaikka 15 h / vko.
ap
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 10:27"]
Työnteko opiskelun ohessa on tietysti vaihtoehto ja niin aion tehdäkin, mutta siitäkään ei ehdi kauhean paljoa kuussa tienata jos tekee vaikka 15 h / vko.
[/quote]
Noissa sh:n hommissa olikin etuna se, että viikonloppuhommia sai tehdä niin paljon kuin jaksoi. Lisien kanssa palkka oli hyvä vaikkei tehnyt kuin pari vuoroa viikossa :)
Lisää kokemuksia kiitos, minuakin kiinnostaa!
Mä asun avoliitossa, opintotuki loppui kesken ja opiskelen vielä vuoden ilman tukea, olemme molemmat opiskelijoita ja osa-aikaisesti töissä, mutta saamme todella surkeaa palkkaa. Tämän lisäksi yleinen asumistuki ja yllättävää kyllä: saamme myös toimeentulotukea. Toimeentulotuki myönnettiin täysimääräisenä vaan 4 kuukaudelle, koska arvelimme akuutin huonon taloustilanteen paranevan kevään aikana ja niin kävikin. Enemmän on rahaa käytössä nyt, kuin opintotuella oli. Sossun kanssa on rasittavaa asioida, mutta kyllä sen paperisodan kestää...
Toki saat toimeentulotukea, tosin sitä on mahdollista tietyn ajan jälkeen alentaa 20% mutta kyllä silläkin summalla tulee toimeen.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 08:24"]
Jos asut yksin tai toisen pienituloisen kanssa olet tukien loputtua oikeutettu yleiseen asumistukeen. Se on suunnilleen yhtä hyvä kuin opintotuki ja asumislisä yhteensä.
[/quote]
Ei kyllä todellakaan ole. Jos oikein muistan, opintotuki asumislisineen oli vähän alle 500 e ja yleinen asumislisä n. puolet siitä.
Osa-aikatöillä ja yleisellä asumistuella pärjäsin itse. Voit myös ottaa opintolainaa "varastoon", jos uskallat..
Mulla loppui kesken. Mutta se oli vasta siinä vaiheessa kun tein gradua. Menin sitten ihan kokopäivätöihin ja tein gradua viikonloppuina ja lomilla. Kyllähän valmistuminen siitä tietysti venyi, mutta ei sillä lopulta ollut mitään merkitystä, kun valmistuessa mulla oli sitten jo rutkasti työkokemusta kokopäiväisestä oman alan työstä.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 16:00"]
Osa-aikatöillä ja yleisellä asumistuella pärjäsin itse. Voit myös ottaa opintolainaa "varastoon", jos uskallat..
[/quote]
Tätä samaa olin tulossa ehdottamaan yhtenä vaihtoehtona. Voi toimia, jos sinä kykenet kurinalaisuuteen rahojen käytössä. Sen sijaan, jos sulla on tapana tuhlata rahat heti tililtä, jos rahat polttelevat näpeissä, niin lainan nostaminen etukäteen ei varmaankaan ole toimiva keino.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 08:22"]
Onko täällä ketään jolta opintotuki loppunut kesken? Millä elit? Onko opiskelijan mahdollista saada jotain muuta tukea opintotuen loputtua ja kuinka pitkäksi aikaa?
Itse haen uudelle alalle opiskelemaan ja opintotukikuukaudet tulevat loppumaan kesken. Saan toki lisäkuukausia, mutta koska aloittaisin opinnot tänä syksynä, en saakaan Kelan uudistusten takia kuin 64 kuukautta kaikkiaan, kun luulin saavani vanhan mallin mukaisesti 70. Opintotuki riittäisi siis uusista opinnoista noin kolmeksi vuodeksi (viidestä). Nykyinen opiskelualani ei työllistä tarpeeksi hyvin enkä muutenkaan enää viihdy alalla.
[/quote]
Vaikka vaihdat alaa niin silti aiemmasta kolmannen asteen tutkinnostasi lasketaan opintoja hyväksi, eli opiskelusi ei tule kestämään viittä vuotta. Tällaisia "automaattisia" hyväksilukuja ovat yleensä kaikki kieliopinnot, virkamiesruotsit summuut. Ammattikorkeassa jotain yleispäteviä saa luettua hyväksi, ammattiopinnot pitää toki suorittaa. Samoin kaikki valinnaiset saa hyväksiluettua. Yliopiston puolella mitään sivuaineiden lukemisen stressiä ei sinulla enää ole jne. Itse tradenomi AMK -> humanistiseen maisteria lukemaan. Aikaa menee 2,5 vuotta suunnilleen. Tukikuukausia oli aloittaessa jäljellä 26, nyt meinaan että niikä jää vielä tuostakin yli muutamia.
Oisko kellään tästä jakaa vielä omia kokemuksia? Minultakin loppuu opintotuki todennäköisesti kesken ennemmin tai myöhemmin.....
Minä olen ollut miehen elätettävänä. Toki teen kesän töitä, mutta ei riitä. Aluksi tuntui tosi nololta, mutta ei enää. Mies saattaa lähteä jatkamaan opintoja minun valmistuttuani, joten sitten vaihtuu vuoro.
Osaatteko vastata: Jatkan kesken jääneen maisterintutkinnon loppuun, mutta opintotukikuukaudet eivät riitä. Voiko avoliitossa asuva kahden lapsen äiti saada toimeentulotukea? Asumistukea en saa omistusasuntoon. Jos menisimme naimisiin, olisiko sillä tuen kannalta merkitystä?
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 13:40"]
Osaatteko vastata: Jatkan kesken jääneen maisterintutkinnon loppuun, mutta opintotukikuukaudet eivät riitä. Voiko avoliitossa asuva kahden lapsen äiti saada toimeentulotukea? Asumistukea en saa omistusasuntoon. Jos menisimme naimisiin, olisiko sillä tuen kannalta merkitystä?
[/quote]
Toimeentulotukeen vaikuttavat koko talouden tulot, joten et saa toimeentulotukea (oletan että teillä on tarpeeksi korkeat tulot sekä säästöjä, koska teillä omistusasuntokin). Ei ole väliä oletteko avo- vai avioliitossa, tuki määräytyy talouskohtaisesti.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 09:11"]64 tukikuukautta ei muka riitä? Siitä riittää yli 5 vuodeksi, jos opiskelet 12 kuukautta vuodessa, ja yli 7 vuodeksi, jos opiskelet 9 kuukautena niin kuin suurin osa opiskelijoista.
[/quote]
Aloittaja sanoi vaihtavansa alaa: on käyttänyt jo osan kuukausista. Luitko aloitusviestiä edes?