Ansiosidonnaista yli 1800€/kk, ei asuntolainaa, ei lapsia!
Siis miten voi Suomessa olla näin hyvä työttömyysturva?! Laskin että saisin ansiosidonnaista työttömyyspäivörahaa kuukaudessa yli 1800 euroa! Toki tuosta menee verot, joten käteen jäisi pikkuisen alle 1500 euroa kuussa, mutta silti... Olen jo asuntolainani maksanut, yhtiövastike on 150 euroa kuussa, eikä minulla ole huollettavia. Pystyisin siis jopa säästämään työttömyyskorvauksella elellessäni. Tämähän on ihan naurettavaa!
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 07:29"]
Vuoden alusta muuttu eli saa enää 400pv.
[/quote]Kyllä mun liitosta saa ihan 500 pv ansiosidonnaista. Ainut jos työhistoriaa on takana 3 vuotta tai alle, niin silloin on se 400 pv.
Pointti olikin siinä, et jos saa 1800€, niin käteen ei jää todellakaan 1500€:a kun verot vie niin paljon.
Viisikymppinen mieheni sai ansiosidonnaista 1800 euroa kuussa jäädessään kolme vuotta sitten työttömäksi. Valitettavasti meillä oli erinäisistä syistä paljon asuntolainaa. Töitä ei oman alansa erityisasiantuntijalle enää löytynyt ja mies putosi peruspäivärahalle.
Maksoimme välillä vain lainsn korot, mutta lopulta oli pakko tehdä iso ratkaisu eli myimme talon. Taloudelliset vaikeudet olivat yksi syy muiden joukossa, mutta lopulta myös erosimme.
Hienoa jos ap: n elämä on mallillaan eikä työttömyys ja sen mahdollinen pitkittyminen aiheuta ongelma. Meille kävi toisin.
Työttömyys on suuri kriisi eivätkä sen seuraukset ole pelkästään taloudellisia.
Hienoa jos ap: n elämä on mallillaan eikä työttömyys ja sen mahdollinen pitkittyminen aiheuta ongelma. Meille kävi toisin.
Jos on alle 3v työhistoriaa ansio-osaa saa vain 400 päivää, mutta päivärahaa kyllä edelleen sen täydet 500pv, loput 100 pv on siis vaan Kelan päivärahan suuruista.
Ja sitä veroprosenttiahan voi laskea ihan niin, että toimittaa muutosverokortin (etuutta varten) työttömyyskassaan.. eli ei kaikilta todellakaan mene läheskään 20 %. :)
Mun palkka oli 2500. Ansiosidonnainen 1383 josta veroprosentti 25. Käteen jää nippanappa tonni. Ei tällä oikein elä. Asumismenot niin suuret että kelan tai sossun avustusta haettava.
Tottakai haen uusia töitä työttömyyden aikana, ei minulla todellakaan ole tarkoitus heittää koulutustani hukkaan lepäilemällä laakereillani. Tilanne nyt vaan on alallani melkoisen huono, joten todennäköisesti tulen olemaan työttömänä jonkin aikaa. Toinen vaihtoehto olisi opiskelu, mikäli se onnistuu päivärahalla. Ja tuon 1800 päällehän saa muuten nykyään tienata vielä 300 euroakin! Voin tehdä harrastupohjalta liikuntaohjaajan hommia. Ei huono diili ollenkaan.
Ap
[quote author="Vierailija" time="24.02.2014 klo 07:27"]
Siitä menee veroa enemmän kun palkasta eli ainakin 20%.
[/quote]
No eihän mene yhtään enempää kun palkasta. Mulla menee molemmista 28% olen siis tuo 7kk vuodesta töissä ja 5kk ansiosidonnaisella oleva M35.
Päivien laskeminen 500-->400 ei vaikuta minuun mitenkään koska joka toinen vuosi nollittuu päivät eikä ehdi tulla 400 täyteen.