Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei vapaaehtoisesti lapsettomien päätöstä kunnioiteta?

Vierailija
06.11.2020 |

En tässä lähtisi väittämään että olisin kokenut painostusta. En edes ole kokenut syyttelyä itsekkyydestä, niinkuin täällä usein kuulee. Mutta kyllä se vaan jotenkin huokuu niistä joilla on lapsia, että he ovat jotenkin parempia ihmisiä ja 'onnistuneempia'. Puhutaan ikäänkuin ei lapseton tiedä millaista se elämä todella on. Nautin siitä että saan harrastaa asioita, enkä viitsi pakottaa itseäni olemaan kiinnostunut lisääntymisestä. En aio hankkia lapsia, koska silloin joutuisin lähestulkoon luopumaan rakkaasta lukuharrastuksesta, koska en osaa rentoutua jos siihen ei ole monta tuntia aikaa päivässä, enkä voi keskittyä jos en saa olla kokonaan itsekseni. Vaikkei useimpia ihmisiä sinänsä kiinnosta mitä minä teen tai en tee, ei haittaisi että aiheesta puhuttaisiin yleisellä tasolla kunnioittavaan sävyyn.
M39

Miksei vapaaehtoisesti lapsettomien päätöstä kunnioiteta?

Vaihtoehdot

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nykyään ole jo ihan okei olla vapaaehtoisesti lapseton? Joskus 15-20 vuotta sitten sitä vielä päiviteltiin ja velat oli marginaaliporukkaa, mutta nyt on jo toisin. Näkeehän sen jo romahtaneista syntyvyysluvuistakin ja tuskin kaikki ovat tahattomasti lapsettomia.

Vierailija
2/40 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nykyään ole jo ihan okei olla vapaaehtoisesti lapseton? Joskus 15-20 vuotta sitten sitä vielä päiviteltiin ja velat oli marginaaliporukkaa, mutta nyt on jo toisin. Näkeehän sen jo romahtaneista syntyvyysluvuistakin ja tuskin kaikki ovat tahattomasti lapsettomia.

Niin, se on okei. Mutta kyse olikin siitä miten lapselliset näkevät itsensä. Aina jollain tavalla parempina. Kokemusta on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, se on okei. Mutta kyse olikin siitä miten lapselliset näkevät itsensä. Aina jollain tavalla parempina. Kokemusta on.

Jaa, no en ole tällaista lapsellisten itsensä parempana pitämistä tavannut missään muualla kuin av-palstan provoissa.

Vierailija
4/40 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon ihmisestä, mulla on ollut muutama tuttava jotka ovat kommentoineet asiaa ikävällä tavalla ("lapseton ei vaan tiedä mitä todellinen onni on", "lasten hankinta on elämän tarkoitus" ym vastaavaa) ja näiden ihmisten kanssa en ole enää tekemisissä. Eihän se mitään ystävyyttä ole, jos ei osata kunnioittaa toisen valintoja tai annetaan ymmärtää että olet valintojesi takia toisen luokan kansalainen. Onneksi suurin osa ihmisistä on ihan järkeviä.

Vierailija
5/40 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska niin moni ajattelee, että lapset nyt vain kuuluvat aikuisen elämään ja vain lasten myötä voi oppia rakkautta, vastuullisuutta, epäitsekkyyttä ja muita hyveitä. Viis siitä, että tässäkin maassa on lukemattomia perheitä, joissa lapsia pahoinpidellään ja laiminlyödään kaikin tavoin sekä vastaavasti myös perheitä, joissa lapset ovat vain vanhempiensa egonpönkittäjiä ja -jatkeita.

Jotkut taas ovat hankkineet lapset asiaa perusteellisemmin harkitsematta ja huomanneet, että lapsiperhe-elämä ei sovi heille alkuunkaan. Jatkuva stressi, univaje, monin tavoin kehittymättömän ihmisenalun kasvattaminen fiksuksi yhteiskunnan jäseneksi, rahanmeno ja oman ajan puute käyvät vanhemmuudestaan nauttivankin hermoille toisinaan, saati sitten siinä tapauksessa, kun se ei muutenkaan tunnu mielekkäältä. Moni heistä "ulkoistaa" helposti turhautumisensa ja ahdistuksensa vapaaehtoisesti lapsettomiin tässä tilanteessa, kun eivät sitä muutenkaan osaa käsitellä.

En itse odota mitään erityistä kunnioitusta valintaani kohtaan. Lähinnä haluan vain elää rauhassa lapsettomuuden valinneena. Minulla ei ole mitään tarvetta käännyttää ketään velaksi (kun siitäkin joskus meitä syytetään) mutta en toisaalta anna lapsikäännyttäjien työntää nenäänsä näin henkilökohtaiseen asiaan. Yleisellä tasolla olen jo vähän kyllästynyt varsinkin naisten keskuudessa paikka paikoin vallitsevaan velat vs äidit -asetelmaan. Loppujen lopuksi lapset/lapsettomuus on elämänvalinta muiden joukossa, ei mitään sen suureellisempaa.

N35

Vierailija
6/40 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia hankkineilla usein taas päinvastainen kokemus, lapsettomat pitävät itsekkäinä ja typerinä.

Siksi kannattaa elää rauhassa omanlaistaan elämää välittämättä muiden mielipiteistä.

Vierailija
7/40 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei alkoholistien päätöstä pysyä alkoholisteina kunnioiteta?

Vierailija
8/40 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun valintaani ole kukaan arvostellut eikä kummastellut. En koe, että olisi mitenkään ihmeellistä olla lapseton. Olemme nelikymppinen pariskunta.

Joku voi tietysti olla sitä mieltä, että lapset ovat elämän tarkoitus. Mitä se minua haittaisi? Saahan ihmisillä erilaisia mielipiteitä olla.

Vierailija
9/40 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi esimerkki elävästä elämästä: Meitä on kolme sisarusta 40v molemmin puolin, kahdella on pieniä lapsia, minä olen vapaaehtoisesti lapseton. Vanhempani haluavat mieluiten viettää joulua näiden lastenlasten kanssa. Sain koronan takia mieheni vihdoin suostumaan siihen, että menemme hiihtolomalle jouluksi. (Miehelläni on aikuiset lapset, yksi syy miksi hän haluaa olla joulut kotona, jotta lapsilla olisi optio tulla meille). Toinen sisaruksistani asuu maailman toisella puolen, joten häntä ei voi tänä vuonna tavata. Nyt kävi ilmi, että toinen sisaruksistani vie perheensä myös Lappiin jouluksi (eri paikkaan kuin me). Seuraus: vanhempani loukkaantuvat minulle siitä, että minäkään en ole heidän kanssa jouluna, vaikka minä olen vaihtoehdoista aina viimeinen ja moneen vuoteen heitä ei ole kiinnostanut minun jouluni (niin kauan kuin lastenlapsia on ollut lähistöllä). Ja taas on kaikkien mieli pahoitettu.

Vierailija
10/40 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon pyrkinyt ymmärtämään perheellisiä sitä kautta, että ne peilaa lapsettomaan omaa pelkoa siitä että jäisi ilman lapsia. Ne ajattelee että lapseton on kuin he, mutta ilman heidän tietoa ja/tai rohkeutta. Ja kello tikittää ja kohta on myöhäistä ja sitten kaikki se heidän tieto ja rohkeus tulee liian myöhään.

Lapsettomuutta ihan yleisesti käsitellään mediassakin tiedon puutteena. Lapsettomilla ei ole "kontaktia lapsiin",  liian paljon "muiden elämänvalintojen häiriöitä ts. pitkitetty nuoruus". Toisaalta taas lapsettomilla on liikaa kontaktia vääränlaisiin lapsiin, kuten prismaperheiden itkupotkuraivarilapsiin.

Siksi lapsettomia pitää vähän puskea, informoida, kertoa että se mitä sä luulet on väärin

Musta tää kaikki vaan kertoo että lapsettomuutta reflektoidaan itsen kautta, sen sijaan että ymmärretäisiin lapsettoman valinta itsenäisenä asiana. Ei oikeastaan kuunnella tai uskota mitä se lapseton sanoo, koska lapseton on monelle perheelliselle se, mitä he itse olivat ennen lapsia. 

Siksi mm. moni perheellinen luulee että lapseton on joku ryyppäävä esiaikuinen, joka ikiopiskelee. Vaikka ei ole juonut 5 vuoteen ja on jo edennyt esimiestehtäviin töissä. Ajatellaan että lapsettomuus on ikä ja elämänvaihe, eikä ymmärretä että ihminen kasvaa ja kehittyy ilman lapsiakin. Perheellinen tätä ei vaan voi erottaa omasta kasvustaan. Kaikki mennee lapsen piikkiin. 

Vierailija
11/40 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kommentoi ystäville, sukulaisille ja melkein kelle tahansa kaduntallaajille minua valittamalla, etten ole tehnyt hänelle lapsenlapsia.

Vierailija
12/40 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

10, hyvin analysoitu. Jotkut perheelliset tosiaan reflektoivat lapsettomuutta vain itsensä kautta eivätkä käsitä sitä, että kaikki lapsettomat eivät ole kuten he itse olivat ennen lapsia. Useille ihmisille on muutenkin yllättävän vaikeaa hahmottaa muiden erillisyyttä itsestä.

Vierailija
13/40 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä muista tilannetta, missä minun päätöstäni ei olisi kunnioitettu. Toki tiedän, että yksi tuttavapiiristä löytyvä lestadiolaispariskunta varmasti paheksuu ratkaisuani, mutta he ovat sen verran korrekteja, ettei se nouse kahvipöytäkeskusteluksi. Eikä heidän suhtaumisensa minua häiritse, en minäkään heidän elämäntyyliään ymmärrä.

Av on ainoa paikka missä tätä paheksuntaa on ja näistäkin tapauksista suurin osa on pelkkiä trolleja.

Vierailija
14/40 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ole ikinä ymmärtänyt miksi toisten erilaiset elämäntapavalinnat niin nyppivät, osa lapsia tehneistä naamoivat ärtymyksensä veloja kohtaan ylimielisen alentavaan suhtautumiseen mikä on lähinnä säälittävän huvittavaa.

Vierailija
15/40 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10, hyvin analysoitu. Jotkut perheelliset tosiaan reflektoivat lapsettomuutta vain itsensä kautta eivätkä käsitä sitä, että kaikki lapsettomat eivät ole kuten he itse olivat ennen lapsia. Useille ihmisille on muutenkin yllättävän vaikeaa hahmottaa muiden erillisyyttä itsestä.

Aivan kuten monet lapsettomatkin peilaavat lastenhankintaa itsensä kautta. Koska heille lasten hankkiminen olisi epämiellyttävää, perhe-elämän on oltava kamalaa niille toisinkin valinneille. Useille ihmisille on todellakin yllättävän vaikeaa hahmottaa muiden erillisyyttä itsestä. Kaikki eivät todellakaan halua samoja asioita ja nauti samoista asioista.

Vierailija
16/40 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No etkö sinäkin näe oman elämäsi parempana nyt kuin jos sinulla olisi lapsia? Jää vähän hämäräksi, mitä haluat.

Vierailija
17/40 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole menettänyt lukutaitoani tai -aikaani lasten myötä. Myös lapset ovat oppineet lukemaan ja pitävät kirjoista.

Minua ei kiinnosta muiden valinnat, vauvapalstalla riekkuavat velat lähinnä ihmetyttävät.

Vierailija
18/40 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen vapaaehtoisesti lapseton, mutta vasta kolmikymppinen ja saan todella usein kuulla ihan tuntemattomiltakin ihmisiltä, miten tulen muuttamaan mieleni tai vaihtoehtoisesti olen teinin tasolle jumahtanut itsekäs lapsivihaaja. Jotenkin kummallista, millaisen raivon vartaan voi ihminen mennä kuullessaan ettei joku toinen haluakaan lapsia.

Vierailija
19/40 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai onko kyse siitä, että tiedostamattasi näet itsesi huonompana?

Vierailija
20/40 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole menettänyt lukutaitoani tai -aikaani lasten myötä. Myös lapset ovat oppineet lukemaan ja pitävät kirjoista.

Minua ei kiinnosta muiden valinnat, vauvapalstalla riekkuavat velat lähinnä ihmetyttävät.

No mitä ihmeellistä siinä on? Ei täällä AV:lla juuri vauvoista puhuta.

T:äiti