Omituinen ongelma: muutin taloyhtiöön,
jossa kaikki autopaikat mukamas varattuja. Pihassa on jo pitkään ollut tyhjillään paikkoja joita kukaan ei käytä. Jonotin autopaikkaa ja nyt sain tarjouksen autopaikasta, joka on oikeasti jo varattu naapurin lapsiperheelle. Ilmeisesti isännöitsijätoimistolla jotenkin numerot sekaisin. Lupasivat lähettää jonkun paikalle tarkistamaan, mutta mitään ei vaan tapahdu.
Jatkanko vaan parkkeeraamista kadulle ja tyydyn kohtalooni?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Ei autopaikat automaattisesti mitenkään sidonnaisia asuntoihin ole. Riippuu yhtiöjärjestyksestä. Varsinkin autotallit voi olla omia osakkeita tai jopa jonkin firman hallinnassa. Silloin autotalliosakkeen voi omistaa vaikkei edes omistaisi asunto-osaketta ko. talosta.
Näin on omassa talossanikin. Joskus joku laittaa "vuokrataan talli/autopaikka" -ilmon taululle, jos sellaista tarvii.
Kannattaa selvittää autopaikkatilanne, ennen kuin ostaa osakkeen. Niin itse tekisin.
Jos autopaikka on alle 20 euroa kuussa moni pitää sitä itsellään vaikka ei edes omista autoa. Vieraita varten nääs.
Pihapaikatkin onneksi nykyisin myydään osakkeina monissa uusissa talonyhtiöissä. Ei tuu autopaikka hamstrausta.
Keskusta asunnoissa/yhtiöissä autopaikka onkin sitten alkeaen 100 euroa kuussa. Järkevissä yhtiöissä autopaikat viellä kierrätetään 1-2 vuoden välein.
7v sitten asuin vielä kerrostalossa jossa asui paljon vanhuksia. Yhdellä oli autotallipaikka jossa oli Fiat vuodelta 78 ja jolla ei oltu ajettu ainakaan niinä 15 vuotena jona olin taloyhtiössä asunut. Samalla henkilöllä oli myös tolppapaikka joka oli aina tyhjillään, paitsi kolme kertaa vuodessa kun lapset tulivat käymään ja parkkeerasivat siihen. Yhdellä pariskunnalla oli tolppapaikka, muttei omaa autoa. Tämäkin oli lapsia varten kun tulivat käymään pari-kolme kertaa vuodessa. Ihan kivoja ihmisiä sinänsä, mutta kävi sääliksi muutamia työssäkäyviä naapureita jotka joutuivat parkkeeraamaan milloin minnekin kadunvarteen juuri sen vuoksi ettei isännöitsijä "voinut ottaa pois paikkoja" ja antaa niitä oikeasti tarvitseville.
Tiedän, että ainakin yksi paikka on sellainen, jota pidetään vain mahdollisia vieraita varten, vaikka paikan vuokraajalla ei ole korttia. Tuntuu hassulta katsella joka päivä ikkunasta tyhjää pihaa, jossa ”parkkipaikat täynnä”. Ap
Rohkeasti vain asiaa puheeksi taloyhtiön yhtiökokouksessa. Eivät nämä ole mitään kiveen hakattuja käytäntöjä vaan niihin voi vaikuttaa. Ja vaikka olisi vuokrallakin niin kannattaa vinkata vuokranantajalle että asunto on helpompi vuokrata jos siihen kuuluu autopaikka joten hänenkin intressissään on vaikuttaa asiaan.
Vanhoissa keskustan taloissa ei ole yhtään autopaikkaa. Siellä ne ovat autot kadunvarressa. Meidän taloyhtiössä on autohalli ja autopaikat myytiin erikseen - 18.000€/paikka. Paikkoja on 60 ja asuntoja 100. Kaikki paikat eivät menneet kaupaksi ja ne osti joku ulkopuolinen ja vuokraa niitä nyt ihan muualla asuville. Meidän rapussa ainoastaan meillä ja yhdellä toisella perheellä on auto, muut käyttävät julkisia, pyöräilevät tai kävelevät töihin, kuten teen minä ja miehenikin. Auto on mökkimatkoja varten.
Vierailija kirjoitti:
7v sitten asuin vielä kerrostalossa jossa asui paljon vanhuksia. Yhdellä oli autotallipaikka jossa oli Fiat vuodelta 78 ja jolla ei oltu ajettu ainakaan niinä 15 vuotena jona olin taloyhtiössä asunut. Samalla henkilöllä oli myös tolppapaikka joka oli aina tyhjillään, paitsi kolme kertaa vuodessa kun lapset tulivat käymään ja parkkeerasivat siihen. Yhdellä pariskunnalla oli tolppapaikka, muttei omaa autoa. Tämäkin oli lapsia varten kun tulivat käymään pari-kolme kertaa vuodessa. Ihan kivoja ihmisiä sinänsä, mutta kävi sääliksi muutamia työssäkäyviä naapureita jotka joutuivat parkkeeraamaan milloin minnekin kadunvarteen juuri sen vuoksi ettei isännöitsijä "voinut ottaa pois paikkoja" ja antaa niitä oikeasti tarvitseville.
Tällä sun logiikalla isännöitsijä vois ottaa myös asunnot pois niiltä, jotka eivät niitä käytä. Jos joku omistaa kaksi asuntoa, ja toinen ei yhtään niin toinen asunto tarvitsevalle???
Edelleenkin jos yhtiöjärjestyksessä autopaikka kuuluu asunnon osakkeisiin, ei sitä voi keneltäkään pois yksipuolisella päätöksellä ottaa jos kaikki maksut on maksettu asianmukaisesti. Toki voit kysyä näiltä, ketkä eivät omaa paikkaansa käytä, että vuokraisiko he paikkaansa sulle. Olen omaa paikkaani lainannut naapurille, silloin kun itselläni ei ollut autoa. Mutta olisihan se vähän kummallinen tilanne jos se autopaikka on juridisesti mun, lainaan sitä jollekin ja olen sitten itse ilman paikkaa, mikäli tarve tulisi?
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että ainakin yksi paikka on sellainen, jota pidetään vain mahdollisia vieraita varten, vaikka paikan vuokraajalla ei ole korttia. Tuntuu hassulta katsella joka päivä ikkunasta tyhjää pihaa, jossa ”parkkipaikat täynnä”. Ap
Mikäänhän ei estä sinua "alivuokraamasta" tuota paikkaa sen haltijalta vaikkapa ehdolla että jätät sen tyhjäksi niinä harvoina päivinä kun hän tarvitsee sitä vierailleen. Monille kelpaa kyllä raha.
Tää autopaikkojen vähyys on todellinen ongelma.
Joissain taloyhtiöissä on niin vähän paikoitustilaa, että se karsii jo osto/vuokraushalukkuutta.
Kaikki eivät voi toimia pelkästään julkista liikennettä/fillaria käyttäen.
Lisäksi vieraspaikat, tai niiden puute. Joskus yli sadan asunnon vieraspaikkoina on kokonaista 2 paikkaa, ja suurella todennäköisyydellä vielä aikarajattuina maksimissaan muutamaan tuntiin. Kadunvarsipaikkoja ei välttämättä löydy kilometrin säteeltä. Käy siinä sitten vierailulla.
Kaveri etsi asuntoa, ja toiveena oli vähintään 1 autopaikka - oli muuten haastavaa! Joutui olemaan vuokralla muutaman kuukauden asunnossa, jossa ei paikkaa ollut. Todella kätevää pienten lasten kanssa käydä kaupassa jne, kun auto piti jättää tien varteen joskus jopa satojen metrien päähän.
Muutti sitten pks-alueen ulkopuolelle okt:hen lopuksi, tosin syinä muutakin kuin autopaikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on taloyhtiössä yhdellä autotalli ja autopaikka, molemmat. Onko ihan reilua kun joku on kokonaan ilman?
Onko ne olleet maksullisia osakkeita ostohetkellä? Jos autopaikka on maksanut tyyliin 7500€, ja tämä tyyppi on talon rakennusvaiheessa maksanut autopaikasta ja tallista niin mikä on se ongelma nyt?
Ette taida ihan käsittää että sellaista mistä joku on rahalla maksanut, ei voida jakaa muille taloyhtiön osakkaille tuosta vaan.
Juu kaikki ei sitä käsitä. Meillä esim on ostettu autotalliosake. Ei siinä mitään epäreilua ole että osalla on ja osalla ei. Ihan asuntoon verrattavissa oleva asia, itse ostettu ja maksettu.
Joo tais olla ainakin 20 000 e joskus, mitä autopaikka maksoi.
Meilläkin on osa autopaikoista säännöllisesti tyhjänä, ainakin muutama autoton osakas pitää niitä omille vierailleen. Vieraspaikkoja nolla, pihalla olisi tilaa parvekkeiden alla mutta siihen isketty kotikuntoiset pysäköintikieltomerkit taloyhtiön toimesta. Läheinen metroasema ehkä syynä.
Kerran ilmestyi maksetulle paikalle vieras auto ja meni kuukausi että se auto saatiin vihdoin hinattua pois.
Ja vielä bonus vanhasta taloyhtiöstä Kalliossa: autotallipaikkoja oli muutama, poskettomalla kuukausivuokralla ja yhteen talliin meni kaksi autoa, peräkkäin. Siis pitää maksaa itsensä kipeäksi siitä että pääsee naapurin kanssa sopimaan aikatauluja ja siirtelemään autoja toisen tieltä. Kuinkakohan yleistä tälläinen säätäminen on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemus paristakin talonyhtiöstä: on ihmisiä, jotka asuvat suuren osan vuodesta mökillä/maalla mutta talvella pätkiä kaupungissa. Omistusasunto ja siihen tietenkin autopaikka, kun auto on. Nämä paikat näyttää tyhjiltä, mutta ovat kuitenkin käytössä.
Ja sitten ne, usein mummot, joilla on joskus vuonna 1 ollut auto ja autopaikka, nyt ei ole autoa eikä ole korttiakaan välttämättä, mutta autopaikasta ei luovuta kun "Tyyne käy kerran vuodessa kahveella, niin saa sitten auton siihen".
Noita jälkimmäisiä kai voi talonyhtiö antaa muille, jos voi osoittaa ettei jollakin ole autoa vaikka on autopaikka ja että joku talossa asuva jolla on auto, on kokonaan ilman autopaikkaa.
Jos kyse on omistusyhtiöstä, yleensä se yksi autopaikka per asunto kuuluu asunnon osakkeisiin, eikä silloin taloyhtiö voi Tyynen autopaikkaa sosialisoida itselleen. Jos taas autopaikkoja on eri määrä kuin asuntoja, eikä näistä ole mainintaa osakekirjoissa, niin silloin toki voi yhtiökokous päättää paikkojen käytöstä muutakin.
Mulla on kaksi autopaikkaa, maksan kahdesta. Toinen näistä kuuluu asuntoon, ja toinen on ns. kiertävä paikka joka arvotaan niiden kesken jotka sitä ovat halunneet vuosittain yhtiökokouksessa.
'
Useassa taloyhtiössä autopaikka kuuluu asunnon osakkeisiin. Jos Tyyne ei tarvitse paikkaa niin häneltä voi kysyä onko halukas vuokraamaan paikkansa käypään hintaan. Itse vuokrasin toisen autopaikan autottomalta naapurilta, asuntaan Helsingissä, ja maksan 100 e /kk,
Asemakaava määrittelee monissa paikoissa varsinkin kerrostalotonteille vaadittavan minimipaikkamäärän. Mutta se on erityisesti vanhemmissa asemakaavoissa usein sellainen että se sallii vähemmän kuin yhden autopaikan asuntoa kohden eli kaikille ei autopaikkaa aina ole. On sitten taloyhtiön asia, miten se paikkoja jakaa ja hallinnoi. Mutta kannattaa tarkistaa aina taloyhtiön yhtiöjärjestys. Siellä voi olla asiaa koskevia pykäliä. Osakkaalla on myös aina oikeus ehdottaa yhtiökokouksessa uusia käytäntöjä asian suhteen jos vanhat eivät toimi.