Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko työhaastattelussa koskaan ääneen epäilty oletko töitä hakiessasi tosissasi?

Vierailija
06.11.2020 |

Jos on, niin millainen fiilis sinulle jäi työpaikasta?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on käynyt noin. Työnantajan näkökulmasta ymmärrettävää siinä mielessä, että etukäteen ei voi tietää kuinka luotettava joku henkilö on. Käytöksenä tuo tuntui silti äärimmäisen tökeröltä. Paikasta ei jäänyt hyvä mielikuva.

Vierailija
2/38 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä koskaan epäilty. Ei kovin lupaavalta kuulosta, jos tuollaista sanotaan haastattelussa... Kävikö sinulle siis noin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyllä koskaan epäilty. Ei kovin lupaavalta kuulosta, jos tuollaista sanotaan haastattelussa... Kävikö sinulle siis noin?

Kyllä. Haastattelija pohti ääneen jättäisinkö hylkäisinkö jälkikäteen tarjotun työpaikan, jos myöhemmin saisin jonkun muun työtarjouksen jostakin.

Vierailija
4/38 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnhakija on työtön, niin mieluummin palkataan toinen työssäoleva hakija, koska työttömästä ajatellaan, että hän hakee töihin vain, koska on pakko. Näin ovat haastattelijat kertoneet omalla työpaikallani.

Vierailija
5/38 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Haastattelija pohti ääneen jättäisinkö hylkäisinkö jälkikäteen tarjotun työpaikan, jos myöhemmin saisin jonkun muun työtarjouksen jostakin.

Yritin vakuuttaa pitäväni sanani, jos jotain lupaan, mutta haastattelija vaikutti silti epäuskoiselta.

Vierailija
6/38 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo! Tosin menin sanomaan puhelimessa että kuulin paikasta te-toimiston kautta. Haastattelija käsitti varmaan että olin pakkohakemassa työpaikkaa kun kysyi yllättäen haluanko tätä oikeasti, en vaan tajunnut sitä puhelussa ja menin ihan hämilleen. Hän myös dissasi paikkaa itse ja sanoi että meillä on paljon ongelmia. Olin tosi ihmeissäni puhelun jälkeen että mitä tapahtui. Kun tajusivat että haen tosissani ääni muuttui vähän. Itsekin tajusin vasta myöhemmin että minkä kuvan antaa jos aloittaa puhelun noin, olin siis itse kysynyt onko sopivia paikkoja ja minulle annettiin tuo ja olin innoissani, kunnes soitin.

Vierailija
7/38 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen käytös on mielestäni työnantajalta yhtä tyhmää kuin jos haastateltava alkaisi haastattelussa ääneen esittää epäilyjään siitä, että kyseinen työnantaja saattaa yrittää koijata työntekijää työsuhteen aikana minkä ehtii. Ei tuollainen mitään hyvää tunnelmaa haastatteluun luo.

Vierailija
8/38 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta kysyttiin mitkä portfoliossa näyttämäni projektit ja tuotteet olivat itse tehtyjä. Öö, kaikki? :D

Vierailija
9/38 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäi kyselyistä sellainen fiilis, että työnantaja itse pitää työpaikkaa ihan kurana ja ihmettelee miksi joku sinne haluaisi työllistyä.

Vierailija
10/38 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on kysytty haastattelussa, että olenko hakenut muita paikkoja ja mitä niistä pidän itselleni tärkeimpänä, eli minkä valitsisin, jos useampaa tarjottaisiin. Enkä varsinaisesti pidä sitä mitenkään outona. Toki siihen ei ole pakko vastata mitenkään rehellisesti, jos ei halua. Eikä muista hakuprosesseista tarvitse kertoa, jos ei halua. 

Vierailija
11/38 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työnhakija on työtön, niin mieluummin palkataan toinen työssäoleva hakija, koska työttömästä ajatellaan, että hän hakee töihin vain, koska on pakko. Näin ovat haastattelijat kertoneet omalla työpaikallani.

Tuo on todella ikävää. Työttömyys on sen verran kuormittavaa, että yleensä silloin olisi todella motivoitunut pääsemään töihin.

Vierailija
12/38 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on käynyt, mua pidettiin liian koulutettuna ja tivattiin mihin mä oikeasti haluaisin. Oli todella kiusallinen haastattelu. Olen 50+ eikä työnsaanti ole helppoa, teen nytkin määräaikaisuutta. Tottakai haen myös paikkoja, jotka eivät vastaa koulutustani.

Vierailija
13/38 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen käytös on mielestäni työnantajalta yhtä tyhmää kuin jos haastateltava alkaisi haastattelussa ääneen esittää epäilyjään siitä, että kyseinen työnantaja saattaa yrittää koijata työntekijää työsuhteen aikana minkä ehtii. Ei tuollainen mitään hyvää tunnelmaa haastatteluun luo.

Olin siis toisessa paikassa töissä ja hakemani työ vastasi ammattitaitoani. En tiennyt mitä sanoa, kun alettiin pohtia että ehkä vain huvikseni olen tullut haastatteluun ilman aikomusta tulla sinne töihin.

En tiedä mitä pohdinnalla haettiin. Jos jollain olisikin tuollainen erikoinen ajatus, niin tuskin hän sitä haastattelussa myöntäisi ääneen. Ja jos ei ole, niin ei ole kiva kuulla, että pidetään epäluotettavana.

Vierailija
14/38 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minun työhalujani epäilty. Omalta kannaltani kyse oli siitä, että halusin TE-palveluista selvittää omat oikeuteni ko. työsuhteen kannalta. Ei tarvinnut selvittää, enkä ihmettele, että firma pyörii edelleen yhden työntekijän voimin.

Vierailija
15/38 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työhaastattelussa tai työsuhteen alussa mainitaan talon tavat, kannattaa juosta ja lujaa.

Vierailija
16/38 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kysytty ja suorastaan alettu tivaamaan, että onkohan joku helkatin excelin pyörittäminen ja "mielenkiintoiset taloushallinnon tehtävät" sittenkään ihan oikeasti maailman hienoin juttu minulle ja haluanko niitä yli kaiken, kaikesta muusta viis.

Vierailija
17/38 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla haastateltava voisi kysyä, että onko työnantajalla jo etukäteen aikomus antaa potkut koeajalla, vaikka työntekijänä hoitaisi työnsä erittäin hyvin.

Tai voisi kysyä, että onko teillä todellisuudessa jo vuoden sisällä YT:t kolkuttelemassa ovella, vai onko tämä ihan tosissaan pysyvä työpaikka vakavaraisessa yrityksessä, jolla on turvatut tulevaisuudennäkymät.

Vierailija
18/38 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain tuotantotyöntekijän paikkaa (puolen vuoden määräaikaisuus) vaikka koulutukseni on DI. Olisin ottanut paikan ilolla vastaan, mutta korkea koulutukseni haittasi asiaa. Haastattelija myönsi sen näin rivien välistä luettuna. Vaikka en olisi karannut työsuhteen aikana muualle kun jos en ole vuoteen valmistumisen jälkeen työllistynyt omalle alalle niin miksi nytkään. Kumma kun haastatteluun kutsuivat jos kerran tutkintoni häiritsi...

Vierailija
19/38 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin Helsingistä Tampereelle erään valtionlaitoksen haastatteluun viransijaisuutta varten. Olin pätevä ja kokenut. Henkilöstöpäällikkö naureskeli ja kertoi, että he halusivat vain nähdä, millainen tyyppi hakee niin matalapalkkaista työtä niin kaukaa. Ajoin hämmentyneenä takaisin kotiin enkä saanut sitä paikkaa.

Vierailija
20/38 |
06.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa on ääneen ihmetelty osaamisen laajuutta ja epäilty, että tulen vain väliaikaisesti tehtävään kunnes löydän paremman. Ja kyseessä on olleet ihan vaativat asiantuntijatehtävät, joista maksettu +7.000 euroa/kk.

Toisen näistä rekrytoijista tapasin parin vuoden jälkeen eräässä yritystilaisuudessa ja myönsi avoimesti, että tuli tehtyä valinnassa virhe.

Vielä useammin on käynyt niin, että minua on käytetty referenssinä muiden hakijoiden suhteen ja tämä on usein haastattelun lopussa myös kerrottu. Tuo on kyllä sylettänyt melkoisesti.

Nykyään, kun headhunterit silloin tällöin lähestyvät, olen varmistanut, että rekrytoiva yritys on aidosti kiinnostunut osaamisestani, ennenkuin olen jatkanut keskustelua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän