Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko minulla skitsofrenia?

Vierailija
23.02.2014 |

Jäin sairauslomalle töistäni, diagnoosina psykoottinen masennus :( Kaikki tuntuu nykyään niin vaikealta. Olen eristäytynyt muista ihmisistä, koska pelkään heitä. Minusta tuntuu, että kaikki jotenkin halveksivat minua ja tietävät/näkevät pääni sisälle ja ovat minua vastaan liittoutuneet. Tämä tekee elämästäni hyvin vaikeaa, Jos näen vaikka naapureideni juttelevan keskenään, olen ihan varma, että he puhuvat minusta pahaa. En uskalla kertoa näitä ajatuksiani muista ihmisistä lääkärilleni, koska pelkään tuota skitsodiagnoosia. 

Lisäksi minulla on jonkin verran aistiharhoja mm. tunto-, näkö- ja hajuharhoja. Veljelläni on nuorempana diagnosoitu skitsofrenia,sain sen vasta tietää. Kohta sairausloma loppuu ja pitäisi palata takaisin työelämään, pelottaa ihan liikaa, pelkään, että saan töissä jonkin friikkikohtauksen enkä pysty näyttelemään normaalia ihmistä. Kaikki murenee. Lääkäri on kuitenkin sitä mieltä, kun olen nuori, 29 vuotias, että palaisin takaisin työelämään. Ahdistaa.

Onko täällä ketään skitsofreniadiagnoosin saanutta joka pärjää työelämässä?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samanlaisia oireita, joskus todella pahoja, että joudun hakemaan sairaslomaa, mutta tutkimuksissa selvisi ettei minulla ole skitsofreniaa.Sullakin voi olla jokin psykoottinen ahdistuneisuushäiriö, eikä sille varsinaisesti löydy syytä tai kunnon diagnoosia.Onko sulla lääkitystä? Mulla ei ole enää.

Vierailija
2/17 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on läheinen jolla on tuo diagnoosi. Hän opiskelee ja elää ihan normaalia elämää.

Mun mielestä sun ei kannata pelätä diagnoosia, sehän on vaan diagnoosi, ja sun olosi on mitä on ihan riippumatta siitä, miten se olo on nimetty. Lisäksi mä luulen, että kun sulla on kerran tuo psykoottinen masennus diagnosoitu, niin miksei sulla voisi olla noita psykoottissävyisiä ajatuksia ilman skitsofreniaakin. Kyllä mä lisäksi luulen, että jossain määrin tuollaista ihmispelkoa ja muuta voi olla ihan vaan masentuneenakin.

Oletko sä saanut muuta apua kuin lääkkeet? (Oletan, että lääkitys on kuitenkin jos psykoottinen masennus on diagnosoitu.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrille mars! Et sä pysty tossa kunnossa tekemään töitä.

Lääkitys kuntoon ja hoitokontakti psykologin tai psyk.sairaanhoitajan kanssa.

Saikku jatkukoon niin kauan kun oireilet eli lääkärillä sun on käytävä joka tapauksessa.

Älä jää yksin kotiin vaan hae apua ajoissa vielä kun tiedostat ettei kaikki ole ok.

Voimia sulle!

Vierailija
4/17 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn yksityisellä psykoterapeutilla kerran viikossa juttelemassa. Lääkkeitä olen syönyt, lopettanut nyt kyllä sivuvaikutusten ja niiden tehottomuuden takia :( Kaikista pahinta on se, että en pysty näistä ajatuksista kaikkea kertomaan psykiatrille. Kai se on yritettävä kokeilla sitä työelämää, puhetta oli, että kun takaisin palaan töihin tekisin osa-aikaista työtä. ap

Vierailija
5/17 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 12:56"]

Käyn yksityisellä psykoterapeutilla kerran viikossa juttelemassa. Lääkkeitä olen syönyt, lopettanut nyt kyllä sivuvaikutusten ja niiden tehottomuuden takia :( Kaikista pahinta on se, että en pysty näistä ajatuksista kaikkea kertomaan psykiatrille. Kai se on yritettävä kokeilla sitä työelämää, puhetta oli, että kun takaisin palaan töihin tekisin osa-aikaista työtä. ap

[/quote]Et ainakaan köyhä ole. Olisko liika raha syy ongelmiisi?

Vierailija
6/17 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun syöt lääkkeesi niin harhat pysyvät poissa ja kykenet käymään töissä. Skitsofreniaan kun ei ole muuta hoitokeinoa kuin lääkitys.

Vierailija
7/17 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sun kannattaa nyt pysähtyä ihan rehellisesti pohtimaan, pystytkö ihan oikeasti vielä palaamaan työelämään. Joskus työ ja normaali arki ovat hyväksi ja tukevat kuntoutumista, mutta se edellyttää että on riittävän hyvässä kunnossa. Siitä, jos koet olevasi tosi heikossa kunnossa mutta pakotat itsesi töihin, ei välttämättä kyllä ole ollenkaan hyvä asia.

Kannattaa vaan rohkeasti puhua hoitaville tahoille olostasi, koska sitähän varten he ovat. Sen verran mitä nyt olen itse seurannut läheltä sairastamista, niin juuri semmoinen tosiasioiden välttely on pahinta, mitä voi omalle ololleen tehdä. Tarkoitan siis sitä, ettei puhu hoitaville tahoille rehellisesti oireistaan ja yrittää näin tavallaan itsekin vältellä sitä asiaa. Omien havaitojeni perusteella oman tilanteen rohkea ja rehellinen kohtaaminen puolestaan on auttanut yllättävän nopeaankin toipumiseen. (Ja vastaavasti oireista ahdistuminen ja niiden pakeneminen on pahentanut tilan ihan kamalaksi.)

3

Vierailija
8/17 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tuosta työstä vielä mieleen, että onko sulla jokin tuttu ja turvallinen työ, johon voisit palata? Silläkin on merkitystä. Mä esim. voisin ajatella, että jos olisin henkisesti vähän heikossa kunnossa niin kotona olemisen sijaan työnteko vanhassa tutussa paikassa ja tutussa työssä (joka ei ole erityisen stressaavaa) voisi auttaa. Sen sijaan se, jos pitäisi aloittaa uusi työ uudessa paikassa, stressaisi mua vaan lisää ja voisi pahentaa oloa.

Ja kaikessa edelleen tietenkin täytyy ottaa se oma kunto huomioon, että onko aivan oikesti kykenevä palaamaan edes siihen tuttuun ja turvalliseen työhön. Turhaan ei tietenkään kannata kotiin jäädä, koska tosiaan se normaali arki voi tukea paranemista, mutta ei sitten taas ihan missä kunnossa tahansa kannata töihin mennä. Sen oikeastaan varmaan tiedät vain sinä itse, että olisiko se töihinmeno enemmän omaa vointia tukeva asia vai lisästressiä tuova kuormittava asia.

3

Vierailija
9/17 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kandee syödä lääkkeitä. Älä pelkää niitä. Estää sulla tulevat psykoosit. Ja todellakin nyt hoitavalle taholle puhumaan tunteistasi. Ei saa pelätä.

Vierailija
10/17 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 13:24"]

Kandee syödä lääkkeitä. Älä pelkää niitä. Estää sulla tulevat psykoosit. Ja todellakin nyt hoitavalle taholle puhumaan tunteistasi. Ei saa pelätä.

[/quote]

Mun mielestä ei kyllä oikein voi sanoa, että ei saa pelätä. Tottakai saa, tunteiden kieltäminen se vasta voi ahdistaakin. Ehkä ennemminkin kannattaa miettiä tarkemmin, että mikä pelottaa ja miksi. Sen hoitotaholle avautumisenkin voi vaikka aloittaa sanomalla, että pelottaa puhua siitä omasta olosta.

3

Vierailija
11/17 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 12:58"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 12:56"]

[/quote]Et ainakaan köyhä ole. Olisko liika raha syy ongelmiisi?

[/quote]

Järkevällä ihmisellä on sairauskuluvakuutus, joka korvaa tällaiset lääkärikäynnit. Ei siinä rikas tarvitse olla. 

Tsemppiä ap:lle!

Vierailija
12/17 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 12:34"]

Jäin sairauslomalle töistäni, diagnoosina psykoottinen masennus :( Kaikki tuntuu nykyään niin vaikealta. Olen eristäytynyt muista ihmisistä, koska pelkään heitä. Minusta tuntuu, että kaikki jotenkin halveksivat minua ja tietävät/näkevät pääni sisälle ja ovat minua vastaan liittoutuneet. Tämä tekee elämästäni hyvin vaikeaa, Jos näen vaikka naapureideni juttelevan keskenään, olen ihan varma, että he puhuvat minusta pahaa. En uskalla kertoa näitä ajatuksiani muista ihmisistä lääkärilleni, koska pelkään tuota skitsodiagnoosia. 

Lisäksi minulla on jonkin verran aistiharhoja mm. tunto-, näkö- ja hajuharhoja. Veljelläni on nuorempana diagnosoitu skitsofrenia,sain sen vasta tietää. Kohta sairausloma loppuu ja pitäisi palata takaisin työelämään, pelottaa ihan liikaa, pelkään, että saan töissä jonkin friikkikohtauksen enkä pysty näyttelemään normaalia ihmistä. Kaikki murenee. Lääkäri on kuitenkin sitä mieltä, kun olen nuori, 29 vuotias, että palaisin takaisin työelämään. Ahdistaa.

Onko täällä ketään skitsofreniadiagnoosin saanutta joka pärjää työelämässä?

[/quote]

Olet vain vainoharhainen. Kyllä ihmisillä voi olla vaikka minkälaisia luuloja ja mielenvääristymiä, ilman että kyseessä olisi mikään sairaus. Ei joka vaivaan kannata lääkkeitä alkaa syömään. Sun täytyy vain järkeistää asiat itsellesi.

Vierailija
13/17 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ, liikunta, käsityöt ja kaikenlainen tekeminen sekä ihmisten kanssa oleminen ja arkirytmi on parasta lääkettä. Se että jää kotiin ja elelee vaan omassa maailmassaan on vihoviimeinen ratkaisu. Täytyy saada ajatukset kiinni todellisuuteen. Silloin voi pärjätä jopa ilman lääkkeitäkin, joka olisi tietenkin hyvä asia. Mutta omien voimien mukaan. Vähän kannattaa kuitenkin itseltään vaatiakin ja ponnistella eteenpäin. Kuntoutuminen on mahdollista.

Vierailija
14/17 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lääkitys pitää oireet kurissa ja saa itsensä ovesta ulos niin kyllä työssäkäynti onnistuu. On eri asi miten itse reagoit oireisiin, tiedätö milloin alitajunta tekee tepposia vai uskotko omia uskomuksiasi?

Vierailija
15/17 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

et voi parantua jos et luota itseäsi terapeutin käsiin ja syö lääkkeitä

Vierailija
16/17 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofreniaan sairastunut ei kyllä itse akuuttivaiheessa tajua, että omat harhaluulot ovat harhaluuloja, joten en usko, että sinulla ap. on ainakaan vielä skitsofreniaa. Sen sijaan jonkinlainen ahdistuneisuushäiriö voi olla, siihenkin voi liittyä psykoottisuutta.

Suosittelen lääkkeitä, ja voi olla että niitä pitää kokeilla useampia, ennen kuin natsaa. Terapiasta ei taasen ole mitään hyötyä niin kauan kuin pidät tärkeimmät ahdistuksen syyt sisälläsi. Voisitko vaikka aloittaa keskustelemalla terapeutin kanssa peloistasi, että sinullakin puhkeaa skitsofrenia?

Vierailija
17/17 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 12:39"]

Mulla on samanlaisia oireita, joskus todella pahoja, että joudun hakemaan sairaslomaa, mutta tutkimuksissa selvisi ettei minulla ole skitsofreniaa.Sullakin voi olla jokin psykoottinen ahdistuneisuushäiriö, eikä sille varsinaisesti löydy syytä tai kunnon diagnoosia.Onko sulla lääkitystä? Mulla ei ole enää.

[/quote]