Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos pimeällä joku tulee hakkaamaan oveasi hädissään

Vierailija
05.11.2020 |

Avaatko?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on järjestely jossa mies seisoo minun takana pesäpallomailan kanssa ja minä avaan oven. Ensimmäisenä hän iskee kovaa kädelle jos käsi pyrkii sisään ovesta. Sitten alkaa pätkimään päin tulijaa.

Itsellä on toisessa kädessä pippurisumute.

Olemme harjoitelleet tätä yhdessä.

Minä olen se joka uhrataan ensimmäisenä, koska tienaan vähemmän rahaa työnteolla.

Vierailija
42/69 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllähän avaisin, tosin varovasti. Maalla asun, maantie menee tästä ohi, joskus on mutkassa ulos ajanut tullut tähän..

Kerran joku sekava muistisairas tuli kyselemään taksia.

Jatkan.

On minulla kyllä pesäpallomaila eteisessä, jos sattuu tulija lähestymään Kellopeliappelsiinin hengessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on järjestely jossa mies seisoo minun takana pesäpallomailan kanssa ja minä avaan oven. Ensimmäisenä hän iskee kovaa kädelle jos käsi pyrkii sisään ovesta. Sitten alkaa pätkimään päin tulijaa.

Itsellä on toisessa kädessä pippurisumute.

Olemme harjoitelleet tätä yhdessä.

Minä olen se joka uhrataan ensimmäisenä, koska tienaan vähemmän rahaa työnteolla.

Näin oikeistoparisuhteessa.

Vierailija
44/69 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodissani ei ole mitään yleistä vessaa. Joten hätä on hoidettava muualla. En avaa.

Vierailija
45/69 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on tarkastettava, että kuka sitä ovea hakkaa.

Sehän ei ole normaali tilanne.

Koskaan ei voi tietää vaikka siellä olisi tosi hädässä oleva ihminen, niinkuin tässäkin ketjussa jo monet kertoneet olevan.

Jos ei auta hädässä olevaa ihmistä voi pahimmassa tapauksessa joutua poliisin kanssa puheisiin ja jopa syytteesee. Toisen ihmisen auttamatta jättäminen hädässä on heittelejättö ja muu rangaistava teko.

Kyllä se riittää, että soittaa ambulanssin. Poliisin ohje on, että tuntematonta ei pidä päästää sisälle. Viime viikolla oli lehdessä ryöstötapauksen yhteydessä paikkakunnallamme maaseutumaisessa kaupungisssa. Poliisi oikein teroitti, että älä avaa ovea tuntemattomalle.

Vierailija
46/69 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan avaisi! Minulla on jo salaiset osoitetiedot kun hullu eksä kävi tuijottelemassa vanhan asunnon ikkunoista olohuoneeseeni. Jos joku tulisi paukuttamaan oveani, niin eka ajatus olisi että nytkö se löysi tämän osoitteen. Piiloutuisin varmaan kauhuissani. Päästäisin kaverit kyllä sisälle noin, itsekin olen tarvinnut tuota kaksi kertaa elämän varrella.

Vierailija
47/69 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkkaisin ovisilmästä tilannetta ensin. Loukkaantuneen näköinen tai aidosti hätäisen näköinen saisi avaamaan oven. Jos heräisi epäilys tilanteen aitoudesta, huutelisin oven läpi ensin lisätietoja.

Kerran olen avannut, kun ovelle tultiin kolkuttelemaan vielä maalla asuessani. Nuori mies oli humalassa kaatunut pyörällä ja oli isompaa ja pienempää vekkiä sekä olkapää sijoiltaan. Toisen hätä oli niin silminnähtävä, että siinä ei tarvinnut arvuutella eteisen ikkunasta katsoessa, että millä asialla ollaan.

Olen miettinyt, mitenköhän sitä kävisi, jos meinaisin tukehtua kotona ollessani ja lähtisin naapurista hakemaan apua. Voi olla, että kuolisin oven taakse, kun eipä näin kerrostalossa kovin monet availe ovia tai tunne naapureitaan.

Vierailija
48/69 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ison tien varressa näitä sattuu säännöllisin väliajoin, mutta enää en avaa ovea. Ei niillä ole koskaan mitään hätää, vaan haluavat bensaa, pari kymppiä, kyydin tms. Kukaan normaali ihminen ei nykyaikana tule talojen oville, vaan soittaa kännykällään apua tai pysäyttää muita autoja.

Ja tosiaan vanhusten ryöstöjen takia poliisikin kieltää oven avaamisen tuntemattomille. Kun oven avaa, ne ovat jo sisällä, jos pahoin aikein tullaan.

Vierailija
49/69 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla joku nettikamera, johon voisi ottaa kuvayhteyden kun on jossain riskialttiissa toimissa.

Esimerkiksi öinen kolkuttelija ovella, voisi panna tän turvakameran päälle, samoin myöhään kotiin tullessa voisi olla yhteydessä tähän palveluun. Siellä päässä video tallentuu ja ehkä joku robotti vastaileekin, ja reagoi poikkeavaan ääneen. Tai joku muu triggeri mutta tuskin voi ihmistä käyttää tällaiseen rutiininomaiseen valvontaan.

Palvelu pitäisi olla valtion hallitsema. Tietysti toistaiseksi voisi alkaa lähettää jotain streamia vastaavassa tilanteessa, mutta kun sitä ei kuitenkaan halua kenenkään näkevän ellei satu jotain mihin tarvitsee apua.

Vierailija
50/69 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla joku nettikamera, johon voisi ottaa kuvayhteyden kun on jossain riskialttiissa toimissa.

Esimerkiksi öinen kolkuttelija ovella, voisi panna tän turvakameran päälle, samoin myöhään kotiin tullessa voisi olla yhteydessä tähän palveluun. Siellä päässä video tallentuu ja ehkä joku robotti vastaileekin, ja reagoi poikkeavaan ääneen. Tai joku muu triggeri mutta tuskin voi ihmistä käyttää tällaiseen rutiininomaiseen valvontaan.

Palvelu pitäisi olla valtion hallitsema. Tietysti toistaiseksi voisi alkaa lähettää jotain streamia vastaavassa tilanteessa, mutta kun sitä ei kuitenkaan halua kenenkään näkevän ellei satu jotain mihin tarvitsee apua.

Tämä on jo olemassa ja sen nimi on HÄTÄKESKUS. Sinne soitetaan itse tai sivullisen avustamana, jos kaatuu kännissä pyörällä, karhu syö jalan, aviomies hakkaa jne. Tähän mitään ylimääräisiä videopalveluita tarvita.

Vierailija
51/69 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä kehitys kyllä vähän surullista. Meillä maalla vielä  10 vuotta sitten pantiin vain luuta tai harja ulko-oveen viestimään, että ei olla kotona. Muistan kun erästä pitsikauppiasta piti kovasanaisesti muistuttaa, että silloin ei mennä taloon sisälle, kun siellä ei olla kotona.

Kerran ehkä 20 vuotta sitten työkaverini lähti pikkujoulusta aika päissään kotiinsa kävellen, että selviää. Oli sitten oikaissut jonkun metsän läpi ja eksyi. Kengätkin oli kastuneet ja tuli kylmä. Osui sitten jonkun mökin pihaan, ja meni koputtamaan ovelle. Mummo tuli avaamaan ja laski viluisen äijän lämmittelemään ja nukkumaan kiikkustuoliin loppuyöksi. Aamulla oli vielä keittänyt puuroa herralle. Luulen, että hänellä matkapuhelinkin oli, mutta ehkä ei vielä niin suuressa hädässä tuntenut olevansa, että olisi hätäkeskukseen soittanut.

Vierailija
52/69 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jo olemassa ja sen nimi on HÄTÄKESKUS. Sinne soitetaan itse tai sivullisen avustamana, jos kaatuu kännissä pyörällä, karhu syö jalan, aviomies hakkaa jne. Tähän mitään ylimääräisiä videopalveluita tarvita.

Ohiksena tuosta hätäkeskuksesta.

Kerran satuttiim metsäpalopaikalle ohikulkijoina ja soitettiin hätäkeskukseen ja aloin sammuttaa autossa olleella muovilaatikolla ja järvivedellä paloa.

Puoli tuntia kuulustelivat, että minkä kunnan alueella palaa?

Miten satunnainen matkaaja tietää kuntarajat.

Kartasta ei muka löytynyt paikkaa.

Sitten hokasivat kysyä lupaa puhelimen paikannukseen ja palokunta saatiin paikalle pikeasta kunnasta, joka oli paria muuta vaihtoehtoa paljon kauempana

En ollenkaan ymmärtänyt, miksi lähin palokunta ei tullut sammutustyöhön, kun minä koko ajan heitin muovilootalla vettä tuleen.

Onneksi kukaan ei tehnyt kuolemaa.

Ap:lle en avaa ovea ennenkuin olen ikkunasta nähnyt ja kysellyt syyn ovella olevalta tyypiltä.

Vierailija
53/69 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi näen ikkunasta suoraan ovelle ja soittaisin kyllä heti hätänumeroon mitään kyselemättä, jos joku oveni takana huutaisi apua. Olisihan se ihan hirveää, jos itselle tulisi joku hätä, että joku hullu yrittäisi kiinni ja menisin hakemaan apua lähimmästä talosta eikä kukaan auttaisi :(

Vierailija
54/69 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koska jos tulee kadulta niin siinä on 5 taloa ennen meitä johon mennä.No ehkä koirien kanssa kävisin katsomassa,riippu tilanteeesta.Mutta kukaan ei vahingossa eksy meidän pihaan.

Vierailija
55/69 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ihmiset kuvitelko että koiruutenne oikeasti pahoille ihmisille mahda yhtään mitään. Pitäkää ovet kiinni.

Vierailija
56/69 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Itkevä nainen lapsi sylissäänkin voi olla vaan houkutin. Sen verta huonoja ihmiskokemuksia, ettö luotto mennyt. Sinisilmäisyys hävinyt.

Vierailija
57/69 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koputtelija ovelle asti pääse, kun koiraverkko sulkee pihapiirin sisäänsä. Riittää kun ylimääräinen pihassa, niin koirat alkaa meteliöidä. Ja jos tänne keskelle ei mitään joku eksyy, niin kyllä sillä silloin jotain ihan asiaa on. Eli käyn jutustelemassa kyllä, mikä hätänä ja jos on hätä, niin pääsee kyllä torppaankin.

Vierailija
58/69 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää ikinä. Olen kerran avannut ja minut ryöstettiin.

Vierailija
59/69 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jos tuntematon. Soittaisin häkeen heti.

Vierailija
60/69 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää ihmiset kuvitelko että koiruutenne oikeasti pahoille ihmisille mahda yhtään mitään. Pitäkää ovet kiinni.

Sinulla ei sitten ole kokemusta koirista, jotka ihan oikeasti vahtivat. Pihassamme on isot varoituskyltit sitä varten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi