Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lenkkeily ja kuntosalilla käynti - mikä olisi järkevää?

Vierailija
22.02.2014 |

Olen pitkän ajan jälkeen innostunut lenkkeilystä (tai siis hölkkäämisestä, sillä kunto on niin huono, ettei mun lyllerrystä voi juoksemiseksi sanoa kun välillä pitää kävelläkin). Minulla on myös salijäsenyys ja nyt mietin, miten yhdistäisin nämä kaksi harrastusta.

Onko mitään järkeä, jos tekee salilla vain yläkroppaa, selkää ja vatsoja ja alakropan treeni hoituisi ainakin nyt alkuvaiheessa vain tuolla lenkkeilyllä? Kolme lenkkikertaa viikossa ja kahdesti salille, miltä kuulostaisi?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä myös jalkoja salilla. Muuten tuo tahti on ihan hyvä.

Vierailija
2/16 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkoja ei välttämättä tartte erikseen tehdä, mutta pakaroita (kyykkyjä, maastavetoja ym. pyllyliikkeitä) ehdottomasti kannattaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi et treenaisi alakroppaa salillakin. Lenkkeilyllä ei juuri lihakset kasva, joten lopputulos voi olla epäsuhtainen ylä- ja alakroppa. Lisäksi alakropan salitreeni auttaa juoksussa.

Vierailija
4/16 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään järkeä juosta, jos käyt salilla. Se ei auta saamaan kiinteää ja pyöreää persettä!

Vierailija
5/16 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin 2x aerobinen on maksimi mitä kannattaa tehdä ettei lihakset jaloista "katoa" lenkkeilyn takia. Ja jos joku tulee taas urputtamaan että kyllä juoksemalla voi saada hyvän perän, niin ne sprinttimimmit yms on vähän eri asia sitten.

Vierailija
6/16 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaa. Onneks mulla on jo palloperse. Aina ollut , ja nyt se on nii haluttu :D 

Vierailija
7/16 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista! Mun ylä- ja alakroppa on nyt ihan eri paria, sillä jaloissa on voimaa ja yläkropassa ei tosiaankaan ole. Tarkoitus ei ole saada kiinteää ja pyöreää persettä, vaan parantaa yleiskuntoa ja jaksamista. Lisäksi kokemuksesta voin sanoa, että jos treenaan jalkoja salilla niin en todellakaan jaksa lenkkeillä - koska jaloissa on voimaa, ovat jalkatreenit aika rankkoja ja palautumiseen menee aikaa.

Lenkkeilykunto on ihan olematon, joten siksi mietin, että 3 kertaa viikossa voisi jo kohottaa sitä. Sitten myöhemmin voisi muuttaa jaottelua. Mutta luen mielelläni mielipiteitä ja muutan suunnitelmiani jos/kun olen ihan hakoteillä :) Ap.

Vierailija
8/16 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen kehotti treenaamaan pakaroita myös siksi, että niitä tarvitaan juoksussa. Jos nyt lenkkikunnon kohottaminen kiinnostaa enemmän kuin salitreeni, toki voit käydä kolmesti lenkillä ja kahdesti salilla. Ja on tosiaan ihan järkevää muokata salitreeni oman kropan tarpeita vastaavaksi. Itse en esim. treenaa jalkoja ja etenkään pohkeita ollenkaan, koska ovat muutenkin riittävän lihaksikkaat (paitsi mitä saavat osakseen pakaratreeneissä). 3

Vierailija
9/16 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä salilla kannattaa tehdä ehdottomasti koko kroppa. Toisena päivänä toiset suuret lihasryhmät ja toisena toiset. Täälä hyviä vinkkejä ja vaihetelevia reeniohjeita: http://tinyurl.com/kuntoon2014

Vierailija
10/16 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tuosta pakaratreeniä selvittävästä kommentista! Otan sen mukaan, mutta varsinainen jalkatreeni jääköön nyt hetkeksi tauolle. Katsotaan mikä tilanne on kuukauden-parin jälkeen. Jos hölkkäinnostus ei jatkukaan niin sitten koko kroppa taas likoon salilla. Ap.

Vierailija
11/16 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla kasvaa lihakset jaloissa pelkällä juoksuharjoittelullakin. Kyllähän juoksua harrastava yleensä tekee kaikenlaisia treenejä, kevyitä tasavauhtisia, intervalleja, mäkijuoksua, mutta vaikka sprinttailu jäisi vähemmälle, niin optimaalisella lihastyypillä juoksulla saa myös näyttävät lihakset. On ihan turha uskoa tuota hokemaa, että juokseminen kuihduttaisi lihakset. Tuonne voi mennä minkä tahansa maratonin varteen katsomaan muutaman tunnin ajaksi, kyllä siinä ohi menee niin riukumaista kuin lihaksikastakin reittä.

Ja kyllä, teoriassa voit alkuvaiheessa jakaa treenit noin. Sali on kuitenkin avuksi juoksun tukena, erityisesti jos jaloissa ei ole voimaa. Esimerkiksi monet polviongelmat juoksuun liittyen johtuvat reisilihasten heikkoudesta. Tietyillä saliharjoituksilla voi myös saada lisää vauhtia juoksuun.

Vierailija
12/16 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on varmastikin pääasia, että treenaaminen on sinulle hauskaa ja tuntuu mielekkäältä. Tavoitteita kannattaa miettiä tarkemmin sitten, kun olet saanut juoksun ja salitreenin vuorottelun ja rytmin haltuun. Kokemuksesta voin sanoa, että keväämmällä kun tuloksia alkaa näkyä, kasvaa myös halu treenata tavoitteellisemmin.

Vierailija
13/16 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on salijäsenyys, niin eikö siellä ole juoksumattoja? Itse tekisin vain niin. Yhdistyy sali ja juoksu :) En kyllä jaksa alkaa mitään lihaksia pumppaamaan, mut ei mun tavoite olekaan pumpata lihaksia.

Vierailija
14/16 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salilla on juoksumattoja, mutta iso osa tästä lenkkeilyn aloittamisen innosta on nimenomaan ulkona olo! Taisin jo sanoakin, että jaloissa on voimaa ihan epäsuhtaisen paljon kun vertaa yläkroppaan.

Aloitetaan nyt näin ja katsotaan miten menee. Alku on varmaan tuskaa, mutta kunhan malttaa aloittaa tarpeeksi hitaasti niin eiköhän kunto kohene nopeasti. Ap.

Vierailija
15/16 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisällä juokseminen on kamalaa.

Pointtina oli miten yhdistää nuo, jos juokset matolla kunnon treenin, et voi enää tehdä kunnon jalkatreeniä, ainakaan aloittelijana. Sama toisin päin. Myös perättäiset päivät tuottavat vaikeuksia jos ei ole nopeasti palautuvaa tyyppiä ja jos treeni on kuormittavaa ja tehokasta. Itse yrittäisin varmaan juoksu-lepo-sali-lepo-juoksu-lepo-sali-lepo jne. rytmiä välittämättä viikonpäivästä vaan tasaisesti noin. Vaihtoehtona juoksuun painottuvat ja saliin painottuvat viikot.

Tuosta kolmesta juoksukerrasta ei ole ap:lla kiirettä nostaa, maratonillekin riittää kolme treeniä viikossa mikäli ei tavoitteena ole tosi kova aika.[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 14:18"]

Jos on salijäsenyys, niin eikö siellä ole juoksumattoja? Itse tekisin vain niin. Yhdistyy sali ja juoksu :) En kyllä jaksa alkaa mitään lihaksia pumppaamaan, mut ei mun tavoite olekaan pumpata lihaksia.

[/quote]

Vierailija
16/16 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on normaalipainoinen tai hoikka, juokseminen on ihan jees. Jos on ylipainoinen, ei välttämättä kannata juosta, nivelet kärsivät -- kärsivät jo kävelystäkin jos on kunnolla ylipainoa.

Ylenpalttinen aerobinen ei ole hyväksi, tarkoitan siis maraton-meininkiä sun muuta, kestävyysurheilijoilla tulee monesti ikääntyessä eteisvärinävaivaa. Lihasmassasta on hyötyä ikääntyessä, on paremmat reservit ja jos joutuu sairaalaan niin ei romahda kunto aivan yhtä nopeasti.

Naiset eivät saa isoja lihaksia helposti, jos käyt 5 vuotta 3 kertaa viikossa salilla niin sinusta ei tule "liian lihaksikas". Naisilla usein tämä naurettava pelko, usein vielä ylipainoiset sanovat tämän ääneen ja naurattaa. Miehillä hormonaalinen tilanne lihaskasvulle suotuisampi ja silti vaatii paljon töitä kasvattaa isot lihakset.

Suosittelisin terveyden kannalta lihasmassan lisäämiseen tähtäävää säännöllistä kuntosaliharjoittelua ja maltillista aerobista liikkumista ja istumisen ja istumistyön välttämistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi