Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairauksiin liittyvät ennakkoluulot

Vierailija
21.02.2014 |

Ottaako teitä pitkäaikaisesti tai vakavasti sairaita päähän joku ennakkoluulo, joka tosi monella tuntuu olevan sairautenne suhteen. 

Itselläni on pari neurologista sairautta ja esim. tällä palstalla saan usein lukea uskomatonta kakkaa näihin sairauksiin liittyen. Syön kyllä lääkkeitä loppuikäni, mutta en ole tyhmä, käyn päivätöissä, tulevat lapseni ovat terveitä, voin harrastaa seksiä jne.

Menee aina hermot kun kuulee esim. työpaikan kahvipöydässä jonkun, joka ei tiedä minulla olevan tämän diagnoosin, päivittelevän, että kaltaiseni ihmiset eivät muka pystyisi mihinkään.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kaikki kilpirauhassairauksista kärsivät ovat lihavia ja aspergerit tyhmiä..

Vierailija
2/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ota päähän, tuki- ja liikuntaelimistön sairaus. En ole kokenut ennakkoluuloja, päinvastoin olen saanut ymmärrystä ja tukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ota päähän, olen tottunut ja tavallaan ymmärränkin

-Bipo ja ADHD

Vierailija
4/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ny tiä voik iha sairaudest puhuu, mut vitutta ko suurin osa ei ymmär maitoallergian ja laktoosintorelanssin eroa. "Eksä voi tätä laktoositont maitoo sit niinku juada ko mä osti tätä sinu varte?" No en saatana voi koska _maito_.

Vierailija
5/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei erityisesti ota päähän, vaan lähinnä huvittaa. Arkielämässä en törmää mihinkään ennakkoluuloihin epilepisiani vuoksi, mutta tällä palstalla on tullu kummallisia ajatuksia vastaan. Esim. että olisin vaarallinen lapsille (omiakaan ei saisi olla) ja kykenemätön tekemään mitään järkevää työtä. Oikeasti epilepsiani ei haittaa elämääni mitenkään (kiitos lääkkeiden).

Vierailija
6/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei erityisesti ota päähän, vaan lähinnä huvittaa. Arkielämässä en törmää mihinkään ennakkoluuloihin epilepisiani vuoksi, mutta tällä palstalla on tullu kummallisia ajatuksia vastaan. Esim. että olisin vaarallinen lapsille (omiakaan ei saisi olla) ja kykenemätön tekemään mitään järkevää työtä. Oikeasti epilepsiani ei haittaa elämääni mitenkään (kiitos lääkkeiden).

Vierailija
7/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että en voi olla ADD kun en hilluu joka paikassa kuin hullu.

Vierailija
8/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 21:44"]

[/quote]

Itselläni on myös epilepsia ja olen samaten pöyristynyt av-palstalla lukemistani epilepsiajutuista. Valitettavasti olen kuullut samantyyppistä paskaa myös oikeassa elämässä, vaikka onhan siitä jo vuosikymmeniä kun meikäläiset laitettiin laitoksiin. En voi ajaa autoa, mikä tietysti rajoittaa elämääni, ja siinä vaiheessa kun vaihdoin lääkitystä, olin vähän hitaalla käyvä. Olen kuitenkin korkeakoulutettu, teen stressaavaa työtä, liikun, opiskelen ja haluan perheen. Ja silti luullaan, että olisin jotenkin vähä-älyinen tai kykenemätön vaikkapa tamppaamaan mattoja tai hakkaamaan puita. Tekisi mieli aloittaa joku kampanja tyyliin "elelen normaalielämää sairaudesta huolimatta". T.Ap

Vierailija
9/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin monia selkävaivaisia pidetään teeskentelijöinä ja luulosairaina. Ihmetellään miksi joku on päässyt (sanoisin mieluummin joutunut) sairauseläkkeelle selkänsä tai yleensä tuki- ja liikuntaelinvaivojen vuoksi. Moni pystyy kävelemään ihan reippaasti ja sen perusteella asiasta tietämättömät sitten tekevät omia johtopäätöksiään. Kuitenkin työ oli sellaista, että esim. selkä ei sitä kestänyt, muta eiväthän nämä ns. asiantuntijat ole olleet työpaikalla seuraamassa, kuinka ko. henkilö pärjää.

Vierailija
10/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tämä. Minulle eräs henkilö sanoi etten voi kylvettää lapsia koska voin hukuttaa heidät.........

Vierailija
11/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää se yleistys, että kaikki aspergerit ovat tunnekylmiä sekä myös sekoitetaan mielenterveyssairauksiin, vaikka sitä se EI TODELLAKAAN ole.

Syöpään sekä sen hoitoon myös  liittyy todella paljon ennakkoluuloja.

Vierailija
12/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 21:55"]

Vieläkin monia selkävaivaisia pidetään teeskentelijöinä ja luulosairaina. Ihmetellään miksi joku on päässyt (sanoisin mieluummin joutunut) sairauseläkkeelle selkänsä tai yleensä tuki- ja liikuntaelinvaivojen vuoksi. Moni pystyy kävelemään ihan reippaasti ja sen perusteella asiasta tietämättömät sitten tekevät omia johtopäätöksiään. Kuitenkin työ oli sellaista, että esim. selkä ei sitä kestänyt, muta eiväthän nämä ns. asiantuntijat ole olleet työpaikalla seuraamassa, kuinka ko. henkilö pärjää.

[/quote]

Hyväselkäisenä tunnustan syyllistyväni tähän, tai en aina ymmärrä, miksi näille sairauseläkkeille nuorena joutuville tuki- ja liikuntaelinsairaille ei voi keksiä uutta alaa ja koulutusta. Mutta varmaan sillekin on syynsä.

Vierailija
13/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 21:55"]

[/quote]

Itseäni ei pidetä teeskentelijänä, polvien nivelrikon vuoksi,kävelen huonosti ja vain tietyn matkan. Täytyy antaa tunnustusta,kukaan ei ole kyseenalaistanut vaivaani

Vierailija
14/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 21:54"]

[/quote]

Itselläni on myös epilepsia ja olen samaten pöyristynyt av-palstalla lukemistani epilepsiajutuista. Valitettavasti olen kuullut samantyyppistä paskaa myös oikeassa elämässä, vaikka onhan siitä jo vuosikymmeniä kun meikäläiset laitettiin laitoksiin. En voi ajaa autoa, mikä tietysti rajoittaa elämääni, ja siinä vaiheessa kun vaihdoin lääkitystä, olin vähän hitaalla käyvä. 

[/quote]

Minä voin ajaa autoakin. Vuoden ajokieltohan siitä kohtauksesta tulee ja itselläni ei ole ollut kohtauksia vuosiin. Tuo autonajolupa on yksi niistä kauhistelun aiheista. Kauhean vaarallinen olen varmaan liikenteessä ;) . 

t. 6

Vierailija
15/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tympii mielisairauksiin liittyvät ennakkoluulot. Se että on masentunut ja pakko-oireinen ei tarkoita sitä että ois joku psykopaatti tai täysin harhainen ja muille vaarallinen sekopää.

Vierailija
16/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolistosairaudet ainakin voidaan ihmisten mielestä parantaa millä milloinkin, esimerkiksi kaurapuurolla. Myöskin koska sairaus ei näy ulospäin, en oikeastaan ole kovin sairas.

Vierailija
17/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidin aina ennen sälkävaivaisia ja fibromyalgiaa sairastavia liijoittelijoina kunnes itse rikoin selkäni pahasti ison lapsen saatuani ja sitä kanniskellessa. Olin aina ollut liikunnallinen ja perusterve, toki pitkäselkäinen ja lievä synnynnäinen skolioosi. Selkäni meni sellaiseen kuntoon, että buranat eivätkä lihasrelaksantit auttaneet ja valvoin yöt kivuissa. Pyytäessäni Panacodia tai jotain muuta mikä auttaisi kipuun minut teilattiin täysin tk:ssa. En enää ikinä suhtaudu kipupotilaisiin väheksyvästi, koska nyt tiedän miten kipu lamaannuttaa, vammauttaa ja vie elämänhalun.

Vierailija
18/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 22:52"]

Mä pidin aina ennen sälkävaivaisia ja fibromyalgiaa sairastavia liijoittelijoina kunnes itse rikoin selkäni pahasti 

[/quote]Hyvä että opit kokemuksestasi. En voi käsittää tätä, että ihmiset ovat niin valmiita olettamaan muita liioittelijoiksi tai luulosairaiksi, tai arvioimaan täysinä maallikoina muiden vaivoja esim. psykosomaattisiksi. Jos itsellä tai naapurin Peralla ei ole ollut jotain vaivaa, miten siitä seuraa että kellään muullakaan ei voi olla? Miksi muiden sairaudet ovat automaattisesti jotenkin epäilyttäviä? Minusta tämä osoittaa ensinnäkin suurta typeryyttä ja itsekritiikittömyyttä, ja lisäksi epävarmuutta ihmisenä. Ai onko tuollainenkin vaiva mahdollinen - ei, en kestä, huijui pelottaa. Paras panna pää pensaaseen.

Vierailija
19/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennukseen liittyvät ennakkoluulot ihmetyttävät. Olenkin miettinyt, tietävätkö ihmiset mielenterveyteen liittyvistä asioista niin vähän vai ovatko mielenterveysongelmiin liittyvät pelot niin suuret, että mielenterveysongelmaisia pitää niin kovasti haukkua? Vai ehkä molempia?

Vierailija
20/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. suunnattomasti ärsyttää kun ihmiset omien luulojensa mikaan polkevat ihmisoikeuksiani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi