Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmuuden jakaminen, raha-asiaa

Vierailija
21.02.2014 |

En sano, kuka olen vai olenko kukaan tässä kysymyksessä.

Koululaisilla yhtenä liikuntapäivän vaihtoehtona mahdollisuus retkeen, jonka kustannukset jää just alle satasen. Haluaisivat sinne, kaksi lasta.

Etä maksaa elarit, lähi vähissä varoissa. Molemmat haluavat lapsille hauskan kokemuksen. Lähi toivoisi etältä osallistumista kustannuksiin, etä taas kokee, että elarit on näihin tarkoitettu. Lähi perustelee, että tämä kulu ei kuulu elareihin vaan on ylimääräinen ja vapaaehtoinen ja molemmille kuuluva.

Välit ok, kumpikaan ei halua riidellä muutamasta kympistä mutta haluaa oikeudenmukaisen ratkaisun. Kuitenkin, jos kuluja ei jaetä, lähille tulee todella tiukkaa taloudellisesti muutaman viikon. Etän talous kestää paremmin, mutta kun lähi saa jo elarit ja lapsilisät, kokee hän, että ei ole reilua maksattaa hänellä edes osaa.

Mielipiteitä?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat maksaa osansa.

Vierailija
2/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mielestä puoliksi nuo kulut tai sitten lapset ei vaan mene. Mä olen lähi ja mulla ei ikävä kyllä olisi varaa tuollaisiin ylimääräisiin. Kysyisin etältä, maksaako puolet ja jos ei, lapset ei menisi. Yksinkertaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa kohdassa jokainen aikuinen voisi ensisijaisesti pyrkiä ajattelemaan lapsia. 

Vierailija
4/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on taas näin"periaatekysymyksiä" joissa lapsen etu on oikeasti unohdettu jo kauan sitten. Oikeasti mäiltä pitäisi lapset ottaa kokonaan pois ja antaa jollekulle joka haluaa huolehtia heistä eikä pihistellä kaikessa.

Tehkää niin, että lähi maksaa toisen lapsen retken ja etä toisen lapsen retken.

Oikeasti ja okeude mukaissesti on ihan sama, kuka mitäkin maksaa, kunhan lapsi saa sen, mitä tarvitse. Etä ei ole oikeudenmukainen, jos ei ole valmis tinkimään "oikeudenmukaisuudesta" itsensä vahingoksi ja lapsensa eduksi, eikä lähikään ole kunnon vanhempi, jos ei ole valmis vähän tiukentamaan taloutta lastensa vuoksi.

Vierailija
5/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihenhän ne elarit on tarkoitettu, että lähivanhempi maksaa niillä rahoilla kaikki lasten kulut. Isot kulut kuten tietokoneet tai pyörät voi puolittaa etällä. Jos käytät elatusmaksut oikeasti vain lapsiisi, niin kyllä pitäis yhteen retkeenkin riittää :)

Vierailija
6/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi reilua maksaa puoliksi. Lähinä tosin maksaisin itse koko jutun, jos etä ei suostuisi.

Vierailija
7/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen "ylimääräinen" kulu kun kyseessä, niin tosiaan 50-50 jaettaisiin lähin kanssa.

Vierailija
8/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeudenmukaista ja lasten edun mukaista on se, että vanhemmat maksavat tällaiset ylimääräiset maksut tulojensa ja varojensa mukaisessa suhteessa. Käytännössä on joskus niin, että toinen vanhempi on vastuunpakoilija, ja välttelee viimeiseen asti maksamasta. Silloin se maksaa, joka rakastaa lapsia enemmän.

Vierailija
9/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis just alle satasen per lapsi? Eli melkein kaksi sataa kahdelta?

Minusta tämä on sen verran iso summa, että ei voi ajatella, että ihan automaattisesti elareilla kustannetaan tällainen. Vanhemmat yhdessä kustantaa, jos haluavat. Varmasti on joku muukin vaihtoehto liikuntapäivälle, jos summa on liikaa.

Vierailija
10/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, mitä on sovittu. Jos on sovittu, että elarit kattavat kaiken paitsi etän luona käynnit, niin silloin se on sovittu niin. Ei tuohon voi muuta kommentoida.

Vierailija
11/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 14:21"]Koululaisilla yhtenä liikuntapäivän vaihtoehtona mahdollisuus retkeen, jonka kustannukset jää just alle satasen. Haluaisivat sinne, kaksi lasta.[/quote]Olet joko provo tai lammas. Jokainen tietää, että Suomessa voimassa olevan perusopetuslain mukaan opetus on maksutonta. Perusopetuslain 31 §:

"Opetuksen maksuttomuus

Opetus ja sen edellyttämät oppikirjat ja muu oppimateriaali sekä työvälineet ja työaineet ovat oppilaalle maksuttomia."

(Ainoa laillinen) ratkaisu ongelmaasi on, että koulu maksaa lastesi osallistumisen opetukseen.

Vierailija
12/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin oli liikuntapäivänä maksullisia vaihtoehtoja (ei tosin ihan noin kalliita). Niiden lisäksi on myös ilmaisia vaihtoehtoja. Ei siinä ole mitään laitonta.

Vierailija
13/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tähän maksuttomuuteen vielä kommentoida, vaikka menee ohi ap:n asian. Meillä piti vanhempien maksaa myös nokkahuilu. En tiedä, mitä olisi tehty, jos joku maksuttomuudesta aina vaahtoava av-mamma olisi kieltäytynyt maksamasta.

t.13

Vierailija
14/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä siellä koululla on varmasti ilmainenkin VAIHTOEHTO. 

Mielestäni vanhemmat maksavat yhdessä extrakulut.

Vierailija
15/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähivanhempi maksaa kokonaan, koska hän saa jo elarit ja lapsilisät.

Vierailija
16/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai etäkin maksaa. Mielummin kaikki, jos on paremmin varoissaan. 

Vierailija
17/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähivanhempi voisi luovuttaa lähivanhemmuuden etälle, jos ei pysty huolehtimaan lasten kuluista. Pääsisi vähemmällä kun maksaisi vain elarit.

Minä ainakin innolla maksan omien lasteni kulut, koska olen ihan itse heidän hankkinut ja halunnut. Kukaan ei pakottanut.

Vierailija
18/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te vingutte eksiltänne sitä rahaa, vaikka maksaa jo elarit? Mä Olin ainakin vaan onnellinen, kun siitä juoposta eroon pääsin enkä todellakaan aio sitä mitään alentua pyytelemään kuin ne pakolliset elarit. Eläkää varojenne mukaan. Mä ainakin saan helposti säästettyä pari satsa kuussa, kun vähän tarkemmin läsken, mitä ostan ruokakaupasta. Menkää töihin, kyllä ihan normi-ihmisen palkalla kustantaa lasten retket. Jättäkää ne baari-illat väliin. Vaikka sais vaan 1500 kuussa käteen, niin lisäksi ne elarit kahdesta, paljonko tulee, 300-400 varmaan suurinpiirtein plus lapsilisät 310 euroa Eli 2100-2200 kuussa, puhumattakaan siitä, että ois vielä parempi liksa. Kyllä sillä vuokran maksaa ja muut laskut ja pari retkeäkin. Suunnitelkaa vähän menojanne, laittakaa edellisenä kuukautena sivuun vaikka 100 euroa ja toisena 100. Jos vaan makaatte sohvalla, niin hus hus töihin. Vanhainkotiin pääsee aina töihin tai henkilökohtaiseksi avustajaksi. Siivoustöitä saa myös. Jos opiskelet, niin tod näk ap on jo niin vanha, että yksi ammatti jo on. Yksinhuoltajana pitää tehdä kompromisseja. Itse en missään nimessä ala opiskella ja köyhdyttää perhettäni, kun ammatti jo on. Vaikkei unelmaduuni ookaan, niin kyllä sitä tekee niin kauan kuin on kaksi elätettävää lasta kotona. Ihmiset tekee tosi paskaduuneja, että elättää perheensä. Se on pääasia. Ja 1500 tuloilla saa vielä asumistukeakin, jos on sitä luokkaa palkka ja kaksi lasta. Älkää niitä eksiänne kiusatko, ne on ihan tarpeeksi lujilla elareitten kanssa, koittakaa nyt vähän utse pärkätä. Terv kahden yh

Vierailija
19/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mielipiteistänne!

Paljastan sen verran, että olen lähi ja tietenkin lapset pääsevät retkelle, kyllä mä säästää ja nuukailla muusta osaan. Niin ja hinta yhteensä satasen kieppeillä.

Se oli keksittyä, että olisin etältä osallistumista vielä pyytänyt, etän reaktiot ja ajatukset siis mielikuvitustani.

Kerään siis rohkeutta ja mielipiteitä voinko edes kysyä etältä osallistumista.

Vierailija
20/23 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelen niin, että elarit maksetaan sitä varten, että lähi joutuu yksin kustantamaan isomman asunnon lapsia varten, ostamaan ruoat, vaatteet, lääkkeet, lääkärit yms. pakolliset jutut. Normaalistihan taloudessa on kaksi aikuista jakamassa näitä kuluja.

Tällaisista ylimääräisistä extra menoista voi minusta hyvin ainakin jutella myös etän kanssa. Tähän kategoriaan menee minusta kalliit harrastukset tai nuorelle ostettava mopo tai ajokortti yms. Pakkohan etän ei ole osallistua kustannuksiin, mutta jos kumpikin ajattelee vain lasten parasta ja taloustilanne sen sallii, niin en ymmärrä, miksi ei osallistuisi. Ja ei kaikissa kahdenkaan vanhemman talouksissa ole varaa tällaisiisn, joten yhteistuumin voidaan tehdä sekin päätös, että valitaan joku ilmaisvaihtoehto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi