Oletko ollut sairaalassa? Mistä tuomisista ilahtuisit eniten?
Kommentit (32)
Itse tilasin äidiltä jo raskaana ollessa graavisiikaleipiä. Toi sairaalaan synnytyksen jälkeen ison rasian graavisiika- ja graavilohileipiä, joita söimme sitten illan. Seuraavana aamuna hain vielä loput leivät osaston jääkaapista ja söin ne. Hakkasi suklaan 6-0. Kannattaa kuitenkin kysyä potilaalta itseltään.
Millaisesta syystä henkilö on sairaalassa? Allergian ja bakteerisen kukkaveden vuoksi kukkia ei saa kaikille osastoille viedä. Joskus potilaan ruokavalio on rajattu, joskus taas hedelmä/namituliainen piristää. Jos potilas jaksaa olla hereillä ja lukea tai tehdä ristikoita, ajanviete voi olla mieluisaa. Varmaan se itse käynti on kuitenkin se kaikista tärkein juttu!
Eniten kaipasin ystäviä ja läheisiä joilla ei ollut kiire lähteä heti pois :)
Läppäri oli aika jees. Kirjat/kindle, kunnon ruoka (Hese-pulla maistui taivaalliselta sairaalan kasvisruoan jälkeen).
Ilahdun kukista, hyvästä pokkarista tai hyvistä lehdistä, syötävästä (jos siis saa syödä rajoituksetta mitä vaan). Vie suklaata tai osta matkalla joku leivonnainen.
Kukkia ei kannata viedä, eikä joku karkki tee hyvää ololle muutenkaan. Parane pian kortteja suomessa osastoilla aikuisten yöpöydillä ei juurikaan näe, miksi lie? Riippuu myös siitä saako potilas syödä ja mitä ei saisi, joten kysy haluaako syötävää. Esim joku toosi paksu muoti/peli/leffa/moottori -lehti tai nopealukuinen pokkari, siellä kun on aikaa lueskella kaikilla...
Riippuu kunnosta, mutta jos on hereillä edes osan päivästä, niin hiljaista tekemistä. Tabletti, älypuhelin, kindle tmv. lukulaite, paljon lehtiä, ristikoita, kirjoja... lankaa ja sukkapuikot jos on sen tyyppinen ihminen... Ja kaiken varalta pari kynää niiden ristikkojen tekemiseen.
Ja korvatulpat, mp3-soitin ja pattereita soittimeen, jotkut melua vaientavat kuulokkeet... Nämä varsinkin, jos samassa huoneessa on muitakin.
Riippuu osastosta ja potilaan kunnosta. Itse luin sairaalassa poikkeuksellisesti Seiskaa, koska en jaksanut lukea mitään paksuja pokkareita. Onneksi sainkin aina juorulehtiä vierailta. Ja minulle oikein suositeltiin, että söisin suklaata ja suolaa. Mutta tilanne olisi tietty ollut toinen, jos olisin ollut osastolla poikki menneen jalan takia. Kukat olivat tosi ihania ja onneksi sain monta kimppua.
Tärkeintä on, että menet käymään sairaalassa. Olen sairastellessani huomannut, kuinka ikävää on maata yksin päiväkaudet kun kukaan ei tule käymään, koska sairaalat ovat monista niin epämiellyttäviä ja pelottavia. Voit varmaan myös kysyä häneltä, jota menet katsomaan, onko jotain toiveita.
Itse halusin ennen kaikkea luettavaa, paljon luettavaa. Lempikirjailijoiden kirjoja, uutuuksia jos sellaisia sopivasti oli tullut, myös tuoreet aikakauslehdet kävivät. Siinä vaiheessa kun ruoka alkoi maistua, tuoreet hedelmät olivat ihania ja joo, suklaakin :). Kukat on turhia, kuihtuvat pois ja tuoksu ärsyttää sairaana ollessa itseänikin (vaikka muuten ei), saati jos huonekavereina on allergikkoja.
No tämähän nyt ihan riippuu siitä,miksi siellä sairaalassa ollaan. Itse olen ollut vaan synnytysten takia ja ihan parasta oli suklaa ja kunnon juorulehti (muistaakseni 7päivää), olin vähän turhan kunnianhimoisesti ottanut mukaani jonkun halvatun nobel-kirjailijan kirjan ja ei sen lukemisesta siellä tullut yhtään mitään:) Arvatkaapa vaan, toiko tämän lahjan nainen? No tietysti.
Olen ollut,ja monta viikkoa putkeen. Väsyneenä ei jaksa mitään kirjoja lukea,joten ennemmin jotain hömppälehtiä (seiska,anna,kauneus&terveys jne..), makeiset (suklaa,salmiakki) maistuvat ja just esim.leivonnaiset.
Ja tärkeintähän on että saavut sinne itse,se piristää paljon päivää kun on yksin siellä maannut.
Mä pyysin kaikkia tuomaan hedelmiä, minitomaatteja ja -porkkanoita. (Mielellään pestynä.) Olin sairaalassa viikon ja tuli oikeasti ikävä salaatteja. Pullaa ja leipiä sai ihan talon puolesta pari kertaa päivässä...
Kukkia ei saa tuoda ainakaan :) eikä niistä paljon hyötyä olekaan..
Nro 13 jatkaa vielä... Lukeminen ja telkun katselu oli ainakin mulle liian rasittavaa, mutta äänikirjoja jaksoin kuunnella.
Jos on jalka poikki niin jotain syötävää ja aikakauslehtiä: naistenlehtiä, tekniikan maailmoja, matkalehtiä jne. Aku Ankkoja. Jos on keuhkokuume niin ei paljon väliä.
Kun olin sairaalassa, niin ystäväni tuomat ihanat kylpytuotteet; suihkusaippua, ihovoide ja kynsienhoitovälineet olivat ihanat. Tunsin olevani ihminen taas. Kauniit lehdet ja villasukat olivat myös mieleen. Tietenkin nämä eivät kaikille sovi. Itse myös pidin tuoksuttomasta kauniista kukka-asetelmasta.
20-vuotiaana ilahduin eniten ystävän lainaamasta pelikonsolista, taisi olla Nintendo DS. Tuli pelattua paljon reaaliaikaisia, rauhallisia simulaattoreita kuten Nintendogs ja Animal Crossing, sitten myöhemmin Pokemoneja ja jotain räiskintäpelejä pahimmassa tylsyydessä.
Toiseksi paras tuliainen oli luonnoslehtiö ja paketti tusseja, piirtämisestä kun pidin.
Sarjakuvia ja lehtiä oli kiva selailla, paksumpiin kirjoihin ei olisi ehkä riittänyt keskittymiskyky siinä väsyillessä.
Konvehtirasia olisi varmasti lämmittänyt sydäntä.