Miksi jotkut haluaa asua keskustassa?
Ja kun sanovat, että "kaikki on lähellä", niin mitä tarkoittavat?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Kävelymatkan päässä kaupat, kahvilat, ravintolat, museot, näyttelyt, leffat, teatterit, kirjastot...
Tämä! Pidän myös siitä, että ympärillä on elämää.
Vierailija kirjoitti:
Kävelymatkan päässä kaupat, kahvilat, ravintolat, museot, näyttelyt, leffat, teatterit, kirjastot...
Miks ne pitää olla kävelymatkan päässä?
Mutta kuinka useasti noissa tulee edes käytyä? Melkein kaikkialla kulkee julkiset suht hyvin, joten kyllä niissä museoissa yms pääsee nopeasti vähän kauempaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi olla?
Käytän monta kertaa viikossa yllämainittuja palveluita. Tykkään myös siitä, että omia kulkemisia ei tarvitse sovitella julkisen liikenteen aikatauluihin ja että omaa autoa ei tarvitse. Jokin muu arvostaa muita asioita, minä arvostan näitä.
Kävelymatkan päässä kaupat, posti, muut palvelut, terveysasema, terapeutin vastaanotto eikä mulla ole ajokorttia. Enkä tykkää roudata jotain ruokaostoksia 30 minuuttia bussilla hornan tuuttiin.
Ihmispaljouden keskellä on turvallisen oloista ja saa olla muilta rauhassa.
Nykyään melkein kaikkia noita listattuja asioita löytyy lähiöostareilta. Tässäkin on naapurissa parikin ruokakauppaa, posti, kirjasto, terveysasema, kahviloita, yms. Ja keskustaan se 7km.
Minä olen asunut nyt kolmisen kuukautta erään ison kaupungin keskustassa. Aivan ihanaa katsella ikkunasta torille, pian tulee iso joulukuusikin sinne ja kaikenlaisia kivoja jouluisia markkinapäiviä. Jokainen ihminen on erilainen, minä nautin kun ympärillä on elämää :) Jos tajuan yhtäkkiä että maito on loppu niin haen sen minuutissa samassa rakennuksessa sijaitsevalta R-kioskilta. Jos saan klo 23.15 päähäni että haluan värjätä hiukset juuri nyt heti, niin sadan metrin päässä on yö 12 asti auki oleva marketti. Sokokselle, leffateatteriin, kauppakeskukselle kaikkiin alle 100m matka.
Minä viihdyn. Ymmärrän myös miksi joku toinen viihtyy maaseudulla, vieläpä mahdollisimman kaukana kaikista muista. Sekin on ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinäpä voisit tehdä aloituksen vaikka näin:
Haluan asua kaukana keskustasta, kun kaikki palvelut ovat niin ihanan etäällä.
Lapseni ainakin siksi, että pääsee kävelemällä kouluun, töihin, museoihin, matkakeskukseen, kirjastoon, baareihin, ravintoloihin, uimarantaa, uimahalliin, kuntosalille, lenkkipolulle jne. ( toki korona-aika on rajoittanu). Lisäksi konserttisalit, teatterit ja kaupunkifestarit ovat kävelymatkan päässä. Samoin rallikatu :D
Olemme itse maaseudulla ja viihtyy myös täällä.
Mutta ihan ymmärärrän nuoren miehen ajatusmaailmaa noiden ajatusten suhteen
Vierailija kirjoitti:
...Melkein kaikkialla kulkee julkiset suht hyvin...
Olet varmaan paljon pääkaupunkiseudun ulkopuolella pyörinyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ettei tarvitse omistaa kallista autoa, eikä tuhlata ilmastovaroja ajeluihin. Lisäksi kaupunkiasuminen on monesti paljon ilmastoedulliempaa kuin omakotitaloasuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska on kaikkein mukavinta mennä paikkoihin kävellen. Käyn ulkona vähintään 4 kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...Melkein kaikkialla kulkee julkiset suht hyvin...
Olet varmaan paljon pääkaupunkiseudun ulkopuolella pyörinyt?
Näinpä :D
Asun Jyväskylässä ja , jotta lapseni voi kulkea treeneihin Tikkakoskelle, on hänet pakko sinne kuskata. Treenit ovat niin myöhään illalla, ettei busseja kulje ja lisäksi parilla bussilla ( tain linkillä niinkuin täällä sanotaan ) menisi yhden suuntaiseen matkaan toista tuntia, jos niitä kulkisikin ( ja ei kulje)
Asuttiin aikaisemmin ulkomailla keskustassa ja kaipaan sitä. Oli ihanaa kun pystyi kipaisemaan alakerran leipomon ja kun kaipasi ruokaa, niin lähikortteleista löytyi lukuisia kivoja ruokapaikkoja. Jos halusi tehdä jotain duunin jälkeen niin kävelymatkan päässä oli taidegallerioita, eläintarha, kauppoja, vaikka mitä!
Nyt ei ole leipomoa ja ainoat ravintolat lähellä ovat Mäkki ja yksi pitseria. Ainoa kulttuuri kävelymatkan päässä on kirjasto.
Kun eli nuoruutensa korvessa, jossa kaikki oli kaukana ja nyt 2000-luvulla vielä monia palveluja lakkautettiin niin sitä halusi päästä palveluiden viereen. Keskusta on siihen oiva paikka.
Minä nautin suuresti, kun kuntosali on kolmen minuutin kävelymatkan päässä kuten Prismakin. Rautatieasemalle on viisi minuuttia, mikä pelastaa työaamuni. Paketit noudan ärrältä, jonne on saman verran matkaa. Muutamassa minuutissa olen sushilla tai leffassa. Ihan mahtavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ei ole autoa ja talvella on kurja loskassa pyöräillä, jos siis on sitä pyörääkään. Julkiset ei täällä kehäkolmosen ulkopuolella kulje ihan joka minuutti tai edes joka vartti. Viimeinen bussi lähtee lauantaisin puoli viisi, että iltariennoille ei pääse - eikä kyllä tarvitsekaan mennä, koska kaikki paikat kahviloita ja kauppoja myöten menee täällä perähikiällä jo neljältä kiinni. Arkena bussit kulkee suunnilleen kolmen vartin välein, viikonloppuisin yli tunnin välein ja maksaa 3,30 e suuntaansa, että jos meinaa kahville bussilla lähteä, niin saa aika ison budjetin varata yhden kahvin takia.
En harrastaisi puoliksikaan niin paljon liikuntaa kuin nyt, jos kauppoihin ja kirppareille olisi samanlainen 3-4 km matka kuin edelliseltä asunnolta. Toki saihan siinä liikuntaa sen kerran kun jaksoi lähteä pyörällä tai kävellen kaupunkiin, mutta ei sitä montaa kertaa viikossa jaksanut tehdä vs. nyt on hyvät ulkoilureititkin keskustassa ja voi kaupoissa huvikseen pyöriä, kahville pääsee kun vaan menee ja jos kotona ei ole ruokaa, voi käydä ulkona lounastamassa, kun ennen vaihtoehtona oli vaan se lähin karvakäsipizzeria.