Kummiudesta kieltäytyminen
Onko kenelläkään kokemusta kummiudesta kieltäytymisestä?
miten ilmaisitte sen mahdollisimman hienovaraisesti?
miten siihen suhtaudutttiin ja säilyivätkö välit kieltäytymisestä huolimatta?
oma tilanne on sellainen, että olen todella varma että minua pyydetään kummiksi.
haluan olla lapsen elämässä ja hoitoonkin saa tuoda koska vain,
mutta en halua "sitoutua" lapseen.
minulla ei ole myöskään varaa ostaa sellaisia lahjoja, mitä tiedän vanhempien lapselleen haluavan.
kaikki täytyy olla"laatua".
ihmisinä aivan ihania, mutta ajatusmaailma ei aina kohtaa varsinkaan tavaroiden hintojen suhteen.
itse olen sellainen "kirppis ihminen", koska yksinkertaisesti rahaa ei ole liiaksi.
Toivottavasti en saa nyt vihoja päälleni, pelkään vain kummiuden pilaavan hyvän ystävyys suhteemme.
että minua ja hankintojani tavallaan halveksittaisiin.
vaikea selittää, toivottavasti joku ymmärsi mitä ajan takaa.
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:54"]
Minusta koko kummi-käytänö on typerä ja väkinäinen. Miksi sitoa ketään kolmatta osapuolta lapseen? Minä en ottanut kummallekaan lapselleni kummeja. Muita ihmisiä lapset tapaa kuitenkin, ja ystäville voin viedä hoitoon kun se niille sopii milloinkin, eikä turhaa kummivelvoitetta ole painostamassa.
[/quote]
Lasta ei voi kastaa, jos ei ole vähintään kahta kirkkoon kuuluvaa kummia.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:58"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:51"]Sinuna sanoisin tuon lahja-asian ihan suoraan.
Minulla on itsellä nyt sellainen tilanne, että olen 8-vuotiaan lapsen kummi. Aiemmin kelpasi lahjaksi mikä vaan, mutta nyt on alkanut tulla ihan järjettömiä vaatimuksia. Lapsi alkaa jo puoli vuotta ennen synttäriä/joulua jahtaamaan aina tavatessa, mitä haluaa lahjaksi. Ja sepä ei ole vähempää, kuin vaikka 500 euron älypuhelin...
Yhteydenpito on nyt koko perheeseen jäänyt aika vähiin, kun aina vanhempiakin tavatessa nämä ottaa esille, että niin, sillä teidän kummilapsella olisi nyt lahjatoive...
Tilanne on se, että vanhemmilla on just ja just varaa itselle ostaa ne kalliit älypuhelimet, tabletit ja muut vehkeet, mutta eivät pysty ostamaan niitä myös lapsille. Ja nyt ovat kai sitten keksineet, että kun lapset niitä mankuu, mankukoon minulta.
Minäkin ostin aiemmin n. 50 euron lahjoja. Nyt on alkanut tuo nurkuminen ärsyttää ja olen päättänyt, että kummilapset saa max 25 euron arvoiset lahjat.
Olen myös miettinyt, että kun seuraavan kerran joku alkaa puhua kummilapsen kalliista lahjatoiveesta, niin sanon ihan suoraan, miten minua kyllästyttää, kun kummius on pelkistynyt pelkäksi lahjomiseksi. Koska minusta kummiuden tarkoitus on lapsen henkinen ja uskonnollinen ohjaaminen ja kasvun tukeminen, mutta vanhemmista on nyt yhtäkkiä kehkeytynyt muodikkaita ateisteja, eikä uskonnosta saa puhua, ei viedä kirkkoon, tms.
[/quote]
Itse vetäisin sinua turpaan, jos olisit lapseni kummi ja antaisit sille "uskonnollista ohjaamista", veisit kirkkoon ja muuta aivot tuhoavaa uskispaskaa. Ei todellakaan ole sinun tehtäväsi aivopestä lapsista jotain uskonnollisia hörhöjä!
[/quote]
Siksipä ihmettelenkin, miksi ylipäänsä halusivat lapselle minut kummiksi.
Ja sekin kummastuttaa, miksi minun edellytetään hankkivan 500 euron lahjoja.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 03:53"]
[/quote]
Miksi pitäisi kastaa?
Onneksi olkoon, jos olet tosiaan siinä tilanteessa, että olet varma siitä että sinut kummiksi halutaan! Uskon nimittäin että he haluaisivat sinut kummiksi nimen omaan itsesi takia eikä siksi, että saattaisit investoida kummilapsen lahjoihin. Eivätköhän nimittäin tuossa tapauksessa potentiaalisen kummilapsen vanhemmat ole ihan tietoisia siitä, ettet ole rahankylväjä. Jos kerran olette niin läheisiä että kummius on mahdollinen, varmasti puolin ja toisin tunnetaan toisen asenteet ja kulutustottumukset ja esim. taloudellinen tilanne. Se, että vanhemmat käyttävät rahaa reilummin vaikkapa lapsensa varusteisiin ei tarkoita, että he ajattelevat kaikkea rahan kautta. Jos taas olet sitä mieltä, että olette ajatusmaailmaltanne niin eri porukkaa tuon perheen kanssa, silloin varmaan kannattaa kohteliaasti kieltäytyä kummiudesta. Noin muuten minusta kummiudesta kieltäytyminen on tarkan harkinnan paikka kaiken kaikkiaan
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 04:42"][quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 03:53"]
[/quote]
Miksi pitäisi kastaa?
[/quote]
Ei pidäkään, mutta kun tässä ketjussa nyt puhutaan kummeista...
Mielestäni 50 e arvoinen lahja on vähintäänkin riittävä lapselle kummilta!
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/3D771C0F959FAD46C2257022003F65DA?OpenDocument&lang=FI
Kummin tehtäviin ei lahjojen ostaminen olennaisesti kuulu.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 01:19"]
Onko kenelläkään kokemusta kummiudesta kieltäytymisestä?
miten ilmaisitte sen mahdollisimman hienovaraisesti?
miten siihen suhtaudutttiin ja säilyivätkö välit kieltäytymisestä huolimatta?
oma tilanne on sellainen, että olen todella varma että minua pyydetään kummiksi.
haluan olla lapsen elämässä ja hoitoonkin saa tuoda koska vain,
mutta en halua "sitoutua" lapseen.
minulla ei ole myöskään varaa ostaa sellaisia lahjoja, mitä tiedän vanhempien lapselleen haluavan.
kaikki täytyy olla"laatua".
ihmisinä aivan ihania, mutta ajatusmaailma ei aina kohtaa varsinkaan tavaroiden hintojen suhteen.
itse olen sellainen "kirppis ihminen", koska yksinkertaisesti rahaa ei ole liiaksi.
Toivottavasti en saa nyt vihoja päälleni, pelkään vain kummiuden pilaavan hyvän ystävyys suhteemme.
että minua ja hankintojani tavallaan halveksittaisiin.
vaikea selittää, toivottavasti joku ymmärsi mitä ajan takaa.
[/quote]
Sano, että et kuulu kirkkoon.
Se helpotti meidänkin tilannetta huomattavasti. Pääsi tästä kummihommasta kokonaan eroon.
Ensin luvataan, että ala kummiksi, että lapsi saadaan kastettua ja se ei velvoita mihinkään, kunhan kummi vain saadaan sille kahdeksannelle lapselle.
Ja sitten alkaa se toivominen : osta sille lahjaksi sitä ja ota hoitoon ja vie leffaan ja tuo sille tätä ja tuota ja sinun kummilapsesi pitää olla sinun elämäsi keskipiste.
Eroa kirkosta.fi ja enää ei ikinä tarvitse moiseen ääliömäiseen hommaan alkaa
Kipin kapin eroamaan kirkosta, niin et voi alkaa kummiksi.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:54"]
Minusta koko kummi-käytänö on typerä ja väkinäinen. Miksi sitoa ketään kolmatta osapuolta lapseen? Minä en ottanut kummallekaan lapselleni kummeja. Muita ihmisiä lapset tapaa kuitenkin, ja ystäville voin viedä hoitoon kun se niille sopii milloinkin, eikä turhaa kummivelvoitetta ole painostamassa.
[/quote]Eihän kristillisissä taikamenoissa ole muutenkaan mitään järkeä, joten ihan linjassa menee.
Eikös kummiksi lupautuminen myös tarkoita,jos vanhemmat kuolevat,kummiksi ryhtymällä myös lupaat ottaa lapsen hoiviisi,jos vanhemmat kuolevat? Ainakin mulla on aina ollu käsitys tästä,eikä kummi ole vain lahjakone. Jos vanhemmat vain tällä perusteella valitsevat kummit,itse lopettaisin kummiuden kesken,jos mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 06:24"]
Eikös kummiksi lupautuminen myös tarkoita,jos vanhemmat kuolevat,kummiksi ryhtymällä myös lupaat ottaa lapsen hoiviisi,jos vanhemmat kuolevat? Ainakin mulla on aina ollu käsitys tästä,eikä kummi ole vain lahjakone. Jos vanhemmat vain tällä perusteella valitsevat kummit,itse lopettaisin kummiuden kesken,jos mahdollista.
[/quote]
Kummin ainut virallinen tehtävä on pitää huolta lapsen kristillisestä kasvatuksesta ja lapsen kristinuskon vahvistamisesta.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 06:39"][quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 06:24"]
[/quote]
Kummin ainut virallinen tehtävä on pitää huolta lapsen kristillisestä kasvatuksesta ja lapsen kristinuskon vahvistamisesta.
[/quote]
En tunne yhtään kummia,joka näin tekisi.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 06:41"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 06:39"][quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 06:24"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi sitten lapsille on hankittu kummeja jos ei näin tehdä? Itse en ole kristitty joten lapsillani ei ole kummeja lainkaan enkä ymmärrä miksi joku kastaa lapsensa ja hankkii kummeja jollei ole vakaumuksellinen kristitty? Minuakaan ei ole kastettu eikä minulla ole kummeja koska vanhempanikaan eivät olleet uskonnollisia.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 06:49"]
Miksi sitten lapsille on hankittu kummeja jos ei näin tehdä? Itse en ole kristitty joten lapsillani ei ole kummeja lainkaan enkä ymmärrä miksi joku kastaa lapsensa ja hankkii kummeja jollei ole vakaumuksellinen kristitty? Minuakaan ei ole kastettu eikä minulla ole kummeja koska vanhempanikaan eivät olleet uskonnollisia.
[/quote]Suomalaiset nyt vaan ovat suurimmaksi osasksi niin tonttuja että kuuluvat kirkkoon vaikka eivät usko ja jos aikoo liittää vauvansakin jatkamaan tätä idiotismin perinnettä, niin siihen tarvitaan kummi.
Pannaan julistaminen pitäisi ottaa ev.lut. kirkonkin oppeihin. Aina jos rikkoisi kirkon virallista opetusta vastaan tai puhuisi kerettiläisiä ajatuksiaan ääneen niin erotettaisiin kirkosta määräajaksi tai loppuiäksi.
Jos vanhemmat ovat tavallisia tapauskovaisjuntteja, niin ala puhumaan kummin kristillisestä kasvatustehtävästä ja suunnitelmistasi opettaa raamatun jakeita lapselle yms. Eiköhän he pyydäkkin kummiksi jonku jolle se tarkoittaa synttärilahjojen ostamista.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:58"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:51"]Sinuna sanoisin tuon lahja-asian ihan suoraan.
Minulla on itsellä nyt sellainen tilanne, että olen 8-vuotiaan lapsen kummi. Aiemmin kelpasi lahjaksi mikä vaan, mutta nyt on alkanut tulla ihan järjettömiä vaatimuksia. Lapsi alkaa jo puoli vuotta ennen synttäriä/joulua jahtaamaan aina tavatessa, mitä haluaa lahjaksi. Ja sepä ei ole vähempää, kuin vaikka 500 euron älypuhelin...
Yhteydenpito on nyt koko perheeseen jäänyt aika vähiin, kun aina vanhempiakin tavatessa nämä ottaa esille, että niin, sillä teidän kummilapsella olisi nyt lahjatoive...
Tilanne on se, että vanhemmilla on just ja just varaa itselle ostaa ne kalliit älypuhelimet, tabletit ja muut vehkeet, mutta eivät pysty ostamaan niitä myös lapsille. Ja nyt ovat kai sitten keksineet, että kun lapset niitä mankuu, mankukoon minulta.
Minäkin ostin aiemmin n. 50 euron lahjoja. Nyt on alkanut tuo nurkuminen ärsyttää ja olen päättänyt, että kummilapset saa max 25 euron arvoiset lahjat.
Olen myös miettinyt, että kun seuraavan kerran joku alkaa puhua kummilapsen kalliista lahjatoiveesta, niin sanon ihan suoraan, miten minua kyllästyttää, kun kummius on pelkistynyt pelkäksi lahjomiseksi. Koska minusta kummiuden tarkoitus on lapsen henkinen ja uskonnollinen ohjaaminen ja kasvun tukeminen, mutta vanhemmista on nyt yhtäkkiä kehkeytynyt muodikkaita ateisteja, eikä uskonnosta saa puhua, ei viedä kirkkoon, tms.
[/quote]
Itse vetäisin sinua turpaan, jos olisit lapseni kummi ja antaisit sille "uskonnollista ohjaamista", veisit kirkkoon ja muuta aivot tuhoavaa uskispaskaa. Ei todellakaan ole sinun tehtäväsi aivopestä lapsista jotain uskonnollisia hörhöjä!
[/quote]
Miksi ihmeessä kastoit lapsesi ?
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 06:41"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mutta se on juuri se virallinen tehtävä
EI
-adoptiovanhempi
-lapsenvahti
-lahja-automaatti
[/quote]