Osaatko kutoa?
Tuli mieleen yhdestä toisesta keskustelusta, että kuinka moni ihminen osaa nykypäivänä kutoa.
Kommentit (26)
Mä olen lapsena oppinut käyttämään puikoilla tehtävästä työstä sanaa kutominen, samoin kangaspuilla toki kudotaan, mutta sekaannusten välttämiseksi sanon nykyään neulovani. Tosin neulominen on joissain murteissa ompelemista. Samoin omalla murrealueella olen kuullut puikoilla tehtävästä työstä käytettävän sanaa tikuttaminen.
Osaan kutoa puikoilla sukkia, pipoja, lapasia, villatakkeja ja -paitoja. Olen lapsena kutonut myös mattoja kangaspuilla. Neulalla ja ompelukoneella ompelen, parsinneulalla parsin. Neuloa-verbiä en ole oppinut käytttämään. Olen Keski-Suomesta ja meillä päin puikoilla kudotaan.
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Pohjanmaalla on pieni alue, jossa puhutaan kutomisesta, kun neulotaan puikoilla tai kudotaan kangaspuilla. Äidiltäni olen perinyt sanan käytön näin minäkin.
Satakunnassa samoin! Itse opin vasta kotoa pois muutettuani, että puikoilla tosiaan neulotaan.
Ja kyllä, osaan neuloa puikoilla ja olen vieläpä hyvä siinä. Lempiharrastukseni! :)
Amiksessa aikanaan opettaja kyseli samaa. Jos käytit sanaa kutoa ja neulepuikot samassa yhteydessä hän sai raivarin. Saatiin luokan kanssa pitkä saarna siitä että miten kudonta ja neulonta eroaa toisistaan... Oppi meni perille, edelleen 20 v myöhemmin käytän sanaa neuloa.
Vierailija kirjoitti:
Osaan kutoa puikoilla sukkia, pipoja, lapasia, villatakkeja ja -paitoja. Olen lapsena kutonut myös mattoja kangaspuilla. Neulalla ja ompelukoneella ompelen, parsinneulalla parsin. Neuloa-verbiä en ole oppinut käytttämään. Olen Keski-Suomesta ja meillä päin puikoilla kudotaan.
Näin myös pohjoisessa. Neulalla neulotaan, ompelukoneella ommellaan.
Juuri nyt minulla on väävi kesken, ja kuelmatikuilla on vantus tekeillä.
Osaan puikoilla. En ole koskaan neulonut. Kudon villapaidan tai sukat.
Jos puhutaan kangaspuista niin niilläkin kudotaan esim.mattoa mun sanastossa.