En ole ikinä voinut yhtä huonosti kehossani, takana gofatgo :(
Hei!
Olen jojo, jojotettavaa on +-5 kg ja tämän kanssa sitten kamppailen enemmän ja vähemmän.
Aloitin kaksi vuotta sitten gofatgo:n. Tulosta tuli todella nopeasti ja näytin todella hyvältä. Vatsasta erottuivat lihakset selvästi ja kroppa oli tosiaankin kunnossa. Ainoa vain, että pääni ei ollut. Olin alun energisyyden jälkeen väsynyt, minua paleli, tukka lähti päästä, ajatus ei kulkenut.
Lopetin sitten dieetin ja tottakai, kaikki 5 kg tulivat takaisin. Mutta tähän päälle vielä järjetön morkkis siitä, että olen huono ja selkärangaton. Tuntuu, että kroppani on aivan järjettömän ruma enkä voi kastoa itseäni kunnolla peilistä.
Tarinan opetus on, en suosittele dieettejä kellekään :). Nyt vielä kroppa on täysin jyhähtänyt. Liikun paljon, mutta tuo aiemmin helposti pudonnut 5 kg on ja pysyy kropassani kireästi kiinni. Tokihan tässä on ikääkin tullut, ehkä aineenvaihdunta on vain hidastunut.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 12:08"]
Voi ottaa molemmat -5kg ja hyvän olon! Dieetti on helppo ja vaivaton pitää loppuelämän. Tietysti vhh. Mulla tosin lähti 11 kg, kun haaveissa oli 5 kg, mutta parempi näin :) Kaupan päälle parempi iho ja hyvinvoivat hiukset!
[/quote]
No eikös ap juuri sanonut, että hän nimenomaan koki hiilarittomuuden ikäväksi? Ja kokee voivansa paremmin hiilarien kera. Itsekin syön pääsääntöisesti vähähiilihydraattiseksi, mutta ei se suinkaan ole mikään autuaaksi tekevä tie onneen ja hyvinvointiin. Pitää ymmärtää, että jotkut yksinkertaisesti pitävät sitäkin itsesarvona, ettei noudata mitään varsinaista dieettiä, ja syövät välillä jopa sokerimuroja aamupalaksi jos oikein tekee mieli. Kaikkea kohtuudella on monille ihanteellinen ruokavalio.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 12:08"]
Voi ottaa molemmat -5kg ja hyvän olon! Dieetti on helppo ja vaivaton pitää loppuelämän. Tietysti vhh. Mulla tosin lähti 11 kg, kun haaveissa oli 5 kg, mutta parempi näin :) Kaupan päälle parempi iho ja hyvinvoivat hiukset!
[/quote]
No hienoa että sulla toimi, sopii sun elimistölle selvästi. Vaan ei kaikilla. Minullakin, kuten ap:lla, vähähiilarisuus taas teki jatkuvasti ikävän olon, vaikka kuinka yritti muuten säätää ruokavaliotaan... Toisten keho vaan toimii paremmin runsaammilla hiilareilla ilmeisesti. Minulla muuten puolen vuoden vhh ei myöskään oikein pudottanut painoa, 4 kg lähti puolessa vuodessa mutta se taisi olla pelkkää nestettä, koska tuli parissa viikossa takaisin kun aloin syödä hiilareita enemmän.
Eihän huonon olo syy ole gofatgo vaan se, että olet palannut takaisin vanhoihin tapoihisi.
Ap: paino putosi gofatgolla viisi kiloa miinus kahsen kilon viikkovauhtia eli olit kyseisellä dieetillä kaksi ja puoli viikkoa? Tämä traumaattinen ajanjakso nyt sitten pilannut elämäsi for all eternity?
Noin periaatteessa GFG (ja muut Juttadieetit) ovat mielestäni ihan toimivia laihdutustapoja siinä missä muutkin. Mutta kyllä niissäkin käy ihan sama kuin muissa dieeteissä: jos palaa takaisin vanhaan syömistapaan (liian isot annoskoot, liikaa rasvaa/sokeria/mitälienee) niin tietenkin lihoo takaisin.
Hihittelen nykyisin kun luen ko. yrityksen nettisivuilta onnistumistarinoita. Joka ikisessä kerrotaan kuinka "aikaisemmin x vuotta sitten laihdutin x kiloa mutta kahdessa vuodessa se tuli takaisin" ja "nyt olen niin onnellinen kun onnistuin tällä tämän yrityksen dieetillä". Joo. Niin. Mutta. Katsotaanpa asiaa sen saman kahden vuoden kuluttua. Mistä vetoa suurin osa teistä nykyisistä hehkuttajista on taas saanut ne tiputetut kilot takaisin. Ihan sama millä laihduttaa mutta kilot tulevat takuuvarmasti takaisin jos ei tee lopullista elämänmuutosta ruokailun suhteen.
Eikös se painonpudotuksen tärkein nyrkkisääntö ole että ruokailu- ja liikuntatottumusten pitää muuttua sellaisiksi että niitä voi jatkaa loppuelämän. Sit kun on saavuttanut sen haluamansa painon niin tasapainoilee vaan syömisten ja liikunnan suhteen jo niillä oppmilla uusilla elämäntavoilla.