Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ennakoiva ls-ilmoitus

Vierailija
19.02.2014 |

Yhdessä toisessa keskustelussa joku puhui ennakoivia lastensuojeluilmoituksista ja siitä miten niitä tehdään helposti, siis jos vaikka tuleva äiti on kärsinyt masennuksesta vuosia sitten. Rupesin nyt sitten miettimään että onko minustakin sellainen tehty kun joskus nuorena kävin terapiassa ja söin hetken masennuslääkkeitäkin, vaikka masennusta minulla ei kyllä koskaan varsinaisesti diagnosoitu? Siis saanko mä tietää jos minusta (tai siis lapsestani) on tehty tällainen ennakoiva ilmoitus? Vai tuleeko mun kotiin yllättäen jotain lastensuojelun ihmisiä kun lapseni syntyy syynäämään elämääni? Eipä olisi kyllä kannattanut suutani avata neuvolassa jos näin on..

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos et ryyppää, piikitä tai ole laitosuntoinen masennuksen kanssa juuri nyt niin älä tuollaisia murehdi

Vierailija
2/15 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla huumetausta ja ilmoitus tehtiin.Ei sellaisen riettaan elämäntilanteen tarvitse olla kovinkaan ajankohtaista, varsinkaan jos sulla ei ole näyttää mustaavalkoisella vaikkapa katkaisuhoidosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa musta ei ainakaan tietääkseni tehty, vaikka sain tietää raskaudesa vasta viikolla 18,harkitsin aborttia ja ei ollut edes omaa asuntoa. No, aika nopeasti hankin asunnon sitten kun päätin lapsen pitää. Tämä siis vuonna 2009-2010 ja olin silloin 18-vuotias

Vierailija
4/15 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 21:15"]Mulla huumetausta ja ilmoitus tehtiin.Ei sellaisen riettaan elämäntilanteen tarvitse olla kovinkaan ajankohtaista, varsinkaan jos sulla ei ole näyttää mustaavalkoisella vaikkapa katkaisuhoidosta.

[/quote]

Siis häh, ei mulla ole mitään päihdetaustaa. Joskus nuorena olin vähän mieli maassa ja kävin terapiassa, kerran eräs lääkäri määräsi minulle masennuslääkkeet joita kokeilin parin kuukauden ajan.

En siis käytä tai ole koskaan käyttänytkään, minulla ei ole alkoholiongelmaa ja muutenkin elämä ihan normaalisti reilassa. Tuolla yhdessä keskustelussa (raskausajan tupakointia käsittelevässä) joku vaan OT:nä sanoi että ennakoivia ilmoituksia tehdään jos on joskus ollut masentunut. Ihmettelen kyllä jos resursseja tuollaisten syynäykseen olisikin.

Vierailija
5/15 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 21:30"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 21:15"]Mulla huumetausta ja ilmoitus tehtiin.Ei sellaisen riettaan elämäntilanteen tarvitse olla kovinkaan ajankohtaista, varsinkaan jos sulla ei ole näyttää mustaavalkoisella vaikkapa katkaisuhoidosta.

[/quote]

Siis häh, ei mulla ole mitään päihdetaustaa. Joskus nuorena olin vähän mieli maassa ja kävin terapiassa, kerran eräs lääkäri määräsi minulle masennuslääkkeet joita kokeilin parin kuukauden ajan.

En siis käytä tai ole koskaan käyttänytkään, minulla ei ole alkoholiongelmaa ja muutenkin elämä ihan normaalisti reilassa. Tuolla yhdessä keskustelussa (raskausajan tupakointia käsittelevässä) joku vaan OT:nä sanoi että ennakoivia ilmoituksia tehdään jos on joskus ollut masentunut. Ihmettelen kyllä jos resursseja tuollaisten syynäykseen olisikin.

[/quote]

Sellaisen ilmoituksen voisi tehdä vain sinua masennuksen takia hoitava henkilö, eikä sinua nyt hoideta masennuksen takia. Kukaan ei näe vanhoja hoitotietojasi. Ne häipyvät 5 vuoden kuluttua hoidosta digitaaliseen arkistoon, jonka avaamiseksi sinun pitäisi antaa kirjallinen lupa.

Terv. Terveydenhuollon IT-ammattilainen

Vierailija
6/15 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Sellaisen ilmoituksen voisi tehdä vain sinua masennuksen takia hoitava henkilö, eikä sinua nyt hoideta masennuksen takia. Kukaan ei näe vanhoja hoitotietojasi. Ne häipyvät 5 vuoden kuluttua hoidosta digitaaliseen arkistoon, jonka avaamiseksi sinun pitäisi antaa kirjallinen lupa.

Vierailija
7/15 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa siis joskus kerroin näistä jutuista kun kaikenlaista siellä kysyttiin, ja nyt siellä mun tiedoissa tosiaan lukee esim. tuo masennuslääkkeiden käyttöni. -Ap

Vierailija
8/15 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan 7 ja lisäksi jos haluat, voit poistaa kaikki merkinnät masennuksesta arkistoista niin halutessasi. Potilaana sinulla on oikeus nähdä sinusta kirjoitetut asiakirjat ja vatia tarpeettomien poistoa.

Vierailija
9/15 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 21:04"]Yhdessä toisessa keskustelussa joku puhui ennakoivia lastensuojeluilmoituksista ja siitä miten niitä tehdään helposti, siis jos vaikka tuleva äiti on kärsinyt masennuksesta vuosia sitten. Rupesin nyt sitten miettimään että onko minustakin sellainen tehty kun joskus nuorena kävin terapiassa ja söin hetken masennuslääkkeitäkin, vaikka masennusta minulla ei kyllä koskaan varsinaisesti diagnosoitu? Siis saanko mä tietää jos minusta (tai siis lapsestani) on tehty tällainen ennakoiva ilmoitus? Vai tuleeko mun kotiin yllättäen jotain lastensuojelun ihmisiä kun lapseni syntyy syynäämään elämääni? Eipä olisi kyllä kannattanut suutani avata neuvolassa jos näin on..

[/quote]

Johan sitä olis puoli Suomea ls-asiakkaana jos näin olisi. Ei huolta.

Vierailija
10/15 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaisvanhempanakin voi olla, vaikka käyttäisi masennuslääkettä. Ei sellaisesta mitään ilmoituksia tehdä ja kukapa tekisi?

Vierailija
11/15 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 21:35"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

digitaaliseen arkistoon...kirjallinen lupa? Täh? Ainakin meidän efficassa näkyy kymmenenkin vuoden takaset kertomukset. Mitä oikein meinaat?

Vierailija
12/15 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 21:39"]

Neuvolassa siis joskus kerroin näistä jutuista kun kaikenlaista siellä kysyttiin, ja nyt siellä mun tiedoissa tosiaan lukee esim. tuo masennuslääkkeiden käyttöni. -Ap

[/quote]

Älä nyt, hyvä ihminen, kerro asiaankuulumattomia henkilökohtaisia tietojasi kenellekään. Se mitä sinulle on tapahtunut vuonna X, ei ole kenenkään muun kuin sinun asiasi. Mutta jos olet kertonut asian niin kuin se on, että olet joskus potenut masennusta, nyt et pode, niin kenelläkään ei ole mitään asiaa tehdä mitään ilmoituksia mihinkään suuntaan. Nykyhetki on se mitä arvioidaan.

Vierailija
13/15 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 21:47"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 21:35"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

digitaaliseen arkistoon...kirjallinen lupa? Täh? Ainakin meidän efficassa näkyy kymmenenkin vuoden takaset kertomukset. Mitä oikein meinaat?

[/quote]

Neuvolatäti ei pääse henkilön sairaustietoihin kuin parhaillaan hoidettavan sairauden osalta eli tässä tapauksessa raskaudenaikaisiin tietoihin.

Sama juttu lääkelistojen kanssa. Vain parhaillaan käytössä olevat lääkkeet näkyvät lääkelistassa. Jos haluat katsella vanhoja lääkelistoja, on pyydettävä kirjallinen lupa potilaalta.

Toivottavasti sinä et käytä luottamuksellisia tietoja väärin. Jos toimit väärin, etkä noudata ohjeita, esim. katselet tietoja, jotka eivät liity parhaillaan hoidettavaan sairauteen, joudut "mustalle listalle". Jokaisessa terveydenhuollon yksikössä on henkilöitä, jotka käyvät läpi "mustalle listalle" joutuneet ja tekevät selvityksen miksi tietoja on katsottu. Poliisille tehdään rikosilmoitus, jollei pätevää syytä tietojen katsomiseen löydy. 

"Mustat listat" muodostuvat automaattisesti käytettävän sovelluksen sisällä.

Vierailija
14/15 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä että todella aiheellista. Masennus on ennen kaikkea elämänhallintaan liittyvä sairaus, johon eivät sairastu sellaiset ihmiset jotka kykenevät selviämään päivittäisistä rutiineistaan. Lapsenhoidossa niistä selviytyminen on erittäin tärkeää, joten ls-ilmoitus masennustaustan vuoksi on pienintä mitä voi tehdä.

Vierailija
15/15 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennakoiva ls-ilmoitus tarkoittaa sitä, että vielä syntymättömästä lapsesta tehdään se. Esim, jos äiti on vaikka alkoholisti, käyttää aineita tai muutoin osoittaa kyvyttömyyttä vanhemmaksi.