Uskaltaisitko hankkia lapsen miehen kanssa, joka on sairastanut masennusta?
Olen tapaillut yhtä mukavaa, herkkää miestä parisen kuukautta ja olen rakastumassa häneen. Eilen hän paljasti että on muutama vuosi sitten ollut masentunut ja ollut ihan lääkityksellä. Itse olen suhteessa tosissani mukana, mutta uskallanko suunnitella yhteistä tulevaisuutta. Mitä jos masennus uusiikin? Onko masennus periytyvää? Lapsiperheen elämä on muutenkin rankkaa ja masentunut mies vielä siihen päälle. Olisi kiva kuulla mielipiteitä henkilöiltä, jotka ovat parisuhteessa masennusta sairastavan/sairastaneen kanssa.
Kommentit (4)
En, koska olen itse masentunut tälläkin hetkellä ja kaks masennukselle altista ihmistä yhdessä on huono yhdistelmä. Toivoisiin tulevani äidiksi, kun olen terve, mutta uusiutuminen huolettaa ja pelko lapsettomuudesta vain pahentaa masennusta.
Niin tai kukas tietää miten ne masennuslääkkeet vaikuttavat tulevan lapseen??? Eihan ne oo kunnolla tutkittuja ja käytössä sen verran vähän,ettei perinnöllisyyteen haittavaikutukset kerta kaikkia ehditty perehtyä. Niin on.
Suomessa naisista 20-33% sairastuu joskus elinikänsä aikana masennukseen. Voi se osua joskus sinullekin. Miehistä joskus masennukseen sairastuu 12-18%. Lääkitys ei kerro edes sitä, että henkilöllä on oikeasti ollut masennus.
Uskaltaisin, mutta en haluaisi. En olisi kiinnostunut liian herkästä miehestä muutenkaan, mutta en myöskään ottaisi riskiä, että se mies pillittäisi väsymystä jossain ja minä hoitaisin aivan kaiken. Se vauva-arki kun usein on aika väsyttävää aluksi.