Saan usein kohtauksia että meinaan oksentaa mutta pystyn estää sen? :o
Aluks sanon että mulla on ihan tosi tosi vakava emeto(oksennus)fobia ja käyn ihan hoidossa ton takia. Lisäksi kärsin paniikkihäiriöstä, kärsinyt jo 10 vuotta. Eli siis kyse on siitä että tosi usein yhtäkkiä saattaa iskeä olo että kohta alkaa mahatauti/oksentaminen. Tottakai emetofoobikkona olen aina mahataudin sattuessa niin pistänyt tarkkaan muistiin jokaisen oireen, miten asiat on edennyt ja miten oksensin ja mitä ja ihan kaiken mahdollisen. Näissä kohtauksissa tulee ihan täysin ne oireet mitä vatsataudin alkaessa, eli kuvotus kurkussa, paineen tunne vatsassa, leukaa ja poskia pistelee ja niissäkin tuntuu painetta. Tämän lisäksi mulla sit iskee aina paniikkikohtaus johon sit liittyy se että sydän hakkaa täysiä, en voi miettiä kun sitä että "kohta oksennan" ja pelkään niin paljon että tuntuu kuolevan. Miten sit pystyn oikee olla oksentamatta? Oon lukenut että emetfoobikko pystyy estämään oksennuksen tulon (jos kyseessä jokin muu oksennus kuin mahataudin yhteydessä), ja oon huomannut että toi saattaa olla totta. Viimeksi tänään töissä tuli tämä kohtaus, olin puoli tuntia tän kohtauksen kourissa ja se oksennus olisi oikeesti tullut mutta estin sen.. Eikai nyt ole mahdollista että mulla olis kerran kuussa vatsatauti tulossa mut sit estänkin sen? Mitä helvettiä nää kohtaukset on? Pari tuntia on nyt siitä ja olo on hieman hutera ja semmoinen kuin olisin ollut mahataudissa 3 päivää, vaikka en ole. Ja siis tämä kohtaus on erilainen kuin pelkkä paniikkikohtaus, että siitä tuskin on kyse. Miks muka meinaan oksentaa niin usein?
ps. viimeksi pari kk sitten kävi näin että yökin jo lähes pöntöllä mutta en vain oksentanut, olo sit loppui iltaan mennessä.
Kommentit (10)
En ole käynyt :o miten tää voi olla muka sitä?
Laktoosi-intoleranssi. Mun siskolla on paniikkihäiriö ja hänellä sen usein laukaisi nimenomaan laktoosipitoisen ruuan syöminen.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 16:25"]
Raskaus?
[/quote]
Tätä on jatkunut jo kaauan aikaa, ei oo mahdollista muutenkaan :) pillerit ja menkat.
Ja laktoosiongelma mulla oli pienenä mut nykyään mun mielestä maito ei aiheuta mitään ongelmia.. en oikeen tiiä...
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 16:23"]En ole käynyt :o miten tää voi olla muka sitä?
[/quote]
http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/tyyppi_1/verensokeri/matala_verensokeri
Nyt mulla sit oli kova nälkä, söin ja mulla alko paniikkikohtaus ja oksettamaan..
Kyllä paniikkikohtaus voi aiheuttaa pahoinvointia, mulla ainakin.
Joo, mullekin tuli mieleen että se oksetuskin kuuluu siihen paniikkikohtaukseen.
Tsemppiä. Kuulostaa todella ahdistavalta.
Sinulla saattaa myös olla vakava vatsan ja munuaisen tulehdus jos sinulla tulee enempiä kohtauksia sinun on hakeuduttava välittömästi lääkäriin
Diabetes? Oletko käynyt kokeissa?