Millä kuukausisummalla lopettaisit työnteon?
Eli paljonko sinulle pitäisi jäädä nykyrahassa kuukaudessa käteen loppu elämäsi, että lopettaisit työnteon, opiskelun tai mitä nyt sitten teetkään henkesi pitimiksi. Vaikka jotkut varmaan jatkaisivat työntekoa, vaikka joutuisivat siitä maksamaan, enemmistölle kai työnteon suurin motiivi on raha.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1200...
Miten sul voi sama summa olla🤣
Mullakin oli tää ihan sama summa mielessä!? 1200e / kk riittäisi tällä hetkellä. Meitä taloudessa kolme, minä, mies ja lapsi (vauva). Tuo summa riittäisi meille nyt, asutaan omassa asunnossa, jossa pihalla kasvatetaan iso osa ruoastamme, lisäksi sienestetään, marjastetaan ja mies metsästää. Eletään siis niin paljolti omavaraisesti ruoan suhteen, kuin pystytään.
Aiotaan yrittää saada kolme lasta, sitten summan tulisi olla luultavasti noin 1800e/kk.
Jos summa olisi elinkustannusindeksiin sidottu niin 2000e (jos miehellä about samat tulot) olisi minulle riittävästi. Jos mies olisi tuloton niin vaikka 3500 meille yhteensä. Tai ehkä enemmän koska pää hajoaisi jos molemmat toimettomina yritettäisiin olla törsäämättä, töissä käydessä ei nimittäin ehdi keksiä kovin kallista tekemistä. Jos olisin lapseton niin sitten vaikka 1000. Jos olisin lapseton niin en varmaan hirveästi jaksaisi töissä käydä muutenkaan, yksin elämiseeni upposi helposti alle tonni kuussa. Etelä-Suomi, ei pk.
Vierailija kirjoitti:
Jos summa olisi elinkustannusindeksiin sidottu niin 2000e (jos miehellä about samat tulot) olisi minulle riittävästi. Jos mies olisi tuloton niin vaikka 3500 meille yhteensä. Tai ehkä enemmän koska pää hajoaisi jos molemmat toimettomina yritettäisiin olla törsäämättä, töissä käydessä ei nimittäin ehdi keksiä kovin kallista tekemistä. Jos olisin lapseton niin sitten vaikka 1000. Jos olisin lapseton niin en varmaan hirveästi jaksaisi töissä käydä muutenkaan, yksin elämiseeni upposi helposti alle tonni kuussa. Etelä-Suomi, ei pk.
Ainiin mutta eihän me tietenkään tarvittaisi autoa eikä julkisia niinkään paljon jos kotona oltaisiin, matkakuluissa säästyisikin jo heti tonni kuussa. 2500-3000 riittäisi meille tosi hyvin. En kuitenkaan ihan ilmaiseksi lopettaisi töissä käyntiä.
Laskin taannoin, asuntolainan loputtua, että jos ottaisin lopputilin, enkä enää ikinä menisi töihin, voisin elää loppuelämäni (ilman perintöjä) 2000€:lla kuukaudessa. Se on suurin piirtein saman verran, millä olen tullut (inflaatio huomioon ottaen) toimeen koko työurani.
Vaikka ajatus on rauhoittava, en silti raaski ryhtyä oloneuvokseksi, vaikka töissä välillä tympiikin. Ahneus tuntuu kasvavan vuosien saatossa. Opiskellessani olisin varmaan lyönyt hanskat tiskiin 1000€:lla kuukaudessa.
2500e/kk vähintään, ehkä enemmänkin. Menot kasvaisi, kun olisi aikaa reissata ja käydä kahviloissa ja ravintoloissa, talonkin pitäisi olla tilava, ja pihan iso, että sen sisuteluun, remppaukseen ja pihatöihin saisi aikaa käytettyä ja siellä viihtyisi kaiken päivää. Lisäksi jos lopettaisi työnteon, pitäisi laittaa nykyistä enemmän rahaa säästöön, koska eläkettä ei enää kertyisi. Todennäköisesti ahneus iskisi, ja kävisin osa-aikatyössä, jos siitä voisi tienata ekstraa tuohon päälle.
Elän nyt noin 600 € kk, toki surkeasti kaikesta tinkien. Mutta joku 1200 € riittäisi minun mittareilla mukavaan elämään. Saisi lääkkeet ja voisi ostaa ruokakaupasta muutakin kuin pottua ja makaronia.
Joku 2000e nettona niin jäisi rahaa elämisen lisäksi myös säästöihin ja sijoituksiin. Saan tällä hetkellä keskimäärin 2300e nettona työskentelemällä 2-3 päivää viikossa.