Mikä teidän mielestä on normaali alkoholinkäyttö viikossa?
Itse juon korkeintaan yhden annoksen per viikko. Ei tee mieli enempää. Kuinka paljon te käytätte? Missä menee ns. normaalin käytön raja teidän mielestänne?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Pullo tai kaksi viiniä.
Yksi pullo viiniä viikossa on kohtuullista, mutta kaksi pulloa alkaa mennä mun mielestä jo kohtuullisen yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pullo tai kaksi viiniä.
Yksi pullo viiniä viikossa on kohtuullista, mutta kaksi pulloa alkaa mennä mun mielestä jo kohtuullisen yli.
Siis sun mielestä. Nämä rajathan siis on pelkkiä mielipideasioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pullo tai kaksi viiniä.
No kysymys otsikossa kuuluu ”mikä teidän mielestä...”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pullo tai kaksi viiniä.
Aika paljon on eri mielipiteitä ihan asiantuntijoilla ja virallisillakin tahoilla. Ihan samalla tavalla menee mielipiteiden kategoriaan kuin rasvakeskustelut jne. Rajat on aina ihmisten muodostamia arvioita ei mitään universaaleja totuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Join jonnekin nelikymppiseksi aina kännit joka viikonloppu. Nuorena ihan kivaa mutta vanhemmiten alkoi krapulatkin kestämään monta päivää. Päätin sitten lopettaa enkä ole moneen vuoeen enää juonut.
Sama!
Laatikollinen kaljaa perjantaina on normaalia. Pari jointtia olisi vähemmän haitallista mutta se on laitonta. Päihdepolitiikka suomessa on kuin suoraan hölmölästä.
7 annosta viikossa (pe, la, su) on jo riippuvuutta, koitan sitkeästi saada annokset max 2 / viikko. Perustan väitteen siihen, että ko. projekti suht. vaikeaa
Suunnilleen yksi pullo viiniä taitaa olla keskiarvo. Välillä enemmän välillä vähemmän.
Humalassa olen harvoin, että lähinnä lasi tai pari menee kerralla.
Lapsia ei ole, jos sillä on merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi alkoholintonta päivää viikossa ja muina päivinä 1-3 annosta viiniä.
Jos olet nainen, niin on riskirajoilla, pullollinen viiniä joka viikko on liikaa.
Muistihäiriöiden riski kasvaa rajusti jos joka viikonloppu menee pullo viiniä tai puolikaskin.
Nelikymppisenä sitten ihmetellään jo kun on parikymppisestä asti otettu viikonloppuisin joskus enemmän ja joskus se viinipullollinen vain.
Muistia ei voi parantaa enää myöhemmin jos sen on alkoholilla tuhonnut.
Muutaman kerran vuodessa tulee tunne, että kaipaa alkoholia sen humalluttavan vaikutuksen vuoksi.
Noin muuten juon yleensä saunaoluen, joka on alkoholiton. Joisin holillisen, jos tykkäisin enemmän mausta ja se sopisi mielestäni saunaan. Alkoholin maku märittelee juonko. Laadukas shamppanja - kiitos (0-1 krt vuodessa kun en itselleni ostele). Karvas gini kesäkuumalla, kelpaa jos tarjotaan.
Ykkösoluita saattaa mennä yksi. Ennemmin kuitenkin nolla viikossa.
En mitenkään elä ”odottaen seuraavaa”, enkä usko että kovin moni muukaan. Jos on itsellä ollut alkoholiongelmaa tai elänyt perheessä jossa on ollut, niin se alkoholi on huutomerkin kaltainen otus. Meille muille se on vaan asia muiden joukossa. Mä kyllä aina odotan seuraavaa saunaa, hyi paha saunaholisti :)
Mulle normaali on nolla annosta viikossa.
Kaikki siitä ylöspäin on epänormaalia.
Ennemmin käyn vaikka lenkillä tai kuntosalilla.
Miehillä on vielä normia laatikko (24) kolmos olutta ja 1-2ploa viiniä. Naisilla puolet tuosta.
Ma: 0,5 pulloa punaviiniä
Ti: 1 tölkki keskiolutta
Ke: 2 tölkkiä keskiolutta saunan jälkeen
To: -
Pe: 1 tölkki keskiolutta
La: 6-7 tölkkiä olutta, pari shottia
Su: -
mies 38
Alkon sivujen mukaan 23-24 annosta viikossa miehillä on hälytysraja jolloin alkoholinkäyttöön pitäisi viimeistään puuttua. Yli 65-vuotiailla yli 7 annosta viikossa jo monin tavoin liikaa.
Järjen rajoissa on vielä kerran viikossa muutama annos niin, ettei seuraavana päivänä tunnu olossa. Silloinkin koen, että on kyse ihmisestä, jolle alkoholi on jollakin tavalla "elinehto" ja kiinteä osa elämää, jos viikottain juo. Yhtään useammin alkaa jo huomaamatta vaikuttaa yleisvointiin ja mielialaan, kun keho ei ehdi palautua normaalitilaan lainkaan. Kerran kuukaudessa voisi olla sellainen fiksu väli, jos kerran juoda kuitenkin haluaa.
Viinilasillinen viikossa. Mieluiten 12 cl tai 16 cl. 24 cl on jo siinä ja siinä, mutta kuitenkin ihan ok.
Tollaset on mun kriteerit normaalille alkonkäytölle. Itse tsemppaan, että pääsisin edes tohon, koska viini on terveellistä, mutta harvoin onnistun.
Tollaset kriteerit on myös kumppanille, mutta ei vaan ole löytynyt riittävän raitista miestä...
Pullo tai kaksi viiniä.