Mikä teidän mielestä on normaali alkoholinkäyttö viikossa?
Itse juon korkeintaan yhden annoksen per viikko. Ei tee mieli enempää. Kuinka paljon te käytätte? Missä menee ns. normaalin käytön raja teidän mielestänne?
Kommentit (59)
Kaksi alkoholintonta päivää viikossa ja muina päivinä 1-3 annosta viiniä.
Huikka-Heikki kirjoitti:
Yli 15-vuotiaat suomalaiset juovat keskimäärin 8,2 litraa 100%:sta alkoholia vuodessa. Se tekee keskimäärin pullon koskenkorvaa per henki absolutistit ja dementit mukaanlukien. Se on siis normaalia. Normaali kun on yleisen synonyymi. Eri asia, onko se kohtuullista tai terveellistä, mutta sitähän aloittaja ei kysynyt.
Tämä yhtälö on nyt kyllä aika outo.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet nainen, niin on riskirajoilla, pullollinen viiniä joka viikko on liikaa.
En juo läheskään joka viikko. Monta viikkoa menee täysin ilman alkoholia. Ehkä kerran kahdessa kuukaudessa menee punkkupullo.
Krapulapäivän eka on paras. Kannattaa järjestää asiat niin että voi dokata vähintään pari päivää putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet nainen, niin on riskirajoilla, pullollinen viiniä joka viikko on liikaa.
Entä jos ei kiinnosta riskirajat? - eri
Vierailija kirjoitti:
Huikka-Heikki kirjoitti:
Yli 15-vuotiaat suomalaiset juovat keskimäärin 8,2 litraa 100%:sta alkoholia vuodessa. Se tekee keskimäärin pullon koskenkorvaa per henki absolutistit ja dementit mukaanlukien. Se on siis normaalia. Normaali kun on yleisen synonyymi. Eri asia, onko se kohtuullista tai terveellistä, mutta sitähän aloittaja ei kysynyt.
Tämä yhtälö on nyt kyllä aika outo.
Tuosta puuttui viikossa. Siis pullon kossua viikossa. Yhtälön outoutta tietysti selittää se, että 10% juo puolet tuosta määrästä. Toisaalta kun jätetään 15-17-vuotiaat ja absolutistit pois, jää muille juotavaa reilu 30 pulloa kossua vuodessa. Sekin on vielä aika paljon.
Mulla normaalia on yksi viinipullo viikonlopun aikana. Puolet pe-iltana ja toinen puolet la-iltana. Viikon aikana saatan juoda 1-2 annosta, jos lähden käymään yksillä jonkun kaverin kanssa tai juon yhden oluen illalla jonkun naposteltavan kanssa.
Eli eikös tuosta tule 6-8 annosta viikossa keskimäärin. Omasta mielestäni kohtuullista. Enkä juo humalahakuisesti, vaan pointti on viinien ja ruokien yhdistely viikonlopun iloksi.
Mies 36
Normaali käyttö... En tiedä, selviää varmaan tilastoista. Ei-haitallisen tai jopa positiivisen käytön raja on varmasti täysin yksilöllinen. Raskaina oleville suositus on 0-toleranssi ja varmasti moni lääkitys vaikuttaa. Itse juon korkeintaan 2-3 n. 4,5% 330ml (suunnilleen pulloa siis) alkoholijuomaa korkeintaan kerran kuussa. Olen 50-kiloinen nainen, jolla on kenties joku maksaentsyymivikakin (joillain on ja se on geneettistä, minulla varmaan äidiltä), tulen tuosta kolmesta pullosta jo aivan känniin. Yleensä jätän max kahteen. Kuitenkin alkoholin juominen rentouttaa minua ja saa hyvälle tuulelle, väsymään mutta elämään täysin tässä hetkessä. Murheet ihan oikeasti unohtuu hetkeksi. Isäni on tietynlainen alkoholisti, juo mielestäni vähän liikaakin koska juomiselle on ikäviä vaikutuksia paitsi välillä sosiaalisesti (äksyilee, lisäksi heikko itsetunto, huono omatunto ja usein kuvitteelee että hänelle ollaan vihaisia tai häntä hävetään vaikka isäni on luova, älykäs, ihana ja empaattinen enkä ikimaailmassa haluaisi "täydellistä" isäni paikalle) niin myös terveydellisesti. Vuosien aika paljo juominen on aiheuttanut kuitenkin varmaan pientä häikkää, mutta nyt olen havainnut myös satunnaisesti katkonaista puhetta. Aika paljonkin itse asiassa on sellaista, ei änkytystä kuin jännittäisi, vaan pätkii kuin ei heti saisi sanaa aivoistaan ulos. Myös kasvot saattavat nykiä joskus ihan pikkaisen. Se on juomisen hinta hänellä, mutta en tiedä miten olisi kestänyt ilmankaan, toisilla on taipumusta ja syynsä miksei vertaistuki sovi.
Normaali olis varmaan joku sikspäkki tai viinipullo kerralla tai erikseen viikon aikana. Itse juon usein enemmän ja se on liikaa. :(
Join pullon valkoviiniä illassa kevyesti. Yleensä puolitoista. Useita pulloja valkoviiniä viikossa siis.
Sitten lopetin. Hämmästyn, että ylipäätään vastaan tähän ketjuun. Alkoholi ja viini ovat minulle nykyään ilmaa.
En osaa muiden puolesta arvioida normaalia tai epänormaalia. Jos juot omasta mielestäsi liikaa, niin silloin juot liikaa ja sitä pitää vähentää. Jos vähentäminen ei onnistu, sinun pitää miettiä miksei onnistu, olenko alkoholisti, jos tulet siihen tulokseen, että olet niin kannattaa hakea apua.
Minä itse olen alkoholisti, tosin raitistunut sellainen, enkä uskalla juoda pientäkään määrää alkoholia, en kotikaljaa, en simaa ja liköörikarkitkin saavat olla minulta rauhassa, koska tiedän, että jos otan vähänkään niin taas sitä mennään.
En silti ole alkoholin vihollinen, päin vastoin, alkoholi on mitä mainioin aine niille, joille se sopii, niille, jotka osaavat juoda kohtuudella ja pitää hauskaa. Tuon kohtuuden määritelköön jokainen itse, minun viisi pulloa joka viikko ei ollut millään mittarilla mitattuna kohtuullista, minun alkoholin käytöstäni oli hauskuuskin kaukana. Silti piti kokea todella pahoja asioita ennenkuin olin niin maassa, että lähdin hakemaan apua.
Kohtuullinen käyttö on muutaman kerran vuodessa. Pidän alkoholistina kaikkia jotka juovat viikoittain. Jopa kuukausittain kuulostaa paljolta.
Juon muutaman lasillisen vuodessa, joten useimmat viikot menevät ilman alkoholia.
Minulle liikakäyttö on sitä, että juo päivittäin, vaikka sitten vain yhden-kaksi, tai sitten juo harvemmin mutta kerralla niin paljon että on selvästi humalassa ja potee seuraavana päivänä krapulaa.
Olen kasvanut absolutistiperheessä ja siksi minulle elämä ilman alkoholia on normaalia, en kaipaa juomista ollenkaan. Pidän kyllä joistakin drinkeistä ja viineistä, ja minusta on toisinaan mukava juoda lasillinen kun olen ulkona ystävien kanssa. Humalassa en ole koskaan.
Kohtuulliseen alkoholinkäyttöön ei mun mielestä kuulu joka arkipäivä juominen
Vierailija kirjoitti:
0-7, ja siis ei 7 yhtenä ilman vaan pitkin viikkoa
Ei kannata joka päivä kuitenkaan juoda, ei tee hyvää jatkuva altistus mm. suulle, kurkulle ja ruokatorvelle.
Alkoholismi on sairaus. Kannattaa keskustella syvällisesti läheisten kanssa. Voit tulla alkoholistiksi kerrasta.