Tupakoitsija kylässä - miten saada haju pois asunnosta?
Meillä on ollut tupakoiva lähisukulainen yli viikon vierailulla. Hän polttaa runsaasti, ja käy tämän tästä tupakalla lasitetulla parvekkeellamme.
Tupakan haju tulee väkisin asuntoon vieraan vaatteissa, hengityksessä, jne. Pari ekaa päivää oli ihan kamalaa, nyt nenä alkaa tottua hajuun. Tuulettaa emme ole voineet kunnolla, sillä meillä on pieni vauva.
Ällöttää suuresti ja on tehnyt pahaa antaa vauva tupakoitsija-mummon syliin. Olen sanonut asiasta useaan otteeseen, ja yittänyt minimoida vauvan ja tuhkis-mummon lähikontaktin.
Mietin vain, että haistaankohan me kaikki nyt ihan röökille ulkopuolisten nenään ja millä ihmeellä saan tupakan hajun pois asunnosta nyt vieraan lähtiessä? Hyvät neuvot ovat nyt tarpeen.
Kommentit (29)
Kyllä parvekkeelta tupakanhaju häviää helposti, niin tiivistä lasitusta ei ole olemassakaan ja voittehan te avata sitä lasitusta, jos niin älyttömästi ahdistaa, ehkä tuo kaikki on pientä ylireagointia.
Parvekkeelta tupakanhaju kyllä häviää, sillä kaksi lasia on auki. Ongelma on se, että henkilö haisee itse niin pahalle. Käy siis vetämässä kaksi tupakkaa putkeen n. 1-2 tunnin välein. Ei käy saunassa tai kokosuihkussa, sillä iho on kuulemma niin kuiva. Pesee kuitenkin kädet tupakoinnin jälkeen.
Tilanne on todella kiusallinen ja tämä vieras on suoraan sanottuna sukulainen helvetistä.
Sanoin juuri ystävälliseen sävyyn, että voisi alkaa käymään ulkona tupakalla parvekkeen sijaan. Loukkaantui. Tässä on noin viikko onnistuttu välttelemään konfliktia, mutta huono fiilis jää tästä vierailusta nyt kaikille osapuolille. Harmittaa, sillä nähdään todella harvoin ja suhde on vaatinut muutenkin paljon yritystä ja hyvää tahtoa toimiakseen edes jotenkin. Vittu.
- ap
Löysääpä hieman nutturaa, niin rupee suhteet sujuun.
Onko sun aivan pakko olla hyvissä väleissä ko. ihmisen kanssa? Ja onko aivan pakko majoittaa viikoksi?
Otan osaa. Tuhkikset eivät vaan tajua, miten hirveältä haisevat ja loukkaantuvat, kun ympäristöhaitasta valitetaan. Oma isäni on samanlainen ja sekoaisin, jos hänen hajussaan pitäisi viikko asua. Autokin haisee aina vaikka kuinka kauan, kun häntä kyyditsee siinä. Kaikki vaatteet menevät aina pesuun, kun olemme käyneet tunnin vierailulla ja lapsilla kummasti pitkän kaavan mukaan kylpyílta... Myös vauvalla, joka haisee ihan tupakalta vierailujen jälkeen :((( olemmekin vauvan (nyt 7 kk) vierailleet tuolla Nikotiinilassa vain kaksi kertaa, en vaan pysty.
Teillä anopin vaatteet varmaan jo haisevat niin kaamealle, että on ihan sama polttaako hän parvekkeella vai ulkona. Ja jos ei edes kunnolla peseydy... :O
Voisko ne vierailut rajoittaa lyhyemmiksi, ei yökyläilyä nyt ainakaan?
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 22:00"]
Tupakan haju tulee väkisin asuntoon vieraan vaatteissa, hengityksessä, jne. Pari ekaa päivää oli ihan kamalaa, nyt nenä alkaa tottua hajuun. Tuulettaa emme ole voineet kunnolla, sillä meillä on pieni vauva.
[/quote]
Miksi ei voi tuulettaa? Ei se vauva raittiiseen ilmaan kuole.
Vieraat alkaa haisemaan kolmannen yön jälkeen joten se on maximi punkata kenenkään luona. Vierailu on ollut liian pitkä, jatkossa lyhyemiä vierailuja.
En olisi laskenut vauvan lähelle vähään aikaan tupakoinnin jälkeen. En ymmärrä tupakoijia jotka heti sammutettuaan savukkeen tulevat sisätiloihin. Pyydä jatkossa että vetää muutaman kerran sisään-ulos hengitystä parvekkeella ennen kuin tulee sisätiloihin. Tupakkatakki/shaali parvekkeelle olemaan. Velvoite pastilleista jne.
Tupakoijan on oltava huomaavainen tupakoija, onneksi minulla on vain sellaisia. Ystävättäreni polttaa muttei koskaan löyhkää tupakalle eikä heidän kotinsakaan haise koskaan tupakalle.
kestää ennenkuin lähtee. noi imiset haisee kuin anhalle 80-luvun pubijakkaralle, se tarttuu ja pysyy. tuuleus toki, mutta aikaauttaa. äläpyydä kylään pitkäksiajaksi. älä anna se sormien koskettaa herkkiä pintoja, vauvaa. sormet on pahimmat, itselleni aina paha olo rökaajan kosketuksesta.
Sukulaiseni on samanlainen, onneksi ei käy kylässä ja me emme lasta tupakkilaan vie. On tehnyt oman valintansa, samoin me.
Poltan sikareita omalla lasitetulla parvekkeella ja toimivaksi olen todennut seuraavat asiat: (Disclamer: Siis en polta päivittäin, vaan silloin kun aikaa sen tunnin verran mitä se vie ja säätä)
- Tumpit haisee, ne on tärkeintä siivota pois tai sulkea lasipurkkiin. Sikareissa tämä ei ole niin iso juttu kuin tupakassa jostain syystä.
- Lampair syö hajun ja korvaa sen valitsemallasi tuoksulla.
http://www.millefiorimilano.com/en/lampair_catalytic_lamps.xhtml
- Vaatteet on hankala, koska itsekkin huomaan jos koiralenkillä olen polttanut sikarin, niin ne tuoksuu vielä kotona, vaikka on ollut liikkeessä koko tunnin, mutta tuoksut lievenee jos on ton lampetin kanssa parvekkeella.
Tavallinen kynttiläkin "syö" jo tupakan hajua ihan hyvin.
Mutta pakko sano että aika monessa kommentissa on kyllä hirvittävää ylireagointia. tupakoijan pitäisi vissiin pukeutua johonkin suojapukuun ja tulla desinfiointisuihkun kautta sisälle.
Uskallatteko te viedä niitä vauvojanne kaupunkinkävelyllekkään kun on noita ilmansaasteita ja kaikkea muuta töhryä ilmat ja maat täynnä?
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 00:47"]
Mutta pakko sano että aika monessa kommentissa on kyllä hirvittävää ylireagointia. tupakoijan pitäisi vissiin pukeutua johonkin suojapukuun ja tulla desinfiointisuihkun kautta sisälle.
Uskallatteko te viedä niitä vauvojanne kaupunkinkävelyllekkään kun on noita ilmansaasteita ja kaikkea muuta töhryä ilmat ja maat täynnä?
[/quote]
vain lopettaneet tupakoijat huomaa sen. kunhajuaisti palaa, huomaa sen paskan hajun vakavuuden. voit kävellä ulkona vuotavan septitankin ohi, mutta ei se tartu kuten tupakka imisestä joka on kyllästänyt itsensä.
Voihan tämä tietenkin kuulostaa ylireagoinnilta, mutta haju on oikeasti todella voimakas. Mielestäni paljon voimakkaampi, mitä muilla tuntemillani tupakoitsijoilla. Johtuu ilmeisesti siitä, että henkilö ei esim pese hiuksiaan usein, ja vaatteissa/keuhkoissa/ihossa on kestolöyhkä yli 40 vuoden runsaan tupakoinnin seurauksena.
Henkilö on äitini, valitettavasti. Suhteemme on ollut etäinen jo kauan. Itse olen ihan hyvin yhteiskunnassa kiinni, mutta äiti elää omassa maailmassaan. Syy, miksi on nyt pitkällä vierailulla on se, että olen saanut vauvan vasta, ja toivoisin lapsella olevan jonkinlainen suhde isoäitiinsä, joka on ollut hyvin innoissaan vauvan syntymän johdosta. Mummi asuu yli 600km päässä, joten siksi viipyy yli viikon. Tätä ennen emme ole tavanneet muutamaan vuoteen. Myös yhteydenpito puhelimitse on ollut vaivaannuttavaa.
Äitini on myös polttanut raskausaikoinaan eli olen joutunut altistumaan nikotiinille jo kohdussa. Hän ei todellakaan ota huomioon muita ihmisiä, ei edes vierailulla ollessaan, tai asiasta kuullessaan.
Täällä vieraana ollessaan hän ei ole tarjoutunut auttamaan kotihommissa. Ruokaa on kuitenkin tehnyt kahtena päivänä. On istunut/maannut koko ajan sohvalla/nojatuolissa ja puhuu non-stop itsestään (esim siitä, kuinka rankkaa hänen oli hoitaa kotihommat ja lapset yksin omien lastensa ollessa pieniä), kehuu itseään joka käänteessä, jne. Ei seuraa maailman menoa, joten keskustelu yleisellä tasolla ei onnistu. Itse haluaisimme mieheni kanssa keskittyä nyt vauvaan, ja levätä itse vauvan nukkuessa, mutta yli-sosiaalinen (mutta sosiaalisesti ei-sensitiivinen) äitini pitää keskustelua väkisin yllä aamusta iltaan. Yöksi hän ottaa jonkin uninapin, joten päivän puheripuli vaihtuu iloiseen kuorsaamiseen.
Pakko oli purkaa tilannetta tänne. Kiitos, jos joku jaksoi lukea :) Äitini siis on lähdössä huomenna takaisin kotiinsa. Nyt tsempataan täällä, että loppuaika sujuisi ilman räjähdystä. Kiitos neuvosta vierailuajan rajoittamiseksi. Kolmen vuorokauden sääntö on hyvä, ja alamme sitä noudattamaan.
Meillä ei polta vieraat edes parvekkeella.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 23:06"]
Parvekkeelta tupakanhaju kyllä häviää, sillä kaksi lasia on auki. Ongelma on se, että henkilö haisee itse niin pahalle. Käy siis vetämässä kaksi tupakkaa putkeen n. 1-2 tunnin välein. Ei käy saunassa tai kokosuihkussa, sillä iho on kuulemma niin kuiva. Pesee kuitenkin kädet tupakoinnin jälkeen.
Tilanne on todella kiusallinen ja tämä vieras on suoraan sanottuna sukulainen helvetistä.
Sanoin juuri ystävälliseen sävyyn, että voisi alkaa käymään ulkona tupakalla parvekkeen sijaan. Loukkaantui. Tässä on noin viikko onnistuttu välttelemään konfliktia, mutta huono fiilis jää tästä vierailusta nyt kaikille osapuolille. Harmittaa, sillä nähdään todella harvoin ja suhde on vaatinut muutenkin paljon yritystä ja hyvää tahtoa toimiakseen edes jotenkin. Vittu.
- ap
[/quote]Anoppiko se niin tupruttelee? Haiseva mummo hoitamssa lapsenlasta. Ei ikinä. Onneksi mulla ei ole niin mutta jos olisi niin välit olisi aikoja sitten menneet.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 00:47"]
[/quote]Kodissa voi määrätä mitä tehdään ja ketä kutsutaan.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 10:12"]
Meillä ei polta vieraat edes parvekkeella.
[/quote]
Meillä vieraat saa halutessaan polttaa sisällä vaikka emme itse polta. -70 luvulla kaikki poltti sisällä eikä silloin ollut syöpää yhtään sen enempää joten ihan turhaa hysteriaa koko passiivinen tupakointi. Hajusta pääsee eroon kun tuulettaa.
Voi taivas kun taas on vaikeaa. Meillä saavat vieraat polttaa poikkeustapauksissa (illalliset tms.) ihan sisälläkin etenkin talvisaikaan. Ei kukaan ketjussa polta ja vieraiden lähdettyä kunnon tuuletus - ei mitään ongelmaa.
Täällä ulkomailla suhtaudutaan moniin asioihin rennosti, Suomessa nutturat tiukalla kai seistään parvekkeella päästömittarin kanssa mittaamassa naapuristakin tulevia hajuja ja lisäksi joka toinen on ilmeisesti haju- tai hajusteyliherkkä. Hohhoijaa :DD!
Ei anoppi vaan äitini. :(
ap