lapsivuodeaika
antaako teidän muiden miehet teidän vain makoilla ensimmäisen kuukauden. Imettää ja hoitaa vauvaa?
Meillä mies tekee ruuat ja hoitaa kodin ensimmäisen kuukauden ajan, että saan kerätä voimia :)
Se oli hänelle itsestäänselvyys. Hyvän pojan on anoppi kasvattanut <3
Kyllä mies saa useamman kerran viikossa intiimihoitoa ;)
Kommentit (34)
Joo samaa mieltä ku moni muukin, ei kai kukaan nyt kuukautta jaksa vaan löhötä siks että on synnyttäny. Mä ku pääsin sairaalasta kotii ni siivosin varmaa 3h kotia ja puuhasin kaikkee ku olin niin virtaa täynnä eikä ollu enää maha edessä. Muutenki se vauva nukkuu alussa nii paljo et kyl sitä lepoa saa niitte kotitöiden lomassaki iha tarpeeks.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:50"]
Kunpa antaisivat olla rauhassa edes viikon pari, mutta passuuttavat niin kuin aina ja vonkaavat seksiä jo, kun paikat eivät vielä ole edes ehtineet parantua.
[/quote]
Montako miestä sulla on?
Lapsivuodeaika tulee kyllä joillekin äideille ihan tarpeeseen. Itsellä maidon nousu kesti kauan ja vauva oli todella paljon rinnalla, varsinkin tiheän imun aikana. Kuten lapsentahtisessa imetyksessä kuuluukin, että maidontuotanto pysyy riittävänä. Nykyään naisilla on niin kiire raskauden jälkeen tekemään kotitöitä, laihduttamaan, shoppailemaan, miellyttämään miestä ym. ja näin jää vauvan tarpeet toissijaisiksi. Heti ollaan antamassa tuttia, kun ei jakseta antaa tarpeeksi kauan rintaa vauvan imemistarpeeseen tai ei imetetä ollenkaan ja sitten annetaan lisämaitoa ja siinä sitä sitten ollaan. Äidinmaidon tuotanto on niin herkkä, että nämä tutit ja lisämaidot tekevät sen ettei vauvalle kehity tarpeeksi rintamaitoa. Ei ihme, ettei Suomessa imetetä suosituksiin mukaisesti 6 kk täysimetystä ja siitä vähintään vuoden ikään kiinteiden ohella!
Onneksi minun mieheni hoitaa kotia ja laittaa ruokaa siinä missä minäkin ihan ilman intiimihoitoakin. Vastuu se on hänenkin ilman erillistä palkkiota. Ihan joka kuukausi ennen ja jälkeen lapsen syntymän. En sanois et anoppisi on kovin hyvää miestä kasvattanut. Vai saatko sinäkin mieheltäsi intiimihoitoa aina kun peset esim. hänen pyykkiään? Aika kieroutunutta..
Miksi makoilla terveenä kuukautta. Touhusin heti kaikkea ja olin päivät vauvan kanssa, oli kivaa aikaa. Mies oli töissään . Olisi ollut aika kummallista kun mies tulee töistä ja oisin sanonut että täytä nyt sinä tiskikone, imuroi, käy kaupassa jne. Tein suitsait sukkelaan kotihommat, niinpä ilta oli olla aikaa kolmisin. Mitä nyt pesukoneen laitoin pyörimään.
Itse odotin lastani yksin ja synnytin yksin sektiolla mut kuitenkin... Pärjäsin sektiosta huolimatta kaikessa kodihoidon ja lapsen hoivamisessa! Mies tuli kuviohin 2kk synnytyksen jälkeen ja hän kokkaa joka päivä ja ossallistuu lapsen hoitoon kaikella mahdollisella tavalla ja hän ei ole edes biologinen isä minkä hän nyt tottakai tietää! Mutta ei mun oo tarvinnut häntä "hoidella" sen takia että hän tekisi kotitöitä!!
Nauti tuosta ajasta, ap! :) Itse kun pääsin sairaalasta kotiin, aloin heti siivoamaan miehen sotkuja (olin viikon sairaalassa). Niinkuin ennen synnytystäkin, kotityöt hoidin minä, ilman apuja. Koti näytti välillä kamalalta, kun en yksinkertaisesti ehtinyt aina siivota.
Täällä taas tällaiset onnekkaat ihmettelee! Tarkoitan että itselläni oli ensimmäisen lapsen jälkeen niin rankkaa Se eka kuukausi että olisin todellakin tarvinut enemmän apua! Pari ekaa viikkoa meni tosi kipeenä. Ei pystynyt kävellä eikä istua. Olin tosi väsynyt ja allapäin. Lisäksi stressasin ihan kaikkea vauvaan liittyvää kun en ennen ollut lapsia hoitanut. Tästä ajasta jäi todella ikävät muistot. Olisin ollut NIIN onnellinen jos olisin saanut vaan levähtää ja imettää
Kaunis kirjoitus, meinasin tykätä. Loppu pilasi sen, joten alapeukku!
Kunpa antaisivat olla rauhassa edes viikon pari, mutta passuuttavat niin kuin aina ja vonkaavat seksiä jo, kun paikat eivät vielä ole edes ehtineet parantua. Kuulostaa muuten aika menneeltä maailmalta puhua lapsivuodeajasta, tulee aika sata vuotta sitten mieleen.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 10:35"][quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 10:32"]
Kyllä mulla meni tuo "lapsivuodeaika" lähinnä imettäessä. 2kk jälkeen helpotti vähän, 3kk jälkeen taas vähän. Hät hätää sitten muita hommia, kun hetkeksi sai mukulan ittestään irti. Poika vaati ruokaa eikä todellakaan tyytynyt tutin imeskelyyn.
[/quote]
Ekan lapsen äidit ei koskaan ymmärrä, miten se imettäminen ja kaikki muu pitää hoitaa ihan siinä samassa kuin isompienkin lasten hoito. Toki itsekin arvostaisin enemmän sitä helppoutta, jos pääsisin toiseen kertaan samaan asemaan, ei sitä silloin itsekään tajunnut :)
[/quote]
Ai ei koskaan ymmärrä ei... Kuule, monet jättää sen toisen lapsen tekemättä just tän ymmärryksen takia.
Totta kai teen muutakin kuin makoilen, mutta minun ei tarvitse keskittyä kuin lapsen hoitoon ja itseni parantelemiseen.
-suunniteltu sektio
Ei av-mammat makoile, ne lähtee synnytyspöydältä suoraan navettaan.
Mut joo, eikö mies passaisi, jos et tarjoilisi intiimihoitoa heti synnytyksen jälkeen?