Miksi facebookissa samalla henkilöllä on itsestään kaksi erillistä profiilisivustoa?
Mikä tarkoitus on laatia itselleen kaksin kappalein profiileja; en vaan käsitä.
Ymmärrän kyllä, että joillakin ihmisillä on kaimoja lukumääräisesti saman etunimen ja sukunimen omaavia ihmisiä paljonkin, mutta kun katselin eräänkin tutun fb-kavereita, ja tunnen heistä osan hyvinkin, niin heitä oli kaksin kappalein tämän tutun kaverilistalla saman ihmisen kuvalla varustettuna, mutta hieman eri paikasta otettuja tai ilme hieman erilainen tms. kuin siinä toisessa profiilissa, mutta sama henkilö kuitenkin kyseessä.
Perin juurin outoa tehdä kaksi profiilisivua itsestään.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
On kyllä hankalaa. Listathan ovat juuri sitä varten, että niillä voi säännöstellä kenelle mitäkin julkaisee, ei niitä joka kerta tarvitse naputella, vaan valitsee vaan oikean ryhmän jolle julkaisee. Ymmärrettävää tietty jos tunnukset ovat hävinneet tms. tekninen syy.
Mun mielestäni on helpompaa, että työprofiili liittyy vain työasioihin. Sillä profiililla en ole Facebookin ryhmissä enkä käytä sitä esim y-viesteihin myyjän kanssa, kun ostan FB:n kirppisiltä jotain.
lähinnä huijarit ja epävakaat persoonat tekevät useita profiileja.
Mulla on aktiivinen sosiaalinen media elämä ja pelaan paljon videopelejä sekä postaan taidetekeleitäni ja myyn niitä netin kautta, toinen profiilini on se jolla edustan itseäni oikeassa elämässä minulla on kavereina ne joita oikeasti tunnen ja ovat perheen jäseninä. Toinen profiilini on siis suojaprofiili jonka kautta voin mainostaa itseäni ja töitäni sekä olla kavereita ulkomaalaisten kanssa joihin tutustuin pelien kautta. Ihan kokemuksen rintaäänellä voin sanoa että jos viettää aikaa paljon netissä niin on hyvä että turvaa itsensä ja yksityisen elämänsä "feikki" profiilin avulla, netissä piilee vaarallisia ihmisiä todella paljon :) Monet jotka nettiä ei käytä eivät varmaan oikeasti tiedä mistä puhun ja että se on ihan oma maailmansa joka vaatii tietynlaisen käyttäytymiskaavan ja itsensä suojaamisen.
Nostan tässä vanhaa keskustelua. Olen pohdiskellut tätä kahta profiilia, kun Facebookin yhteisönormithan kieltävät pitämästä kahta henkilökohtaista profiilia. Minä en kuitenkaan halua hoitaa esimerkiksi Facebook-kirppistelyä henkilökohtaisella profiililla, minkä vuoksi olen tehnyt toisen profiilin. En ilmeisesti ole ainoa.
Onko jollekin tullut ongelmaa tästä toisesta profiilista? Onko Facebook heittänyt pihalle tai muuta vastaavaa?
joillakin minun tutuillani on varmaan sen vuoksi, että ovat unohtaneet edellisen profiilin salasana tai muuten sössineet ja perustaneet vahingossa toisen profiilin, kun ovat pitkän tauon jälkeen halunneet palata facebookiin. Tämä koskee lähinnä kai vaan vanhempia ihmisiä, nuoremmat osaisivat hakea vanhan profiilin ja ottaa sen käyttöön unohtuneesta salasanasta huolimatta
Vierailija kirjoitti:
joillakin minun tutuillani on varmaan sen vuoksi, että ovat unohtaneet edellisen profiilin salasana tai muuten sössineet ja perustaneet vahingossa toisen profiilin, kun ovat pitkän tauon jälkeen halunneet palata facebookiin. Tämä koskee lähinnä kai vaan vanhempia ihmisiä, nuoremmat osaisivat hakea vanhan profiilin ja ottaa sen käyttöön unohtuneesta salasanasta huolimatta
Miten tää tehdään, mullakin on nimittäin yksi ikivanha profiili jollain kauan sitten käytöstä poistuneella sähköpostiosoitteella laadittu, enkä muista tietenkään salasanaakaan. Miten tällaisen profiilin saa takaisin käyttöön? Olen siis luonut jo vuosia sitten uuden profiilin.
Ihan heti äkikseltään keksin kaksikin ihan järkevää syytä.
Nyt on tosi paljon tilejä ihmisiltä kaapattu, varsinkin vanhemmilta henkilöiltä, jotka klikkailee kaiken maailman linkkejä. Silloin se vanha tili jää roikkumaan ja sitä hallitsee joku nigerialaishuijari. Henkilö ei välttämättä sitten osaa tätä kaapattua tiliä poistaa, koska fb on tehnyt asian aika vaikeaksi. Luo vaan itselleen uuden tilin .
Toinen järkevä selitys on, että fb-ryhmien ylläpitäjänä on hyötyä kahdesta tilistä. Näin voi sitten sillä toisella tilillä tutkia, onko joku käyttäjistä esimerkiksi estänyt ylläpidon Jotkut tekee tuon toisenkin tilin omalla nimellään, itselläni on aina ollut ihan selkeä feikkinimitili
Oletko varma että ne on samalla henkilöllä? Minun nimelläni löytyy kuvallisia ja kuvattomia profiileita vaikka kuinka monta. Osa on siis saman nimisiä ihmisiä oikeastikin mutta mitä ne kaikki kuvattomat profiilit on niin?? Itselläni on yksi ainut profiili ja ollut jo yli 10 vuotta. Tuntuu että sinne luodaan jotakin "roskaposti" profiileita joka liittyy johonkin huijaukseen jonkun taholta.
Moni tekee töiden takia valeprofiilin, muutoin ei saa puhua totta, voi tulla potkut.
Tästähän ei ole mitään hyötyä, jos tuo valeprofiili on selvitettävissä.
Parilla omalla kaverillani on tuplatilit, koska ovat unohtaneet salasanat ja sähköposti vaihtunut eikä salasanan palautus onnistu. Tms. Helpompi kuulemma luoda uus tunnus. Vanha poistamatta koska ei osaa ja koska ei pysty. kun ei voi kirjautua tilille
Joillain on kymmenkunta. Kai tuo face sen suvaitsee.
Miksi jotkut chattailevat tai vääntävät usealla eri nikillä. Ei edes kirotus vihreitä välitetä korjata
Jollain huumeiden käyttäjillä voi olla samalla nimellä tai suunnilleen samalla nimellä vaikka kymmenenkin eri profiilia. Ehkä niin sekaisin että aina tekevät uuden profiilin.
Vierailija kirjoitti:
Ap. jatkaa vielä: Ja eräälläkin entisellä fb.kaverillani on kaksi profiliisivustoa, aivan mystistä, miksi?
Eräällä henkilöllä, jonka tunnen erittäin hyvin oli aiemmin vain yksi profiilisivustonsa, mutta nyt hänellä on myös toinen profiilisivusto, mutta profiilikuva on ilmiselkeästi hänestä itsestään.
En itse näe tarpeelliseksi itsestäni pitää kuin yhtä profiilisivustoa fb:ssa.
Aikoinaan joskus 2010 alkuvuosina facessa ei voinut suodattaa sitä mitä julkaisee yhtä tehokkaasti kuin nykypäivänä. Mulla on esim edellen kaksi face-profiilia, kavereille ja työkavereille. Tuolloin Linkedin ei ollut niin kova juttu ja sitten työpaikalla oli niitä face-ryhmiä. Mä en vaan halunnut sekoittaa kaikki kavereita saman profiilin alle koska materiaali mitä niissä jaoin oli niin erilaista, joten siksi nämä kaksi. Ja ne nyt on jääneet olemaan ja tuo työface ei ole mulla oikeastaan edes käytössä mutta siellä se kumminkin vielä vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaksi. Toinen on "virallisempi" eli työkavereita yms, toinen taas "siviili" eli siellä oikeat ystäväni ja läheiseni.
Miten saat ns. ohjattua tilannetta niin, että työkavereilta tulee kaveripyyntö siihen työprofiiliin ja muilta kavereilta siihen siviiliprofiiliin..? Eikö tuo le hankalaa, miksi et pidä vaan erillisiä listoja yhdessä ja samassa profiilissa?
Lähetän henkilölle työprofiilistani kaveripyynnön ja viestin, jossa selitän asian: Hei, olit lähettänyt minulle kaveripyynnön yksityisprofiiliini, mutta työasioissa käytän tätä profiilia, joten lähetin sinulle juuri tätä kautta kaveripyynnön.
Sitten poistan hänen viestinsä / estän hänet yksityisprofiilistani.
Vierailija kirjoitti:
Huumekauppiaat ja rikolliset pitävät monia eri profiileja itsestään ja väärennetyillä tilitiedoillaan.
Minä olen sitten ilmeisesti molempia.
T. Yläkoulun opettaja
Vierailija kirjoitti:
Huumekauppiaat ja rikolliset pitävät monia eri profiileja itsestään ja väärennetyillä tilitiedoillaan.
Minä olen sitten ilmeisesti molempia.
T. Yläkoulun opettaja
Vierailija kirjoitti:
Toinen voi olla pois käytöstä oleva. Esm. sanasala unohtunut ja on helpompi ollut luoda vain uusi profiili.
Tämä. Mulle kävi noin. Uutta profiilia en tosin ole vielä luonut.
On kyllä hankalaa. Listathan ovat juuri sitä varten, että niillä voi säännöstellä kenelle mitäkin julkaisee, ei niitä joka kerta tarvitse naputella, vaan valitsee vaan oikean ryhmän jolle julkaisee. Ymmärrettävää tietty jos tunnukset ovat hävinneet tms. tekninen syy.