Lapsen atopia ja vanhemman syyllistäminen kun lapsi raapii mm koulussa
Kyllä, rasvataan niin että ei muuta tehdäkään mutta kun pientä kutittaa silti!
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on atoopikkolapsi, jolle tk-lääkäri ei suostu kirjoittamaan riittävän tehokasta kortisonia. Kuulen jatkuvasti tuota säälinsekaista "voi kauhea miltä hän näyttää, voi raukkaa kun joutuu raapimaan" jne. kavereiden vanhemmilta, isovanhemmilta ja ties keltä. Uimahallissa ventovieraat kommentoi, mikä on tosi ahdistavaa. Ihan kuin vanhemmat eivät yrittäisi hoitaa häntä.
Vauvana häntä hoiti eräs lääkäri, jolle tuntui olevan "kunnia-asia" että lapsen iho on ehjä ja siisti, eikä lapsi joudu raapimaan itseään. Käytimme talvisin miedointa reseptillä saatavaa kortisonivoidetta, jolla ihottuma hävisi hyvin nopeasti ja pitkäksi aikaa. Nyt sitä ei enää saa, joudumme pelleilemään tehottomilla käsikauppalääkkeillä, koska nykysuuntauksen mukaan atooppista ihottumaa ei enää saa hoitaa kortisonilla kuin tyyliin henkeä uhkaavissa tilanteissa. Jatkuvasti rikkinäinen ja verinen iho ympäri kroppaa on minusta henkeä uhkaava tilanne, jos siihen pääsee joku bakteeri. Nyt varasin ajan erikoislääkärille.
Lapsi oli atooppistyyppisen ihottuman peitossa jo vastasyntyneenä, eli meillä tämä ei ole mistään ruokavaliosta tms. puhjennut ongelma. Turha myöskään ehdottaa kookosöljyjä ja homeopatiaa ratkaisuksi, tai mitään muutakaan.
Vie lapsi ihotautilääkärille, yksityiselle pääsee. Älä anna lapsen kärsiä. Ihmetyttää nämä periaatteen ihmiset jotka ei voi edes tarpeessa kustantaa yhtä käyntiä oikealla erikoislääkärillä.
Mä taas en ensisijaisesti suosittelisi yksityistä lääkäriä, vaan julkista puolta, jossa on lääkärien lisäksi osaavat hoitajat, jotka antavat käytännön hoitovinkkejä ja mahdollisuus esim. valohoitoon.
Mietoja kortisonivoiteita voi ostaa ilman reseptiä.
Meidän Mehiläisessä ainakin on osaavat hoitajat ja valohoitomahdollisuus.
Harvalle ihosairaudesta kärsivälle on apua miedoista kortisoneista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on atoopikkolapsi, jolle tk-lääkäri ei suostu kirjoittamaan riittävän tehokasta kortisonia. Kuulen jatkuvasti tuota säälinsekaista "voi kauhea miltä hän näyttää, voi raukkaa kun joutuu raapimaan" jne. kavereiden vanhemmilta, isovanhemmilta ja ties keltä. Uimahallissa ventovieraat kommentoi, mikä on tosi ahdistavaa. Ihan kuin vanhemmat eivät yrittäisi hoitaa häntä.
Vauvana häntä hoiti eräs lääkäri, jolle tuntui olevan "kunnia-asia" että lapsen iho on ehjä ja siisti, eikä lapsi joudu raapimaan itseään. Käytimme talvisin miedointa reseptillä saatavaa kortisonivoidetta, jolla ihottuma hävisi hyvin nopeasti ja pitkäksi aikaa. Nyt sitä ei enää saa, joudumme pelleilemään tehottomilla käsikauppalääkkeillä, koska nykysuuntauksen mukaan atooppista ihottumaa ei enää saa hoitaa kortisonilla kuin tyyliin henkeä uhkaavissa tilanteissa. Jatkuvasti rikkinäinen ja verinen iho ympäri kroppaa on minusta henkeä uhkaava tilanne, jos siihen pääsee joku bakteeri. Nyt varasin ajan erikoislääkärille.
Lapsi oli atooppistyyppisen ihottuman peitossa jo vastasyntyneenä, eli meillä tämä ei ole mistään ruokavaliosta tms. puhjennut ongelma. Turha myöskään ehdottaa kookosöljyjä ja homeopatiaa ratkaisuksi, tai mitään muutakaan.
Näin atoopikkona kommentoin tuota uimahallia. Itse välttelen kaikkea kloorivettä, olen tehnyt näin jo vuosikausia. Uin vain luonnonvesissä, järvissä ja meressä. Iho on pysynyt oireettomana. En toki tiedä mikä juuri teidän lapsellanne ärsyttää ihoa, mutta kannattaa tarkkailla tilannetta. Toisekseen, rikkonaisella iholla ei missään nimessä saa mennä uimahalliin, kylpylään, vesipuistoon- iho voi todellakin tulehtua ja voi saada bakteerin.
Näin atoopikon äitinä kommentoin, että nykyään atoopikko voi huoletta uida uimahallissa. Tuo uimahallien välttely on aikaa sitten vanhentunut neuvo. Ei ne luonnonvedet sitä paitsi ole vailla bakteereja.
No itselläni se on toiminut. Pyrin välttämään ihan kaikkea, joka kuivattaa ja ärsyttää ihoa. Miten joku voi edes väittää, ettei kloori kuivattaisi ihoa ja hiuksia, kun se tekee sen muillekin kuin atoopikoille? What?
Tietenkin luonnonvesissä on bakteereja ja vaikka mitä, mutta tarkoitin tilannetta, jossa iho on rikki. Silloin ei kannata uida yhtään missään. Pahalla en tarkoittanut, vaan sillä että oman kokemukseni mukaan kutinan laukaisee aina jokin tekijä. On helpompi poistaa se kuin hoitaa kutisevaa, rikki raavittua ihoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin atoopikkona kommentoin tuota uimahallia. Itse välttelen kaikkea kloorivettä, olen tehnyt näin jo vuosikausia. Uin vain luonnonvesissä, järvissä ja meressä. Iho on pysynyt oireettomana. En toki tiedä mikä juuri teidän lapsellanne ärsyttää ihoa, mutta kannattaa tarkkailla tilannetta. Toisekseen, rikkonaisella iholla ei missään nimessä saa mennä uimahalliin, kylpylään, vesipuistoon- iho voi todellakin tulehtua ja voi saada bakteerin.
Näin atoopikon äitinä kommentoin, että nykyään atoopikko voi huoletta uida uimahallissa. Tuo uimahallien välttely on aikaa sitten vanhentunut neuvo. Ei ne luonnonvedet sitä paitsi ole vailla bakteereja.
Ei voi uida kloorivedessä vaikka joku niin väittäisikin. Itselleni jo vesijohtoveden kloori on liikaa ja iho suorastaan räjähtää jo suihkun jälkeen. Onneksi asun alueella, jossa hanasta tulee klooraamatonta pohjavettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie lapsi ihotautilääkärille, yksityiselle pääsee. Älä anna lapsen kärsiä. Ihmetyttää nämä periaatteen ihmiset jotka ei voi edes tarpeessa kustantaa yhtä käyntiä oikealla erikoislääkärillä.
Mä taas en ensisijaisesti suosittelisi yksityistä lääkäriä, vaan julkista puolta, jossa on lääkärien lisäksi osaavat hoitajat, jotka antavat käytännön hoitovinkkejä ja mahdollisuus esim. valohoitoon.
Täällä taitavat olla äänessä ihan tavalliset, kuivasta ihosta silloin tällöin kärsivät ihmiset, jotka eivät ymmärrä mistä on kyse. Onhan minullakin välillä selkä jumissa, ja siihen auttaa venyttely, joten kaikkien joiden välilevyt ovat pirstaleina, tulisi käydä jumpassa niin vaiva on hoidettu.
Ei vaikeampi atooppinen iho parane millään apteekin Hydrocortisonilla. Se ainostaan lievittyy, ja kun voiteen käyttö on pakko lopettaa, tulee kahta kauheammat rupeutumat. En tiedä tuleeko kortisonille toleranssia, mutta ei ole mitään järkeä hölvätä mietoa voidetta jatkuvasti, sen sijaan tulisi hoitaa iho kertalaakista kuntoon hiukan tujummalla tuotteella. Tulosta voidaan sitten ylläpitää perusrasvoilla, öljyillä ja muilla.
Vierailija kirjoitti:
Menkää ihotautilääkille ja heti! Atoopikon ei kuulu raapia itseään. Pelkkä perusvoide ei riitä, tarvitaan myös kortisonia kuureina, jos iho kutisee rasvauksesta huolimatta.
Järkyttävä tilanne lapsen kannalta. Hoitakaa iho kuntoon.
Aina ei kortisonivoidekaan riitä, kokemusta on...tuttava joutui käymään lääkärillä monta kertaa ja kokeilemaan useampia voiteita.
Atooppinen ihottuma voi tulla esim. stressistä hyvin nopeasti ja hävitä vaikka päivässä, kun stressi helpottaa, mutta aina ei stressiä voi välttää.
En viitsinyt kovin montaa kommenttia lukea, alkoi ärsyttämään ihmisten idioottimaisuus..
Ap, kukaan tuskin tahallaan sinua syyllistää, sinä vain kärsit itse, kun lapsi "kärsii" ja sen takia otat enemmän itseesi/syyllistävästi (sama homma minulla), sivuuta kommentit.
Te, ketkä syyllistätte ap:tä, ettei atoopikon ihon kuulu kutista, tekee jotain väärin, olkaa hiljaa! Itselläni kolme atoopikkoa kotona ja sisaruksilla on myös (aikuisia). Lasteni kohdalla olen tehnyt ihan kaiken mitä pystyn ja kyllä silti iho lehahtaa välillä todella pahasti, riittää pelkkä kylmempi tai sateinen ilma! Kahdella "parempi" ja "kestävämpi" iho, minkä saa jotenkin hallittua, yhden iholle en vain mitään mahda, kun menee huonoon kuntoon. Siinä sitten raavitaan päivät ja yöt, ja voin vakuuttaa, että kaikki käyn läpi ja koitan vaihtaa jne mikä ihoa ärsyttää, se ei vain aina riitä.
Ja kyllä, joillekin voi olla, että ruokavalion muutos auttaa, mutta voin sen myös kokemuksesta sanoa, että ei kaikille, vaikka vuosia olisi yrittänyt sitä veivata vaikka ja miten.
Toivotan sinulle ap, ja muille atoopikoille/atoopikon vanhemmille paljon voimia, ei ole helppo sairaus, vaikka ei olekaan "vakava". Ja te, ketkä luulette jotain tietävänne fiksuina ihmisinä, niin suosittelen ottamaan asioista selvää. Ei yksikään tästä nauti, oli sitten omalla kohdalla tai läheisellä.
Täällä on ollut järkeviä ja sitten niitä vähemmän järkeviä kommentteja. Itse olen joutunut äitinä seuramaan oman lapseni jo 20-vuotista atopiataivalta. Miten monta kertaa olen todennut ja toivonut että tuo pahuksen ihosairaus olisi itselläni, eikä lapsella. On hoidettu vauvasta asti, mutta mikään ei tehoa pahimmassa vaiheessa, jota on noin 11 kk vuodesta. Monta ammattihaavetta on haudattu ihon myötä, monet itkut itketty huonon itsetunnon myötä. "Ei kukaan tällaista huoli", on yksi lievimmistä itseinhon iskiessä mainituista kommenteista. Eikä tosiaan ole vältytty karmeilta kommenteilta, me vanhemmat eikä lapsi itse. Tosi rankkaa seurata toisen ulkoista ja sisäistä tuskaa.
Pahimmillaan atoopikko ei voi käydä töissä tai pääse edes kauppaan ja sitten vähätellään että joo, muaki joskus vähän kutittaa. Olen varma että ap tekee äitinä kaikkensa ja turhautuu itkuun asti kun koulusta pukkaa Wilmaviestiä että taas on raavittu koko koulupäivä.
Osta A-cremeä, löytyy luontaistuotekaupoista. Pieni ruskea lasipurkki, todella riittoisa. Ainoa rasva, mikä meillä sai haavaisen atopian kuntoon.
Nyt on tullut apteekkiin uusi Avenuen XeraCalm tuotesarja (tai ainakin minulle uusi tuttavuus), auttaa ainakin minulla tosi hyvin kuivuuden aiheuttamaan kutinaan ja tehty atoopikoille. Kannattaa kokeilla.
Samoin minua auttaa myös solarium. Ei kannata maksaa SUP-hoidosta paria sataa, kun solarium maksaa muutaman kympin ja auttaa samalla lailla kutinaan.
Dupixent - injektiot pelastivat mun teinini. Aluksi kahden viikon välein- tulosta näkyi n.kahden kuukauden kohdalla.
Ei asuta Suomessa- googlettakaa dupalumibi. Kallista on,onneksi vakuutus korvaa.
Meillä perusvoiteet pahentavat tilannetta, mutta ceridal-öljy auttaa. Eikä sitä tarvita edes joka päivä, vaan meillä riittää 1-2 kertaa viikossa. Perusvoiteet tuntuivat vaan tulehduttavan ihon, ja siihen tuli sellaisia punaisia kutisevia läikkiä. Toinen tärkeä asia näin talvella on huoneilma, meillä on joka yö ufox kostuttamassa pojan huoneen ilmaa, se auttaa paljon. Pyjamana pojalla on ruskovillan silkkikerrasto, se oli järkyttävän kallis, mutta ajattelin sen olevan hänen kohdallaan terveydenhoitoa, ja se toimii, öisin ei kutita. Pesuaineet tietysti hajusteettomia ja allergiatestattuja, ja huuhteluaineena etikka.
Näillä keinoilla meidän atoopikko on ihan oireeton.
Mun tyttärelläni oli atooppinen ihottuma polvitaipeista peppuun ja kämmenissä 0-9v saakka. Mikään ei auttanut, kaikki antibiootteja myöten kokeiltiin. Rasvat vaan pahensi tilannetta. Lopulta tilanne oli niin vakava että lapsi haaveili itsemurhasta jatkuvan kutinan ja kipujen takia.
Oli helmikuu kun menimme lopulta homeopaattisen lääkärin (siis ei pelkän hoitajan) luo ja hän alkoi hoitamaan tytärtämme. Toukokuussa tyttö ui onnellisena meressä ja uima-altaassa, ihottumaa oli jäljellä enää kolikon kokoinen alue. Ihottuma on nyt pysynyt kurissa 28 vuotta, kämmeniin tulee kutinaa stressistä mutta se menee itsestään ohi.
En uskonut näihin hoitoihin ennen kuin itse kokeiltiin. Nyt voin hyvin suositella jos kaikki muu on kokeiltu. Mitäänhän ei menetä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä perusvoiteet pahentavat tilannetta, mutta ceridal-öljy auttaa. Eikä sitä tarvita edes joka päivä, vaan meillä riittää 1-2 kertaa viikossa. Perusvoiteet tuntuivat vaan tulehduttavan ihon, ja siihen tuli sellaisia punaisia kutisevia läikkiä. Toinen tärkeä asia näin talvella on huoneilma, meillä on joka yö ufox kostuttamassa pojan huoneen ilmaa, se auttaa paljon. Pyjamana pojalla on ruskovillan silkkikerrasto, se oli järkyttävän kallis, mutta ajattelin sen olevan hänen kohdallaan terveydenhoitoa, ja se toimii, öisin ei kutita. Pesuaineet tietysti hajusteettomia ja allergiatestattuja, ja huuhteluaineena etikka.
Näillä keinoilla meidän atoopikko on ihan oireeton.
Atopiaan määrättävät novalanit tms. kirvelevät minulla hirveästi ja ärsyttävät ihoa entisestään. Siksi en käytäkään niitä vaan paljon rasvaisempaa locopase repair voidetta.
Myös perusvoiteille voi tulla allergiseksi tai yliherkäksi. Silloin ne pahentavat tilannetta.
Usein kutisevan lapsen vanhempi sanoo, että kaikki on kokeiltu. Kun sitten vähän tiedustelee tarkemmin, huomaa, ettei kaikkea todellakaan ole vielä kokeiltu.