Tinkaajat nettihuutokaupassa
Muilla kokemuksia tinkaajista nettihuutokaupassa? Miten suhtaudutte?
Itseäni ärsyttää tinkaajat. Esim. nyt tämä viimeisin, myynnissä 145 euron ovh hintainen käyttämätön tuote joka loppuunmyyty aikapäiviä sitten (kyseessä ei mikään elektroniikka tms. joka vanhenee nopeasti). Huutokaupassa lähtöhinta 75 euroa ja tinkaaja haluaa sen 50 eurolla... Koska kyseessä on ulkomainen nettihuutokauppasivusto, minun pitää maksaa provikkaa ko. firmalle. Eli en saa koko kauppasummaa itselleni.
Miksi minun pitäisi toimia hyväntekijänä vieraalle ihmiselle?
Kommentit (31)
Eihän tässä ole mitään ongelmaa. Jos tarjous on liian alhainen, voi olla myymättä. Varmasti on ihmisiä, jotka aina yrittävät saada tuotteen puoli-ilmaiseksi. Se nyt vain on realiteetti. Mutta toisaalta esim. huutonetissä tämä uusi mahdollisuus "tehdä tarjous" ehkä hivenen myös palauttaa myyjiä takaisin maan pinnalle. Kaupassa vallitsee kysynnän ja tarjonnan lait. Jos ketään ei kiinnosta - vaikka tuote olisi harvinainen, eikä sitä mistään enää uutena saa ymv.- ei myyjän auta muuta kuin tarkistaa omia käsityksiään. On paljon arvokkaita esineitä, joista on maksettu kova hinta, mutta jos ketään tänä päivänä ei kiinnosta, heijastuu se auttamatta myyntihintaan.
Olen seurannut mielenkiinnolla Aggie Mckenzien storage hoarders ohjelmaa. Siitä on kyllä käynyt ilmi, että tavaroiden säilöminen ja hamstraus ei taloudellisesti kannata. Antiikki, keräilyesineet ym. antaa vain kohtalaisen tuoton jälleenmyynnissä, vaikka niitä on ehkä alunperin säilötty kuvitellen, että "jonain päivänä näistä saa huippuhintoja".
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 09:55"]
Eihän tässä ole mitään ongelmaa. Jos tarjous on liian alhainen, voi olla myymättä. Varmasti on ihmisiä, jotka aina yrittävät saada tuotteen puoli-ilmaiseksi. Se nyt vain on realiteetti. Mutta toisaalta esim. huutonetissä tämä uusi mahdollisuus "tehdä tarjous" ehkä hivenen myös palauttaa myyjiä takaisin maan pinnalle. Kaupassa vallitsee kysynnän ja tarjonnan lait. Jos ketään ei kiinnosta - vaikka tuote olisi harvinainen, eikä sitä mistään enää uutena saa ymv.- ei myyjän auta muuta kuin tarkistaa omia käsityksiään. On paljon arvokkaita esineitä, joista on maksettu kova hinta, mutta jos ketään tänä päivänä ei kiinnosta, heijastuu se auttamatta myyntihintaan.
Juurkin näin! Mielestäni tuo tarjouksentekeminen huutiksessa on aivan mainio idea. Laitoinpa minäkin tarjouksen eräästä tuotteesta joka oli mainostavara ja myyjä oli sen varmasti saanut. Tein tarjouksen osta-heti tuotteesta, eikä mikään huono tarjous ollut. Myyjä hylkäsi tarjouksen ja vastasi minulle että minulle ei ole akuuttia rahan tarvetta myydä tätä tuotetta :)
[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 10:28"]
Juurkin näin! Mielestäni tuo tarjouksentekeminen huutiksessa on aivan mainio idea. Laitoinpa minäkin tarjouksen eräästä tuotteesta joka oli mainostavara ja myyjä oli sen varmasti saanut. Tein tarjouksen osta-heti tuotteesta, eikä mikään huono tarjous ollut. Myyjä hylkäsi tarjouksen ja vastasi minulle että minulle ei ole akuuttia rahan tarvetta myydä tätä tuotetta :)
[/quote]
Se voi olla, että se sama tuote on vielä myynnissä seuraavat viisi vuotta. Mutta jos myyjällä ei ole kiire... :-D
Hyväntekeväisyyttä ei tarvitse tehdä, mutta mun mielestäni yksityisten väliseen kaupankäyntiin kuuluu tinkaaminen. Ja jos tosiaan ostaa 5 kpl samaa, niin ilman muuta voi kysäistä, saisiko sen yhden kaupan päälle. Jos ei saa, niin ok, mutta kysyä/tarjota aina voi. Näin menettelen myös markkinoilla, toreilla, myyjäisissä yms., ja melkein aina saan jotain alennusta tai jotain kaupan päälle.
Hei, tämä on kaupantekoa! Ei tarvi myydä halvemmalla jos ei halua.
[/quote]
Markkinoilla tuotteet on hinnoilteltu niin, että niistä saa kunnon katteen, vaikka antaisi puoleen hintaan koko varaston. Huutiksessa osta heti -hinta on yleensä se järkevä hinta, jolla kannattaa myydä.
Tosin laitan minä itsekin sinne joskus jotain hinnalla, jota en usko kenenkään maksavan ja kas - joku ostaa sen mukisematta.
älkää vastatko niihin viesteihin mitään, jos niin rasittaa. Kaikesta ihmiset jaksaakin valittaa
Ei ole pakko edes vastata, kun laitat suoraan, että kyseessä on tingitty hinta. Useimmat ovat jo laittaneet sen hinnan kuitenkin niin alas, että se lähtöhinta on alin, jolla suostuu myymään. Jos kiinnostusta on enemmän, silloin hinta voi tietysti nousta, mutta ei sitä alemmas kuulu tinkiä.
Miksi ostajakaan ei voi valita tuotetta sen perusteella, minkä hinnan on valmis maksamaan, eikä omasta mielestään liian kallista ja yrittää sitten saada hintaa alemmas? Eihän kaupassakaan valita kalleinta mallia ja mennä kassalle sen kanssa valittamaan, että kyllä tämä nyt pitää saada samalla hinnalla kuin tuo tarjousmalli.
Ite aattelen attä yleensä ihmiset laittaa hintoihin tinkivaraa, ja hinta tippuu nopeasti siihen "todelliseen" jos joku rupeaa tinkaamaan. Näin sekä myyjällä että ostajalla hyvä mieli, myyjä saa haluamansa summan ja ostaja "tiputettua" hintaa. Tyhmä ei ole se joka pyytää, vaan maksaa.. :)
Kieltämättä on vähän outoa jos ilmoituksessa lukee SELVÄSTI ISOIN KIRJAIMIN että hinta ei siitä tipu ja siltijoku tulee tinkaamaan ja toivoo säästävänsä. Itse en tuosta hermostuisi, vaikka hieman harmittaisikin. Mutta tosiaan, eihän sinun ole pakko vastata tarjoukseen mitään, tai kehoita lukemaan vaikka ilmoitus uudelleen.. :)
Kaikenlaisista nyt loukkaannutaan. Jos tavaraan on noin henkilökohtainen suhde kannattaiskos sitä nyt siellä hyllyllä sitten säilöä ja pyyhkiä pölyt kerran kuukaudessa. Ei ymmärrä, ei.
Kyllä se on niin että hintaneuvottelut kuuluu asiaan. Jos hinta on valmiiksi tingitty, tulee siitä ilmoittaa heti asiallisesti, eikä loukkaantua.
Neuvottelut on normaali käytäntö.
Huutiksen tinkijöiltä kysyn, mitä ovat valmiit maksamaan ja sovin, että OK, mutta vain noudettuna. Harva lähtee ajamaan sataa kilometriä säästääkseen 3 euroa. Tosin on tämäkin ihme koettu :-). Tosin tuo ostaja alkoi 9 euron ostoksensa maksettuaan kinuamaan, että minun pitää maksaa bensat ja tarjota kahvit, koska hän tuli niin kaukaa. Väitti vielä, että sellainen on maan tapa.
Hyväntekeväisyyttä ei tarvitse tehdä, mutta mun mielestäni yksityisten väliseen kaupankäyntiin kuuluu tinkaaminen. Ja jos tosiaan ostaa 5 kpl samaa, niin ilman muuta voi kysäistä, saisiko sen yhden kaupan päälle. Jos ei saa, niin ok, mutta kysyä/tarjota aina voi. Näin menettelen myös markkinoilla, toreilla, myyjäisissä yms., ja melkein aina saan jotain alennusta tai jotain kaupan päälle.
Hei, tämä on kaupantekoa! Ei tarvi myydä halvemmalla jos ei halua.