Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syyhypunkki?

Vierailija
18.02.2014 |

Apua pelottaa että oon joutunut syyhypunkin altistamaksi...aivan hirvee kutina!! Eniten kutinaa esintyy käsissä mut myös jaloissa...ja nyt tuntuu että aivan jokapuolella kun lukenu siitä punkista netissä.

Onko kellään kokemuksia syyhypunkista, sen toteamisesta ja häädöstä?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet nukkunut vieraissa lakanoissa lähiaikoina tai ollut intiimissä kontaktissa jonkun kanssa niin todennäköisesti voi olla syyhy. Voit todeta sen ihan itse ja apteekista saa voiteen ilman reseptiä.

Vierailija
2/48 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa okei kiitos vastauksesta. Nojoo hyih kai mun on haettava sitä rasvaa sitte :/ inhottavaa

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enterorokko?

Vierailija
4/48 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että kyseessä on enterorokko kun ei mulla oo kuumetta tai muutenkaan pahaa oloa, hirveä kutina vain :/ mutta kiitos vastauksesta!

Ap

Vierailija
5/48 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli

Vierailija
6/48 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo enköhän mäkin hygieniasta huolta pidä ;D en usko että syyhypunkit välittää siitä tuon taivaallistakaan. Voiha tää olla vaa jotain allergiaa

Vierailija
7/48 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on käsihuuhdetta, niin hiero sitä kutiavalle kohdalle aika runsaasti. Jos siihen ilmestyy sellaisia mustia, pieniä... No hankala selittää millaisia, mut näät ne suht helposti. Ne on syyhupunkkien ulostetta, ja alkoholi saa ne nousemaan ihon pinnalle. Vaaleissa liinavaatteissa voi myös nähdä ne mustat ulosteet.

Ja ei liity huonoon hygieniaan mitenkään.

Vierailija
8/48 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvetillinen siivous odottaa, kaikki vuodevaatteet, lakanat, sohvatyynyt, vaatteet, takit yms mitkä ovat olleet kosketuksissa ihoon, on pestävä/saunotettava/pakastettava. 

Vierailija
9/48 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai laittaa jätesäkkeihin ja antaa olla siellä 3 päivää, jolloin punkit kuolevat.

Vierailija
10/48 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla pieniä rakkuloita sormitaipeissa, varpaiden väleissä? Ei niitä kaikille tule, mutta mahdollista.

Itsellä oli syyhypunkki. Sitä hoidettiin kahdesti karvatupin tulehduksena terveyskeskuksessa. Toisen kuurin jälkeen jatkui kutinat. Meni hermot ja tilasin ajan ihotautilääkäriltä yksityiseltä. Siinä vaiheessa olin kärsinyt järkyttävästä kutinasta jo kuusi viikkoa.

Ihotautilääkäri kuunteli mua ja tuhahti, että karvatuppi muka, tökkäs neulalla raapimiin. (mä olin saanut ihoni aika kamalan näköseksi sieltä ja täältä) lähti huoneesta ja hetken päästä tuli pyytämään mut mukaansa. Pyysi katsomaan *mikroskooppiin* ja siellä näkyi kolme koppakuoriaista kömpimässä.

Palattiin lääkärin huoneeseen ja hän kertoi syyhypunkista.

Kyseli reissut ja yhdenillan jutut, että olenko ollut risteilemässä, venäjällä, yleensäkään missään hotellissa... Olinhan minä reissuni Tukholmaan tehnyt, muttei panoja tms.

Määräsi linimenttiä ja sillä mä voitelin itseni kaulasta alaspäin. Sama rumbahan se on lakanoiden ja vaatteiden kanssa kuin täiden tai matojen kanssa. :(

Kukaan ei mun lähipiiristä saanut tartuntaa, ja mullahan se ehti olla vähintään sen kuusi viikkoa aktiivisena. Se oli kesää ja reissasin paljon toisten sängyissä ja lakanoissa. Reippaana tyttönä laitoin sähköpostia menemään kaikille emännille ja isännille. Olihan se himpun verran noloa, mutta kaikki olivat huumorilla mukana. Nykyäänkin, vaikkei tuosta nyt niin montaa vuotta ole.

Jos haluat lääkitä itsesi summamutikassa niin saahan niitä tuotteita apteekista. Kunpa pääsisit ikävästä vaivasta äkkiä eroon!

Vierailija
11/48 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi olkoon kun mua ällöttää av mammat, jotka muutama viikko sitten kyselivät sormien väliin nousevista rakkuloista ja kutinasta. Iloisesti ketjussa suositeltiin kortisonia yms rasvoja.

Vierailija
12/48 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin ohjeet ja yleisen terveydenhuollon käsitys syyhypunkin hoidosta ja häädöstä tuntuvat olevan valovuosia todellisesta tilanteesta. Sairastuin noin 8 viikkoa sitten ja oireet alkoivat käsistä. Syyhypunkki hoidetaan ensi siivoamalla asunto huolellisesti ja lääkäri määrää yleensä permitriini 5% voidetta. Sitä saa apteekista myös ilman reseptiä hieman kalliimmalla. Kaikki perheen jäsenet käsitellään, myös oireettomat. Oireilevat käsitellään viikon päästä uudestaan ja voide jätetään iholle 24 tuntia, jonka jälkeen se pestään pois. Minua on hämmästyttänyt nämä yleiset ohjeet, että syyhypunkki ei vaadi suurempia siivoustoimia.

Tämän lääkärin ohjeistuksen mukaisen hoidon jälkeen ihoni kunto heikkeni ja syyhypunkki sai yhä vahvemman otteen. Myös kissani sairastaa tätä loistautia, joten kannattaa suhtautua varauksellisesti puheisiin siitä miten syyhypunkki ei tartu ihmisestä eläimeen tai eläimestä ihmiseen.

Syyhypunkki voi kokemukseni mukaan vallan hyvin levitä hiuksiin, kasvoihin, silmiin, korviin, nenään ja ainakin jonkin aikaa se selvityy suussa. Itselläni syyhypunkki levisi kaikkialle kehossani paitsi onneksi (ei ainakaan vielä) sukupuolielimiin.

Tässä on erittäin hyvä linkki, josta lopulta löysin toimivat ohjeet. http://www.squidoo.com/invisible-little-demon-bugs-cheylietella-mites

Vierailija
13/48 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin syyhyn kärsineenä en mitään ihotautilääkäriä tarvinnut. Lääkäriin kun menin,niin täti totesi heti, että syyhypunkki on ja mistäs oot mahtanu sen saada..

Vierailija
14/48 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 22:33"]

Itsekin syyhyn kärsineenä en mitään ihotautilääkäriä tarvinnut. Lääkäriin kun menin,niin täti totesi heti, että syyhypunkki on ja mistäs oot mahtanu sen saada..

[/quote]

No mistä olit saanut sen?

Vierailija
15/48 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni lähti nix-voiteella (kaulasta alaspäin), vuodevaatteiden ja käytössä olleiden pyyhkeiden (95 º) ja käytössä olleiden vaatteiden (40º) pesulla, kodin perussiivouksella sekä yksien farkkujen pakastuksella, ei vaatinut koko kodin superputsausta!

Vierailija
16/48 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mua alkoi kutisemaan joka paikasta, kun luin tätä ketjua. Mullakin oli joskus nuorena syyhy ja tartutin sen mun kämppäkaveriinkik. Helvetillinen kutina. Raavin itseäni hiusharjalla ja folion palalla. Neljä käsittelyä, päästä varpaisiin linimentillä, ennenkuin lähti.

Vierailija
17/48 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 01:03"]

Jos sulla on käsihuuhdetta, niin hiero sitä kutiavalle kohdalle aika runsaasti. Jos siihen ilmestyy sellaisia mustia, pieniä... No hankala selittää millaisia, mut näät ne suht helposti. Ne on syyhupunkkien ulostetta, ja alkoholi saa ne nousemaan ihon pinnalle. Vaaleissa liinavaatteissa voi myös nähdä ne mustat ulosteet.

Ja ei liity huonoon hygieniaan mitenkään.

[/quote]Ei liity huonoon hygieniaan mutta jos käy usein suihkussa niin ne ei pääse/ehdi menemään ihon alle. Ter. paljon asiaa  tutkinut.

Vierailija
18/48 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 22:42"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 22:33"]

[/quote]

No mistä olit saanut sen?

[/quote]oku aika sitten oli iltasanomissa oikein juttu ku joku mies poikansa kanssa virossa oli saanut syyhyn. Aika harvinainen kai kun uutisiin pääsi. 

Vierailija
19/48 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eiks jollain ruotsinlaivalla ollut ihan epidemia syyhyä joku pari vuotta sitten, et ne joutui ottaan kaikki botskinsa suursiivoukseen.

Vierailija
20/48 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanoi ihotautilääkäri että syyhy nykyään tosi yleinen, yleistyneet siinä missä luteet ja täitkin.. Hänen sanojensa mukaan tarttuu laivalla tai vaikka kuntosalilla tai baarissa! Kättelystä ei kuulema pitäisi tarttua..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan