Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syyhypunkki?

Vierailija
18.02.2014 |

Apua pelottaa että oon joutunut syyhypunkin altistamaksi...aivan hirvee kutina!! Eniten kutinaa esintyy käsissä mut myös jaloissa...ja nyt tuntuu että aivan jokapuolella kun lukenu siitä punkista netissä.

Onko kellään kokemuksia syyhypunkista, sen toteamisesta ja häädöstä?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

YÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄK! Uskaltaako tässä enää bussissakaan matkustaa jos syyhyinen istunut siinä ennen minua :-(

Vierailija
22/48 |
21.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 00:30"]

minä ja mieheni hoidamme hygieniamme aamuin illoin. ei ole punkkeja, silsaa taikka hilsettä

[/quote]

Kivat teille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä 9 ja pitkästä vastauksesta 12 ja kiitoksia muillekkin kun ootte vastaillu! :) pitääki kokeilla tota käsidesikikkaa...

ap

Vierailija
24/48 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kolme viikkoa sitten syyhy härdelli. Ikinä en ole eläessäni niin paljon pyykkiä pessyt! Ja siis täytyy muistaa pestä vähintään 60 että paskiaiset delaavat. Onneksi löytyy iso pakastin jonne vielä pesun jälkeen kuivattua laitoin aina kaikki lakanat ja vaatteet, ja annoin olla siellä vähintään 12h, yleensä 24h (ei ollut käytössä tuona aikana kun kolme vaatekertaa helpottaakseen härdelliä, loput vaatteet sinetöityinä kaapeissa). Vaatekaapin vaatteisiin, mattoon, nojatuoleihin ja sohvaan en varmuuden vuoksi koskenut 2 viikkoon, koska olen kuullut jostain punkki "rodusta" joka elää miltein parikin viikkoa ihmisen ulkopuolella :/ Jatkuvasti pyyhin klorite pesuaineella ovenkahvoja ja muista pintoja joihin koskin. Muista myös likapyykkiä käsitellessä pitää kertakäyttö kumihansoja ettet tartuta itseäsi uudestaan.

Tein kaksi häätökuuria varmuuden vuoksi. Ensimmäinen oli nix voiteella ja tableteilla, ja toinen häätö viikon kuluttua voiteella ja nix shamppoolla. Menipä mukavasti rahaa! Kutina ei ole palannut.

Vierailija
25/48 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut mitä jos tää onki vaan jotain ihottumaa...mulle on ennenki tullu kutiavaa ihottumaa ranteisiin. Nyt vaa tuntuu ettei se lähe pois ja alkaa iltaisin enemmän kutiamaan ja nousee pieniä ihonvärisiä ja punaisia näppyjä...

Ja kiitti 15 vastauksesta. Mitenhän nyt toteaisin itellä tän syyhyn ku en lääkäriin jaksais varata aikaa kun en oo aivan varma. :)

Vierailija
26/48 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 jatkaa: Muista myös kengät joko pakastimeen tai pussiin useaksi päiväksi. Sama koruille/rannekellolle. Tietsikan näppiksen päällä mulla oli tuorekelmu. Ollut varmaan hätävarjelun liiottelua osittain tuo minun touhu, mutta oli sen verran ällö kokemus, että päätin jyrkästi että hoidan nuo kusipäät kertalaakista veke.

Jollain syyhyyn sairastuneilla ollut siis useita kuukausia kestäneitä häätöyrityksiä, ja veikkaan juuri sen vuoksi, että ollut aukkoja toiminnassa. Esim. likapyykkiä lääkekuurin jälkeen plärätty ilman kertakäyttö kumihanskoja tms

Olen yksinasuva, ja lääkäri määräsi siksi tuon suunkautta otettavan lääkkeen voiteen lisäksi. Yksin kun sitä voidetta on joka kohtaan (mm selkä) hankala saada levitettyä, ja hoidot epäonnistuvat pelkällä voiteella juuri tuon takia ettei ole huolella joka kohtaa kehosta käsiteltyä.

Tyynyt ja peitot olivat myös pakastimessa.

Vierailija
27/48 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 15:22"]

Mut mitä jos tää onki vaan jotain ihottumaa...mulle on ennenki tullu kutiavaa ihottumaa ranteisiin. Nyt vaa tuntuu ettei se lähe pois ja alkaa iltaisin enemmän kutiamaan ja nousee pieniä ihonvärisiä ja punaisia näppyjä...

Ja kiitti 15 vastauksesta. Mitenhän nyt toteaisin itellä tän syyhyn ku en lääkäriin jaksais varata aikaa kun en oo aivan varma. :)

[/quote]

Oli atooppista ihottumaa taikka syyhyä niin varaa ihmeessä aika lääkäriin, mieluiten heti yksityiselle ihotautilääkärille jos on varaa. Saat itsekin mielenrauhan kun saat diagnoosin. Ja jos on syyhyä niin pääsisit aloittamaan kuurit ja kutinakin helpottaisi.

Vierailija
28/48 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patjat, petauspatjat, peitot, tyynyt, takit ja kengät on helpompaa saunottaa syyhyssä (jos siis sattuu asumaan saunallisessa kämpässä)

Vierailija
29/48 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 00:30"]

minä ja mieheni hoidamme hygieniamme aamuin illoin. ei ole punkkeja, silsaa taikka hilsettä

[/quote]

Ei ole hygienialla tekemistä syyhyn kanssa! Ota asioista selvää ennenkun tulet nolaamaan ittes tollasil jutuil! Jos epäonnisesti saat syyhyn vaikka laivan vuoteesta niin ei siitä eroon pelkällä hygienialla pääse. Se vaatii aina lääkkeet!

Vierailija
30/48 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille taas vastauksista! Varaan siis ajan yksityiselle ihotautilääkärille makso mitä makso, omasta terveydestä ja mielenrauhasta onkin ihan ok maksaa :) jos niitä pikkupaskiaisia löytyy niin käytän 15 sun ohjeita kyllä!

Ap

Vierailija
31/48 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutina ilmenee voimakkaimmin nimenomaan iltaisin niin kuulostaa kyllä syyhyltä. Voit varuilta mennä lääkäriin mutta olen kuullut että he eivät monesti heti epäile syyhyä vaan määräävät allergialääkettä tms. 

Siivouksesta vielä sen verran että syyhypunkki kuolee kolmessa päivässä ihmisen ulkopuolella, joten esim. sohvatyynyjä ei tarvitse pakastaa/pestä, jos ne vain eristää kolmeksi päiväksi. Itse laitoin vaatehuoneeseen sohvatyynyt ja muut ja oven kiinni viikoksi.

Vierailija
32/48 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis mikä noita lekureita vaivaa kun eivät perehdy tarpeeksi, ja monen syyhy todetaan huolimattomasti atooppiseksi ihottumaksi, ja potilas joutuu kärsimään kohtuuttomasti kun vaiva pahenee! 

Vierailija
33/48 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko syyhy suomessa yleinenkin.. osaako kukaan kertoa? o.O

Vierailija
34/48 |
28.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut mahdollisen tartunnan 15 päivää sitten, tai vierailin silloin kaverillani jolla todettiin juuri syyhy. Pitäisikö levittää voiteet varmuuden vuoksi ja pestä kaikki vaatteet ja vuodevaatteet? 

Vierailija
35/48 |
04.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

SYYHYPUNKKEJA!

Vierailija
36/48 |
19.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla nykyään permetriinille vastustuskykyistä syyhyä, kun eivät lähteneet lukuisista hoidoista huolimatta. Vasta ivermektiini, sekä nix-voide yhdessä veivät tämän n.kuukaudessa. Siis usean hoidon jälkeen.

Vierailija
37/48 |
17.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyhy jatkunut viimesen 2kk antibiotti kuureja olen 2syönyt ja voidettanu käyttänyt 4purkkia.

Silti tämä saatanan moinen tauti ei häviä mihinkää.

Vaatteet pesty yhen käyttökerran jälkeen plus liinavaatteet 60c ja siivottu moneen kertaan joka paikka.

Voisko joku kertoa mikä tässä menee vituiksi.

Sosiaallinen elämä on pilalla seksiäkään ei uskalla harrastaa kenenkään kanssa ettei vaan tartu toiselle. Vituttaa saatana vinkkejä jos löytys? Auttaako sauna?

Vierailija
38/48 |
01.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaa muakin... selviytyjät vois kertoa tarinansa. Niin tulis toivoa tänne taisteluun.

Oon perkele kokeillut kohta jo kaiken luonnollisesta luonnottomaan myrkkyyn, siivonnut, siivonnut ja siivonnut. 3kk kutissut ja on pidetty luulosairaana. Mutta turha yksin taistella jos muut perheenjäsenet pistää leikiksi koko homman ja taas leviää.

Työt kärsinyt... painajaisia... sosiaalista erottumista. ihan helvettiä!

Lupaan itse jos selviän, tulla kertomaan mitä piti tapahtua että loppui kutinat.

Vierailija
39/48 |
02.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vieläkö jatkuu?

Vierailija
40/48 |
02.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan Helsingissä lääkäriä, joka OSAA diagnosoida syyhyn.?

Aivan mielipuolinen tilanne, kun ei semmoista löydy! Nimiä kiitos!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme