Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita saiaseläkeläisiä? Miten teillä päivät sujuu, itse otin just aamulääkkeet ja pian haen metroasemalta luettavaa

Vierailija
03.11.2020 |

Onko teillä joku aikataulu?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä, ollut jo yli 4v. On kyllä raskasta kun en voi tehdä ja harrastaa mitään mistä pitäisin paitsi lukemista. Rakastin neulomista sun muita käsitöitä, kaikenlaista näpertämistä ja pianon soittamista. Käsi meni onnettomuudessa sellaiseen kuntoon että sillä ei voi käyttää edesnäpytellä tietokoneella. Onko täällä ketään joka olisi fyysisestä syystä työkyvytön? Mulla on nyt niin monta leikkausta takana että kirurgi sanoi että käsi jää tämmöiseksi. Olen alkanut selkeästi jo masentua tähän tilanteeseen. Tuntuu ettei ole mitään tekemistä.

Vierailija
42/61 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle työterveydessä sanottiin ettei alle 50v pääse työkyvyttömyys/sairaseläkkeelle.

Joko olet ymmärtänyt väärin tai siellä on puhuttu puutaheinää.

Täällä 41v työkyvyttömyyseläkeläinen MORO. Reilun vuoden ollut nyt eläkkeellä, kyllähän tää helpottaa kun ei tarvi jatkuvasti stressata tukirahojen suhteen ja samalla teen vielä paskaduunia ni tulee ihan tyydyttävästi toimeen, mut 100x mielummin vaihtaisin statukseni vaikka työttömäksi jos ei olis näitä rajoitteita mitä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä, ollut jo yli 4v. On kyllä raskasta kun en voi tehdä ja harrastaa mitään mistä pitäisin paitsi lukemista. Rakastin neulomista sun muita käsitöitä, kaikenlaista näpertämistä ja pianon soittamista. Käsi meni onnettomuudessa sellaiseen kuntoon että sillä ei voi käyttää edesnäpytellä tietokoneella. Onko täällä ketään joka olisi fyysisestä syystä työkyvytön? Mulla on nyt niin monta leikkausta takana että kirurgi sanoi että käsi jää tämmöiseksi. Olen alkanut selkeästi jo masentua tähän tilanteeseen. Tuntuu ettei ole mitään tekemistä.

Tolla saralla taitaa tiede kehittyä aika hyvin, et jonain päivänä varmaan saat kätes kuntoon.

"Some research suggests that extracts of lion's mane mushrooms may encourage nerve cells to grow and repair more quickly. One study showed that rats with nerve damage receiving a daily extract of lion's mane mushrooms had quicker nerve regeneration than control animals."

Tota lions manee voisit harkita lisäravinteena.

Vierailija
44/61 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pääsee sairaseläkkeelle? terv. 34v joka ei jaksa mennä töihin vaan haluan nauttia  elämästä

Esitä hullua pari vuotta....

Mun yks tuttu esittänyt tyhmää ja masentunutta. On ollut sairaslomalla "päänsä takia" jo vuoden ja 2 kk. Pääsee vuodenvaihteessa sairaseläkkeelle. Muuttaa Espanjaan heti kun on mahdollista.

Espanjaan ei makseta kansaneläkettä, jos muutat kokonaan sinne. Työeläketta maksetaan.

Kansaneläkettä jos meinaa saada on ainakin 6kk/vuodessa asuttava Suomessa.

🎈

Eläke muuhun maahan

Jos asut muualla kuin EU- tai Eta-maassa, Sveitsissä tai sosiaaliturvasopimusmaassa, et voi hakea Kelan eläkkeitä. Voit kuitenkin hakea Suomesta työeläkettä, jos olet ollut Suomessa työssä.

Jos saat kansaneläkettä ja lähdet ulkomaille

Jos sinulle jo maksetaan kansaneläkettä ja lähdet ulkomaille, eläkkeen maksamisen jatkuminen riippuu siitä, mihin muutat. Myös sillä on merkitystä, miten pitkään aiot oleskella ulkomailla. Työeläkkeen ulkomaille maksaminen jatkuu riippumatta siitä, mihin maahan muutat. Ilmoita lähdöstä aina Kelaan.

https://www.kela.fi/elaketta-suomesta-ulkomaille

Sairaseläke ei ole kansaneläke. Itse saan tk-eläkettä eläkevakuutusyhtiöltä tonnin nurkilla kuussa, kansaneläkettä tulee noin 75 euroa kuussa, nousi aika paljon kun vappusatasen eka osa tuli.

Kirjoittajahan sanoi että JOS meinaa saada. Jotenkin äkkiseltään tulisi mieleen että tuon yhden vastaajan tutulla saattaisi iso osa eläkkeestä muodostua kansaneläkkeestä. Jos sille tulee pääsemään. Eihän tuollaista systeemiä edes ole että " pääsee muutaman kuukauden päästä eläkkeelle".

Vierailija
45/61 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tolla saralla taitaa tiede kehittyä aika hyvin, et jonain päivänä varmaan saat kätes kuntoon.

"Some research suggests that extracts of lion's mane mushrooms may encourage nerve cells to grow and repair more quickly. One study showed that rats with nerve damage receiving a daily extract of lion's mane mushrooms had quicker nerve regeneration than control animals."

No en nyt tuollaisen varaan laske mitään :D. Enkä ainakaan rupea mitään hämärää lisäravinnetta nauttimaan. Tiede voi kehittyä mutta ikää on mulla jo sen verran että tuskin oman elinaikani aikana saan toimivaa kivutonta kättä. Vaikka ihanaahan se olisi.

Vierailija
46/61 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle työterveydessä sanottiin ettei alle 50v pääse työkyvyttömyys/sairaseläkkeelle.

Kyllä pääsee, jos työkyky on laskenut tarpeeksi, kuntoutumista ei ole odotettavissa eikä uudelleenkouluttautuminenkaan ole vaihtoehto.

Vierailija
47/61 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveydessäsi _valehdeltiin_.

Työkyvyttömyyseläkkeellä 45-vuotiaasta

Vierailija
48/61 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs töiden ja FB:n kautta tuttu henkilö pääsi sairaseläkkeelle, vaikka tekee koko ajan asiantuntija-tasoisia töitä. Hän tekee niitä töitä firmansa nimiin ja sanoi aikoinaan suoraan mulle nostavansa niitä firmasta ulos vasta sitten kun sairaseläkepaperit on handussa. Toki hän oli masentunutkin joskus vuosia sitten, ja edelleen osittain työkyvytön ja tarvitsee asiakastapaamisten jälkeen pitkän palautumisen, mutta niin tarvitsisi moni muukin, joka tekee töitä normaalisti. Hänellä oli siis kertyneenä kymmeniä tuhansia euroja firman tilille ja on toki pitkään jo firman nimiin ja firman rahoilla ostanut mm. kodinkoneet (firman "kahvihuoneeseen" on ostettu jääkaappipakastimesta alkaen, firma on siis kotona), huonekalut, sisustuselementit, vaatteet (edustus) ja kodin elektroniikka (työväline). Hän tekee itse asiassa enemmän töitä kuin jotkut muut tuntemani freelancerit ja on kehdannut valittaa köyhyyttään. No eläkepäätöksen myötä sitten alkoi nostaa liksaa ja isoja kilometrikorvauksia ja epämääräisiä "matkalaskuja" yrityksestään. 

Minun nähdäkseni tämä ihminen huijaa Suomen eläkejärjestelmää ja verottajaa, on huijannut jo vuosikausia. Äsken hänen kotiinsa tehtiin murto ja paljon arvokasta vietiin. Eka ajatukseni oli, että jaahas, nyt on vuorossa vakuutuspetos. 

Vierailija
49/61 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en nyt tuollaisen varaan laske mitään :D. Enkä ainakaan rupea mitään hämärää lisäravinnetta nauttimaan. Tiede voi kehittyä mutta ikää on mulla jo sen verran että tuskin oman elinaikani aikana saan toimivaa kivutonta kättä. Vaikka ihanaahan se olisi.

Tuota valmistetta nyt löytyy jokaisesta kunnollisesta luontaistuotekaupasta, en mä mitään myrkkyjä nyt täällä suosittele ;) Nuoretkin ihmiset noita syö vaikka ongelmat olis paljon pienempiä. Voisin jaaritella tästä enemmän mut antaa olla. Sen verran vielä sanon että mulla on kroonista olkapääkipua salitreeneistä johtuen ja ne pysyy siedettävänä kun syön 2g/vrk e-epaa, kunnon satsi kalaöljyä toimii monella nivelkipuihin.

https://www.healthline.com/nutrition/lions-mane-mushroom#TOC_TITLE_HDR_5

Tossa linkissä ihan hyvin infoa kuitenkin tosta Lions manesta jos jotain kiinnostaa.

Vierailija
50/61 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi et hakisi kirjastosta luettavaa, ei maksa mitään. Helsinki on täynnä kirjastoja. Siellä riittää tapahtumia, ja ilmaiseksi pääsee esim. museoon tiettynä aikana. 

Olen itse osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja nautin tästä vapaudesta. Eläkkeelle ei pääse helpolla, fyysisten syiden perusteella. Tosin, jotkut jaksavat esittää jopa vuosia sairaampaa kuin onkaan.

Vierailija
51/61 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota valmistetta nyt löytyy jokaisesta kunnollisesta luontaistuotekaupasta, en mä mitään myrkkyjä nyt täällä suosittele ;) Nuoretkin ihmiset noita syö vaikka ongelmat olis paljon pienempiä. Voisin jaaritella tästä enemmän mut antaa olla. Sen verran vielä sanon että mulla on kroonista olkapääkipua salitreeneistä johtuen ja ne pysyy siedettävänä kun syön 2g/vrk e-epaa, kunnon satsi kalaöljyä toimii monella nivelkipuihin.

https://www.healthline.com/nutrition/lions-mane-mushroom#TOC_TITLE_HDR_5

Tossa linkissä ihan hyvin infoa kuitenkin tosta Lions manesta jos jotain kiinnostaa.

Niin siis syön kyllä kalaöljyä omega3-muodossa mutta kun mulla ei nyt ole mitään rasituksesta johtuvaa nivelkipua vaan koko käsi oli murskana ja sitä kursittiin kokoon melkein 10h leikkaussalissa ja monta kertaa myöhemminkin korjailtu ja täynnä metallia niin en nyt vaan mitenkään voi uskoa että joku jauhe tekee siitä nyt vetreän ja vie kivut ja luudutettu nivel yhtäkkiä taipuukin joka suuntaan. Toki toivon että tulisi joku menetelmä tulevaisuudessa että voisi edes arjen perusaskareita tehdä kivutta, sehän olisi aivan mahtavaa!

Vierailija
52/61 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi et hakisi kirjastosta luettavaa, ei maksa mitään. Helsinki on täynnä kirjastoja. Siellä riittää tapahtumia, ja ilmaiseksi pääsee esim. museoon tiettynä aikana. 

Olen itse osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja nautin tästä vapaudesta. Eläkkeelle ei pääse helpolla, fyysisten syiden perusteella. Tosin, jotkut jaksavat esittää jopa vuosia sairaampaa kuin onkaan.

Oletko töissä osa-aikaisesti? Miten tuota osatyökyvyttömyyseläkettä voi hakea tai kuka suositteli sen hakemista? En pysty varmaan ikinä enää kokopäivätyöhön jos työhön ylipäätään edes osittain joskus pystyisin joten kiinnostaisi tietää miten tämä toimii.

Vierailija
53/61 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osatyökyvyttömyyseläkettä suositteli hoitava lääkäri. Sitä voi hakea, jos on ollut työelämässä. Kelan etuuksissa ei ole osatyökyvyttömyyseläkettä. Ota puheeksi lääkärin kanssa.

En pysty tekemään töitä enää edes osa-aikaisesti, ja haen täyttä työkyvyttömyyseläkettä. Osa-eläkeläinen saa tienata tietyn summan, riippuu edeltävistä tuloista.

Vierailija
54/61 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin juuri että valtiovarainministeriön yksi pohdituista keinoista iäkkään väestön työllisyyden kasvattamisessa olisi ehkä työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyn vaikeuttaminen. Varmasti on yli 60-vuotias työkyvytön kuuminta kamaa työmarkkinoilla...

Vierailija
55/61 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä ei pidä paikkaansa.

Vierailija
56/61 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pääsee sairaseläkkeelle? terv. 34v joka ei jaksa mennä töihin vaan haluan nauttia  elämästä

Mun yks tuttu esittänyt tyhmää ja masentunutta. On ollut sairaslomalla "päänsä takia" jo vuoden ja 2 kk. Pääsee vuodenvaihteessa sairaseläkkeelle. Muuttaa Espanjaan heti kun on mahdollista.

Onko sinulle sanonut suoraan että esittää?

Meinaan vaan, että pitää olla päässä oikeastikin jotain vikaa jos aikoo oikeasti elää sillä pienellä eläkkeellään minkä valtio maksaa, kun jo pelkästä siivoustyöstä saa huomattavasti parempaa palkkaa kuussa ja jos hän on opiskellut jotain alaa, niin tulot nousee samantien vähintään kaksinkertaisiksi. Ja vaikka tuo sinun mielestä kuulostaisi pieneltä, niin sairaseläkeläinen ei esimerkiksi saa autoon lainaa, tai mitään muutakaan lainaa, koska pankki ei suostu sitä antamaan. Eli romuläjällä joutuu ajamaan jos auton tarvitsee. Sen lisäksi asunnosta on turha haaveilla ja asunnoksi saa alle 55 neliöisen vuokrakämpän Helsingin ulkopuolelta, jonka vuokra ei saa päätä huimata.

Hyvällä tuurilla sairaseläkeläinen saa noin 300 euroa käyttöönsä rahaa, sen jälkeen kun sähkö, vesi ja vuokra on maksettu. Tuosta 300 eurosta sitten joutuu maksamaan kaikki muut maksut, sekä ruuan, vaatteet, hygienian jne.

Eli ei puhettakaan että Espanjaan pääsisi muuttamaan, tai että saisi pitää 55 neliötä isomman asuntonsa jne.

Ja jos hänellä on säästöjä niin että hän voi muuttaa Espanjaan, niin hyvä niin, sillä tukia ei tule Suomesta, mutta ei myöskään Espanjasta. Toivottavasti miehen businekset kestää päivänvalon.

Hyvät trollit, jos teillä on tarkoitus trollailla, teidän täytyy olla huomattavasti parempia, koska tuo on suoraan sanottuna onnetonta räpeltämistä.

Vierailija
57/61 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaan vaan, että pitää olla päässä oikeastikin jotain vikaa jos aikoo oikeasti elää sillä pienellä eläkkeellään minkä valtio maksaa, kun jo pelkästä siivoustyöstä saa huomattavasti parempaa palkkaa kuussa ja jos hän on opiskellut jotain alaa, niin tulot nousee samantien vähintään kaksinkertaisiksi. Ja vaikka tuo sinun mielestä kuulostaisi pieneltä, niin sairaseläkeläinen ei esimerkiksi saa autoon lainaa, tai mitään muutakaan lainaa, koska pankki ei suostu sitä antamaan. Eli romuläjällä joutuu ajamaan jos auton tarvitsee. Sen lisäksi asunnosta on turha haaveilla ja asunnoksi saa alle 55 neliöisen vuokrakämpän Helsingin ulkopuolelta, jonka vuokra ei saa päätä huimata.

Hyvällä tuurilla sairaseläkeläinen saa noin 300 euroa käyttöönsä rahaa, sen jälkeen kun sähkö, vesi ja vuokra on maksettu. Tuosta 300 eurosta sitten joutuu maksamaan kaikki muut maksut, sekä ruuan, vaatteet, hygienian jne.

Eli ei puhettakaan että Espanjaan pääsisi muuttamaan, tai että saisi pitää 55 neliötä isomman asuntonsa jne.

Ja jos hänellä on säästöjä niin että hän voi muuttaa Espanjaan, niin hyvä niin, sillä tukia ei tule Suomesta, mutta ei myöskään Espanjasta. Toivottavasti miehen businekset kestää päivänvalon.

Hyvät trollit, jos teillä on tarkoitus trollailla, teidän täytyy olla huomattavasti parempia, koska tuo on suoraan sanottuna onnetonta räpeltämistä.

Niin, itse ehdin olla 15v töissä joten määräaikainen työkyvyttömyyseläke on nettona ehkä 1200€. Onneksi oli säästöjä ettei tarvitse lainoja ottaa esim autoa varten. Asuntokin oli ostettu 8v ennen työkyvyttömyyttä ja sitä maksellaan ihan normaalisti miehen kanssa. Kyllä mä mieluummin töissä olisin, jäi n. 500€/kk enemmän käteen eikä tarvitsisi fyssari käyntejä sun muita, eikä yhtään stressata meneekö hakemus taas läpi vai ei. Nyt tarttisi vakuutusyhtiöön tehdä hakemus vielä pysyvästä invaliditeetistä, kyllä sieltä jotain pitäisi tulla.

Vierailija
58/61 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs töiden ja FB:n kautta tuttu henkilö pääsi sairaseläkkeelle, vaikka tekee koko ajan asiantuntija-tasoisia töitä. Hän tekee niitä töitä firmansa nimiin ja sanoi aikoinaan suoraan mulle nostavansa niitä firmasta ulos vasta sitten kun sairaseläkepaperit on handussa. Toki hän oli masentunutkin joskus vuosia sitten, ja edelleen osittain työkyvytön ja tarvitsee asiakastapaamisten jälkeen pitkän palautumisen, mutta niin tarvitsisi moni muukin, joka tekee töitä normaalisti. Hänellä oli siis kertyneenä kymmeniä tuhansia euroja firman tilille ja on toki pitkään jo firman nimiin ja firman rahoilla ostanut mm. kodinkoneet (firman "kahvihuoneeseen" on ostettu jääkaappipakastimesta alkaen, firma on siis kotona), huonekalut, sisustuselementit, vaatteet (edustus) ja kodin elektroniikka (työväline). Hän tekee itse asiassa enemmän töitä kuin jotkut muut tuntemani freelancerit ja on kehdannut valittaa köyhyyttään. No eläkepäätöksen myötä sitten alkoi nostaa liksaa ja isoja kilometrikorvauksia ja epämääräisiä "matkalaskuja" yrityksestään. 

Minun nähdäkseni tämä ihminen huijaa Suomen eläkejärjestelmää ja verottajaa, on huijannut jo vuosikausia. Äsken hänen kotiinsa tehtiin murto ja paljon arvokasta vietiin. Eka ajatukseni oli, että jaahas, nyt on vuorossa vakuutuspetos. 

Työkyvyttömyyseläkkeellä saa tehdä töitä. Eläkeyhtiö ilmoittaa jokaiselle henkilökohtaisen tulorajan, jonka alle saa tienata. Jos tulot menee sen yli, eläkkeen voi laittaa jäähylle 3 kk-2 vuotta väliseksi ajaksi. Eläkeyhtiö seuraa tulokertymää. Verohuijauksesta en sano mitään, se on ihan eri asia.

Vierailija
59/61 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvyttömyyseläkkeessä otetaan huomioon tuleva aika ja siihen lasketaan mukaan laskennallinen tulo, jonka työntekijä saisi, jos olisi töihin normaaliin eläkeikään asti. Jokainen voi tarkistaa oman eläkkeensä työeläkeyhtiöiden sivuilta.

Vierailija
60/61 |
03.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voivoi. Oletko kateellinen kun noin pitkän selostuksen jaksoit tänne kirjoittaa?