Leikkauttaisitko tytöltä tosi höröt korvat?
Jos omalla tyttärelläsi olisi todella höröt korvat (näkyvät kokonaan edestäpäin, ovat ihan poikittain ja takaa katsottuna hörötys ainakin 2cm luusta), niin veisitkö hörökorvaleikkaukseen? Entä jos lapsi ei vielä ole tajunnut että hänellä on erilaiset korvat niin miten puhua asiasta lapselle?
Kommentit (66)
Jos lapsi näyttää siipimutterilta, niin veisin leikkaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on pieni operaatio, joten tietysti.
Nukutuksessa on aina riskit.
Se tehdään paikallispuudutuksessa.
Leikkaus on aina riski, mutta riskit kasvaa yleensä vanhemmiten. Lapsena ne on suhteellisen pienet.
Ei noin pienille tehdä puudutuksessa. Ja alle kouluikäisen nukuttaminen on muutenkin vaarallisempaa kuin isomman lapsen.
Jos julkinen terveydenhuolto tekee hörökorvaleikkauksia lapsille, on älyvapaata arvostella siitä vanhempia. Lääkärit katsoo sen silloin parhaaksi ratkaisuksi.
Tytöllä oli toinen korva kuin kuppi. Neuvolassa ja lääkärillä oli päivän selvää, että ennen kouluun menoa leikataan. Me vanhemmat oltiin samaa mieltä. Korva leikattiin kesällä ennen koulun alkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen korvaleikkaus on paljon helpompi tehdä kuin aikuisen pehmeämmän korvaruston takia. Ilman muuta leikkaisin.
Ei ole eroa 6-vuotiaalla ja 13-vuotiaalla (jälkimmäisessä tapauksessa käy paikallispuudutus, 6 v on siihen liian pieni)
No sellainen ero ainakin meillä oli, että 6-vuotiaan oli paljon helpompi pitää viikko sairauslomaa päiväkodista ja pari viikkoa pääkäärettä + sen jälkeen pantaa , kuin 13-vuotiaalle tuo olisi ollut. En usko, että tyttäremme olisi 13-vuotiaana mennyt pää kääreessä kouluun.
T. 11
Meillä oli tuo ongelma. Kun oltiin menossa leikkaukseen, tyttö sanoi ettei halua niitä leikattavan. Ei leikattu hän on jo iso tyttö ja korvat ovat paksun tukan alla.
Vierailija kirjoitti:
Hörökorvat on korvien kehityshäiriö, kertoo Tays. Leikkaus pyritään tekemään ennen kouluikää https://www.tays.fi/fi-FI/Ohjeet/Potilasohjeet/Korva_nena_ja_kurkkutaud…
Eris airaanhoitopiireissä on ilmeisesti erilainen kanta asiaan. Meillä taas sanottiin että kyse ei ole sairaudesta ja lapsen oma mielipide ratkaisee (tyks).
Pari senttiä ulkonevat on ap:n mielestä leikkausta vaativat hörikset? Voi jestas. Onneksi omat vanhemmat ei "tajunneet" moista.
Eipä ole kyllä kukaan koskaan korvia moittinut, vaikka kaikenlaista muuta saikin lapsena kestää. En kyllä tajua, että terveitä ruumiinosia leikellään lapsilta. Leikkauttakoon aikuisena, jos niin paljon häiritsee. Kyllä jokaisen kannattaisi ensisijaisesti opetella hyväksymään itsensä ja lapsensa virheineen päivineen. Sehän on vain persoonallinen piirre.
Periytin ne vielä omallekin lapselle. Eipä ole tuotakaan kiusattu korvien takia ja on nuori aikuinen nyt ja pidetty tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen korvaleikkaus on paljon helpompi tehdä kuin aikuisen pehmeämmän korvaruston takia. Ilman muuta leikkaisin.
Ei ole eroa 6-vuotiaalla ja 13-vuotiaalla (jälkimmäisessä tapauksessa käy paikallispuudutus, 6 v on siihen liian pieni)
No sellainen ero ainakin meillä oli, että 6-vuotiaan oli paljon helpompi pitää viikko sairauslomaa päiväkodista ja pari viikkoa pääkäärettä + sen jälkeen pantaa , kuin 13-vuotiaalle tuo olisi ollut. En usko, että tyttäremme olisi 13-vuotiaana mennyt pää kääreessä kouluun.
T. 11
Nuo onkin tapana ajoittaa koulujen loma-aikaan. Pääkääre on vain viikon, sen jälkeen panta pelkästään öisin.
Vierailija kirjoitti:
Tytöllä oli toinen korva kuin kuppi. Neuvolassa ja lääkärillä oli päivän selvää, että ennen kouluun menoa leikataan. Me vanhemmat oltiin samaa mieltä. Korva leikattiin kesällä ennen koulun alkua.
Tuo on vähän eri asia kuin tavalliset hörikset.
Ap:n lapsen tapaus kuulostaa lisäksi sen verran lievältä että tuskin edes saa leikkaista julkiselta.
Tällaisia yleensä vasta leikataan.
https://www.google.com/amp/s/www.pinterest.com/amp/pin/1106197345714699…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on pieni operaatio, joten tietysti.
Jokainen leikkaus on riski, oli se kuinka pieni tahansa. Tarpeeton leikkaus on tarpeeton riski.
Niin pullasorsa ei pidä olla että koko elämäänsä pelkää jokaista pikku asiaa. Eikä leikkaus ole tarpeeton, jos ihminen kokee sen itselleen tarpeelliseksi.
Kumpikohan näistä nyt on "jokaisen pikkuasian pelkäämistä"? Leikkaukseen liittyvät riskit vai se, että ehkä mahdollisesti joku joskus voi sanoa jotain lapsen korvista?
Vierailija kirjoitti:
Leikkauttaisin sitten jos lapsi itse pyytää. Lasten on kyllä ihan hyväkin nähdä poikkeavia piirteitä, jotta silmä tottuu ja oppivat pitämään ihan normaalina asiana. Jossei nyt edes itse tajua koko asiaa, niin antaisin olla vaan.
Oikeasti kannattaa leikata jo ennen kuin kiusataan. Tämä toki koskee vain oikeasti höröttäviä korvia. Lääkäri tekee arvion ja julkisella leikataan.
Jos lapsi itse haluaisi. Tyttärelläni on erikoinen yksityiskohta korvassaan, mutta ei itse ole halunnut sitä korjata niin mitäpä se minulle kuuluu.
Oman lapseni korvat leikattiin kun hän oli 6-vuotias, nyt teini-ikäisenä tuli asia hänen kanssaan puheeksi ja tyttö on tyytyväinen että leikattiin. Yksi lapsi ehti eskarissa sanoa apinankorvaksi.
Korvansa tyttö oli perinyt isältään joka puolestaan oli 16-vuotias kun hankkiutui itse koululääkärin avustuksella leikkaukseen vuosien kiusaamisen ja nimittelyn jälkeen.
Eikä ole kyse siitä ettei lapsi korvineen olisi meille kelvannut vaan turhan kiusaamisen ehkäisemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärsiikö tyttö korvistaan itse? Kiusataanko häntä niistä? Tyttö päättäköön itse!
Nämä ihmiset ovat sitä mieltä että ei saa päättää itse koska on tyttö.
Joonas Laajanen Vantaa
joonaslaajanen@yahoo.fiPetrus Schroderus Oulu
tenoripetrus@gmail.comElin Prather Loviisa
matt_elin@hotmail.comMikko Sivonen Jyväskylä
mikkosivonen@yahoo.comPekka Moisio Jyväskylä
pekka.moisio88@gmail.comMiska Wilhelmsson Tampere
miska.wilhelmsson@gmail.comTommi Matikka Espoo
tommimatikka@gmail.comMaria Matikka Espoo
matikkamaria@gmail.com
Mikä lista tämä on..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärsiikö tyttö korvistaan itse? Kiusataanko häntä niistä? Tyttö päättäköön itse!
Nämä ihmiset ovat sitä mieltä että ei saa päättää itse koska on tyttö.
Joonas Laajanen Vantaa
joonaslaajanen@yahoo.fiPetrus Schroderus Oulu
tenoripetrus@gmail.comElin Prather Loviisa
matt_elin@hotmail.comMikko Sivonen Jyväskylä
mikkosivonen@yahoo.comPekka Moisio Jyväskylä
pekka.moisio88@gmail.comMiska Wilhelmsson Tampere
miska.wilhelmsson@gmail.comTommi Matikka Espoo
tommimatikka@gmail.comMaria Matikka Espoo
matikkamaria@gmail.comMikä lista tämä on..?
Ajavat aborttikieltoa facebookissa. Ei nyt kuulu tähän keskusteluun mitenkään.
juu, ja vähintään 11-vuotiaana hommaisin sille silarit ettei vaan kiusata lättänyydestä. faceliftiä ja botoxia sitten yläasteella.
Kyllä, kun lasta alkoi asia vaivaamaan, kerroin, että jos itse on sitä mieltä tai joku alkaa niistä kommentoimaan, niin asian voi hoitaa myös menemällä pieneen leikkaukseen.
Hän ei ole halunnut mennä. Jos vielä puhuu asiasta, niin sanon, että jos haluaa, korvat voi leikkauttaa. Kerroin myös, että minullekin on tehty sellainen leikkaus.
Ei oo vielä ollut tarpeen leikata. Mä itse henk koht tykkään persoonallisista piirteistä ihmisissä, myös hörökorvista.
Kannattaa panostaa myös itsetunnon kasvatukseen ja erilaisuuden hyväksymiseen. Mutta jos ois kiusattu ja lapsi halunnut leikkausta, sitten ehkä.
Sehän ihan riippuu miten asian selittää lapselle. Minä en itse ole koskaan elänyt täydellisenä niin en tiedä miten te täydelliset ihmiset kehitätte näitä traumoja pikku asioista.