Mammat märisee päiväkodin päivälevosta
Yhtä facebookin mammapalstaa seuraan ja oikeen naurettavuuksiin asti mennyt siellä väittely siitä, että onko maailmanlopun asia, että lapset lepäävät päiväkodissa 30 min ajan, vaikkeivat nukkuisikaan päiväunia. Äitinä ja lastentarhanopettajana täytyy sanoa, että lapselle päiväkotipäivä on rankka ja täynnä virikkeitä ja rauhallinen lepo keskellä päivää on tärkeää jo ihan stressitason laskemisenkin kannalta. En ymmärrä miksi tällaiset keskustelut menevät märinäksi siitä, että päiväkodin työntekijät vaan ajattelevat omaa etuaan... Tottakai lakisääteiset tauotkin pidetään ja toimintaa valmistellaan, mutta ensisijaisesti kyse on lapsen edusta! Päiväkotipäivä on yleensä ajallisesti, virikkeellisesti ja ihmismäärällisesti paljon jopa koulupäivää raskaampi.
Kommentit (170)
Lapsesi on 10h päivässä päiväkodissa ja vielä illan harrastuksissa. Ei ihme, että haluaa ollaa myöhään sinun kanssasi, eikä malta mennä nukkumaan! Todellakin tarvitsee levon hoitopäivän keskellä.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 23:01"]
Lapsesi on 10h päivässä päiväkodissa ja vielä illan harrastuksissa. Ei ihme, että haluaa ollaa myöhään sinun kanssasi, eikä malta mennä nukkumaan! Todellakin tarvitsee levon hoitopäivän keskellä.
[/quote]
Lapsi on harrastuksissa minun kanssani! Ei hän uimahalliin yksin lähde. Oletatko aikuisten oikeasti, että tuntia lyhyempi hoitopäivä lisäisi iltaväsymystä?
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 22:11"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 23:48"]
Kyllä voin taas olla onnellinen siitä, ettei tarvitse omia lapsia laittaa päiväkotiin. Sen verran olen kuullut ja lukenut tästä "laadukkaasta varhaiskasvatuksesta". Nyt saavat olla tutun ihmisen kanssa päivät. Tulee halvemmaksikin meille vanhemmille ja hoitaja saa vähän extrarahaa.
[/quote]
Aika mahtavaa palkkaa maksatte hoitajallenne jos halvemmaksi tulee kuin päiväkoti. Ja onkos hoitajallanne varhaiskasvatuksesta ihan tutkinto? :)
[/quote]
Mitä iloa on LTO:n tutkinnosta, jos LTo ei ole lapsiryhmän kanssa vaan palavereissa ja suunnittelemassa?
Sinulle, jonka lasta nukutetaan se 2 h... Käytä lasta lastentautien erikoislääkärillä ja pyydä diagnoosi unihäiriöstä, jonka hoitona on, että ei nukuta päiväunia, vaan pitkät yöunet. Kasvun, kehityksen ja oppimisen kannalta pitkät, yhtenäiset yöunet ovat tärkeämmät kuin päiväunet. Tässä maassa lääkärillä on viimeinen sana ihmisten terveyteen ja hoitamiseen liittyvissä asioissa.
Lisäksi teidän kannattaisi miettiä, onko viikkorytminen liian raskas. Neljä harrastusta viikossa kuulostaa aika kovalta tahdilta.
Poikimiskoneet eivät ole koskaan tyyytväisiä mihinkään. Olisi ehkä kannattanut jättää poikimatta niin olisi elämä paljon mukavampaa.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 06:36"]
Poikimiskoneet eivät ole koskaan tyyytväisiä mihinkään. Olisi ehkä kannattanut jättää poikimatta niin olisi elämä paljon mukavampaa.
[/quote]
Noo, opit sitten, kun saat omia lapsia.
Kun se jäisikin 30 minuuttiin! Olepa nyt, ap. rehellinen ja kerro meille, kuinka pitkään siellä nukkuvat isotkin lapset.
Olen itse mennyt joskus klo 15 aikaan jostakin syystä, niin osa lapsista on ollut vielä nukkumassa. Kun pyysin herättämään ajoissa, tulee lappu jossa lukee "älä herätä nukkuvaa lasta ja koiranpentua, niistä tulee luonnevikaisia." Tästä asiasta käytiinkin pitempi keskustelu, mukana myös muuan yliopistotason 'päiväuniguru', lastentarhanopettajien kouluttaja.
Luonnevikaisuutta ei ilmeisesti tullut aikaisista aamuherätyksistä. Lapseni on jo aikuinen ja se minua eniten huolestuttaa, että tilanne ei ole mitenkään korjaantunut, vaan ilmeisesti vielä lapsenlapsenlapseni kohtaavat saman ongelman.
Miksi henkilökunta kokee sen "märinäksi"? Eikö sekä vanhempien että päiväkodin henkilökunnan pitäisi pelata samassa joukkueessa lasten hyväksi?
Tätä ei ole ymmärretty (puolin eikä toisin), vaan kumpikin osapuoli on tiukasti omissa asemissaan eikä suostu ymmärtämään, että ei tilanne ole niin yksiselitteinen.
Tuskin kenelläkään on puolen tunnin lepo-satutuokiota vastaan mitään. Ongelmia tulee siitä, että lapsi ehtii väsytä liikaa ja nukkuu liian pitkään. Illalla ei tule uni ja siitä taas seuraa monia ongelmia.
Väittävätkö kaikki päiväkotien työntekijät, että lapset valehtelevat pitkistä väkisinmakuusessioista? Osa lapsista on sentään jo itsekin äitejä ja muistavat vieläkin kauhulla päivälepokokemukset - kuten tämä pitkä ketju osoittaa.
Päivähoito on lapsia varten! Tämä asia pitäisi muistaa, eikä toimia ikään kuin lapset olisivat päiväkodin sääntöjä varten. Ei todellakaan ole ylivoimaisen vaikea järjestää niin, että päiväkodin 6 aikuisesta vain yksi on lepäämässä nukkuvien lasten kanssa, toiset voivat tehdä muita töitä.
siis MIKS ei voida laittaa niille lopuille lapsille vaikka muumia pyörimää ja toiseen huoneeseen makuultaan kattomaan ja sinne valvoja? Ne joitten vanhemmat ei halua et lasta nukuttaa...tai jos lapsi ei vaan suostu nukkumaan
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 06:42"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 06:36"]
[/quote]
Noo, opit sitten, kun saat omia lapsia.
[/quote]
Kultaseni, olen onnellisesti steriili. :)
Ongelmana on että nuo käytännöt vaihtelevat. Jos se olisi rauhoitettu satutuokio ja puoli tuntia pitäisi pitkällään viettää niin ei ongelmaa. Mutta kun toisaalla se on sen pari tuntia ja niidenkin jotka ei nuku pitää maata tunnin verran päiväunilla. Outoa pistää kuusivuotias pötköttämään keskellä päivää tunniksi, jos tämä ei nuku kuitenkaan.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 01:10"]
Hei sinä, jonka eskaria nukutetaan 2 h. Sinähän voit itse muuttaa rytmin viikonlopun aikana! Ja ainakin vaikkapa hiihtolomalla. Päättäväisesti uhraat viikonlopun lapsen uniasian hyväksi. Väsytät sunnuntaina niin, että simahtaa ajoissa vaikkapa klo 20 ja nukkuu piiitkät unet. Eiköhän herää seurv aamuna pirteänä ja sitten ei tule uni päikyillä silmään. Ma taas teho ulkoilut ja klo 19.30 lämmin kylpy ja iltasatu -> ajoissa nukkumaan rauhoittumista eikä mitään tv sessioita tai säbätreenejä. Jne. Taidatte itse olla huitelemassa sählyissä sun muissa siihen aikaan, kun lapsen pitäisi olla jo rauhoittumassa iltalevolla?
Järjestä vaikka viikoksi työvuorot niin, että voisit viedä lapsen edes hiukan myöhemmin. Tottuisi nukkumaan yön aikana väsymyksen pois, eikä olisi aamulla väsynyt eikä nukkuisi pk:ssa.
Ja jos ei onnistu, niin eihän tätä kevättä ole kuin muutama kk jäljellä. Mutta ikinä en ole kuullut, että eskarin olisi pakko nukkua 2 h. En ikinä.
[/quote]
Höpsis!
Meillä ei nukuta viikonloppuna päiväunia, joten lapsi on ihan väsyttämättä valmis yöunille viimeistään 21.00. Sählyä pelataan sunnuntaina klo 13.00 - 14.00 eli yllättäen päiväuniaikaan :-). Maanantaina aamulla lapsi on pirteämpi kuin muulloin, mutta 2 tunnin pakkonukutussessio saa aikaan sen, että illalla taas valvotaan pitkään.
Eli sillä ei ole merkitystä, mitä meillä tehdään unirytmille, jos päiväkodissa pidetään kiinni siitä, että 2 tuntia on hämärässä huoneessa hipihiljaa oltava.
Muistaakseni kirjoitin aikaisemmin, että lapsi ei ehdi telkkaria ihmeemmin katsomaan, koska ulkoilee ja liikkuu. Nyt siis liikunta onkin kiellettyä, koska sählyssä ja uimassa ei sovi käydä, pitää vain olla rauhallisesti ulkona, että uni tulee silmään?
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 02:33"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 00:40"]Minä ymmärrän, että päivähoidossa mennään pääsääntöisesti ryhmän ehdoilla, olen itse opettaja ja tajuan, että yksilön ehdoilla meno johtaisi kaaokseen. Mutta sitä en ymmärrä, että on sääntöjä sääntöjen vuoksi.
Muistan vuosi sitten kun keskimmäinen lapseni aloitti eskarin, miten hoitajat päivittelivät, että ryhmästä vain yksi nukahti ja että tähän pitää saada muutos. Minä itse ihmettelin, että edes se yksi nukahti. Saimme sitten kaikki vanhemmat ohjeistuksen siitä, miten lasten pitää olla nukkumassa klo 20 ja heidät pitää herättää klo 6.30 tai muuten eivät nukahda päiväunille. Mikä itseisarvo se päiväuni oikein on? Kysyin tuolloin (vaikka tiesin vastauksen), miten kauan lapsen pitää maata hiljaa paikallaan, ennen kuin pääsee pois salista. Tunnin. Ensin 15 minuuttia satua, sitten 15 minuuttia musiikkia ja sitten täysin hiljaa paikallaan 30 minuuttia! Yhteensä siis tunnin. Lapseni ei nukkunut 3 vuoden aikana kertaakaan päiväunia päiväkodissa. Kotona nukkui 3,5-vuotiaaksi mutta sitten lopetettiin ne yhteisymmärryksessä, kun yöunille meno läheni jo puolta yötä. Lapseni joutui kolmen vuoden ajan lepäämään tunnin nukahtamatta, tietäen, että ei nukahda ja tietäen, että ei koskaan pääse pois yhtään aikaisemmin ja että jos keksii jotain puuhaa (niin kuin kerran sormilla leikkimisen), joutui heti nöyryytetyksi ja patjalle makaamaan hoitajan viereen.
Minusta kaikille ihmisille tekisi päiväLEPO hyvää. Mutta näen levon hiukan erillä tavalla. Järkevää olisi, että lapsille luettaisiin satua 15 minuuttia ja sen jälkeen kuunneltaisiin musiikkia. Mutta sen jälkeen pitäisi olla aivan luontevaa ja järkevää, että ne hereillä olevat voisivat siirtyä yksi kerrallaan viereiseen tilaan, jossa saisi vaikkapa maata tyynyillä lattialla ja lueskella satukirjoja. Näin toimien se tunnin paikallaan olo ei olisi kidutusta vaan aivan mielekästä ja hyödyllistä toimintaa. Eskarilaiset eivät hyödy pakkomakuutuksesta.
4-vuotiaani ilmoitti juuri, että hän inhoaa päiväkotia, koska siellä on pakko maata hiljaa. Olin hämmästynyt, koska tämä lapseni nukkuu vielä päiväunia päiväkodissa ja ehkä vain muutaman kerran on jäänyt ne väliin. Kertoi sitten, että hoitaja oli tullut pitelemään häntä käsistä kiinni ja "pussittanut", ettei hän voinut liikkua lainkaan. Lapseni ilmoitti myös vihaavansa tätä hoitajaa.
En tiedä, mitä oli tapahtunut. Kyseinen hoitaja ei muistanut tapausta lainkaan, toisin sanoen vihjaisi, että lapseni keksi jutun päästä. En kuitenkaan usko, että lapseni keksii päästä käsistä pitämisen ja "pussittamisen", jotka ovat täysin vieraita termejä meillä kotona. Lisäksi hän on suhtautunut kyseiseen hoitajaan ja päiväkotipäiviin todella negatiivisesti.
Jälleen kerran, 4-vuotiaan on pakko maata paikallaan liikahtamatta, koska muut voisivat herätä. Häntä ei voi laittaa muuhun tilaan vaan mieluummin käytetään mielestäni aika rajujakin pakotteita. Miksi? Jos musiikki on loppunut, ja tämä yksi on levoton eikä rauhoitu, niin miksi hoitaja ei tule viereen silittämään? Jos useampi on levoton, voisiko heitä päästää jo pois? Ketä tämä pakkomakuuttaminen tosiasiassa hyödyttää? Lapseni ainakin on siitä nyt traumatisoitunut ja minä vanhempana kiistatta aika vihainen.
[/quote]
Jälleen kerran, olisi kotihoidon paikka.. siksi eivoi päästää pois kun lapset ei saa olla yksin missään tilassa valvomatta ja toiset työntekijät on tekemässä muita töitä. Selitä lapsellesi että lepohetkellä kuuluu olla hiljaa ettö väsyneet ssaavat nukahdettua. Näin helpotat lapsesi päivälevolle menoa. Kerro myös että se on tärkeää aivojen keskuahermoston kypsymisen kannalta. Kotipäivää ja päiväkotipäivää ja levon tarvetta ei voi samana päivänä edes mitata!
Lh
[/quote]
Miten ihmeessä siellä 1 hoitaja ehtii olemaan lasten kanssa ja 5 on kahden tunnin ajan kahvilla? Norjassa asia onnistu jokaisessa päibäkodissa, koska siellä kahvitauko on 12 min eikä 120 min, kuten Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 22:45"]Olen hyväksynyt, että lapseni päiväkodissa lepo on 2 tuntia myös eskareille. Valvon lapseni kanssa yleensä noin klo 24.00 asti, koska uni ei tule silmään, kun päivällä joutunut nukkumaan. Päätin, että en tee asiasta ongelmaa: hoitajat tarvitsevat taukonsa ja tämä on pieni hinta siitä, että he sen saavat.
Vien lapsen aamulla klo 7.30 eskariin siten, että hän vielä käytännössä nukkuu. Saavat siellä herätellä ja yrittää saada nukkuvana ulos. Aamut ovat kuulemma yhtä kaaosta, kun tämä yksi on umpiunessa, torkahtelee ja itkee väsymystä. Onneksi hän saa taas nukkua ne päiväunet, joiden ansiosta ei illalla tule uni, jonka vuoksi valvotaan, jonka vuoksi vien aamulla nukkuvana hoitoon, jonka vuoksi ei aamulla jaksa mitään jne.
Päiväkodissa on tätä haluttu, viikonloppuisin meillä on ihan eri meininki, kun ei ole päiväunia.
[/quote] ei Se uni kenellekään lapselle "tule silmään", lapsi sänkyyn 21.00 pimeään rauhassa yksin, nukahtaa varmasti ennen kymppiä ja aamulla herätys. 7 tunnin yöunet Ton ikäiselle on aivan liian pienet,ja niin on kyllä 7 + päiväunet 2h=9 h myöskin riittämättömät.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 22:55"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 22:51"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 22:45"]
Olen hyväksynyt, että lapseni päiväkodissa lepo on 2 tuntia myös eskareille. Valvon lapseni kanssa yleensä noin klo 24.00 asti, koska uni ei tule silmään, kun päivällä joutunut nukkumaan. Päätin, että en tee asiasta ongelmaa: hoitajat tarvitsevat taukonsa ja tämä on pieni hinta siitä, että he sen saavat.
Vien lapsen aamulla klo 7.30 eskariin siten, että hän vielä käytännössä nukkuu. Saavat siellä herätellä ja yrittää saada nukkuvana ulos. Aamut ovat kuulemma yhtä kaaosta, kun tämä yksi on umpiunessa, torkahtelee ja itkee väsymystä. Onneksi hän saa taas nukkua ne päiväunet, joiden ansiosta ei illalla tule uni, jonka vuoksi valvotaan, jonka vuoksi vien aamulla nukkuvana hoitoon, jonka vuoksi ei aamulla jaksa mitään jne.
Päiväkodissa on tätä haluttu, viikonloppuisin meillä on ihan eri meininki, kun ei ole päiväunia.
[/quote]Mihin aikaan haet eskarisi kotiin? Saako tarpeeksi liikuntaa ja ulkoilua. ?
[/quote]
Lapsi haetaan kotiin 17.30, jonka jälkeen käydään kotona syömässä ja sitten harrastuksiin: sähylyä, telinevoimistelua, uintia ja jalkapalloa. Eri päivinä tosin.
[/quote] okei siis lapsi ei saa unta koska harrastukset ovat liian myöhään. Vaikka lapsi olisi ihan rättiväsynyt niin aivot käy liian kierroksilla vielä useamman tunnin harrastamisesta
Itse kysyin päiväkodista että voisiko 4v lapseltani jättää päiväunet päiväkodissa pois, kun Iltaunet alkoivat venyä klo 23 asti ja aamulla herätän klo 6.30 erittäin väsyneen lapsen hoitoon. Minulle vastattiin näin: "ei meillä ole mahdollisuutta tuollaiseen, kuka sen lapsen kanssa sitten olisi??" Ja sitten alettiin selittää, että ei päiväunet pitäisi vaikuttaa sillä tavalla lapseen miten se meillä vaikuttaa. Ja niin, jokaisella lapsella on tietty unen tarve päivässä, joka vaihtelee lapsikohtaisesti. ?????? No mitäs siinä sitten, edelleen mennään niillä päiväunia, koska sain tällaisen vastauksen.
Kotona lapsi ei ole, nukkunut kahteen vuoteen päiväunia. Jos herää kotona 6.30 aamulla, nukahtaa illalla klo 20. Jos herää klo 9, nukahtaa klo 21. Eli silti kaksi tuntia aikaisemmin kuin päiväkotipäivinä vaikka olisi yöllä. Nukkunut 4 tuntia enemmän kuin päiväkotipäivinä.
Ruotsissa ei enää nukuteta lapsia päiväunille. Heillä on hiljainen hetki, jolloin saa kuunella CD:tä, musiikkia tai selaila kirjoja.
Olen ennenkin kijroittanut päiväunista täällä, ja yleinen vastaus on että suomessa pakkomakuuttaminen on täysin sallittua. Meillä lapsi on 1,5 tuntia nukkarissa ja kerran viikossa 2 tuntia kun päiväkodin henkilökunnalla on kokous. Tähän ei saa muutosta, ja on minulle myöskin vastattu että kyllä minuakin vituttaa kun ne ei nuku.
Tasokasta hoitoa, my as...
Minulla ei olisi mikään ongelma jos se lapsi nukahtaisi, mutta kun se ei nuku. Ei sitten millään, ja henkilökunta on sitä mieltä että 5 vuotias on ihan ok makaa hiljaa 1,5 tuntia päivässä. Meissä vanhemissa se ongelma onkin kun lapsi ahdistuu ja ei halua mennä päiväkotiin. Meille on jopa ehdotettu että laitettaisiin lapsi myöhemmin nukkumaan, niin silloin se nukkuisi päiväunet. No, pidettiin lasta väkisin hereille klo 23.00 saakka ja heräteltiin aamulla kuudelta. Lapsi ei silloinkaan nukkunut päiväunia.
Inhottaa se joka päiväinen valitus siitä, että taaskaan ei nukkunut.
Mitä pitäisi tehdä? Antaa nuija nukutuksen?
Ap on töissä poikkeuksellisessa päiväkodissa, useimmissa päiväkodeissa ei toimita samalla tavalla. Oman lapseni päiväkodin toimintaan olen kuitenkin tyytyväinen; lapsi ei nuku päiväunia ja kuuntelee satu 30min, jonka jälkeen lepo 30min. Jaksaa olla paikallaan ja muita häiritsemättä tuon ajan ja on levännyt tarpeeksi, että jaksaa olla loppupäivän päiväkodissa (haetaan viimeistään klo 16).
2 tuntia makaamista nukkumatta on jo liikaa eikä voi olla vaikea järjestää lapsille mahdollisuutta nousta ylös ja hiljaiste tekemistä, kun muut vielä nukkuvat. Jos päiväkodin työntekijät väittävät ettei tämä onnistu millään, silloin vika on enemmän heidän asenteissaan kuin mahdollisuuksissa. Ei tarvita erityisen suuria tiloja eikä ylimääräisiä työntekijöitä, jos se onnistuu yhdessä päiväkodissa sen saan onnistumaan muissakin.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 00:40"]Minä ymmärrän, että päivähoidossa mennään pääsääntöisesti ryhmän ehdoilla, olen itse opettaja ja tajuan, että yksilön ehdoilla meno johtaisi kaaokseen. Mutta sitä en ymmärrä, että on sääntöjä sääntöjen vuoksi.
Muistan vuosi sitten kun keskimmäinen lapseni aloitti eskarin, miten hoitajat päivittelivät, että ryhmästä vain yksi nukahti ja että tähän pitää saada muutos. Minä itse ihmettelin, että edes se yksi nukahti. Saimme sitten kaikki vanhemmat ohjeistuksen siitä, miten lasten pitää olla nukkumassa klo 20 ja heidät pitää herättää klo 6.30 tai muuten eivät nukahda päiväunille. Mikä itseisarvo se päiväuni oikein on? Kysyin tuolloin (vaikka tiesin vastauksen), miten kauan lapsen pitää maata hiljaa paikallaan, ennen kuin pääsee pois salista. Tunnin. Ensin 15 minuuttia satua, sitten 15 minuuttia musiikkia ja sitten täysin hiljaa paikallaan 30 minuuttia! Yhteensä siis tunnin. Lapseni ei nukkunut 3 vuoden aikana kertaakaan päiväunia päiväkodissa. Kotona nukkui 3,5-vuotiaaksi mutta sitten lopetettiin ne yhteisymmärryksessä, kun yöunille meno läheni jo puolta yötä. Lapseni joutui kolmen vuoden ajan lepäämään tunnin nukahtamatta, tietäen, että ei nukahda ja tietäen, että ei koskaan pääse pois yhtään aikaisemmin ja että jos keksii jotain puuhaa (niin kuin kerran sormilla leikkimisen), joutui heti nöyryytetyksi ja patjalle makaamaan hoitajan viereen.
Minusta kaikille ihmisille tekisi päiväLEPO hyvää. Mutta näen levon hiukan erillä tavalla. Järkevää olisi, että lapsille luettaisiin satua 15 minuuttia ja sen jälkeen kuunneltaisiin musiikkia. Mutta sen jälkeen pitäisi olla aivan luontevaa ja järkevää, että ne hereillä olevat voisivat siirtyä yksi kerrallaan viereiseen tilaan, jossa saisi vaikkapa maata tyynyillä lattialla ja lueskella satukirjoja. Näin toimien se tunnin paikallaan olo ei olisi kidutusta vaan aivan mielekästä ja hyödyllistä toimintaa. Eskarilaiset eivät hyödy pakkomakuutuksesta.
4-vuotiaani ilmoitti juuri, että hän inhoaa päiväkotia, koska siellä on pakko maata hiljaa. Olin hämmästynyt, koska tämä lapseni nukkuu vielä päiväunia päiväkodissa ja ehkä vain muutaman kerran on jäänyt ne väliin. Kertoi sitten, että hoitaja oli tullut pitelemään häntä käsistä kiinni ja "pussittanut", ettei hän voinut liikkua lainkaan. Lapseni ilmoitti myös vihaavansa tätä hoitajaa.
En tiedä, mitä oli tapahtunut. Kyseinen hoitaja ei muistanut tapausta lainkaan, toisin sanoen vihjaisi, että lapseni keksi jutun päästä. En kuitenkaan usko, että lapseni keksii päästä käsistä pitämisen ja "pussittamisen", jotka ovat täysin vieraita termejä meillä kotona. Lisäksi hän on suhtautunut kyseiseen hoitajaan ja päiväkotipäiviin todella negatiivisesti.
Jälleen kerran, 4-vuotiaan on pakko maata paikallaan liikahtamatta, koska muut voisivat herätä. Häntä ei voi laittaa muuhun tilaan vaan mieluummin käytetään mielestäni aika rajujakin pakotteita. Miksi? Jos musiikki on loppunut, ja tämä yksi on levoton eikä rauhoitu, niin miksi hoitaja ei tule viereen silittämään? Jos useampi on levoton, voisiko heitä päästää jo pois? Ketä tämä pakkomakuuttaminen tosiasiassa hyödyttää? Lapseni ainakin on siitä nyt traumatisoitunut ja minä vanhempana kiistatta aika vihainen.
[/quote]
Jälleen kerran, olisi kotihoidon paikka.. siksi eivoi päästää pois kun lapset ei saa olla yksin missään tilassa valvomatta ja toiset työntekijät on tekemässä muita töitä. Selitä lapsellesi että lepohetkellä kuuluu olla hiljaa ettö väsyneet ssaavat nukahdettua. Näin helpotat lapsesi päivälevolle menoa. Kerro myös että se on tärkeää aivojen keskuahermoston kypsymisen kannalta. Kotipäivää ja päiväkotipäivää ja levon tarvetta ei voi samana päivänä edes mitata!
Lh