Minkälaista smoothieta teet aamupalaksi?
Ostin ihanan pullon ja ajattelin alkaa tekemään aamupalaksi smoothieta. Ite tykkään laittaa smoothieen rahkaa, banaania, pakastemansikoita ja maitoa.
Onko jotain muita ideoita? Joskus laitan myös jotain vihreetä sekaan esim pinaattia,salaattia yms... Laitatko mukaan jotain jauheita, leseitä yms? Entä voiko smoothieen tehä etukäteen jääkaappiin vai imeytyykö nesteet liikaa esim leseisiin ja sit tulee puuroa?
ideoita?
Kommentit (25)
Tänään oli mansikkabanaanismoothieta ja joukkoon vehnänorasta ja chia-siemeniä.
Yleensä laitan vain muutaman purkin vanukasta ja maitoa.
Rasvatonta gefiluspiimää, pakastemarjoja ja sokeritonta marjakeittoa. Tai sitten marjojen tilalla hedelmiä.
Tuota aamupalalla joka päivä:)
Kotimaisia marjoja, omenamehua, sokeria ja joskus kermaa.
Mä saatan illalla pilkkoa hedelmiäå kannuun valmiiksi ja aamulla hurautan vaan blenderin käyntiin. Laitan mitä milloinkin. Huomenna laitan passion hedelmää, kiiviä, mansikoita ja protsku jogurtin jämän.
Teille jotka laitatte mm porkkanaa, miten ihmeessä saatte sen rikki? Vai onko mulla vaan niin "käyntiin poljettava" kone :D?
Mä saatan illalla pilkkoa hedelmiäå kannuun valmiiksi ja aamulla hurautan vaan blenderin käyntiin. Laitan mitä milloinkin. Huomenna laitan passion hedelmää, kiiviä, mansikoita ja protsku jogurtin jämän.
Teille jotka laitatte mm porkkanaa, miten ihmeessä saatte sen rikki? Vai onko mulla vaan niin "käyntiin poljettava" kone :D?
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 22:15"]
Rasvatonta gefiluspiimää, pakastemarjoja ja sokeritonta marjakeittoa. Tai sitten marjojen tilalla hedelmiä.
Tuota aamupalalla joka päivä:)
[/quote]
Sokeriton marjakeitto on vaarallista makeutusaineiden vuoksi. Toiseksi ne makeutusaineet saavat sinut altistumaan BEDille eli ahmimishäiriölle.
Maitoa, kaakaota, banaani, suklaahippuja.
250g rahkaa ja vaihdellen jotain seuraavista: pakastemarjoja, hedelmiä, valmista hedelmäsosetta (esim bonnen mangosose)
Joskus pellavansiemenrouhetta, soijalesitiiniä, kookosrasvaa, kauraleseitä.
Aamuvuoroon mennessä teen illalla valmiiksi.
Maustamatonta jogurttia, banaani, appelsiinimehua ja pakastevadelmia - tai mansikoita. Joskus hunajajogurttia (en tiedä saako Suomesta) jolloin tulee vähän makeampaa. hyvin maistuu varsinkin huonosyömäisille pojille (13 ja 17 v.) aamupalaksi.
Marjoja pakastimesta (esim. mustikoita, mustaherukoita, puolukoita), banaanin, turkkilaista jugurttia, pähkinöitä, pellavansiemenrouhetta ja appelsiinimehua
Minuakin kiinnostaisi tietää millaiset smoothiet säilyy hyvin yön yli jääkaapissa. Aamut vauvan ja kolmen muksun kanssa on niin täynnä tekemistä, että tekisin mielelläni mahdollisimman paljon valmiiksi jo illalla. Jos esim. surauttaa jo illalla smoothien esim. pakastemarjoista, banaanista ja bulgarian jugurtista, mahtaakohan se olla hyvää vielä aamulla
Tänään tein aamupalalle sellaisen, johon tuli banaania, luomumaapähkinävoita, loraus alpron kookosjuomaa ja piparkakkumaustetta. Tuo on mun sellainen herkuttelusmoothie. Viime aikoina tullut tehtyä paljon myös sellaista, johon tulee mansikoita, tuoretta mangoa, kylmäpuristettua tyrnimehua, puolikas avokado ja pinaattia. Usein laitan tuohon myös inkivääriä. Ja lisäksi yksi suosikkini on sellainen, johon tulee banaania, puolukoita, kookosjuomaa ja turkkilaista jukurttia.
Vierailija kirjoitti:
Mä laitan usein porkkanaa ja koska teen sauvasekottimella smoothiet, raastan porkkanan ensin sillä osalla, jolla tulee kaikista hienointa raastetta.
Tehokas blenderi rikkoo porkkanat sun muut. Jos konetta käyttää säännöllisesti, kannattaa panostaa laatuun.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaisi tietää millaiset smoothiet säilyy hyvin yön yli jääkaapissa. Aamut vauvan ja kolmen muksun kanssa on niin täynnä tekemistä, että tekisin mielelläni mahdollisimman paljon valmiiksi jo illalla. Jos esim. surauttaa jo illalla smoothien esim. pakastemarjoista, banaanista ja bulgarian jugurtista, mahtaakohan se olla hyvää vielä aamulla
Säilyy kyllä hyvin aamuun.
- tuoretta ananasta ja manteli-kookosmaitoa
- mustikat + banaani + manteli-kookosmaito
- Appelsiini + porkkana
Sille joka tekee banaani + puolukka -smoothieta, vinkkaan, että kannattaa lisätä hyppysellinen kardemummaa.
Vierailija kirjoitti:
- tuoretta ananasta ja manteli-kookosmaitoa
- mustikat + banaani + manteli-kookosmaito
- Appelsiini + porkkana
Sille joka tekee banaani + puolukka -smoothieta, vinkkaan, että kannattaa lisätä hyppysellinen kardemummaa.
Hei kiitos vinkistä, täytyykin kokeilla tota kardemummaa lisätä heti huomenna! :) On yksi mun lempimausteista. T: se, joka tekee banaani-puolukkasmoothieta.
Itse teen pelkistä hedelmistä, marjoista ja vihanneksista, koska maitotuotteista tulee varsinkin aamuisin ällö olo. Yleensä käytän kaavaa 1-2 hedelmä (banaani, avokado, päärynä...) +1-2 kasvista (esim. porkkana, pieni kurkku, punajuuri...), pari kourallista vihreää ja perään marjoja ja nestettä sen verran, että tulee sopivan paksuista. Maustan hunajalla, kookosöljyllä, kanelilla tai lisään välilllä vaikka maca-jauhetta tai jotain siemeniä.
Smoothie saa olla ihan reilun kokoinen, että pitää nälkää.
Smoothien voi tehdä jo illalla, mutta se voi tummentua yön aikana, jos siinä on jotain helposti tummenevia aineksia, kuten avokadoa. Ei ole vaarallista tai mitään.