Minulla on adhd, haluatko kysyä jotain?
Nyt on käsittääkseni joku adhd-tietoisuus-vuosi. Tai ehkä se oli jo viime vuonna, mutta ajattelin nyt kantaa korteni kekoon :)
Kysy pois!
Kommentit (87)
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:17"]
Yritin 2,5 v sitten hakea kunnalliselta puolelta mahdollista diagnoosia, ja omalääkärin kanssa tehtiin kasa kyselylomakkeita, ja hänkin oli sitä mieltä että addilta kuulostaa, mutta psykiatriselta polilta ei koskaan otettu yhteyttä, kun sinne informaatio lähetettiin. Joten asia on jäänyt kesken. Miten paljon yksityisellä otetut kokeet yms. maksaisi? Siskollani todettiin adhd muutama vuosi sitten ja hänen mielestään olen aivan selvästi myös.
[/quote]
Mitä olen keskusteluja lukenut, niin moni kehoittaa varaamaan noin 700-1000 euroa rahaa. Itse pääsin alle viidelläsadalla, koska vanhaa tutkimusmateriaalia oli niin paljon. Ja kerran vuodessa käyn uusimassa reseptin, siihen menee noin 150 euroa. Voisi tietysti olla mahdollista uusia se julkisellakin, mutta en ole halunnut koska pidän lääkäristäni niin paljon ja hän on nimenomaan tämän aiheen kiistaton erityisasiantuntija.
Ap
Lähipiirini ja minä epäilemme että minulla on adhd, on hyvin selket oireet niin kuin ap:lläkin. Lapsena koulussa olin muuten hiljainen, mutta viittasin ahkerasti aina silloin kun jaksoin keskittyä tarpeeksi kiinnostavan aiheen vuoksi. Kokeisiin luku oli tosi vaikeaa, mutta selvisin pelkällä hetkittäin tunnilla kuuntelulla kiitettäviin arvosanoihin asti. Lukiossa olikin jo sitten hankalampaa, mutta hammasta purren selvisin senkin läpi, sittemmin opiskelu on ollut vapaampaa ja keskittynyt ihan muuhun kuin tentteihin (opiskelen amk:ssa tällä hetkellä.) Lapsena oletettava adhd:ni näkyi siis etenkin keskittymiskyvyttömyytenä ja ajatuksiiin vaipumisena, sekä impulsiivisena väkivaltaisuutena. Nyt aikuisena minussa korostuu etenkin aina vain uudet projektit! Voin kertoa, että tälläkin hetkellä kotonani on kesken noin sata projektia, joista suurin osa liittyy suureen intohimooni, käsitöihin. Mies on usein hepakassa näiden projektieni ja keskenjääneiden hommieni tähden, mutta käsityöt ja kaikki se luova jota saan päähäni tehdä, on minulle todella tärkeä syy jaksaa.
Yritin 2,5 v sitten hakea kunnalliselta puolelta mahdollista diagnoosia, ja omalääkärin kanssa tehtiin kasa kyselylomakkeita, ja hänkin oli sitä mieltä että addilta kuulostaa, mutta psykiatriselta polilta ei koskaan otettu yhteyttä, kun sinne informaatio lähetettiin. Joten asia on jäänyt kesken. Miten paljon yksityisellä otetut kokeet yms. maksaisi? Siskollani todettiin adhd muutama vuosi sitten ja hänen mielestään olen aivan selvästi myös.
Saatatko humalassa käyttäytyä vastoin omia periaatteitasi eli vaikka pettää,vaikkei selvin päin tulisi edes mieleen moinen?Muuttuuko se personaallisuus niin paljon?
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 01:20"]Itse jätin alkoholin kokonaan vuosia sitten, kun meni överiksi. Suosittelen olemaan varovainen sen kanssa, meillä addeilla kun on aika vahva taipumus addiktoitua mihin vaan.
[/quote]
Miten sinulla menu överiksi? Tunnen tapauksen,joka humaltuessaan muuttui kylän kovimmaksi kingiksi,saattoi olla väkivaltainen,ajautui riitoihin,petti,ajoi humalassa autoa...nyt kun ei enää juo,nuo piirteet hävinneet.Kuulostaako adhd:ltä vai mitä tämmöinen käytös oli?Ikää päälle 30
Tuolta löytyy jonku kertomana hyvä video mis löytyy sit kans tietoa aiheesta 😊T
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:37"]
Saatatko humalassa käyttäytyä vastoin omia periaatteitasi eli vaikka pettää,vaikkei selvin päin tulisi edes mieleen moinen?Muuttuuko se personaallisuus niin paljon?
[/quote]
En nyt tiedä, oliko tämä kysymys minulle suunnattu. Mutta siis en koe, että persoonallisuuteni muuttuisi humalassa. Käytös toki, kuten kaikilla. En ole pettänyt, en humalassa enkä selvinpäin. Tosin en ole aikuisikäni aikana varmaan koskaan juonut itseäni kunnolla känniin, joten sikäli tietysti en voi olla varma mitä tekisin esim. kolmen promillen humalassa. Mutta mielestäni tämä asia ei juuri liity tarkkaavaisuushäiriöön, pl. se tosiasia että adhd altistaa addiktioille kuten moni onkin jo kertonut. Luultavasti kuka tahansa voi kaatokännissä tehdä tyhmiä asioita.
Ap