Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on adhd, haluatko kysyä jotain?

Vierailija
16.02.2014 |

Nyt on käsittääkseni joku adhd-tietoisuus-vuosi. Tai ehkä se oli jo viime vuonna, mutta ajattelin nyt kantaa korteni kekoon :)

Kysy pois!

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIkä ihme siinä on ettei sitä suuta voi pitää kiinni siellä koulussa? Kaikki muutkin pitää. Ja sitten se ADHD tapaus pitää itsekin itseään erikoistapauksena jolla on oikeus häiritä muita?!

Vierailija
22/87 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 20:35"]

Kiitos vastauksesta pahaa oloa koskevaan kysymykseen. Hain varmaan takaa ensiksi kertomaasi olotilaa.

Mieheni kuvaus siitä on: päässä humisee, eli lähellä kertomustasi. Itsellänikin on joskus sellaista tunnetta, mutta syynä on pikemminkin jännitys. Olisiko molemmissa tapauksissa kuitenkin taustalla jonkinlainen ahdistus, en tiedä.

[/quote]

Itsellä vaan menee aivot kerta kaikkiaan tukkoon, kun ei ehdi millään prosessoida sitä kaikkea mikä tulee. Pitäisi ehtiä käsittää mitä kukakin sanoo (mihin minulla menee aikaa koska joka sanasta tulee miljoona assosiaatiota joista pitää valita se asianmukainen ja saada väärät pois kuljeksimasta), pitää torjua kaikki ympäristön ärsykkeet (muut äänet, kuvat, tuntoaistimukset, hajut), pitäisi ehtiä seurata puheenvuoron vaihtumista ja pysyä kyydissä ymmärtäen mitä edellinen sanoi ja miten seuraavan puhujan asia siihen liittyy jne. Ja samaan aikaan pitäisi jotenkin itsekin ajatella sitä tiettyä asiaa ja valmistautua olemaan siitä jotakin mieltä. 

Jos aihe on kiinnostava, uppoan liikaa omiin ajatuksiini enkä huomaa seurata muita. Tai ehdin ajatella koko asian jo jonnekin sadan päätelmän päähän, joka siinä vaiheessa ei vielä muiden mielestä siihen keskustelunaiheeseen edes liity (tulisi liittymään, jos vain miettisivät nopeammin :D).

Kyllä siitä ahdistus seuraa, kun siihen suohon vajoaa vaikka kuinka räpiköisi. Mutta ensisijainen syy ei ainakaan minun kohdallani ole siis se jännitys tai ahdistus, en mitenkään jännitä noita sosiaalisia tilanteita jostain ihme syystä. Jotenkin oudosti ihmiset eivät yleensä tunnu minua mitenkään väheksyvän vaikka ehkä pitävätkin vähän erikoisena. Ei ole siis mitään syytä jännittää, eikä minua ihan hirveästi kiinnostakaan mitä muut ajattelevat. Kun sietokyky ylittyy, pyrin vain poistumaan tilanteesta mahdollisimman pian. Vessareissukin voi riittää aivojen nollaamiseen, ja sitten voin taas pysyä kärryillä hyvän tovin.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitätkö keksityllä sairaudella henkisiä ja älyllisiä vajavaisuuksiasi?

Vierailija
24/87 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 22:52"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 22:39"]

Adhd on keksitty, kuvitelmaa. Sitä ei ole. Se on "joulupukki".

Ei kysyttävää.

[/quote]

Miksei ole kysyttävää? Tämä oli kysymisketju!!

Ap

[/quote]

Ei ole kysyttävää, koska tuota ssairautta ei ole, eikä olematonta tarvitse lääkitä. Tuo on ihan lääketeollisuuden keksimä juttu. Jos tahdot orjuuttaa itsesi lääkkeillä, niin se on valitettavaa ja noissa lääkkeissä, joita syödään turhaan, on vaaransa. Älä vaaranna terveyttäsi.

Muuta sanottavaa ei ole.

Vierailija
26/87 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 22:58"]

[/quote]

Jos minä olen henkisesti ja älyllisesti vajaa, niin sekö ei sitten mielestäsi ole mitenkään poikkeavaa? Täällä av:lla ei tietenkään ole, mutta siis noin yleisesti.

Sitäpaitsi se olisi loukkaus vajaaälyisiä kohtaan, he luultavasti selviävät viitenumeron kirjoittamisesta huomattavasti minua paremmin.

Ap

Vierailija
27/87 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 21:01"]

MIkä ihme siinä on ettei sitä suuta voi pitää kiinni siellä koulussa? Kaikki muutkin pitää. Ja sitten se ADHD tapaus pitää itsekin itseään erikoistapauksena jolla on oikeus häiritä muita?!

[/quote]

Tunne-elämältään kypsymättömien lasten ja nuorten keskuudessa on erittäin poikkeuksellista, jos joku heistä EI koe olevansa erityisen erityinen yksilö ja täten oikeutettu tekemään mitä tahtoo. Tällä tosiseikalla ei ole mitään tekemistä adhd:n kanssa, vaan se kuuluu normaalina osana lapsen itsenäistymiseen ja omaksi persoonakseen kehittymiseen. Aikuisen tehtäväksi jää opettaa lapselle, kuinka hänen toimintansa vaikuttaa muihin ja kuinka siitä tulee kantaa vastuu. Sanoisin, että hyvin hyvin harva aidosti ymmärtää tällaisia asioita vielä peruskoulussa. Olisi toivottavaa, että jokaiselle lapselle löytyisi oma tapa selvitä oppitunneista aiheuttamatta haittaa muille.

Vastauksen ensimmäiseen kysymykseesi löydät mistä tahansa aihetta käsittelevästä tietopaketista huomattavasti helpommalla kuin minun sepustuksiani lukemalla. Ja jos olisit oikeasti kiinnostunut, olisit varmasti sen jo selvittänytkin.

Itse olin aika hiljaa kouluaikoina. Puuhailin kyllä koko ajan aivan muuta kuin piti, mutta sain olla rauhassa koska sain silti lähes kaikesta kiitettäviä. En häirinnyt muita, toisin kuin luokan hikipinko jonka piti olla jatkuvasti suuna päänä liehittelemässä opettajaa.

Ap

Vierailija
28/87 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 23:08"]

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/taudin-l-yt-j-n-tunnustus-adhd-on-sepitetty-sairaus

Näin on

[/quote]

Siis mielestäsi aamulehden blogi on pätevä lähde, joka kumoaa kaikki tieteelliset tutkimukset ja aivokuvantamisen löydyökset tässä asiassa? Sitäpaitsi tuo linkki oli niin sekava ja hämärä, että siitä saa varmaan jonkun sankkerin koneelleen.

Seuraavaksi varmaan jotain päräyttävää verkkomedialta ja tohtori toloselta? Voisit vähän panostaa, vaikka kiitänkin yrityksestäsi luoda keskusteluun vähän sitä odottamaani tunnelmaa!

Mitä lääkitykseen tulee, niin onhan siinä riskinsä. Elämässä on, ja varsinkin addin elämässä. Mielenterveysongelmat, itsemurhat, rikollisuus, päihderiippuvuus, syrjäytyminen, onnettomuusalttius, näiden kaikkien riski kohoaa merkittävästi jos adhd:ta ei hoideta. On myös lääkkeettömiä hoitoja, mutta ne ovat tehokkaampia lapsilla eikä niitä aikuinen saa kuin kovalla rahalla jos silläkään.

Ap

p.s Sauli Niinistö on reptiliaani

Vierailija
29/87 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on aika mennä uinumaan, palaan huomenna katsomaan josko joku olisi keksinyt minulle joko kysyttävää tai vähän laadukkaampia vasta-argumetteja.

Ap

Vierailija
30/87 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 23:21"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 23:08"]

http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/taudin-l-yt-j-n-tunnustus-adhd-on-sepitetty-sairaus

Näin on

[/quote]

Siis mielestäsi aamulehden blogi on pätevä lähde, joka kumoaa kaikki tieteelliset tutkimukset ja aivokuvantamisen löydyökset tässä asiassa? Sitäpaitsi tuo linkki oli niin sekava ja hämärä, että siitä saa varmaan jonkun sankkerin koneelleen.

Seuraavaksi varmaan jotain päräyttävää verkkomedialta ja tohtori toloselta? Voisit vähän panostaa, vaikka kiitänkin yrityksestäsi luoda keskusteluun vähän sitä odottamaani tunnelmaa!

Mitä lääkitykseen tulee, niin onhan siinä riskinsä. Elämässä on, ja varsinkin addin elämässä. Mielenterveysongelmat, itsemurhat, rikollisuus, päihderiippuvuus, syrjäytyminen, onnettomuusalttius, näiden kaikkien riski kohoaa merkittävästi jos adhd:ta ei hoideta. On myös lääkkeettömiä hoitoja, mutta ne ovat tehokkaampia lapsilla eikä niitä aikuinen saa kuin kovalla rahalla jos silläkään.

Ap

p.s Sauli Niinistö on reptiliaani

[/quote]

Oli siinä linkkejäkin. Ja oli se asiantuntija vaikka Huugo Töttersberg, niin paljon pätevämpi kuin yksikään lääketeollisuuden edustaja, tai heidän ostamansa "asiantuntija". Kenen leipää(nappeja) syöt......

Vierailija
31/87 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 23:09"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 22:58"]

[/quote]

Jos minä olen henkisesti ja älyllisesti vajaa, niin sekö ei sitten mielestäsi ole mitenkään poikkeavaa? Täällä av:lla ei tietenkään ole, mutta siis noin yleisesti.

Sitäpaitsi se olisi loukkaus vajaaälyisiä kohtaan, he luultavasti selviävät viitenumeron kirjoittamisesta huomattavasti minua paremmin.

Ap

[/quote]

Ei se ole poikkeavaa, se kuuluu normaaliin vaihteluun populaation sisällä. Se, että pysty kirjoittamaan viitenumeroa on nimenomaan vain merkki vajaaälyisyydestä. Sä varmasti koet tilanteet haastaviksi mihin normaaliälylliset pystyvät tuosta noin vaan ja sitten sinä turhaudut kun et pysy muiden perässä niin keksit itsellesi sairauksia. Kyllä se on varmasti kova paikka myöntää itselleen, että ei ole yhtä kykenevä älyllisesti kuin muut.

Vierailija
32/87 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsyttääkö kun joutuu keskittymään? Olen itse rutiiniluontoisessa toimistotyössä ja yleensä aivan puhki kun pääsen kotiin, ja olen miettinyt johtuuko ehkä siitä kun pitää olla tarkkana ja kirjoittaa yms koko päivä. Pää on "tukossa" ja rintaa painaa ja tuntuu kuin pää olisi ääriään myöten täynnä.. Epäilen itselläni add:ta. Olen syntynyt 3 kk etuajassa, matematiikka vaikeaa ja käsityöt, epäkäytännöllinen ja sotkuinen, laiska, ajatukset harhailee.. 3 vuoden opintoihin meni hampaat irvessä 6 vuotta, laskujen maksu ja viitenumerot ahdistaa...

Vierailija
33/87 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ollut työttömänä? Muiden viranomaisten , esim. sossujen kanssa tekemisisssä?

Miten dg vaikuttaa esim. siihen, mitä toimenpteitä työkkäri alkaa keksiä? Miten sossut ja esim. lasten ala-asteen opettajien yms. pedagokien ja erityisdopettajien oppilashuolto- yms. ryhmät suhtatutuvat siihen, että yhtä-äkkiä toisella vanhemmista onkin ADHD-dg?

Vierailija
34/87 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up :)

Vierailija
35/87 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että fiksummalta vaikutat, kuin moni muu tällä palstalla!

Vierailija
36/87 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tälläinen parisuhteeseen liittyvä kysymys ap:lle: kuinka paljon ja kuinka kriittinen se oman tilan ja ajan tarve on ? Tuliko se miten ilmi sinulla ja miten käsittelit sitä suhteenne aikana ? Millä työkaluilla pärjäsitte sen ajan mitä pärjäsitte ?

Vierailija
37/87 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö alkoholia?Muuttaako se käyttäytymistäsi/persoonaasi?Oletko impulsiivinen?Kiihdytkö helposti?

Vierailija
38/87 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojallani on myös adhd, onneksi hän sai diagnoosin jo 10 vuotiaana ja conserta on siitä lähtien ollut koulupäivinä käytössä. Nyt hän on jo 17 vuotta ja lukio menee ihan ok, toki läksyjen tekemiseen ja varsinkin kokeisiin lukemiseen tarvitsee tukeamme.

Kysymykseni liittyy myös alkoholinkäyttöön . Miten tuo Consertalääkitys ja alkoholi reagoi keskenään? Poikani on toki tavallinen teini ja minua huolestuttaa esim. Jos hän ottaa lääkkeensä pe aamulla ja sattuisi juomaan illalla... Vielä hän ei ole muuta kuin juonut max tölkillisen olutta ( asumme maalla ja on iltaisin koneella ). Kohta hän on kuitenkin baari-ikäinen joten olisi kiva tietää miten aivot reagoivat yhteisvaikutukseen.

Vierailija
39/87 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 22:14"]

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 20:31"]Nyt on käsittääkseni joku adhd-tietoisuus-vuosi. Tai ehkä se oli jo viime vuonna, mutta ajattelin nyt kantaa korteni kekoon :)

Kysy pois!

[/quote]

Miten sait diagnoosin? Vastauksesi voisivat olla omiani, paitsi esim. raha-asiani ovat vielä aivan sekaisin, vaikka tienaan hyvin jne. Koetko, että elämä on helpottunut diagnoosin myötä?

[/quote]

Hitto, mun täytyy lähteä, vaikka haluaisin lukea tämän ketjun loppuun!

Ja kyllä, ap. kuulostaa myös juuri ja täysin minulta, joka myös olen saanut ADHD-diagnoosin reilu vuosi sitten, ja mulla taas meni niin päin, että ekat reilu 10 v tein unelmatyötäni, jossa ADHD:sta oli vain apua, sitten kun etenin esimiestyöhön, niin johan oli helvetti irti... Myös tuo että rahaa on tarpeeksi, mutta silti raha-asiat koko ajan sekaisin on niin tuttua!

Ihanaa, että meitä on! Me ollaan just parhaita tällaisina!

Vierailija
40/87 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 21:01"]

[/quote]

Kun se ei vaan ole sellainen asia, mitä pystyy itse kunnolla hallitsemaan.

EN ole ap. mutta mulla ainakin jo koulussa se tarve puhua oli vaan pakottava. Olin se luokan pelle, josta jotkut opettajat tykkäsi valtavasti, osa inhosi. Koska mulle oli pakko antaa tietty tila, jotta koko luokka pystyi toimimaan paremmin.

Kuvittele tilanne, että sun lapsellasi olisi kroonisesti minikokoinen rakko. Ja opettaja ja kaikki muut sanoisivat, että ehdottomasti sinun lapsesi ei saa mennä vessaan kesken tunnin, kun ei muutkaan mene, ei hänellä ole siihen mitään oikeutta. Tuntuisiko reilulta?

Ja nykyään kyllä on tarjolla monia muitakin tapoja ADHD-ihmiselle purkaa sitä puhumisen, liikkeen tms. tarvetta, eli jos halua löytyy, niin keinoja löytyy. Usein halua olisi vaan tunkea samaan muottiin ja huutaa turpa kiinni, ole kuin muut. Ja sehän ei mitään auta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme