Minulla on adhd, haluatko kysyä jotain?
Nyt on käsittääkseni joku adhd-tietoisuus-vuosi. Tai ehkä se oli jo viime vuonna, mutta ajattelin nyt kantaa korteni kekoon :)
Kysy pois!
Kommentit (87)
Voihan miehelläsi olla adhd. Tai sitten voi olla olematta. Kännissä pettäminen kun ilmeisesti on aika paljon yleisempää kuin adhd.
Jos terapeutti on syventynyt asiaan enemmältikin, niin varmaan hän on sieltä muitakin viitteitä löytänyt. Kannattaa se tutkituttaa jos epäilys on vahva ja jos se aiheuttaa vaikeuksia selvitä elämästä. Hurjan hyvä, että miehesi pystyi lopettamaan juomisen :)
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 19:29"]Voihan miehelläsi olla adhd. Tai sitten voi olla olematta. Kännissä pettäminen kun ilmeisesti on aika paljon yleisempää kuin adhd.
Jos terapeutti on syventynyt asiaan enemmältikin, niin varmaan hän on sieltä muitakin viitteitä löytänyt. Kannattaa se tutkituttaa jos epäilys on vahva ja jos se aiheuttaa vaikeuksia selvitä elämästä. Hurjan hyvä, että miehesi pystyi lopettamaan juomisen :)
Ap
[/quot
Muita "oireita" kyseisellä miehellä myös mm.se,että hänellä on ollut useita työpaikkoja,miljoona aloitettua hommaa,joita ei saa tehdyksi loppuun,laskujen maksu heikkoa,kiihtyy nollasta sataan hetkessä,on impulsiivinen,humalassa muuttui jotenkin toisenlaiseksi.Itse kertoi jälkeenpäin,että joskus tuntui,kuin olisi elänyt toista elämää silloin kun oli humalassa.Eli että esim.minä ja perhe ei kuuluttu siihen elämään..
Uskaltaisikohan adhd-diagnoosia selvittää työterveyden kanssa?
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 00:11"]
Uskaltaisikohan adhd-diagnoosia selvittää työterveyden kanssa?
[/quote]
Uutena kommentoijana ketjussa itse olen tästä sitä mieltä, että ei todennäköisesti ole mikään ongelma niin kauan kuin työelämä etenee normaaleja latujaan. Kuitenkaan en oikein voi esim. työttömyyden iskiessä ja sen mahdollisesti pidentyessä pitkäaikaiseksi nykyisen "moniammatillisen yhteistyön" aikana pitää sitä ihan ongelmattomana; en oikein näe hupenevien verotulojen maailmassa ja kuitenkin monenlaisten sellaisten tehtävätarpeiden, josta ei voida maksaa palkkaa, lisääntyessä yhteiskunnalla olevan oikein muutakaan mahdollisuutta kuin ohjata mm. työttömät erilaisiin "kuntoutuksiin" yms. hoitamaan näitä tehtäviä ja silloin aikanaan viatonkin diagnoosi saattaakin olla aika ratkaiseva. Ainakin riski on mielestäni olevassa ja jopa kasvava.
Tätähän tosin tapahtuu jo nykyäänkin aivan yleisesti. Suomessa ilmeisesti ainoana maailman maana on lailla kuntouttavasta työtoiminnasta käytännössä määritetty työttömyys sairaudeksi, josta voidaan kuntouttaa ja käytännössä kuntoututus on lähestulkoon aina palkatonta työtä.
Vaikka ajatus tuntuu natsimaiselta, käytännössähän monia työtehtäviähän hoidetaan jo ihan fiskaalisesti ja rutiininomaisesti näillä erilaisilla työttömien ilmaisilla työpanoksilla, joten jatkossa kuntien talouden kiristyessä lienee sitä parempi, mitä vähemmän asianomaisen terveydentilassa olisi aihetta herättää pohdintaa minkäänlaisista kuntoutustarpeista. Tosin nykyäänhän kuntoutuksen syyksihan riittää jo pitkittynyt työttömyyskin.
Mitä enemmän valtio lisäksi sanktioi kuntia pitkäaikaistyöttömien määristä, sitä enemmän kunnat siirtelevät näitä pois pitkäaikaistyöttömien sarakkeesta muihin, esim. kuntoutettavien sarakkeisiin - jälleen fiskaalisin perustein.
Asia kannattaa tiedostaa, mutta toisaalta kannattaa myös pohtia, voisiko ADHD diagnoosista ja mahdollisesta lääkityksestä olla sellaista hyötyä, että riski kannattaa ottaa.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 23:34"]
Se, että pysty kirjoittamaan viitenumeroa on nimenomaan vain merkki vajaaälyisyydestä. Sä varmasti koet tilanteet haastaviksi mihin normaaliälylliset pystyvät tuosta noin vaan ja sitten sinä turhaudut kun et pysy muiden perässä niin keksit itsellesi sairauksia.
[/quote]
Minulla ei ole ap:lta kysyttävää, mutta haluan kommentoida tätä käsitystä "vajaaälyisyydestä".
Olen Mensan jäsen ja valmistunut yliopistosta. Minulla on myös ADHD.
ADHD:lla ei ole mitään tekemistä älykkyysosamäärän kanssa. ADHD vaikuttaa tarkkaavaisuuteen ja vilkkauteen, se ei ole älyllinen vamma.
Omalla kohdallani ADHD tarkoittaa sitä, että selviydyn loistavasti yliopistotasoisesta matematiikasta ja fysiikasta, mutta esim. papereiden pitäminen järjestyksessä, laskujen hoitaminen ja muu arkipäiväinen on todella vaikeaa.
Teen nykyään erittäin vaativaa työtä ja maksan paljon veroja, joten mielestäni yhteiskuntakin hyötyy siitä, ettei minua vain todeta "vajaaälyiseksi" ja tuupata kortistoon.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 02:29"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 23:34"]
Se, että pysty kirjoittamaan viitenumeroa on nimenomaan vain merkki vajaaälyisyydestä. Sä varmasti koet tilanteet haastaviksi mihin normaaliälylliset pystyvät tuosta noin vaan ja sitten sinä turhaudut kun et pysy muiden perässä niin keksit itsellesi sairauksia.
[/quote]
Minulla ei ole ap:lta kysyttävää, mutta haluan kommentoida tätä käsitystä "vajaaälyisyydestä".
Olen Mensan jäsen ja valmistunut yliopistosta. Minulla on myös ADHD.
ADHD:lla ei ole mitään tekemistä älykkyysosamäärän kanssa. ADHD vaikuttaa tarkkaavaisuuteen ja vilkkauteen, se ei ole älyllinen vamma.
Omalla kohdallani ADHD tarkoittaa sitä, että selviydyn loistavasti yliopistotasoisesta matematiikasta ja fysiikasta, mutta esim. papereiden pitäminen järjestyksessä, laskujen hoitaminen ja muu arkipäiväinen on todella vaikeaa.
Teen nykyään erittäin vaativaa työtä ja maksan paljon veroja, joten mielestäni yhteiskuntakin hyötyy siitä, ettei minua vain todeta "vajaaälyiseksi" ja tuupata kortistoon.
[/quote]
Hmmm... et varmaankaan sitä tarkoittanut, mutta tuosta "...ettei minua vain todeta "vajaaälyiseksi" ja tuupata kortistoon." saa hiukan sen käsityksen, että kortistossa olisi pääasiassa vajaaälyisiä. Sehän ei pidä paikkaasa, mutta lienee syytä olla tarkkana, kun nyt tiedetään joidenkin kirjoittajien taso näiden asoiden käsittelyssä.
-- myös yliopistosta (teknillinen) valmistunut ADHD, joka sai mm. lähes jokaisesta matematiikan kurssista parhaimman arvosanan - koska koin matematiikan hastavaksi ja siten mielenkiintoiseksi. Muuten tuskin olisin jaksanut keskittyä siihen.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 02:43"]
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 02:29"]
[/quote]
Hmmm... et varmaankaan sitä tarkoittanut, mutta tuosta "...ettei minua vain todeta "vajaaälyiseksi" ja tuupata kortistoon." saa hiukan sen käsityksen, että kortistossa olisi pääasiassa vajaaälyisiä. Sehän ei pidä paikkaasa, mutta lienee syytä olla tarkkana, kun nyt tiedetään joidenkin kirjoittajien taso näiden asoiden käsittelyssä.
[/quote]
Tarkoitin sitä, että ADHD-tapauksia ei hoideta, koska sitä ei pidetä oikeana sairautena, vaan älyn puutteena. Tästä seuraa luokittelu siihen porukkaan, josta käytetään usein nimitystä "vaikeasti työllistyvä". Kortistoon tuuppaamisella tarkoitan sitä, että ihmistä ei edes yritetä työllistää, koska häntä pidetään työhön kykenemättömänä.
On yhteiskunnankin kannalta aikamoista tuhlausta, jos ihmisten potentiaali jätetään käyttämättä. Pahimmillaan lääkityksen saanti voi ratkaista sen, päätyykö ihminen pitkäaikaistyöttömäksi vai valmistuuko vaikkapa lääkäriksi tai insinööriksi.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 00:29"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:14"]
Kysymykseni liittyy myös alkoholinkäyttöön . Miten tuo Consertalääkitys ja alkoholi reagoi keskenään? Poikani on toki tavallinen teini ja minua huolestuttaa esim. Jos hän ottaa lääkkeensä pe aamulla ja sattuisi juomaan illalla... Vielä hän ei ole muuta kuin juonut max tölkillisen olutta ( asumme maalla ja on iltaisin koneella ). Kohta hän on kuitenkin baari-ikäinen joten olisi kiva tietää miten aivot reagoivat yhteisvaikutukseen.
[/quote]
Tuohon minä en osaa vastata, kun en juuri käytä alkoholia eikä ole tullut otettua lääkettä koskaan niinä päivinä kun olen jotain ottanut.
Näin äkkiseltään itse ajattelisin, että jättäisin lääkkeen ottamatta jos aikomus olisi käyttää alkoholia samana päivänä. Näissä aivoissa ei paljon löydy enää sekoittamisen varaa niin sanotusti, joten ehkä parempi ottaa varman päälle. Periaatteessahan Concerta on iltaan mennessä kyllä jo poistunut elimistöstä, eli ei se varmaan mitenkään vaarallista ole. Käyttöohjeessa on kielletty käyttämästä Concertaa alkoholin kanssa, mutta jos ottaa lääkkeen aamulla ja juo vasta illalla niin ei sinun varmaan tarvitse pelätä. Kannattaa varmaan silti pojan kanssa puhua siitä että olisi varovainen.
Ap
[/quote]
Olen adhd-aikuinen ja voin vastata tähän. Concerta ja alkoholi eivät sovi yhteen samaan aikana käytettynä. Joillain käy niin, että tuntuu ettei humalaan tule sitten millään, mutta kaverit kyllä huomaavat että toinen on todella humalassa. Joillain se vaikuttaa niin että humala iskee helpommin, tai siis todella helposti.
Jos concertan ottaa aamulla ja illalla juo alkoholia, ei yhteisvaikutusta oikeastaan ole. Varsinkin jos concertaa on käytetty jo pidempään ja elimistö on ehtinyt tottua siihen.
Jos lääkitys on sellainen, että iltaisin voi tarvittaessa ottaa lyhytvaikutteista metyylifenidaattia, se pitää ehdottomasti jättää ottamatta.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:17"]
Lähipiirini ja minä epäilemme että minulla on adhd, on hyvin selket oireet niin kuin ap:lläkin. Lapsena koulussa olin muuten hiljainen, mutta viittasin ahkerasti aina silloin kun jaksoin keskittyä tarpeeksi kiinnostavan aiheen vuoksi. Kokeisiin luku oli tosi vaikeaa, mutta selvisin pelkällä hetkittäin tunnilla kuuntelulla kiitettäviin arvosanoihin asti. Lukiossa olikin jo sitten hankalampaa, mutta hammasta purren selvisin senkin läpi, sittemmin opiskelu on ollut vapaampaa ja keskittynyt ihan muuhun kuin tentteihin (opiskelen amk:ssa tällä hetkellä.) Lapsena oletettava adhd:ni näkyi siis etenkin keskittymiskyvyttömyytenä ja ajatuksiiin vaipumisena, sekä impulsiivisena väkivaltaisuutena. Nyt aikuisena minussa korostuu etenkin aina vain uudet projektit! Voin kertoa, että tälläkin hetkellä kotonani on kesken noin sata projektia, joista suurin osa liittyy suureen intohimooni, käsitöihin. Mies on usein hepakassa näiden projektieni ja keskenjääneiden hommieni tähden, mutta käsityöt ja kaikki se luova jota saan päähäni tehdä, on minulle todella tärkeä syy jaksaa.
Yritin 2,5 v sitten hakea kunnalliselta puolelta mahdollista diagnoosia, ja omalääkärin kanssa tehtiin kasa kyselylomakkeita, ja hänkin oli sitä mieltä että addilta kuulostaa, mutta psykiatriselta polilta ei koskaan otettu yhteyttä, kun sinne informaatio lähetettiin. Joten asia on jäänyt kesken. Miten paljon yksityisellä otetut kokeet yms. maksaisi? Siskollani todettiin adhd muutama vuosi sitten ja hänen mielestään olen aivan selvästi myös.
[/quote]
Miltä paikkakunnalta olet?
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:37"]
Saatatko humalassa käyttäytyä vastoin omia periaatteitasi eli vaikka pettää,vaikkei selvin päin tulisi edes mieleen moinen?Muuttuuko se personaallisuus niin paljon?
[/quote]
En nyt tiedä, oliko tämä kysymys minulle suunnattu. Mutta siis en koe, että persoonallisuuteni muuttuisi humalassa. Käytös toki, kuten kaikilla. En ole pettänyt, en humalassa enkä selvinpäin. Tosin en ole aikuisikäni aikana varmaan koskaan juonut itseäni kunnolla känniin, joten sikäli tietysti en voi olla varma mitä tekisin esim. kolmen promillen humalassa. Mutta mielestäni tämä asia ei juuri liity tarkkaavaisuushäiriöön, pl. se tosiasia että adhd altistaa addiktioille kuten moni onkin jo kertonut. Luultavasti kuka tahansa voi kaatokännissä tehdä tyhmiä asioita.
Ap
[/quote]
Olen adhd-aikuinen ja osaan käyttää alkoholia kohtuudella. Joskus humallun, mutta persoonallisuuteni ei muutu. En ole humalassa myöskään aggressiivinen, itkuinen tai mitenkään holtiton. Tämä ei mielestäni ole adhd-oire.
Olen Asperger-nuori ja ihmettelen miksi ADHD-henkilöitä suositaan tässä yhteiskunnassa paljon enemmän kuin Autismi kirjon ihmisiä?
En ole keksinyt tätä teoriaa tyhjästä nimittäin tunnen pari ADHD-henkilöä joilla on jokseenkin paljon kavereita toisin kuin minulla, jolla ei ole koskaan ollut vakituista ystävää ja olen sentään kohta kahdeksantoista vuotta. Nämä kaksi ovat hyvin sosiaalisia ja kaverustuvat todella helposti keitten tahansa kanssa ja olen nähnyt hieman heidän elämääkin ja vaikuttavat suhteellisen onnellisilta.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2014 klo 17:32"]
Olen Asperger-nuori ja ihmettelen miksi ADHD-henkilöitä suositaan tässä yhteiskunnassa paljon enemmän kuin Autismi kirjon ihmisiä?
En ole keksinyt tätä teoriaa tyhjästä nimittäin tunnen pari ADHD-henkilöä joilla on jokseenkin paljon kavereita toisin kuin minulla, jolla ei ole koskaan ollut vakituista ystävää ja olen sentään kohta kahdeksantoista vuotta. Nämä kaksi ovat hyvin sosiaalisia ja kaverustuvat todella helposti keitten tahansa kanssa ja olen nähnyt hieman heidän elämääkin ja vaikuttavat suhteellisen onnellisilta.
[/quote]
Todella ikävää, ettet ole löytänyt ystävää. Aspergeriin valitettavasti useimmiten kuuluu sosiaalisten suhteiden vaikeus aika isona osana. On sitä addeillakin, mutta tavallaan eri syystä ja eri tavoin.
Sinun olisi ehkä hyvä hakeutua vaikkapa johonkin vertaistukiryhmään, sitä kautta voisit löytää ihmisiä jotka ymmärtävät sinua ja voisitte vaikkapa ystävystyäkin? Varmasti tässä maailmassa sinullekin on ystävä jossakin :)
Ap
voisitko vinkata hyvän lääkärin? pakko kai hakeutua yksityisen kautta tutkimuksiin.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 20:02"]
voisitko vinkata hyvän lääkärin? pakko kai hakeutua yksityisen kautta tutkimuksiin.
[/quote]
Ainakin diacorin sivuilla on lääkäreistään pienet esittelyt, siellä lukee vähän mihin ovat erikoistuneet. Jos olet pääkaupunkiseudulta, laita joku anonyymi sp-osoite niin voin kertoa ainakin yhden nimen.
Ap
Moikka!
Itse olen parhaillaan adhd tutkimuksissa mitkä ei ole edennyt yhtää mihinkään mutta sehän lykkääntyy senkin vuoksi yleensä ku en muista mennä ajalle tai tuoda lapsuuden neuvola kortteja mukaan (Y) mutta sen haluan tietää myös että koska olen oireillut viime aikoina myös henkiseltä osin aika voimakkaasti niin voiko adhdn lisäksi olla ESIM nyt vaikka skitsofrenia tai persoonallisuushäiriöitä yms?? Olen ihan hukassa kaiken näitte psykiatri käyntien kanssa ääh..
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 21:29"]
Moikka!
Itse olen parhaillaan adhd tutkimuksissa mitkä ei ole edennyt yhtää mihinkään mutta sehän lykkääntyy senkin vuoksi yleensä ku en muista mennä ajalle tai tuoda lapsuuden neuvola kortteja mukaan (Y) mutta sen haluan tietää myös että koska olen oireillut viime aikoina myös henkiseltä osin aika voimakkaasti niin voiko adhdn lisäksi olla ESIM nyt vaikka skitsofrenia tai persoonallisuushäiriöitä yms?? Olen ihan hukassa kaiken näitte psykiatri käyntien kanssa ääh..
[/quote]
Jos tiedät, että et muista aikoja, laita itsellesi esim. puhelimeen useita muistutuksia. Mulla on sama ongelma, ja mulla piippaa puhelin koko ajan eri asioita. Ihan jo lähtien siitä että "muista syödä"...
T_ADHD
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 21:29"]
Moikka!
[/quote]
Tottakai voi. Ei adhd mitenkään ehkäise mielenterveysongelmia, vaan oikeastaan päinvastoin. Toivottavasti saat pian avun :)
Ap
Joo. Se vaan sotkee tutkimuksia, koska keskittymis vaikeudet ja tarkkaavaisuus ongelmat rinnastetaan helposti muihin psyykkisiin sairauksiin niin mun tuurilla täs käy niin että saan jonku masennus paperit ja ne ruokkii mua sit mielialalääkkeillä mikä ei varmasti johda mihinkään :)
T. 80
Ap täällä, vähän pitkän ajan päästä palailin kun ei aikoihin ketjuun tullut mitään uutta. Vastaaja 84 tuskin näkee tätä, mutta vastaan silti. En ole kokenut suuri sosiaalisia ongelmia. Tiedän aika hyvin, mitä voi sanoa missäkin tilanteessa. Joskus mun suoraviivainen ja ratkaisukeskeinen lähestymiskulma saattaa loukata ihmisiä, ja tätä en valitettavasti huomaa kovinkaan hyvin edes jälkeenpäin. En siis ole mikään empatiatykki, mutta silti ihan vilpittömästi yritän auttaa jos vaikka neuvon miten toimia pulassa.
Sellaiset aremmat ja epävarmemmat ihmiset ilmeisesti joskus pelkäävät minua, mutta kyllä se aina siitä kun tutustuvat :)
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 14:17"][quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 12:37"]
Saatatko humalassa käyttäytyä vastoin omia periaatteitasi eli vaikka pettää,vaikkei selvin päin tulisi edes mieleen moinen?Muuttuuko se personaallisuus niin paljon?
[/quote]
En nyt tiedä, oliko tämä kysymys minulle suunnattu. Mutta siis en koe, että persoonallisuuteni muuttuisi humalassa. Käytös toki, kuten kaikilla. En ole pettänyt, en humalassa enkä selvinpäin. Tosin en ole aikuisikäni aikana varmaan koskaan juonut itseäni kunnolla känniin, joten sikäli tietysti en voi olla varma mitä tekisin esim. kolmen promillen humalassa. Mutta mielestäni tämä asia ei juuri liity tarkkaavaisuushäiriöön, pl. se tosiasia että adhd altistaa addiktioille kuten moni onkin jo kertonut. Luultavasti kuka tahansa voi kaatokännissä tehdä tyhmiä asioita.
Ap
Sillä kyselen,kun oma mieheni toimi noin,kunnes tajusi lopettaa juomisen.Kävi jollain terapeutilla ja olivat maininneet,josko adhd taustalla.
[/quote]