Kuinka moni useamman lapsen äiti noudattaa suosituksia?
Esim. imetyssuositusta (täysimetys 4-6kk, imetystä jatketaan vähintään 2 vuoden ikään) tai sitä miten kauan lapsi voi olla erossa äidistä (tunti/ikäkk, vrk/ikävuosi)?
Tuntuu, että useamman lapsen äidit oikaisevat hyvin usein näissä kohdin, ainakin mun lähipiirissä. Johtuuko siitä, että ei jaksa montaa lasta imettää/olla viemättä yökylään, vai onko toisin päin, että kokee jaksavansa tehdä enemmän lapsia, kun ei seuraa näitä perussuosituksia niin tarkasti? (tarkoitan siis niitä tapauksia, joissa valitaan olla imettämättä, en niitä, joissa maito loppuu tai vauva on syntyessään liian pieni imemään, tai niitä muita erikoistapauksia joita palsta on pullollaan).
Kommentit (13)
Ennemmin se menee niin, että useamman kanssa imettää enemmän, koska ensimmäisen lapsen kohdalla kokemattomuuttaan luulee, ettei maito riitä. Yökyläänkin lapsia on helpompi saada, jos heitä on yksi kuin jos on monta.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 19:29"]
Esim. imetyssuositusta (täysimetys 4-6kk, imetystä jatketaan vähintään 2 vuoden ikään) tai sitä miten kauan lapsi voi olla erossa äidistä (tunti/ikäkk, vrk/ikävuosi)?
Tuntuu, että useamman lapsen äidit oikaisevat hyvin usein näissä kohdin, ainakin mun lähipiirissä. Johtuuko siitä, että ei jaksa montaa lasta imettää/olla viemättä yökylään, vai onko toisin päin, että kokee jaksavansa tehdä enemmän lapsia, kun ei seuraa näitä perussuosituksia niin tarkasti? (tarkoitan siis niitä tapauksia, joissa valitaan olla imettämättä, en niitä, joissa maito loppuu tai vauva on syntyessään liian pieni imemään, tai niitä muita erikoistapauksia joita palsta on pullollaan).
[/quote]
Minulla on 9 lasta. Olen imettänyt heitä eripituisesti eli lyhimmillään 9 kk. Pisimmillään 42 kk. Jokainen lapsi on saanut itse "päättää" eli silloin kun alkanut rintaa hylkimään, on asteittain siirrytty muuhun ravintoon.
Minä en ole imettänyt yhtäkään kuin pari kuukautta ja pienimmät ovat yökyläilleet vasta kouluiässä. Olen kyllä jättänyt jokaisen isän hoitoon viikoksikin ja meillä hoitovapaa on jaettu molemmille aina. Minusta tuntuu että nämä nuoremmat on hoidettu tarkemmin kuin vanhemmat, johtuen omasta kasvamisesta ja jaksamisesta.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 19:32"]Joo, ne ei välitä lapsistaan ja ovat laiskoja ja vauvatehtailijoita ja jos on usemapi lapsi, lapset kärsii, kun ei saa äidin kaikkea huomiota ja jakamatonta rakkautta ja tissiä kahta vuotta ja ja ja...
Mitä muuta halusit kuulla
Todellä väsynyt provo muuten
[/quote]
Eli sinä olet sitä mieltä, että jos ei seuraa suosituksia, hoitaa lapsensa huonosti? No mikset sitten seuraa?
Minä en noudata elämässäni paljon muutenkaan "suosituksia". Minusta jokaisen pitää saada elää niin kuin haluaa. Inhoan suorittaa jonkun toisen määrittelemää elämää!
Meillä ei lapset yökyläile koskaan ja menevät aina ajoissa nukkumaan, koska haluan niin. Sen sijaan ei ulkoilla, ei pidetä säännöllisiä aterioita, ei välitetä pelien ikärajoista, ei siivota (paitsi mies), ei peseydytä säännöllisesti (tarkistetaan haistamalla koska tarvii, lapsilla voi mennä monta viikkoa), ei pestä edes käsiä. Imettänyt olen 10kk - 3,5 vuotta. Välillä olen ollut kotiäiti, välillä etä-äiti. Lapsia on viisi.
Jaa-a... Voi olla noinkin, ap. Tai sitten ihan päinvastoin. Itse en imettänyt esikoista, koska uskoin kätilöä, joka tuputti rintakumia ja väitti nännieni olevan niin tylpät, ettei vauva mitenkään saa niistä otetta. Juupajoo, maito oli just noussut synnytyksen jälkeen, ja tissit oli sen takia kuin kivipallot... Kuopusta imetin pitkään ja koin sen erittäiN paljon helpommaksi kuin pumppaamisen ja pullojen steriloinnin.
Yökyläily taas on varmaan eniten kiinni mummoloiden olemassaolosta. Meillä kun mummo on jo kahdeksankymppinen ja asuu viiden tunnin ajomatkan päässä, lapsia ei ole viety yökylään pienenä.
oikein isoa katrasta puolestaan ei saa yhtä aikaa kaikkia minnekään.
mutta noin laajemmin. Minusta on aika selvä asia, että jos lapsiin suhtautuu rennosti eikä koe suorituspaineita liikaa, uskaltaa ja jaksaa hankkia enemmän lapsia. Toisaalta tietysti lapsiluku johtuu monesta muustakin tekijästä, mutta johan siinä kuuppa halkeasi, jos kymmenlapsisen perheen äiti suhtautuisi jokaiseen lapseen samalla tunnollisuudella kuin tarkka äiti esikoiseensa...
Ja siksion myös varmasti totta, että koska tuo olisi mahdotonta, lapsien lukumäärän noustessa on pieni pakko löysätä vähän.
Eli joo, se on sekä ennakkoehto että myös seuraus.
On se jotenkin groteskin näköistä kun lähemmäs kahden vanhaa lasta imetetään. Muidenkin nisäkkäiden pennut vieroitetaan nisästä siinä vaiheessa, kun pentu on tarpeeksi vanha syömään muuta ravintoa.
Meillä on kolme lasta, jokaista täysimetetty 5-6 kk ja osittain vähintään vuosi. Korviketta ei ole saanut kukaan. Tuota en silti pidä missään määrin hyvän äitiyden mittana.
Yökylässä ei ole ollut kukaan, erossa äidistä tuon vrk/ikäkaavan mukaan mutta silloinkin isänsä kanssa. Tämä johtuu puhtaasti siitä ettei meillä ole oikein hoitajia lapsille.
Mutta en ymmärrä miksi useamman lapsen äidit "oikaisisivat" jotenkin lähtökohtaisesti enemmän kuin yhden lapsen äidit?
Mä imetin ekaa 2v2kk, tokaa 1,5 vuotta ja kolmatta 7 kuukautta. Multa vaan lakkas tulemasta maitoa tuolloin 1,5 vuoden ja 7 kuukauden iässä.
Itsellä ainakin mitä enemmän lapsia sitä pidempään imetystä, koska se on paljon helpompaa. Yökylään ei ole meillä yhtään alle kouluikäistä koskaan viety. Itse olen ekan kerran ollut lapsen luota poissa yön, kun on ollut 2v.
4 lasta. 14, 12, 9 ja 5
10, varmaan monessa oikaisevat, ihan jo siksi, että kun saa lapsia ja kokemusta enemmän, tajuaa, ettei monet suosituksista ole todellakaan mitään jumalansanaa, vaan tosiaan vain suostuksia. Ja toisinkin voi toimia. Ja ylipäätään usemman lapsen kanssa ei jaksa kovasti pingottaa! En puhu nyt niinkään imetyksestä tai yökyläilystä, minusta ap poimi vähän huonot esimerkit. Mutta onhan näitä...
9
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 19:29"]
[/quote]
THL:n suositus osaimetykselle on muuten "vähintään vuoden ikään". Ensimmäistäni imetän, enkä ole kauheasti stressannut ohjeista, mutta satuin lukemaan taas noita oppaita, koska kiinteille opettelun aloittaminen alkaisi olla meillä ajankohtaista, ja oppaissa on ihan fiksujakin neuvoja, ei pelkästään suosituksia. Eli helpolla päästävät. :-P
Joo, ne ei välitä lapsistaan ja ovat laiskoja ja vauvatehtailijoita ja jos on usemapi lapsi, lapset kärsii, kun ei saa äidin kaikkea huomiota ja jakamatonta rakkautta ja tissiä kahta vuotta ja ja ja...
Mitä muuta halusit kuulla
Todellä väsynyt provo muuten