Miten parikymppisen tytön kroppa voi kestää raskauden ja synnytyksen?
Ovat vielä niin kevyitä ja pieni kokoisia. Moni n. 20-vuotias luulee olevansa fyysisesti valmis, mutta tuon ikäisen rinnat kasvavat edelleen ja painoa tulee paljon lisää.
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 17:25"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 17:15"]
Ovat vielä niin kevyitä ja pieni kokoisia. Moni n. 20-vuotias luulee olevansa fyysisesti valmis, mutta tuon ikäisen rinnat kasvavat edelleen ja painoa tulee paljon lisää.
[/quote]
Oletko nähnyt suomalaisia tyttöjä? Useimmat ovat kaikkea muuta paitsi 'kevyitä ja pienikokoisia' 15-vuotiaina.
Suurempi huoli on se, onko 20-vuotias psyykkisesti riittävän kypsä äidiksi, ja pystyykö huolehtimaan edes itsestään, saati lapsestaan. Aika moni on tälläkin palstalla sitä mieltä, että sen ikäinen on vielä aivan liian nuori muuttamaan pois äitinsä helmoista.
[/quote]
PAljon olen törmännyt myös näihin 30-40 -vuotiaisiin, jotka eivä toel äitiensä helmoista pois päässeet.
19vnä synnytin, olin lähtöpainossa noin kolmessa viikossa, ei arpia tms.
20vnä synnytin, olin lähtöpainossa parissa viikossa ja 2 arpea kun vauva oli poikittain
24vnä synnytyin 4.5kg vauvan, ei yhtään tikkiä/repeämään, ei yhtään arpea, kuudessa viikossa lähtöpainossa
ja nyt tuo vanhin lapsi täyttää jo 8v, ihan kypsä väitän olleeni ja toki kasvaneeni lisää, ja mies myös. ja edelleen olla yhdessän, 9v takana
Synnytin 18-vuotiaana. Tietääkseni ihan tarpeeksi kehittynyt olin fyysisesti :D Palauduin vaan tosi äkkiä eikä alkanut rinnat roikkumaan tai tullut mitään nahkaa vatsaan
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 17:48"]
Minä oliin tuossa iässä 47 kg/167cm. Koin ettei kehoni ollut valmis. Vasta noin 23 vuotiaana muistan ajatelleeni, että nyt kehoni on valmis, jos tulen raskaaksi.
Vasta raskauksien myötä sain c-kupin rinnatkin. Sitä ennen oli ollut 20 v aa-kupit ja 23 v a-kupit, vaikka painoni olikin pysynyt samana. Pelkästään sukupuolielämän aloitus 19 v iässä kertoi, että ei sieltä vauva helposti syntymään olisi mahtunut. Hankaluuksien kautta kehityin, kasvoin ja opin valmiiksi myös fyysisesti. 20 v koin enemmän, etten olisi ollut fyysisesti ja taloudellisesti valmis äidiksi, vaikka pidinkin henkistä kanttiani jo hyvänä. Vahinkoraskauden ajattelin synyttäväni tai että saisin keisarinleikkauksella, mutta tarkoituksella en yrittänyt silloin raskaaksi.
[/quote]
Ja silti sä teit sen ekan lapsesi kun olit 18v. :( Voi Ikis sua...
Halusin kertoa, että on totta, että joidenkin naisten keho ei ole valmis kuin vasta päälle 20 v tulla äidiksi. Turhaa hysteriaa myös silikonien kanssa, vaikka luonto voisi hoitaa rinnat vähän myöhemminkin! Tulin raskaaksi 26 v heti kun jätin ehkäisyn pois. Oli hyvä olla tarpeeksi kauan suhteessa ennen ekaa lasta. Synnytys sujui hyvin. Ponnistusvaihe oli vähän pidempi, mutta onneksi en revennyt. Imetys oli aluksi vaikeaa, mutta lopulta palkitsevaa.
Mitä vittua sä selität. Mä olen ollut 15-vuotiaasta asti 49-kiloinen. Nyt 39-vuotias ja yhä 49-kiloinen. Kolme lasta synnyttänyt ja imettänyt ilman ongelmia. Raskaana ollessa ei ole ollut mitään ongelmia, kun lihaskunto on ollut aina kunnossa eikä ylipainoa.
Harvassa maassa on niin läskejä synnyttäjiä kuin Suomessa. Riskit lihavilla esim. sektiossa hirvittävät puhumattakaan kaikista muista ongelmista raskausaikana.
:D :D Ei se rintojen kasvu vaikuta imetykseen kyllä mitenkään. Eikä se painonkaan nousu raskauteen, ellei ole huomattavan alipainoinen. Tietenkin paino nousee kun aineenvaihdunta hidastuu "vanhetessa". Itse olen kyllä ollut suunnilleen samaa koko 14v saakka. Nyt 24v ja yksi lapsi, jonka sain parikymppisenä.
[/quote]
No ihan hyvin kestää, joten lopeta se hysteerinen vouhottaminen! Oot ilm. se sama ääliö, joka keuhkoaa täällä, että haluaa 20-vuotiaan tyttärensä tekevän abortin. Kerronpa sulle jotain. Tyttäresi päättää itse omasta elämästään. Keksisit säkin itsellesi jotain järkevää tekemistä, aikuinen ihminen!
Rintojen kasvu tai kasvamattomuus ei kerro kudosten joustamiskyvystä ja luisen lantion valmiudesta synnytykseen. Omiin tuntemuksiinsa kannattaa mielestäni luottaa ja kysyä lääkäriltä sitä tarkempaa mielipidettä, että voiko synnyttää alakautta = synnytystapa-arvio. Ehkä synnytykseni olisi onnistunut nuorempanakin, mutta parempi, että odotin kunnes olin kypsä. Ekassa raskaudessa 26 v tehtiin arvio, jonka mukaan lantioini oli hieman keskimääräsitä tilavampi vauvan syntyä. Ehkä 20 v olinkin jo normaalin lantion rajoissa, vaikka helpompi onkin synnyttää vanhempana, kun on enemmän tilaa.
Seksielämänikin aloitin vasta täysikäisenä. Lapselleni kerron, että turha ihannoida isoja rintoja, joillakin on sellaiset jo 13 v, joillakin imettäessä, mutta jos silikonit tahtoo, niin vasta sen jälkeen kun näkee, että minkälaiset rinnat saa imetyksen jälkeen.
13.
[/quote]
Hyvin kesti synnytykset kun olin 18., 19, 21 ja 23.
Heikommin meni sitten 30 ikävuoden korvilla.
Yllättäen taas 40+ meni ihan hyvin.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 17:52"]
Hyvin. 20-25 vuotta on ihanteellinen ikä ensimmäiselle raskaudelle, jos on tullakseen.
[/quote]
Ja aiemmin olivatkin usein nuoria, jo 25 vuotiasta pidettiin auttamattomana vanhanapiikana, joka ei ole kenellekään kelvannut. Ja kun vielä ajattelee, että tytöt tulivat sukukypsään ikäänkin myöhemmmin mitä tämän päivän tytöt. Niin ne ajat muuttuvat, ei 20 vuotiasta pidetty 100 vuotta sitten liian nuorena synnyttämään vaan juuri sopivan ikäisenä.
Synnyttäminen ei ole vanhempana helpompaa. Kaksikymppinen on ihanteellisessa iässä synnyttää. Mitä vanhempi äiti, sitä enemmän vaikeita repeämiä ja sektioita, näin ihan tutkitustikin.
Ihanneikä synnyttää lienee noin 25 v. Nuori synnyttää alakautta, jos vain lantiosta mahtuu.Kyllä 13 v voi olla vaikeaa synnyttää. Yli 40 v voi palautua hitaasti synnytyksestä. Lantion kehitystahti riippuu geneistä ja ympäristötekijöistä esim ravitsemuksesta.
Enemmän miettisin henkistä kypsyyttä. Aivot kehittyy 25-vuotiaaksi asti.
Nyt puhuttiin kaksikymppisestä, ei 13-vuotiaasta. Synnytyksen kannalta 20-vuotias on juuri hyvässä iässä.
Hyvin. 20-25 vuotta on ihanteellinen ikä ensimmäiselle raskaudelle, jos on tullakseen.