Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi käytetyistä tavaroista pyydetään huikeita hintoja?

Vierailija
16.02.2014 |

Ajattelin, että saisin edullisesti ostettua uudelle vauvalle tarvikkeet käytettyinä. Mutta jostain syystä käytettyjä tavaroita myydään netissä aivan huikeilla hinnoilla. Halvemmalla saan ostettua uutta tavaraa, tilattua ulkomailta nettikaupoista tai ostettua ulkomailta käytettynä.

Esimerkki näistä käytetyn tavaran hinnoista vs. uuden tavaran hinnoista: Käytettynä monet pyytävät kehdoista 130-200 euroa. Uutena saisin kuitenkin haluamani kehdon 100 eurolla kotiin kuljetettuna! Ruotsista jos lähtisin samaisen kehdon hakemaan maksaa itse kehto (5kk käytön jälkeen) 30 euroa ja hakumatkan kulut päälle (matkaliput ja bensat) 50euroa eli yhteensä 80 euroa. Samalla matkalla sieltä voisi ostaa muutkin tarvikkeet reilusti halvemmalla kuin täällä.

Miksi siis tavarasta pyydetään täällä enemmän käytettynä kuin mitä se maksaa uutena liikkeessä?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutonetissä hinnat ovat nousseet kohtuuttomiin. Ei sieltä kannata etsiä, vaan kirpputoreilta ja mielellään 1/2/3/4/5/6/7 euron päivinä. Myös siivouspäivänä saa halvalla ja on myös pelkkiä lastenvaatekojuja tietyissä kaupunginosissa. Ihmiset, jotka netissä myyvät ovat itse rahan tarpeessa ja usein köyhiä. Siksi pyytävät vanhasta suhteellisen paljon. Varakkaat laittavat tavarat suoraan roskiin tai vievät kierrätykseen myymättä niitä. Heillä kun ei ole ylimääräiselle rahalle tarvetta. Miksi vaivautua..

Vierailija
22/40 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin huutiksessa kerran katsomassa käytettyjä lastenvaunuja. Ja kun niiden hinnat nousi poikkeuksetta vähintään 60 prosenttiin alkuperäishinnasta, niin ei mun mielestä ollut mitään järkeä alkaa ostamaan toisen kuluttamaa rojua ja maksaa siitä useita satasia. Samalla hinnalla sai pienemmän merkin uudet rattaat, jotka siis päätin ostaa. Ja ovat olleetkin tosi hyvät ja näppärät.

En siis kerta kaikkiaan tajua miksi ihmiset haluavat maksaa älyttömiä hintoja. Mulle käytettyjen vaunujen arvo on max satanen ja ihmiset tarjos niistä 400 eur. Myyjille toki hyvä, että saavat rahaa hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 17:07"]

Huutonetissä hinnat ovat nousseet kohtuuttomiin.

[/quote]

Ja nelonen siis suoritti tämän elämänsä ainoan huutistutustumisensa 7 - 8 vuotta sitten, en edes muista enää. Eli ainakin jo silloin oli hinnat pilvissä.

Ei ole sen jälkeen kiinnostanut tuhlata aikaa käytetyn tavaran etsimiseen, kun varmemmin sopivaa ja edullista löytää kaupasta.

Vierailija
24/40 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eivätkö sitten ne jotka ostavat käytettyä tavaraa ymmärrä käytetyn tavaran arvoa? Mä en ainakaan edes vilkaise tuotetta toista kertaa jos siitä pyydetään mahdottomia. Toinen esimerkki ovat rattaat, kuten eräs toinenkin täällä jo kommentoi. Ihmiset ostavat 1000 euron rattaat ja yrittävät sitten myydä niitä 2 vuoden jälkeen vielä 700 eurolla! Koska samaisista rattaista on tullut juuri uusi malli kauppoihin ja kaupat haluavat nämä vanhat mallit pois varastosta saa siis käyttämättömät kaupasta 450 eurolla! Onko joku oikeasti niin tyhmä ettei ota selvää tavaran arvosta ennen kuin ostaa?

Vierailija
25/40 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 17:24"]

Mutta eivätkö sitten ne jotka ostavat käytettyä tavaraa ymmärrä käytetyn tavaran arvoa? Mä en ainakaan edes vilkaise tuotetta toista kertaa jos siitä pyydetään mahdottomia. Toinen esimerkki ovat rattaat, kuten eräs toinenkin täällä jo kommentoi. Ihmiset ostavat 1000 euron rattaat ja yrittävät sitten myydä niitä 2 vuoden jälkeen vielä 700 eurolla! Koska samaisista rattaista on tullut juuri uusi malli kauppoihin ja kaupat haluavat nämä vanhat mallit pois varastosta saa siis käyttämättömät kaupasta 450 eurolla! Onko joku oikeasti niin tyhmä ettei ota selvää tavaran arvosta ennen kuin ostaa?

[/quote]

Vai tuleeko sitten joku huutokauppahulluus? Mä huusin viime keväänä pariakin Molon vk-haalaria, mutta kun hinta kipusi aivan liian lähelle uutta, jätin leikin ja ostin suosiolla uuden. Joku nyt selvästi on valmis maksamaan 100 e käytetystä haalarista, minä en.

Vierailija
26/40 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

multa saat moloa satasella - viikon!

Vierailija
27/40 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bongasin eilen lastenvaatekirppiksellä vielä jaossa olevan äitiyspakkauksen toppapuvun, hintapyyntö 10 euroa. Ihmisillä ei todellakaan ole mitään häpyä.

Vierailija
28/40 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjähän aina haluaa tuotteistaan kovan hinnan ja hinnoittelee mielellään niin ylös kuin mahdollista. Se on ihan luonnollista.

Mutta ap:n tavoin en lainkaan käsitä sitä, että huutonetissä ostajat itse korottavat hinnan niin ylös, että lähestytään jo uuden hintaa.

Mutta tuo jonkin mainitsema hulluus voisi selittää se, että huudon voittamisesta kisaaminen sumentaa järjen, ja kilpailuvietti laittaa aina vaan korottamaan hintaa, kun luonne ei anna luovuttaa leikkiä kesken.

Vierailija
29/40 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus huutisksesta on, että pikkurahalla ei saa myytyä, mutta sama tuote kovempaan hintaan menee kaupaksi.... ei ilmeisesti "uskalleta" huutaa euron paitaa, kun vitosen paita vaikuttaa laadukkaammalta.

Vierailija
30/40 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin vantasn kontista uudet rattaat 69€:lla ja hyvät rattaat ovat. Edelliset rattaat, sekä kehto oli lainassa sukulaisilta. Nyt meillä on pinnasänky lainassa sukulaisilta. Vauvan vaatteita on jonkin verran lainassa sukulaisilta. Omia vauvan vaatteita ollaan saatu lahjoina sukulaisilta ja kavereilta ja jotain ollaan ostettu mm ruotsista kirpparilta. Kestovaippoja ollaan ostettu käytettyjä ja uusia. Tuttipullot ollaan saatu lainaksi, omia ei ole kuin 2kpl. Tutteja ollaan saatu uutena lahjaksi. Halvalla ollaan päästy.

Vierailija
31/40 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä nyt sama tuote uutena ja käytettynä vai vertailetko keskenään eri hinta- ja laatuluokan tuotteita? Moni laatutuote on laatutuote edelleen vaikka olisi yhdellä lapsella käytetty muutaman kuukauden ajan, halpa versio samasta tuotteesta voi hajota nopeasti tai esim. halpa turvaistuin ei anna samanlaista suojaa kuin kalliimmat ja testeissä paremmiksi todetut.

Vierailija
32/40 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse huomannut juuri tällaista ajattelua. Huippuluokan tuote, joka kestää käyttöä useamman lapsen verran, ei saisi maksaa käytettynä enempää kuin murto-osan maksava halpisversio, jonka kestävyys on todennäköisesti aivan eri luokkaa.

Brändi maksaa. Minä en todellakaan myy kirpparilla huippukuntoisia lastenvaatteita, jotka ovat maksaneet monta kymppiä kappale eurolla tai kahdella.

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 12:52"]

Onko kyseessä nyt sama tuote uutena ja käytettynä vai vertailetko keskenään eri hinta- ja laatuluokan tuotteita? Moni laatutuote on laatutuote edelleen vaikka olisi yhdellä lapsella käytetty muutaman kuukauden ajan, halpa versio samasta tuotteesta voi hajota nopeasti tai esim. halpa turvaistuin ei anna samanlaista suojaa kuin kalliimmat ja testeissä paremmiksi todetut.

[/quote]

Vierailija
33/40 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson usein Marimekon kirppistä fb-sivustolla. Siellä näkee myös melkoisen hurjia hintoja käytetyistä vaatteista ja tavaroista. Eivät ne sitten tahdokaan mennä kaupaksi helposti, jos eivät ole jotakin ns. harvinaista.

Sitten järkevästi hinnoitellut menevät usein ihan saman tien. Pitäähän sille omallekin käytölle jäädä hintaa, vaikka monet vastaavatkin kiukkuisesti tehtyihin tarjouksiin! 

Monesti olen myös ihmetellyt, miksi jotkut myyvät jatkuvasti lähes uusia-ainakin myyjän mukaan-vaatteita ja laukkuja. Tekevätkö ihmiset niin paljon sopimattomia ostoksia? Vai ovatko ostaneet hyvin halvalla ja nyt yrittävät saada voittoa?

Vierailija
34/40 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:04"]

Olen itse huomannut juuri tällaista ajattelua. Huippuluokan tuote, joka kestää käyttöä useamman lapsen verran, ei saisi maksaa käytettynä enempää kuin murto-osan maksava halpisversio, jonka kestävyys on todennäköisesti aivan eri luokkaa.

[/quote]

Hyvähän se myyjälle on, että ihmiset on valmiita maksamaan käyetystä tavarastakin kunnolla. Ja totta kai sä myyt niin kalliilla kuin onnistuu.

Ostajan näkökulmasta saman asian voi ajatella niin päin, että jos käyteyistä emmaljungista pitää maksaa itsensä kipeäksi, niin saman tien voi laittaa vaunuihin satasen tai kaksikin enemmän rahaa, jolloin saan käyttämättömät, kulumattomat, puhtaat emmaljungat, joissa on täysi takuu, kuluttajansuoja ja joiden kuosi on uusi ja saan sen jopa itse valita.

Vierailija
35/40 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisille on myös vaikeaa ymmärtää, että vaikka tavaralla olisi tunnearvoa, niin toisten silmissä kyseinen tunnearvo ei nosta tuotteen arvoa ollenkaan. Vaikka ihana ihmelapsi Pilvi-Jennica olisikin ottanut ensiaskeleensa juuri tuohon tiettyyn paitaan pukeutuneena, niin ostajalle se on edelleen pelkkä paita. Tuntuu, että lasten kohdalla tavaroihin kiinnytään vielä tavallista helpommin, jolloin koetaan, että niistä luopuakseen pitää saada kunnon korvaus.

Vierailija
36/40 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen katsellut välillä valokuvaustuotteita Huutiksesta ja usein tulee vastaan myyjiä, jotka pyytävät käytetystä kamerasta enemmän, kuin mitä vastaava laite maksaa uutena kaupassa. Esimerkkinä parhailaan on myynnissä Nikonin D3100 kamera. Lähtöhinta 305€ (osta heti 400€) ja kamerakaupasta vastaavan saa uutena hintaan 299€. Joku tässä yhtälössä mättää, mutta eihän se ole tyhmä joka pyytää... :D

Vierailija
37/40 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 12:52"]Onko kyseessä nyt sama tuote uutena ja käytettynä vai vertailetko keskenään eri hinta- ja laatuluokan tuotteita? Moni laatutuote on laatutuote edelleen vaikka olisi yhdellä lapsella käytetty muutaman kuukauden ajan, halpa versio samasta tuotteesta voi hajota nopeasti tai esim. halpa turvaistuin ei anna samanlaista suojaa kuin kalliimmat ja testeissä paremmiksi todetut.

[/quote]

Tarkoitan siis, että olen vertailut aivan samoja tuotteita keskenään. Esimerkiksi vuoden 2011 Stokke Xplory vaunuja tai Troll kehtoa. Ja siis silmään on pistänyt erityisesti ne kalliit pyyntihinnat tori.fi sivustolla. Halutessaan muut voivat käydä vertailemassa mitä samasta kamasta pyydetään Ruotsissa tori.fi sivuston alkuperäissivustolla blocket.se .

Vierailija
38/40 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, tosin hiukan tapauskohtaisesti. Jos onostanut esim. iltapuvun ja käyttänyt sitä 1-2 kertaa ja puku on uudenveroinen niin hintakin saa olla lähellä uutta ja käyttämätöntä.

Tuntuu että ääripäät ovat yleistyneet: toisten mielestä kaikesta pitäisi maksaa melkein saman verran kuin uudesta tuotteesta riippumatta kulutuksesta, toisista mikään ei taas saisi maksaa käytännössä mitään.

Vierailija
39/40 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:53"]

Olen samaa mieltä, tosin hiukan tapauskohtaisesti. Jos onostanut esim. iltapuvun ja käyttänyt sitä 1-2 kertaa ja puku on uudenveroinen niin hintakin saa olla lähellä uutta ja käyttämätöntä.

[/quote]

Mutta käytetyn ostamisessa on se huono puoli, että kuluttajansuojaa ei ole. Ymmärrän kyllä sen, että uudenveroisesta tuotteesta luopuminen liian halvalla ostohintaan nähden ei tunnu hyvältä idealta, mutta siinä on tämäkin puoli. Siksi olen jättänyt yrityksen huutaa haalareita Huutiksesta ja ostanut suosiolla uusia. Haluamieni haalareiden hinta on noussut niin ylös, että se on ollut mielestäni aivan liian lähellä uuden hintaa, ja vaikka tuote sinänsä olisi uudenveroinen, en koe, että uskaltaisin satsata yksittäiseen tuotteeseen niin paljon rahaa ilman palautusoikeutta.

Vierailija
40/40 |
17.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki. Kyllä mäkin olevn varovainen jos ostan kalliimpia käytettyjä tuotteita, enkä osta niitä esim. huutiksesta. Sen sijaan jos voin nähdä vaikka sen mainitun iltapuvun ennen ostopäätöstä ja todeta että joo, uudenveroinen on niin voin maksaa hinnan joka on lähellä uuden hintaa kaupassa. Eli tapauskohtaista.

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:58"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2014 klo 13:53"]

[/quote]

Mutta käytetyn ostamisessa on se huono puoli, että kuluttajansuojaa ei ole. Ymmärrän kyllä sen, että uudenveroisesta tuotteesta luopuminen liian halvalla ostohintaan nähden ei tunnu hyvältä idealta, mutta siinä on tämäkin puoli. Siksi olen jättänyt yrityksen huutaa haalareita Huutiksesta ja ostanut suosiolla uusia. Haluamieni haalareiden hinta on noussut niin ylös, että se on ollut mielestäni aivan liian lähellä uuden hintaa, ja vaikka tuote sinänsä olisi uudenveroinen, en koe, että uskaltaisin satsata yksittäiseen tuotteeseen niin paljon rahaa ilman palautusoikeutta.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi