Älkää laittako hormonikierukkaa synnytyksen jälkeen
jos haluatte vielä tulla raskaaksi. Tai poistattakaa se n. 2 vuotta ennen kuin alatte yrittämään vauvaa. Mulla oli kierukka 4,5 v ja olin vuodoton koko sen ajan. Kierukka poistettiin viime syksynä. Minulla todettin juuri hormonikierukan aiheuttamat suuret kystat munasarjoissa, jotka puhkeilevat, vuotavat ja ovat kuulemma vaikeat hoitaa. Mahdollisuus tulla raskaaksi tulevan vuoden aikana on hyvin pieni. Ja varsinaiset hoidot voi aloittaa vasta ensi kesänä, jos kystat on saatu kuriin sitä ennen. Arvatkaapa tuliko itku kun tämän kuulin. En saa töitä enkä saa enää edes vauvaa. Elämä potkii päähän.
Kommentit (7)
ja tärppäsi toisesta kierrosta. En tosin ehtinyt pitämään kierukkaa kuin reilun vuoden jona aikana kuukautisia ei tullut kertaakaan.
Voi sääli kun tollaisia vaikutuksia tulee. Onneksi taisin ottaa kierukan ajoissa pois..
1,5 vuotta sektion jälkeen. Kierukan aikana ei ollut kuukautisvuotoa. Kuukautiset palasivat pian kierukan poiston jälkeen ja n. puoli vuotta siitä raskauduin ens. kerran, joka meni kesken. Nyt on on toinen raskaus menossa. Toivottavasti onnistuu lopultakin. Eli yhteensä on mennyt 1,5 vuotta, että vauva on tulossa. Pillereitä (yhdistelmä) söin 7v ennen esikoista ja tärppi tuli 3. kierrolla. Kyllä pidän pitkään yritykseen syynä hormonikierukkaa...
KJ25 rv 12+0
En ole koskaan kuullutkaan tällaisesta, kuulostaa kauhealta?! Onko muilla kokemuksia hormonikierukan jälkeen raskaaksi tulemisesta? Itselläni on ollut kierukka reilun vuoden, poistaminen harkinnassa... Menkat ovat kyllä tulleet kierukasta huolimatta, tosin niukempina kuin ennen.
Eppa79: Ikävää, että sinulle tuli kystia Mirena aiheuttamana, mutta ei kuitenkaan kannata yleistää.
Naisille voi tulla munasarjakystia ihan muutoinkin ilman kierukkaa. Kystat voi tulla ja mennä ihan huomaamattamme! Toki niistä voi myös oireita tulla (esim. tiputtelua).
Suurimmalla osalla Mirenan käyttäjistä on positiivisia kokemuksia ja se on tosiaan hyvä ja turvallinen ehkäisymuoto. Mirenan poiston jälkeen oma hormonituotanto palaa ennalleen, toisilla naisilla nopeammin ja toisilla hitaammin, mutta kuitenkin.
T:Remukka
Yksilöllistä, ei voi yleistää. Useimmille Mirena on tosi hyvä.
Minulla oli hormonikierukka (Mirena) 3.5 vuotta toisen lapsen jälkeen, vuodot jäivät (lähes) kokonaan pois. Kierukan poistamisen jälkeen kuukautiset tulivat normaalisti ja raskauduin toisesta kierrosta. Aiemmin ehkäisypillereiden jälkeen raskauduin myös toisesta kierrosta.
Mari rv 25+2
siis syyskuussa -04. Kierukka poistettiin tämän vuoden maaliskuussa, kun aiheutti kaikkea inhottavaa vaivaa.
8 päivää kierukan poistosta on saanut tämä meidän neljäs pikkuisemme alkunsa.
Itse en koskaan enää halua hormonikierukkaa, kun ei mulle sovi, mutta omassa tapauksessani se ei ainakaan pitkittänyt raskaaksi tuloa. Muita muksuja meillä on sitten " tehtykin" useampia kuukausia.
piipero ja pikkuinen rv22+1
...ennen kuin tärppäsi. Levonova (nyk. Mirena) oli paikoillaan 5,5 v, ei vuotoja tuona aikana lainkaan. Kierukan poiston jälkeen kuukautiset tulivat noin 55 pvn välein, tilanne ei naurattanut yhtään.
Tärppäämättömyyden syyksi saatiin PCO-tyyppiset munasarjat. Sain Terolut ja Clomifen -lääkityksen ja tärppi tulikin toisella Clomikierrolla.
Hormonaalista ehkäisyä en enää huoli, ennen kuin olen täysin varma siitä, että lapsilukumme on täysi. Tuntuvat nuo hormonaaliset ehkäisykeinot saavan elimistöni täysin sekaisin.