Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkomaille jatko-opiskelun kautta tutkijaksi, vai tekemään maisterintutkintoa?

Vierailija
16.02.2014 |

Hei!

Minuakin kiinnostaa vielä kolmekymppisenä kansainvälistyminen!

Jatko-opinto-oikeus löytyy, ja sen kautta varmaan olisi näitä tutkijavaihtoja mahdollista tehdä. Kulut ilmeisesti korvataan, mutta mitä tutkijavaihdossa olevan on tarkoitus tehdä? Omaa tutkimustaan ulkomailla ja osallistua sen maan jatko-opiskelijoiden opintokokonaisuuksiin, vai sen lisäksi onko jotain opetusvelvollisuutta? Nyt suomalaisessa ympäristössä olleena tämä kuulostaa liian haastavalta, mennä opettamaan spesifiä alaa heti englanniksi. :S

Entäs sitten tohtorintutkintoa alempi, eli kansainvälinen vuoden kestävä maisterintutkinto, maksaa jonkin verran, mutta olisi todella antoisa alusta/ mahdollisuus ponnistaa esim EU-toimielimiin töihin siten, että englanti todella taipuu. Nämä maisteriopinnot jossain arvostetussa yliopistossa saisi varmasti ainakin osaltaan hyväksiluettua tuohon kansalliseen tohtorintutkintoon? Tässä taitaa ongelmana osaamisen sijasta olla raha, se että saisi Suomesta stipendin tälläiseen ohjelmaan ja siltikin kaikki ansionmenetykset ja elämiskustannukset olisivat kovat.

Kokemuksia ja asiallisia vastauksia/ linkkejä siis kaivataan :) ! Mitä reittiä kansainvälistymään? Mihin aikaan vuodesta on tuo maisterihaku? Netissä ristiriitaista tietoa, kuten yleensä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastaajille! Kyllä, juuri 20 mainitsemasta syystä harkitsen tämän keskustelunkin jälkeen ensisijaisesti todella tämän maisterin tekemistä! Se olisi aivan upea juttu saada kielitaitoa parannettua siten että voisin työskennellä englanniksi, saada tuttavuuksia, päästä kokemaan toinen maa ja kulttuuri. Kova taloudellinen satsaus, mutta mitä sitä ei tekisi, kun vakituinen paikka on suomessa ja työuraa on kuitenkin edessä melkein 40 vuotta! Tai tutkivaihdon sijasta ehkä sitten näitä 7 ehdottamia täsmäpaikkoja erityisalalleni. 7, mikä on paras forum seurata näitä EU:n avoimia tehtäviä? T. Ap

Vierailija
2/23 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu alastasi. Jos sovit lähinnä vain yhden Agencyn toimialalle, yritä saada joku sisäpuolelta (esim. rekrytoija, mutta myös muu kontakti käy) laittamaan sinut s-postilustalleen avoimista paikoista... Kaikin puolin auttaa, jos luot suhteita jo sisäpuolella oleviin, jotta olet mielessä kun sopivia paikkoja aukeaa. 7

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voi olla että sinulle sopivaan paikkaan on täytynyt läpäistä joku kilpailu, eli kannattaa ottaa selvää etukäteen millaisella statuksella alallasi olevat ihmiset lähinnä työskentelevät (Contract Agent, Temporary Agent, Official). 7

Vierailija
4/23 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ne jatko-opiskelijan kulut korvaa? Vai oletko siis työsuhteessa?

Vierailija
5/23 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2, eli noihin tutkijavaihtoihin on yliopistolla todella paljon enemmän stipendejä kuin maisteriohjelmaan, ja rahoitusvaihtoehtoja, joita professori suosittelee jatkuvasti. Lisäksi myös Fulbrightilla tutkijavaihto. Olen ymmärtänyt yliopistolta, että tutkijavaihtoon on helpompi päästä, kuin johonkin arvostettuun maisteriohjelmaan.

Ap

Vierailija
6/23 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meinaa tehdä tutkimusta olisi hyvä, että olisi kokemusta tutkimuksen tekemisestä eli tutkijan ammattitaitoa. En usko, että ulkomaan komennuksen kulujen korvaaminen on automaatio, vaan rahoitus pitää hankkia (esim. apurahat) tai sinun pitää olla jo mukana jossain yliopiston projektissa, jossa rahoitus on valmiina. Jos tuota ekaa vaihtoehtoa mietit, suosittelisin, että haet ensin yliopistolle töihin tutkimusprojektiin. Niissä on usein hyvät mahdollisuudet mennä ulkomaille vaihtoon.

Vierailija
7/23 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakeutua suoraan jatko-opintoihin. Saa helpommin stipendejä kuin maisterivaiheeseen. Eurooppalaisittain sinulla alkaa olla ikää jo aika paljon maisteriohjelmaan, jos työnsaannin kannalta asiaa ajattelee. Mutta riippuu toki mihin tähtäät: jos tutkijaksi, sitten kannattaa tähdätä suoraan tohtoriksi. Jos taas havittelet virkaa bisneksessä tai hallinnossa, siihen riittää maisterintutkinto. Mitä alaa olet opiskellut?

Vierailija
8/23 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin maahan olisit menossa?

Kannattaa tutkia ja ottaa yhteyttä suoraan yliopistoihin ja kysellä sisäänpääsyvaatimuksista.

Kun voi olla niin hullusti, että suomalainen maisteri ei vastaa kyseisen maan maisteria, eli et edes voisi päästä suoraan tekemään Phd:tä (kuulostaa hullulta mutta näin se on esim englannissa, tai oli jokunen vuosi taaksepäin)

Monilla englannin ylipistoilla ei ole hakuaikoja, ottaavat hakemuksia ympäri vuoden. Hakemuksia yleensä löytyy yo:n nettisivuilta (näin oli yliopistossa englannissa jossa olin töissä, tästäkin on aikaa yli 5 v eli on saattanut muuttua). .

www.naric.co.uk voit vertailla tutkintojen vertaisuutta englannin tutkintoihin.. tosin siis vain englannin.

En tiedä oliko tästä apua mutta eikun lykkyö tykö! hyvin se menee ! ja ehdottomasti kannattaa lähteä :)

Vierailija
9/23 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa tehdä mieluummin väikkäri kuin toinen Master's. Täällä Brysselissä kun on käytännössä kaikilla jo se Master's tai kaksi, ja nuoremmilla eli sinun ikäisilläsi alkaa olla jo myös PhD... Ja englannin lisäksi sulla pitää olla myös sujuva ranska ja mielellään vielä muuta kielitaitoa, että erotut.

Vierailija
10/23 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ihan oikeana tutkijana sitä aina kavahtaa kun ihmiset luulevat, että kuka tahansa voi lähteä vähän "tutkiskelemaan", jos huvittaa. Tutkimustyökin kun vaatii metodiosaamista, oman substanssialueen hallintaa ja mielellään jo sitä kokemusta tutkimuksen tekemisestä. Ammattitaitoa, jota ei voi kirjoista opiskella. Jos nollasta aloittaa tutkimusuransa jossain ulkomaan vaihdossa, tulokset voivat olla aika laihat. Mielelläni näkisin niin, että millä tavoin ulkomaille töihin lähteekin, lähtee niin, että tekee sitä mihin on jo ammattitaitoa ja kokemusta olemassa. Ellei sitten lähde tosiaan opiskelemaan. Se on eri juttu.

Vierailija
11/23 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8, en ymmärrä kommenttejasi, juurihan aloituksessa kerroin, että minulla on kansallinen maisterintutkinto, hyvä työ ja että teen jatko-opintoja jo Suomessa! Joten tarkoitus ei ole "lähteä vähän tutkiskelemaan" vaan kansainvälistymään, ja akateemisen puolen kautta siihen on nämä kaksi vaihtoehtoa!

7, aion jokatapauksessa tehdä kotimaassa maisterin lisäksi tohtorintutkinnon. Nyt on kyse tosiaan kansainvälistymisestä, eli mietin valitako kumman vaihtoehdon, ja itse olen päätymässä tähän maisteriin. Brysselin/ Euroopan sijasta mietin maisterintutkinnon opiskelemista Jenkeissä jossain arvostetussa koulussa. Tai Englannissa. 

Kiitos asiallisista vastauksista! Ap

Vierailija
12/23 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 tässä vielä: ymmärsin, että ainakin osittain mietit uraa EU-instituutioissa? Sitä varten kyllä olisi hyvä saada opinnot pikapuoliin valmiiksi ilman lisäkiemuroita, koska alat olla jo sen ikäinen, että useimmat ovat jo aloittaneet uransa täällä (ja heillä on jo taskussa nuo tutkinnot). Mutta onnea kansainvälistymiseen ja opintoihin jok tap, minne se sinut lopulta viekään!

Vierailija
13/23 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7, tunnut tietävän asiasta, kiitos vastauksesta!

Eli maisterista olen jo valmistunut v. 2010, jonka jälkeen aloittanut jatko-opinnot työn ohella. Mietin että jos ottaisin ulkomailla maisterin, josta suoraan sitten kun englannin kieli olisi parantunut siinä, hakisin EU-toimielimiin tai -virastoihin. Mun kohdalla vihjaamastasi korkeasta (omasta mielestä nuoresta, verraten tehtäviin jossa toimin) iästä (30v) huolimatta on ehdotonta tuo vuoden opiskelu vielä ulkomailla, jotta musta saadaan leivottua KV-tason työntekijä. Täällä Suomessa suomeksi jne. Pitää siihenkin vielä perehtyä mitä noita työskeluvaihtoehtoja on. Olen lähinnä miettinyt EPSO:n kautta olevia temporary agent -paikkoja, en niinkään komissiossa, neuvostossa, vaan näissä EU-virastoissa. 

Vierailija
14/23 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 11:13"]7, tunnut tietävän asiasta, kiitos vastauksesta!

Eli maisterista olen jo valmistunut v. 2010, jonka jälkeen aloittanut jatko-opinnot työn ohella. Mietin että jos ottaisin ulkomailla maisterin, josta suoraan sitten kun englannin kieli olisi parantunut siinä, hakisin EU-toimielimiin tai -virastoihin. Mun kohdalla vihjaamastasi korkeasta (omasta mielestä nuoresta, verraten tehtäviin jossa toimin) iästä (30v) huolimatta on ehdotonta tuo vuoden opiskelu vielä ulkomailla, jotta musta saadaan leivottua KV-tason työntekijä. Täällä Suomessa suomeksi jne. Pitää siihenkin vielä perehtyä mitä noita työskeluvaihtoehtoja on. Olen lähinnä miettinyt EPSO:n kautta olevia temporary agent -paikkoja, en niinkään komissiossa, neuvostossa, vaan näissä EU-virastoissa. 

[/quote]

Tarkoitatko Agencyjä? Onko sinulla niihin liittyvää erityisosaamista? Jos, niin sitten kyllä voi olla mahiksia. EPSO kautta tulevat kyllä virkamiehet muihinkin toimielimiin. Itse aloitin 10 vuotta sitten virkamiehenä 31-vuotiaana, mutta olin jo väitellyt, ja nyt nuoremmista tuntuu että moni on jo parikymppisenä väitellyt, eli suunta on laskeva....

Vierailija
15/23 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 11:59"][quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 11:13"]7, tunnut tietävän asiasta, kiitos vastauksesta!

[/quote]

Tarkoitatko Agencyjä? Onko sinulla niihin liittyvää erityisosaamista? Jos, niin sitten kyllä voi olla mahiksia. EPSO kautta tulevat kyllä virkamiehet muihinkin toimielimiin. Itse aloitin 10 vuotta sitten virkamiehenä 31-vuotiaana, mutta olin jo väitellyt, ja nyt nuoremmista tuntuu että moni on jo parikymppisenä väitellyt, eli suunta on laskeva....

[/quote] ja olin siis 7 ;-)

Vierailija
16/23 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan kyllä! Ja on erityisosaamista! Muut saman alan henkilöt ovat + 50 + 60v :D :) Kuulisin mielelläni enemmän hakemisesta, nuo nettilinkit ovat sekavia, ja erilaista tietoa tarjolla. Jos jaksat laittaa jotain oleellista mitä huomioitava! Välillähän on Suomeenkin tullut hyviä määräaikaisia paikkoja tarjolle esim agencyyn advisor-tehtäviin tms. 

Vierailija
17/23 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ylempi yliopistotutkinto (maisteri siis) on jo plakkarissa, minä lähtisin johonkin hyvään yliopistoon suorittamaan MBA:n. Siitä olisi hyötyä työelämässä. Tutkijaluonne en ole.

Vierailija
18/23 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 12:20"]Tarkoitan kyllä! Ja on erityisosaamista! Muut saman alan henkilöt ovat + 50 + 60v :D :) Kuulisin mielelläni enemmän hakemisesta, nuo nettilinkit ovat sekavia, ja erilaista tietoa tarjolla. Jos jaksat laittaa jotain oleellista mitä huomioitava! Välillähän on Suomeenkin tullut hyviä määräaikaisia paikkoja tarjolle esim agencyyn advisor-tehtäviin tms. 

[/quote]

Mulla on nyt just lapsen synttärit mutta vastaan myöhemmin. 7 :-)

Vierailija
19/23 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.02.2014 klo 12:20"]Tarkoitan kyllä! Ja on erityisosaamista! Muut saman alan henkilöt ovat + 50 + 60v :D :) Kuulisin mielelläni enemmän hakemisesta, nuo nettilinkit ovat sekavia, ja erilaista tietoa tarjolla. Jos jaksat laittaa jotain oleellista mitä huomioitava! Välillähän on Suomeenkin tullut hyviä määräaikaisia paikkoja tarjolle esim agencyyn advisor-tehtäviin tms. 

[/quote]

Mulla on nyt just lapsen synttärit mutta vastaan myöhemmin. 7 :-)

Vierailija
20/23 |
16.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No itse en ole hakenut 10 vuoteen joten asiat ovat varmaan muuttuneet, enkä ole koskaan ollut Agencyssä töissä... Mutta sen tiedän että Agency paikat lienevät kaikki määräaikaisia, toisin kuin Instituutioissa. Jos olet jonkun harvinaisen alan huippuosaaja, niin mikset hakisi vaikka heti? Silloin osaamisesi pitäisi painaa niin paljon vaa'assa että esim osin puutteellinen kielitaito ei haittaa. Toisaalta vuoden opiskelulla et enää tuossa iässä saa natiivin tasoista kielitaitoa vaikka mitä tekisit. Tosiaan harvinaisen alan huippuosaajalle löytyy joskus ihan täsmäpaikkoja kaikista EU Instituutioista, kun taas esim EU politiikan tutkijoita ja EU lakimiehiä on niin järjettömästi, että heidän sijoittumisensa on melkein lottovoitto... 7